ÖBB zoekt concurrentie op in het buitenland

Plaats reactie
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

ÖBB zoekt concurrentie op in het buitenland

Bericht door trainlovertje »

Ik was zonet de actualiteit van de Duitse spoorwegen aan het doorlezen op de Drehscheibe. Daar kwam ik volgend nieuwsbericht tegen:
PM: Expressverkehr Ostbayern Übergang soll an DB und Allegra Deutschland gehen

Ik klikte het meteen open, want "Allegra", dat zei me helemaal niks. Blijkt dat het de ÖBB is die een dochteronderneming 'Allegra Deutschland GmbH' heeft opgericht en zich zich gaat mengen in de strijd om het bemachtigen van aanbestedingen in het Duitse regionale spoorverkeer. Interessant, ik kijk er al naar uit. Het betreft de regionale lijn tussen München en Praag via Regensburg en Plzeň.
Zo komt er trouwens een einde aan alex (een onderdeel van Die Länderbahn, dochteronderneming van Netinera, dat zelf dochteronderneming is van de Italiaanse staatsspoorwegen FS), nadat ze ook de lijn München - Kempten - Lindau/Oberstdorf kwijtspeelden. Erg vind ik dat niet, want die treinen heb ik nooit comfortabel gevonden.
Weer een nieuwe speler op de markt die afstamt van een nationaal Europees spoorbedrijf. NS heeft Abellio, SNCF heeft Keolis, DB heeft Arriva, FS heeft Netinera en nu dus ook ÖBB met Allegra. Zou er misschien op middenlange termijn een buitenlandse afdeling van de NMBS voor regionaal reizigersverkeer komen? Als NMBS haar binnenlandse monopolie verliest, zal het bedrijf er volgens mij op z'n minst interesse voor kunnen hebben. Al blijft dat vooral ook een politieke keuze, vermoed ik. Zal het zomaar mogen meedingen voor contracten in het buitenland, zonder politieke toestemming?
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: ÖBB zoekt concurrentie op in het buitenland

Bericht door jpvdveer »

Goede timing - Abellio is in Duitsland sterk verzwakt. Er is dus ruimte in de markt voor een nieuwe toetreder.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ÖBB zoekt concurrentie op in het buitenland

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb zo eens het www afgestruind naar Allegra, ik vond wel een medicijn onder die naam, benevens enigte Italiaanderinnen :) ; maar geen treinoperator; zelfs niet op de.wikipedia, die gewoonlijk toch behoorlijk bij de pinken is. Zelfs de eigen webpagina's van ÖBB geven zo geen naam tussen de diverse filialen. Een erg recente nieuwkomer, dus?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ÖBB zoekt concurrentie op in het buitenland

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2021, 12:44 Ik heb zo eens het www afgestruind naar Allegra, ik vond wel een medicijn onder die naam, benevens enigte Italiaanderinnen :) ; maar geen treinoperator; zelfs niet op de.wikipedia, die gewoonlijk toch behoorlijk bij de pinken is. Zelfs de eigen webpagina's van ÖBB geven zo geen naam tussen de diverse filialen. Een erg recente nieuwkomer, dus?
Inderdaad, dat bedrijf is zó nieuw dat men er bij de ÖBB zelf nog niet over gecommuniceerd heeft. Op papier bestaat het al, maar dat is dan ook alles: nog geen treinen, personeel, visie, ...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ÖBB zoekt concurrentie op in het buitenland

Bericht door trainlovertje »

Die Länderbahn heeft de aanbesteding juridisch laten doorlichten en heeft nu gelijk gekregen: ALEX blijft de vervoerder tussen München en Praag. Allegra werd uitgesloten, omdat het nieuwe bedrijf zich "schuilhield" onder het grote, financieel sterkere bedrijf ÖBB (het moederbedrijf van Allegra).

https://www.onetz.de/deutschland-welt/s ... 44005.html

Vooralsnog zal ÖBB dus niet verschijnen op regionale lijnen in het buitenland. Hopelijk trekken ze hier lessen uit om het de volgende keer beter te doen.
Plaats reactie