Waar wringt het schoentje?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 29 jul 2022, 09:47 Storingen in "de seininrichting" is ook een vlag die vele ladingen dekt. En het is niet altijd "de seininrichting" die de oorzaak is maar wel het gevolg.
Dat alles natuurlijk bij INFRABEL valt is logisch...Bv een slechte controller in een wissel heeft gevolgen voor de seininrichting.
Ik weet niet hoe INFRABEL georganiseerd is ? In vele bedrijven zijn de techniekers van de sporen(wissels) samen met de signal techs in 1 departement. Bij andere bedrijven heb je track(points) dep en signal dep afzonderlijk.
De technieker seininrichting onderhouden de wisselmotoren en grendels, de techniekers spoor de rest van de wissel.
Door doorgedreven telemetrie en predictive maintenance zijn de controllers en seininrichtingselementen echter zo betrouwbaar dat er zelden iets misloopt. Daarom dat de vermelding hiervan in de draad "waar wringt het schoentje" volledig onterecht is.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 29 jul 2022, 09:34 Ik reageer enkel gepikeerd als er onwaarheden verteld worden.
In de relazen kan ik de laatste weken nergens een storing seininrichting vinden die veel hinder veroorzaakt heeft. Kan je wat meer details geven?
Blijkbaar ben ik nu ook al een leugenaar, het zij zo.

relaas 2226134, een eerste nog onvolledige verslag van de problemen door de hitte:

- geen wisselcontrole in Antwerpen: "16:43 B.12 bevestigt aan CD dat I-AM de oorzaak bij de hitte legt".
- SK-storingen Y. Weerde: "18:28 Einde storing. Hernemen van het verkeer op dubbelspoor. De oorzaak van de
storing was een oververhitte TFM-module
".
- SK-storingen L27A: "Niks gevonden, hittegerelateerd volgens I-AM"

Zo staan er nog heel wat storingen aan overwegen, seinen en SK's in, zonder specifieke vermelding van de hitte zoals bij deze 3. Gezien het relaas waaronder ze werden opgenomen ga ik er wel van uit dat de oorzaak wel degelijk bij de hitte lag.

Begrijp me niet verkeerd: het reed al bij al veel beter dan ik had gevreesd, maar je staalharde ontkenningen - en het daardoor impliciet verdacht maken van anderen - doen mij wel vragen stellen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 29 jul 2022, 11:37
Shrek schreef: 29 jul 2022, 09:34 Ik reageer enkel gepikeerd als er onwaarheden verteld worden.
In de relazen kan ik de laatste weken nergens een storing seininrichting vinden die veel hinder veroorzaakt heeft. Kan je wat meer details geven?
Blijkbaar ben ik nu ook al een leugenaar, het zij zo.

relaas 2226134, een eerste nog onvolledige verslag van de problemen door de hitte:

- geen wisselcontrole in Antwerpen: "16:43 B.12 bevestigt aan CD dat I-AM de oorzaak bij de hitte legt".
- SK-storingen Y. Weerde: "18:28 Einde storing. Hernemen van het verkeer op dubbelspoor. De oorzaak van de
storing was een oververhitte TFM-module
".
- SK-storingen L27A: "Niks gevonden, hittegerelateerd volgens I-AM"

Zo staan er nog heel wat storingen aan overwegen, seinen en SK's in, zonder specifieke vermelding van de hitte zoals bij deze 3. Gezien het relaas waaronder ze werden opgenomen ga ik er wel van uit dat de oorzaak wel degelijk bij de hitte lag.

Begrijp me niet verkeerd: het reed al bij al veel beter dan ik had gevreesd, maar je staalharde ontkenningen - en het daardoor impliciet verdacht maken van anderen - doen mij wel vragen stellen.
Sorry, maar ik zie daar nergens enig spoor van enorme problemen rond Kortrijk.
Eén SK in volle baan die gedurende korte tijd bezetting geeft en bij de eerste interventie weer werkt leidt ook niet tot enorme problemen. Dusja, ik blijf de enorme problemen staalhard ontkennen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 29 jul 2022, 12:36 Sorry, maar ik zie daar nergens enig spoor van enorme problemen rond Kortrijk.
Eén SK in volle baan die gedurende korte tijd bezetting geeft en bij de eerste interventie weer werkt leidt ook niet tot enorme problemen. Dusja, ik blijf de enorme problemen staalhard ontkennen.
Dan ben je bij deze wat mij betreft wel geklasseerd als totaal onbetrouwbaar en van slechte wil. Zoek bv eens treinen 2316 en 1667 van die dag op, gewoon als illustratie van de gemiddelde vertragingen tussen Kortrijk en Oudenaarde voor die namiddag. En waarom denk je dat de IC-reeks 51xx in Oudenaarde werd beperkt? Omdat alles toch zo vlekkeloos verliep?
Die problemen die jij niet wil zien werden door Infrabel gerechtvaardigd met de grote hitte (dossier 30/CD2/4227435/200/22). Aangezien je toch alles beter weet, kan je je collega's laten weten dat ze er niets van kennen.

