Schadeformulier invullen DB met interrail voor internationale verbinding

Plaats reactie
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Schadeformulier invullen DB met interrail voor internationale verbinding

Bericht door Metoyou »

Op 1 september hadden we via DB een verbinding gepland van Basel SBB tot Brussel Zuid.
De reis was met een interrail pass, zitplaatsreserveringen gemaakt via DB.


Basel SBB - Keulen Hbf : 15u13 - 19u04 (ICE254)
Keulen Hbf - Brussel Zuid : 19u40 - 21u35 (ICE10)

In de voormiddag check ik in de app van DB de verbindingen, en merk dat ICE10 geannuleerd is :(

Echt, 1 minuut voor we aankomen in het station Koln Hbf is er een aankondiging in de trein dat er bussen zijn voorzien voor de reizigers die zouden reizen met de ICE10 :cry: :x
Ik vond het veiliger om via Aken, Welkenraedt, en Brussel naar Liedekerke te reizen met de trein, in plaats van een bus.
Mijn reispartner wou toch de bus proberen, en ze ging naar de klantendienst. De klantendienst was heel onbeschoft, en wist enkel de naam van de busmaatschappij maar zei doodleuk dat ze geen vertrekuur hadden!!!! :x
Na lang zoeken hebben we de plaats gevonden waar de bussen zouden staan volgens de klantendienst, maar geen bus te zien natuurlijk!
Uiteindelijk zijn we ongeveer 10 minuten voor vertrek van de trein naar Aken naar het station gelopen, en gelukkig nog net op tijd op de trein naar Aken.


Graag wil ik nu een schadeformulier aanvragen, maar voor mezelf is er duidelijkheid waar ik precies moet zijn.
DB verwijst op hun website naar de website van interrail, als het gaat om internationale reizen dus met een global pass. Maar hoe zit het dan voor een vergoeding voor de zitplaatsreservering die we betaald hebben ??

Concreet :

1/ ICE 10 geannuleerd tussen Keulen - Brussel, waardoor 90 minuten later dan gepland in Liedekerke.

2/ Geen airco in de trein Basel SBB - Keulen in de 1e klasse wagon waar we zitplaatsen hadden gereserveerd. Wil er toch een schadevergoeding voor aanvragen, eventueel een deel van de kosten voor de zitplaatsreservering terug krijgen.



Dank je wel!
Laatst gewijzigd door Metoyou op 24 sep 2022, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Schadeformulier invullen DB met interrail voor internationale verbinding

Bericht door trainlovertje »

Voor de duidelijkheid: je reisde met een Interrail Global pass? En had je de reservering rechtstreeks bij DB aangekocht of via Interrail?
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Schadeformulier invullen DB met interrail voor internationale verbinding

Bericht door Metoyou »

trainlovertje schreef: 24 sep 2022, 18:13 Voor de duidelijkheid: je reisde met een Interrail Global pass? En had je de reservering rechtstreeks bij DB aangekocht of via Interrail?

We reisden met interrail global pass.

Zitplaatsreserveringen aangekocht via de website van DB.




Bericht een update gegeven :) Met dank aan "Trainlovertje"
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Schadeformulier invullen DB met interrail voor internationale verbinding

Bericht door trainlovertje »

Dat er geen vertrekuur van de bus gegeven kan worden, is begrijpelijk, omdat er zo snel mogelijk een bus geregeld wordt en die ook zo snel mogelijk zal vertrekken. Hoe lang dat juist zal duren, is moeilijk in te schatten, ook door het aanwezige spoorwegpersoneel, tenzij iemand in rechtstreekse verbinding staat met de busmaatschappij.

De algemene regel is eigenlijk dat je een vergoeding vraagt bij de verkoper van het vervoerbewijs.
De zitplaatsreservering heb je gekocht bij DB dus kan je de kosten hiervan recepureren via DB, door het Fahrgastrechteformular in te vullen op hun website (met als argument voor de terugbetaling: Zugausfall). Je zal dan de volledige kosten van de zitplaatsreserveringen terugkrijgen (€4,5/persoon in 2e klasse en €5,9/persoon in 1e), ook al heb je wel kunnen genieten van zitplaatsen in de andere treinen die aan diezelfde reservering verbonden zijn.
Een vergoeding voor de vertraging bij aankomst moet je dan weer bij Interrail aanvragen: https://www.interrail.eu/nl/support/delay-compensation

Voor het niet werken van de airco ga je geen bijkomende schadevergoeding krijgen, want airco wordt niet aanzien als een 'basisrecht'. Op tijd aankomen is dat wel daarentegen.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Schadeformulier invullen DB met interrail voor internationale verbinding

Bericht door Metoyou »

trainlovertje schreef: 25 sep 2022, 00:10
De algemene regel is eigenlijk dat je een vergoeding vraagt bij de verkoper van het vervoerbewijs.
De zitplaatsreservering heb je gekocht bij DB dus kan je de kosten hiervan recepureren via DB, door het Fahrgastrechteformular in te vullen op hun website (met als argument voor de terugbetaling: Zugausfall). Je zal dan de volledige kosten van de zitplaatsreserveringen terugkrijgen (€4,5/persoon in 2e klasse en €5,9/persoon in 1e), ook al heb je wel kunnen genieten van zitplaatsen in de andere treinen die aan diezelfde reservering verbonden zijn.
Een vergoeding voor de vertraging bij aankomst moet je dan weer bij Interrail aanvragen: https://www.interrail.eu/nl/support/delay-compensation

Voor het niet werken van de airco ga je geen bijkomende schadevergoeding krijgen, want airco wordt niet aanzien als een 'basisrecht'. Op tijd aankomen is dat wel daarentegen.

Ik heb mijn zitplaatsen met mijn account op DB gekocht, maar het is verre van duidelijk hoe je online je klacht kan indienen voor een compensatie.


Als je op de link naar het klachtenformulier klikt, zowel in het Nederlands als Engels, krijg je doodleuk een foutmelding :x

Ik ga een mail sturen naar het email adres dat ik via twitter heb ontvangen van DB. Hopelijk komt er zo schot in de zaak. Tenzij jullie me nog kunnen helpen waar ik het exact online kan indienen, om de kosten van de zitplaatsreserveringen terug te krijgen :?:



Super dank je wel, dat ik voor de vertraging bij aankomst een vergoeding moet aanvragen via interrail.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schadeformulier invullen DB met interrail voor internationale verbinding

Bericht door rvdborgt »

Metoyou schreef: 25 sep 2022, 09:52 Als je op de link naar het klachtenformulier klikt, zowel in het Nederlands als Engels, krijg je doodleuk een foutmelding :x
Gewoon het formulier invullen:
https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:9 ... glisch.pdf

Groetjes,
Rian
Plaats reactie