Afschaffingen Benelux

jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door jan_olieslagers »

Heel algemeen heb ik ook reeds lang een aanvoelen dat al die HSL-toestanden eigenlijk een Frans project zijn, met min of meer welwillende medewerking van de Belgische overheid en haar diverse incarnaties. Daar zal wel een en ander geregeld zijn over compensaties ook, durf ik te hopen. Dat er tussen Noorderkempen en Antwerpen wel met Belgisch "binnenlands" materiaal kan gebold worden zou best wel eens een ferme toegeving kunnen geweest zijn vanwege de Fransen, allicht hadden die niet liever gezien dan dat er enkel hogesnelheidsmateriaal op die lijn kwam.

En ja, als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel, dat is algemeen geweten...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 jul 2023, 19:32 Beperkt aantal tijdstippen ?
Er is NOOIT NMBS-materiaal onderweg ten noorden van Noorderkempen.
De Benelux IS een NMBS-trein, die bijna altijd zorgt dat er een verbinding Breda-Noorderkempen is.
Er is dus helemaal geen infrastructuur onbenut, er is geen gat in de bediening, er is geen reden om schande te roepen.

Speciaal dure extra treinen gaan voorzien voor die ene keer dat er in NL problemen zijn zou een gigantische verspilling van middelen zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 jul 2023, 19:41 De Benelux IS een NMBS-trein, die bijna altijd zorgt dat er een verbinding Breda-Noorderkempen is.
Een trein waarvan dag in dag uit, uur na uur, in Amsterdam beslist wordt of en hoe hij zal rijden is geen NMBS-trein. En het is ook geen NMBS-materiaal.
Shrek schreef: 31 jul 2023, 19:41 Er is dus helemaal geen infrastructuur onbenut, er is geen gat in de bediening, er is geen reden om schande te roepen.
Zoveel miljarden voor 4 treinen per uur waarvan er 2 zeer vaak uitvallen.
Shrek schreef: 31 jul 2023, 19:41 Speciaal dure extra treinen gaan voorzien voor die ene keer dat er in NL problemen zijn zou een gigantische verspilling van middelen zijn.
Die “ene” keer dat er in NL problemen zijn :-) Ik denk dat jij niet dikwijls naar Nederland moet.

Die P-trein die bvb. om 17h00 van Antwerpen naar Noorderkempen rijdt… Wordt die stam door de dag voor iets anders gebruikt ? Zo neen, dan is er alvast geen bijkomend materiaal nodig. Gewoon eindelijk - bijna 14 jaar na de opening van de lijn - er voor zorgen dat dat materiaal kan doorrijden naar Breda.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door groentje »