Dat Kortrijk er niet tussen staat is inderdaad vreemd maar je kan toch echt niet ontkennen dat het door mij genoemde relaas vol voorvallen staat waarbij expliciet verwezen wordt naar oververhitting in de seinketen? Enkele voorbeelden:

-17:57 Wegens een oververhitting van de seinkeet verlies B.19 Dendermonde de controle over het sein C-Q.19. Er treedt eveneens een
bezetting op, waardoor OW 25 (2e cat – KP 18.649) en 24 (2e cat – KP 18.553) in groot alarm komen.
-19:52 Wegens een storing in de seinkeet, ten gevolge de extreme hitte, verliest B.19 Dendermonde de controle over de seinen
B170+A169+BX169 en AX170.
- 17:00 Wegens een oververhitting van de seinkeet ter hoogte van Halle valt het sein H-N.1 ontijdig dicht; 17:07 B.1 licht CD in: wegens de oververhitting van de keet zijn er nog seinstoringen mogelijk
- 14:19 I-AM Signalling meldt aan B.14 dat de module stuk was van het sein als gevolg van de warmte. De module is hersteld en het
HKverkeer kan zonder beperkingen rijden.

Bespaar ons dus aub die onzin van perfect gekoelde loges en open je ogen voor de realiteit alvorens je anderen voor leugenaar uitscheldt omdat ze iets melden dat je niet bevalt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door overweg13 »

Ik denk niet dat Shrek zichzelf niet kan verdedigen, maar ik vind het toch nogal erg dat het dispuut eigenlijk begonnen is omdat hij zijn werkgever verdedigt. Ik zal wel niet meer van deze tijd zijn waarin zovelen om de haverklap van werkgever veranderen en eigenlijk nooit meer de kans krijgen om enigszins trouw te worden aan de firma, maar ik kan nog altijd enige bewondering opbrengen voor mensen die jarenlang bij dezelfde werkgever blijven. Zelf heb ik 30 jaar in dezelfde school les gegeven en het was een zware domper toen ik de laatste 4 jaren door een fusie (met een grotere school aan de overkant) plots uit het vertrouwde nest moest verdwijnen. Ik ga niet beweren dat we onder collega's nooit eens kritiek hadden, maar naar de buitenwereld kun je wel loyaal blijven, vind ik. Overigens had ik deze indruk: bij de opgetekende temperaturen hadden we in vorige zomers telkens opnieuw een resem storingen allerhande, deze keer viel het al bij al nog mee. En we mogen niet vergeten dat bij deze temperaturen niet alleen de infrastructuur in brede zin kloppen krijgt, maar dat de mensen die voor het treinverkeer moeten instaan ook een stuk minder alert kunnen blijven.
Met vriendelijke groet

overweg13
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 29 jul 2022, 16:11 Ik denk niet dat Shrek zichzelf niet kan verdedigen, maar ik vind het toch nogal erg dat het dispuut eigenlijk begonnen is omdat hij zijn werkgever verdedigt. Ik zal wel niet meer van deze tijd zijn waarin zovelen om de haverklap van werkgever veranderen en eigenlijk nooit meer de kans krijgen om enigszins trouw te worden aan de firma, maar ik kan nog altijd enige bewondering opbrengen voor mensen die jarenlang bij dezelfde werkgever blijven. Zelf heb ik 30 jaar in dezelfde school les gegeven en het was een zware domper toen ik de laatste 4 jaren door een fusie (met een grotere school aan de overkant) plots uit het vertrouwde nest moest verdwijnen. Ik ga niet beweren dat we onder collega's nooit eens kritiek hadden, maar naar de buitenwereld kun je wel loyaal blijven, vind ik. Overigens had ik deze indruk: bij de opgetekende temperaturen hadden we in vorige zomers telkens opnieuw een resem storingen allerhande, deze keer viel het al bij al nog mee. En we mogen niet vergeten dat bij deze temperaturen niet alleen de infrastructuur in brede zin kloppen krijgt, maar dat de mensen die voor het treinverkeer moeten instaan ook een stuk minder alert kunnen blijven.
Er is niets mis met je werkgever verdedigen, dat doe ik ook.

