Pagina 1 van 2

Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 15 dec 2021, 03:48
door Metoyou

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 15 dec 2021, 17:56
door K V B
Wat een heel mooie aanvulling zou zijn is een Brussel - Milaan via Parijs. Zou best ook kunnen, want daarmee kan Trenitalia de treinen die het voor de Brussel - Parijs gebruikt terug naar Italië roteren zonder dat daar lege ritten voor nodig zijn.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 15 dec 2021, 18:05
door Shrek
Het zo mooi zijn, een rechtstreekse Brussel-Milaan. Maar ik vermoed dat ze eerst gaan willen zien of Parijs-Milaan een beetje draait.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 15 dec 2021, 19:22
door jan_olieslagers
Dat wordt toch allemaal pas realistisch als de hogesnelheidslijn van Turijn naar Lyon in bedrijf is? Toen ik daar enkele maanden geleden passeerde, leken ze nog druk bezig met het boren van de tunnel(s) - als we wikipedia mogen geloven duurt dat nog zeker een jaar of tien. Tot zolang lijkt het mij dat enkel een nachttrein Brussel-Milaan effectief kan zijn, dat was trouwens een van de laatste die werden afgeschaft, staat me voor.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 08:31
door K V B
jan_olieslagers schreef: 15 dec 2021, 19:22 Dat wordt toch allemaal pas realistisch als de hogesnelheidslijn van Turijn naar Lyon in bedrijf is? Toen ik daar enkele maanden geleden passeerde, leken ze nog druk bezig met het boren van de tunnel(s) - als we wikipedia mogen geloven duurt dat nog zeker een jaar of tien. Tot zolang lijkt het mij dat enkel een nachttrein Brussel-Milaan effectief kan zijn, dat was trouwens een van de laatste die werden afgeschaft, staat me voor.
Trenitalia overweegt ook een trein Madrid - Barelona - Milan, via Turijn. Zij zien dat blijkbaar wel zitten.

Je moet bij een trein niet alleen naar de eindpunten kijken. Een Brussel - Milaan via Lyon en Turijn zou het in zo een 7 uur doen. Dat is voor velen geen belemmering. Er zijn wel meer dagtreinen met dergelijke reistijden in Europa. Maar die trein stopt dus ook in Lyon, Chambery and Turijn, en zou je ook in CDG en zelfs Marne La Vallee kunnen doen stoppen. Er zijn immers hele volkscharen uit Indië die Disneyland Parijs en Venetië willen zien...

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 10:40
door jan_olieslagers
K V B schreef: 16 dec 2021, 08:31 Trenitalia overweegt ook een trein Madrid - Barelona - Milan, via Turijn. Zij zien dat blijkbaar wel zitten.
Parole, parole, parole .... :) Ik wil het nog wel eens zien gebeuren. Dit soort aankondiging zou wel eens vooral een drukkingsmiddel kunnen zijn, eerder dan een reële intentie. Wel is het een goede zaak dat er druk wordt gezet op de ketel!
Je moet bij een trein niet alleen naar de eindpunten kijken. Een Brussel - Milaan via Lyon en Turijn zou het in zo een 7 uur doen. Dat is voor velen geen belemmering. Er zijn wel meer dagtreinen met dergelijke reistijden in Europa. Maar die trein stopt dus ook in Lyon, Chambery and Turijn, en zou je ook in CDG en zelfs Marne La Vallee kunnen doen stoppen.
Dat ware dan een HST, met overeenkomstig (duur!) prijskaartje, en toch nog 7 uur - want er is niet overal supersnel spoor beschikbaar, de eerste tien jaar minstens. Ik meen overigens te begrijpen dat een dergelijke trein wel zou kunnen stoppen aan de luchthaven van Lyon, maar niet in de stad. Niet dat het nu veel uitmaakt: wie wil er nu naar Lyon, of all places? Noch de stad en nog minder de luchthaven hebben veel bijzonders te bieden.
Er zijn immers hele volkscharen uit Indië die Disneyland Parijs en Venetië willen zien...
Die verlangens zullen er inderdaad bij velen zijn, maar mij lijkt het dat de bijhorende budgetten talrijker zijn in Japan dan in India. Om die markt aan te spreken zijn afspraken nodig met touroperators in de beoogde landen van oorsprong.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 13:57
door groentje
Lyon niet populair? Het zou me niet verbazen dat het de populairste Franse bestemming is na Parijs. Topgastronomie, een secundaire financiële hub, zowel wijngaarden als de bergen in de buurt... Lyon-Part-Dieu bedienen betekent inderdaad kopmaken, maar de italianen denken duidelijk dat het dat waard is, want dat is het station dat ze bedienen.
Mee eens dat de opening van de LGV Lyon-Torino een serieuze boost gaat geven aan die verbinding, maar ook vandaag lukt het al om deze treinen te vullen. Ook een verhoogde frequentie is nodig, er is een vroege en een avondverbinding (met Trenitalia die die nu ontdubbelt) en een middag-TGV, maar er is volgens mij zeker ruimte voor meer.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 14:27
door trainlovertje
Eens er een snelle verbinding is tussen Noord-Italië (Lombardije/Piëmont), denk ik dat het zeer realistisch wordt dat Trenitalia bijvoorbeeld enerzijds naar Lyon - Paris Lyon en anderzijds Lyon - Marne la Vallée - CDG - Brussel zou rijden, al is het slechts een aantal keer per dag. Maar zolang die HSL er niet ligt (of er geen officiële datum voor indienstname wordt bekend gemaakt), ga ik er zelf ook niet veel geloof aan geven.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 14:43
door groentje
Trenitalia heeft al eerder belangstelling getoond om de concurrentie aan te gaan met Thalys op Brussel-Parijs, maar ik zie het ook niet gebeuren de eerstkomende jaren.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 18:13
door HLE18
Wat gaan ze daar voor gebruiken? De Fyra :lol: ?

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 18:48
door Shrek
HLE18 schreef: 16 dec 2021, 18:13 Wat gaan ze daar voor gebruiken? De Fyra :lol: ?
De frecciarossa 1000 heeft in principe alle eigenschappen om vanaf 2023 in België te kunnen rijden. Uiteraard moet alles eerst grondig getest worden.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 19:47
door jan_olieslagers
Hm, sorry hoor, alweer skepsis alhier. De Fyra had toch ook alle eigenschappen? En was toch ook eerst grondig getest? Maar goed dat er bij staat "in principe" ...

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 21:20
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 16 dec 2021, 19:47 Hm, sorry hoor, alweer skepsis alhier. De Fyra had toch ook alle eigenschappen? En was toch ook eerst grondig getest? Maar goed dat er bij staat "in principe" ...
Tja, die lijn kan je doortrekken voor alle treinen die in België rondrijden, want ook die zijn getest en veilig bevonden, zo ook die van de NMBS en die hebben nog niet massaal buitendeuren verloren onderweg. De Frecciarossa 1000-serie is gebouwd door Bombardier, dat lijkt me wel degelijk alleszins.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 21:22
door jan_olieslagers
Dat geeft heel wat meer hoop, jawel, grif akkoord ;)
Het doet er niet van af dat ik het allemaal nog graag wil zien.

Re: Trenitalia in de toekomst naar Brussel ?

Geplaatst: 16 dec 2021, 21:44
door rvdborgt
Shrek schreef: 16 dec 2021, 18:48 De frecciarossa 1000 heeft in principe alle eigenschappen om vanaf 2023 in België te kunnen rijden. Uiteraard moet alles eerst grondig getest worden.
Alleen de bijzonderheden voor België zouden volgens mij nog getest moeten worden.

Groetjes,
Rian