Die wordt daarna vaak utigewisseld voor ritten op andere treinen, ja. Maar vooral, je hebt niet alleen materieel, maar ook personeel nodig. En we weten ondertussen toch wel allemaal al langer dat dat een serieus probleem is, vooral in depot Antwerpen? De NMBS slaagt er zelfs niet in haar geafficheerde dienstregeling uit te voeren (de tweede S-trein naar Essen die nog altijd niet rijdt, de tweede Mortsel-IC die niet rijdt...), ik kan me dus goed inbeelden dat ze geen personeel op overschot hebben om een pendeltrein te laten rijden.
Wat ik wel al regelmatig aan onze NMBS-collega's heb voorgesteld, indien dat van pas komt, is bijvoorbeeld de lege rit van de P-trein open te stellen voor de reizigers. En dat gebeurt ook regelmatig.
Naar Nederland kan niet, omdat we geen toegelaten materieel hebben, zo simpel als dat. Ik zou het ook liever anders zien, en de toekomst ziet er gelukkig iets roziger uit, maar momenteel dus niet, al is de vraag of dat in dit geval een oplossing zou geweest zijn dat er treinen zouden geweest zijn die naar Breda kunnen, ik weet niet waar het infrastructuurprobleem op de HSL Zuid zich bevond, maar ik veronderstel dat ze liever geen halte overslaan...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 jul 2023, 21:07 Een trein waarvan dag in dag uit, uur na uur, in Amsterdam beslist wordt of en hoe hij zal rijden is geen NMBS-trein. En het is ook geen NMBS-materiaal.
NMBS verkoopt de tickets en is de officiële vervoerder voor het Belgische deel. Wie het materieel levert doet eigenlijk niets terzake.
Portbou schreef: 31 jul 2023, 21:07 Zoveel miljarden voor 4 treinen per uur waarvan er 2 zeer vaak uitvallen.
De hoeveelheid geld die ooit lang geleden ergens ingestoken is heeft niets, maar dan ook niets, te maken met wat vandaag het optimaal aantal treinen zou zijn.
Er zijn goede redenen om te stellen dat meer dan 4 treinen wenselijk zijn -en die komen er ook- maar de initiële investering is daar geen van.
Portbou schreef: 31 jul 2023, 21:07Die “ene” keer dat er in NL problemen zijn :-) Ik denk dat jij niet dikwijls naar Nederland moet.
Ik kom regelmatig in Nederland hoor, maar door mijn vertrouwen in de Nederlandse spoorwegen neem ik altijd een uurtje buffer in de planning waardoor ik nog nooit voor grote problemen gestaan heb. Een sporadische overstap in Roosendaal is dan ook niet het einde van de wereld.
Portbou schreef: 31 jul 2023, 21:07
Shrek schreef: 31 jul 2023, 19:41 Speciaal dure extra treinen gaan voorzien voor die ene keer dat er in NL problemen zijn zou een gigantische verspilling van middelen zijn.
Die P-trein die bvb. om 17h00 van Antwerpen naar Noorderkempen rijdt… Wordt die stam door de dag voor iets anders gebruikt ? Zo neen, dan is er alvast geen bijkomend materiaal nodig. Gewoon eindelijk - bijna 14 jaar na de opening van de lijn - er voor zorgen dat dat materiaal kan doorrijden naar Breda.
Eén trein speciaal laten aanpassen voor dat korte stukje is gewoon peperduur en absoluut de investering niet waard. Er is de Benelux die al doorrijdt naar Breda en dat is voldoende.
Moesten de Nederlanders nu niet met het ouderwetse ATB zitten en hun bijna-laagspanning op de bovenleiding zou de investering die in België nodig is om treinen tot daar te laten rijden natuurlijk een stuk kleiner zijn en was alles veel simpeler. Maar dat is niet de situatie, dus gewoon aanvaarden dat er enkel een Benelux rijdt is echt het enige wat je kan doen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door AlexNL »

groentje schreef: 31 jul 2023, 21:25 ik weet niet waar het infrastructuurprobleem op de HSL Zuid zich bevond
Hele lijn, zowel de noord- (Schiphol - Rotterdam) als de zuidsectie (Rotterdam - Breda/grens) lagen plat. Naar verluidt uitval van het RBC (walzijde ETCS).
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door groentje »

Was er dan geen mogelijkheid om over te schakelen op ETCS 1?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door AlexNL »

Ik denk dat men dat uiteindelijk heeft gedaan, na 19:00 zijn er weer Beneluxen via Hazeldonk gereden. Waarschijnlijk Breda - Hazeldonk-grens onder ETCS L1, Breda - Rotterdam via het klassieke net. De storing zelf is pas na 21:30 verholpen, toen zijn alle treinen weer gaan rijden.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door dentheo »

groentje schreef: 31 jul 2023, 23:45 Was er dan geen mogelijkheid om over te schakelen op ETCS 1?
"overschakelen" ??? zeg liever afschakelen en leeg rijden en terug opschakelen .
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Steven »