Het is heel iets anders om bewust feiten te verdoezelen en andere gebruikers daardoor als leugenaars te bestempelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 29 jul 2022, 15:45 Dan ben je bij deze wat mij betreft wel geklasseerd als totaal onbetrouwbaar en van slechte wil. Zoek bv eens treinen 2316 en 1667 van die dag op, gewoon als illustratie van de gemiddelde vertragingen tussen Kortrijk en Oudenaarde voor die namiddag. En waarom denk je dat de IC-reeks 51xx in Oudenaarde werd beperkt? Omdat alles toch zo vlekkeloos verliep?
Die problemen die jij niet wil zien werden door Infrabel gerechtvaardigd met de grote hitte (dossier 30/CD2/4227435/200/22). Aangezien je toch alles beter weet, kan je je collega's laten weten dat ze er niets van kennen.

Dat Kortrijk er niet tussen staat is inderdaad vreemd maar je kan toch echt niet ontkennen dat het door mij genoemde relaas vol voorvallen staat waarbij expliciet verwezen wordt naar oververhitting in de seinketen? Enkele voorbeelden:

-17:57 Wegens een oververhitting van de seinkeet verlies B.19 Dendermonde de controle over het sein C-Q.19. Er treedt eveneens een
bezetting op, waardoor OW 25 (2e cat – KP 18.649) en 24 (2e cat – KP 18.553) in groot alarm komen.
-19:52 Wegens een storing in de seinkeet, ten gevolge de extreme hitte, verliest B.19 Dendermonde de controle over de seinen
B170+A169+BX169 en AX170.
- 17:00 Wegens een oververhitting van de seinkeet ter hoogte van Halle valt het sein H-N.1 ontijdig dicht; 17:07 B.1 licht CD in: wegens de oververhitting van de keet zijn er nog seinstoringen mogelijk
- 14:19 I-AM Signalling meldt aan B.14 dat de module stuk was van het sein als gevolg van de warmte. De module is hersteld en het
HKverkeer kan zonder beperkingen rijden.

Bespaar ons dus aub die onzin van perfect gekoelde loges en open je ogen voor de realiteit alvorens je anderen voor leugenaar uitscheldt omdat ze iets melden dat je niet bevalt.
Blij dat je eindelijk met wat concrete zaken komt ipv algemene verwijten.
Wat trein 2316 betreft: die kreeg tussen Kortrijk en Oudenaarde te maken met een overweg die kort in storing was. Dat is uiteraard niet aangenaam en zou aan de hitte kunnen liggen, maar een half uurtje later was het opgelost en waren alle treinen weer aan het rijden. Dat is jammer, maar wijst niet op enorme problemen. Treinen 1688 en 1667 hebben hierdoor ook wat vertraging opgelopen. Verder in Zottegem werd 2316 opgehouden door 2268 die om onduidelijke reden niet meteen vertrok wanneer het sein open kwam.
Ik ga niet zeggen dat dat allemaal goed is, maar overweg storingen komen helaas dagelijks voor.
Gelijkaardige probleempjes waren er overal op het net, maar geen enkele plaats was hard getroffen en er was nergens grote hinder.
Ik had even schrik dat er echt iets ernstig aan de hand was dat ik over het hoofd zag, maar jouw post was gelukkig alleen maar een sterk overdreven reactie.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 29 jul 2022, 16:41 Blij dat je eindelijk met wat concrete zaken komt ipv algemene verwijten.
Wat trein 2316 betreft: die kreeg tussen Kortrijk en Oudenaarde te maken met een overweg die kort in storing was. Dat is uiteraard niet aangenaam en zou aan de hitte kunnen liggen, maar een half uurtje later was het opgelost en waren alle treinen weer aan het rijden. Dat is jammer, maar wijst niet op enorme problemen. Treinen 1688 en 1667 hebben hierdoor ook wat vertraging opgelopen. Verder in Zottegem werd 2316 opgehouden door 2268 die om onduidelijke reden niet meteen vertrok wanneer het sein open kwam.
Ik ga niet zeggen dat dat allemaal goed is, maar overweg storingen komen helaas dagelijks voor.
Gelijkaardige probleempjes waren er overal op het net, maar geen enkele plaats was hard getroffen en er was nergens grote hinder.
Ik had even schrik dat er echt iets ernstig aan de hand was dat ik over het hoofd zag, maar jouw post was gelukkig alleen maar een sterk overdreven reactie.
Dat waren niet de einige treinen, de storing bleef intermitterend tot na 20u, dus iets langer dan een "uurtje". Die gestoorde overweg ontstond door een gestoorde SK - en die stoorde door de hitte. De gevolgen waren heel wat groter dan je nu laat uitschijnen, maar een ware gelovige is natuurlijk moeilijk te overtuigen.

Leuk trouwens dat je nu wel wil toegeven dat er technische problemen door de hitte waren. Eerst werd dat staalhard ontkend.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Shrek »

Wat die oververhitte modules betreft: er waren inderdaad enkele keten waar de koeling niet (goed) werkte, met lokale hinder tot gevolg. Maar dat was een zeer klein aandeel. Door het hitteplan waren de techniekers standby en zeer snel terplaatse om alles te repareren.
Dus ipv de collega's te zeggen dat ze er niets van kennen krijgen ze van mij een pluim voor hun voorbeeldige optreden. Er was nergens grote hinder door de goede voorbereiding en de snelle interventie van het personeel.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 29 jul 2022, 16:58 Wat die oververhitte modules betreft: er waren inderdaad enkele keten waar de koeling niet (goed) werkte, met lokale hinder tot gevolg. Maar dat was een zeer klein aandeel. Door het hitteplan waren de techniekers standby en zeer snel terplaatse om alles te repareren.
Dus ipv de collega's te zeggen dat ze er niets van kennen krijgen ze van mij een pluim voor hun voorbeeldige optreden. Er was nergens grote hinder door de goede voorbereiding en de snelle interventie van het personeel.
Als je mijn post gelezen hebt, weet je dat ik bevestigd heb dat het treinverkeer veel beter reed dan ik had gevreesd. Waar ik het wel van aan mijn darmen krijg is dat je alle problemen gewoon ontkent en laat uitschijnen dat ik leugens vertel. Pas geconfronteerd met bewijzen geef je toe, maar dan nog wordt alles geminimaliseerd.

Dat je loyaal aan Infrabel wil zijn siert je, maar het mag niet leiden tot een blinde geloofsbelijdenis die geen enkele kritische opmerking meer toelaat - een houding die ik al meermaals bij je heb geconstateerd. Het is tenslotte geen sekte en voor zover ik weet is Vladimir P niet julie nieuwe CEO.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Adler »

Misschien om deze discussie af te sluiten: op de website van Infrabel vind je heel veel data, o.a. deze:

https://opendata.infrabel.be/explore/da ... FsZSI6IiJ9

Most important incidents in terms of impact on trains punctuality.

In deze grafiek is er 1 grote uitschieter: IT-Storing met een gemiddelde vertraging van 10.000 minuten !
Andere pieken zijn:
- Uitzonderlijke weersomstandigheden
- Schade hoge snelheidstrein
- Ontsporing goederentrein
- Kwaadwillige daad
- Bommelding
- Aanwezigheid verdacht pakket

IT-storing kan natuurlijk van alles zijn: hardware, software, op tractiematerieel, aan infrastructuur,....
Ik begrijp wel niet hoe men aan die 10.000 minuten komt, dat is 7 dagen !
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 29 jul 2022, 17:10 Als je mijn post gelezen hebt, weet je dat ik bevestigd heb dat het treinverkeer veel beter reed dan ik had gevreesd. Waar ik het wel van aan mijn darmen krijg is dat je alle problemen gewoon ontkent en laat uitschijnen dat ik leugens vertel. Pas geconfronteerd met bewijzen geef je toe, maar dan nog wordt alles geminimaliseerd.