Als men in Nederland van ETCS L2 naar ETCS L1 wil moeten de treinen stil staan die op de lijn zijn. Om het omgekeerde te doen moet de lijn eerst leeg zijn.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door groentje »

dentheo schreef: 01 aug 2023, 16:09
groentje schreef: 31 jul 2023, 23:45 Was er dan geen mogelijkheid om over te schakelen op ETCS 1?
"overschakelen" ??? zeg liever afschakelen en leeg rijden en terug opschakelen .
In België betekent het inderdaad ETCS 2 uitschakelen op de HSL, omdat ETCS 1 permanent op de achtergrond werkt, maar da's niet het geval in Nederland. Daar is het het ene of het andere. Een beslissing die ze zich al al een paar keer hebben beklaagd, volgens mij...
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door DR-fan »

Portbou schreef: 31 jul 2023, 19:32 Beperkt aantal tijdstippen ?
Er is NOOIT NMBS-materiaal onderweg ten noorden van Noorderkempen.
Terwijl er toch een mooie grote "B" op de reeks 28 staat...

Ik heb de indruk dat nogal wat mensen hier geen flauw benul hebben van de eigenaardigheden op L4. Zo mogen Desiro's al meer dan een jaar niet meer ingezet worden wegens een nog niet uitgevoerde aanpassing van de software. De P-treinen naar Noorderkempen bestaan uit 18en met M6-rijtuigen en die mogen NL dan weer niet in. Voeg daarbij het chronische personeelstekort en dan weet je dat er weinig of niets extra mogelijk is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Steven »

Komt er bij dat als je een trein naar Breda wil sturen je steeds een machinist nodig hebt die volledig bevoegd is voor Nederland. Naar Roosendaal kan je een machinist sturen met beperkte bevoegdheid wegens grensbaanvak. Maar dat is L4 en hsl zuid totaal niet. Zo’n opleiding is alles behalve gratis
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door JonasV91 »

groentje schreef: 02 aug 2023, 01:39
dentheo schreef: 01 aug 2023, 16:09
groentje schreef: 31 jul 2023, 23:45 Was er dan geen mogelijkheid om over te schakelen op ETCS 1?
"overschakelen" ??? zeg liever afschakelen en leeg rijden en terug opschakelen .
In België betekent het inderdaad ETCS 2 uitschakelen op de HSL, omdat ETCS 1 permanent op de achtergrond werkt, maar da's niet het geval in Nederland. Daar is het het ene of het andere. Een beslissing die ze zich al al een paar keer hebben beklaagd, volgens mij...
Kan je hier wat dieper op ingaan indien mogelijk?
Ligt dit aan kosten of hoe motiveer je zo'n beslissing?

Kost het zoveel meer om extra redundantie in te bouwen door ETCS 2 en ETCS 1 tegelijk te laten draaien zoals bij ons?
Of vooral technische beperkingen?

Als ik het zo hoor ben ik hoe dan ook wel blij dat we deze keer België zijn ^^
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffingen Benelux

Bericht door Shrek »

JonasV91 schreef: 14 aug 2023, 23:54 Kan je hier wat dieper op ingaan indien mogelijk?
Ligt dit aan kosten of hoe motiveer je zo'n beslissing?

Kost het zoveel meer om extra redundantie in te bouwen door ETCS 2 en ETCS 1 tegelijk te laten draaien zoals bij ons?
Of vooral technische beperkingen?

Als ik het zo hoor ben ik hoe dan ook wel blij dat we deze keer België zijn ^^
Zowel HSL4 bij ons als HSL Zuid in NL zijn gebouwd in 2007, toen had nog niemand in de wereld veel ervaring met ETCS. Sterker nog: de Europese standaard voor ETCS lag zelfs nog niet helemaal vast. De ingenieurs van toen deden wat ze toen dachten dat best was. Met de kennis van vandaag zou de ETCS daar nooit op die manier gebouwd zijn.

Het hele idee om zowel ETCS2 als ETCS1 op een lijn te bouwen was eigenlijk verkeerd. Maar goed, toen dacht men dat GSM-R iets onbetrouwbaar was waar je altijd backup voor moet hebben. Vandaag blijkt de GSM-R echter heel betrouwbaar te werken en zouden we er niet aan denken om een redundante ETCS1, met alle complexiteiten van dien, te voorzien.
Plaats reactie