Dat je loyaal aan Infrabel wil zijn siert je, maar het mag niet leiden tot een blinde geloofsbelijdenis die geen enkele kritische opmerking meer toelaat - een houding die ik al meermaals bij je heb geconstateerd. Het is tenslotte geen sekte en voor zover ik weet is Vladimir P niet julie nieuwe CEO.
Kritische zaken mogen zeker gezegd worden, maar het moet wel correct zijn. Je initiële post blijft pertinent verkeerd:
DR-fan schreef: 28 jul 2022, 10:51 Niet vergeten: de loges van Infrabel vol elektronische componenten die onvoldoende gekoeld zijn. Op de "hete dinsdag" vorige week waren daar vooral rond Kortrijk enorm veel problemen mee wat grote vertragingen heeft veroorzaakt.
Er waren nergens enorm veel problemen die grote vertragingen veroorzaakten. Je hebt nog steeds geen voorbeeld kunnen geven van een plek waar dat wel zo was.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 29 jul 2022, 17:25 Misschien om deze discussie af te sluiten: op de website van Infrabel vind je heel veel data, o.a. deze:

https://opendata.infrabel.be/explore/da ... FsZSI6IiJ9

Most important incidents in terms of impact on trains punctuality.

In deze grafiek is er 1 grote uitschieter: IT-Storing met een gemiddelde vertraging van 10.000 minuten !
Andere pieken zijn:
- Uitzonderlijke weersomstandigheden
- Schade hoge snelheidstrein
- Ontsporing goederentrein
- Kwaadwillige daad
- Bommelding
- Aanwezigheid verdacht pakket

IT-storing kan natuurlijk van alles zijn: hardware, software, op tractiematerieel, aan infrastructuur,....
Ik begrijp wel niet hoe men aan die 10.000 minuten komt, dat is 7 dagen !
De IT-storing in Brussel-Noord was inderdaad een stevige. Dat had niets met warmte te maken, maar hier lag de fout wèl bij Infrabel.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 29 jul 2022, 18:55 Er waren nergens enorm veel problemen die grote vertragingen veroorzaakten. Je hebt nog steeds geen voorbeeld kunnen geven van een plek waar dat wel zo was.
Je bent echt hopeloos. Even een kleine opsomming van de gevolgen van één oververhitte seinkeet in Vichte:

- E2316 +30, E2317 +15', E2336 +12', E2338 +24', E2339 +23', E5117 en E5137 afgeschaft tussen Kortrijk en Oudenaarde, E5118 +14', E5138 +30', E5139 +19', E1667 +31', E1687 +14', E1688 +21, E1689 +24', E8955 +20' - dat zijn de treinen die door Infrabel werden gerechtvaardigd met de hitteproblemen.

Alles samen maakt dat 2 deels afgeschafte treinen en in totaal 277' primaire vertraging, zonder gevolgen op andere lijnen dus. Merk op dat enkele treinen in de reeksen ontbreken. Zoals ik al aanhaalde was het een intermitterende storing en soms heb je geluk dat de SK op het kritieke moment goed blijft. Het moge wel duidelijk zijn dat dit alles langer dan "een uurtje" heeft geduurd.

Ik laat het aan de forumleden over om te bepalen of dit inderdaad een te verwaarlozen incident is en of dit een slecht voorbeeld is.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Waar wringt het schoentje?

Bericht door pietje »

DR-fan schreef: 29 jul 2022, 20:10 Ik laat het aan de forumleden over om te bepalen of dit inderdaad een te verwaarlozen incident is en of dit een slecht voorbeeld is.
Ah, deze laat ik even niet passeren.

Ik ben het zeker niet altijd en overal met Shrek eens, maar in deze discussie heeft hij het wel bij het rechte eind:
Op die "hete dinsdag" was er zeker geen structureel probleem met koeling waardoor er overal te pas en te onpas treinen vertraagd werden omwille van die problemen.
Er zullen wel lokale, beperkte problemen geweest zijn, net zoals op zovele plaatsen en net als op eender welke andere dag in het jaar, want iedereen weet intussen dat in ons land altijd perfect werkt, behalve als het te nat, te droog, te warm of te koud is :wink:
Maar op die éne zeer warme dag is het binnenlandse spoorverkeer niet onverwachts veel verstoord geweest.
Anekdotische verhalen gaan daar weinig aan veranderen.
Plaats reactie