SNCF

nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 02 mei 2023, 15:24
Maar Ik zou willen benadrukken dat weinig mensen het rollenspel kennen tussen de SNCF national,SNCF regional en de régions(politiek bestuur) bij het beheer van de TER’s en het aanbod.
Dat is inderdaad een nieuw verhaal voor me, welbedankt! Ik kan niet laten me af te vragen of het niet vooral een middel is om de zwarte piet te kunnen doorschuiven van de een naar de ander.
Laten we zeggen dat Europa naar de knoppen is.
Welnee. Ik heb het hier in Portugal best naar mijn zin. En de laatste keer dat ik er kwam - al wel een paar jaar geleden, toegegeven - vond ik zowel Tsjechie als Slovakije als Italie best genietbaar. Natuurlijk, het is overal wel iets, perfectie is niet van deze wereld. Maar Frankrijk staat toch bovenaan op mijn "foei"lijst, tegenwoordig, met UK en Zwitserland en Hongarije er achter.

Wat algemene info:
Transport Expres Regionale,(TER), is een commercieel merk van SNCF Voyageurs dat van toepassing is op de treinen en touringcars die het exploiteert op grond van overeenkomsten ,die met de regio's zijn gesloten. De term TER wordt gebruikt om alle regionale vervoersactiviteiten aan te duiden of meer specifiek een trein die deel uitmaakt van deze activiteit . Alle regionale en lokale aftakkingen die door SNCF Voyageurs worden geëxploiteerd, zijn TER-treinen, behalve in Île-de-France, waar het merk Transilien wordt gebruikt, en op Corsica, waar de Chemins de fer de la Corse (CFC) actief is om het netwerk te beheren.

Het decentraal beheer van de TER is per bestuursregio (POLITIEK) toevertrouwd aan een TER-activiteitendienst.
Het is verantwoordelijk voor de institutionele betrekkingen met de regionale raad (POLITIEK)en garandeert samen met hem de goede uitvoering van de overeenkomst. Alles wat concreet verband houdt met het projectbeheer van de regionale vervoersactiviteit (productie van de dienst, kwaliteit van de dienstverlening, kostenbeheersing, enz.) valt onder de verantwoordelijkheid van het gedelegeerd beheer van de TER.
Zij moet de uitvoering van haar dienstverlening dagelijks sturen. Het is dus verantwoordelijk voor de marketing, het operationele ontwerp van het aanbod, het wagenparkbeheer, het kwaliteitsbeheer, de beheerscontrole, enz. De coördinatie op nationaal niveau wordt verzekerd door de dienst TER, die tot taak heeft het algemene beleid te bepalen, de netwerking van de initiatieven genomen in de regio's om de TER te ontwikkelen, de ontwikkeling van innovatieve diensten te bundelen en tot slot de complementariteit met andere SNCF-vervoerders te verzekeren. In het kader van de regionalisering ontvangt elk gewest financiële dotaties ter compensatie van de aan het gewest overgedragen heffingen. Deze toewijzingen komen overeen met:

bediening,
vernieuwing en modernisering van rollend materieel,
compensatie voor sociale tarieven gecreëerd door de staat (werk, schoolabonnementen, enz.).
Daarnaast draagt de Franse staat bij aan een 5-jarig investeringsprogramma voor de modernisering van stations. Elke regio kan deze toewijzingen aanvullen met extra middelen uit haar eigen begroting.

De regio's zijn besluitvormers op de volgende gebieden: definitie van lijnen en dienstregelingen, aanvaarding van rollend materieel, keuze van tijdschema's, arbitrage van diensten tussen treinen en rijtuigen, afschaffing van eerste klas.
Opgelet elke regio kan sinds 2019 een aanbesteding doen om een andeere operator dan de SNCF de dienstverlening te laten verzekeren.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: 02 mei 2023, 12:21 Betreffende het "protection de capacité",ja dit bestaat inderdaad bij vliegtuigmaatschappijen/ferrys (P&O/DFDS/Irish/Eurotunnel/eurostar), wanneer ze zien bij de dagelijkse controle van de bookings ,dat er druk komt op "black days"grote druk op speciale dagen of weekends gaan ze verkoop stoppen voor niet abonnements houders (dus de plaats reservatie). Gingen ze dat bij de NMBS ook niet invoeren voor de treinen naar de kust tijdens zomer of drukke weekends?? In geval van de TER weten ze bij benadering het aantal abonnements gebruikers die op die speciale dagen de trein gaan nemen (lang weekend)
U maakte een opmerking over "volgeboekt die niet volgeboekt zijn". Dit is een appreciatie van een client die niet weet wat de criteria /parameters zijn die de transporteur zich voorneemt voor zijn capaciteits beheersing. Voorbeeld U kunt reizen met een ferry naar Dover,U hebt proberen boeken voor vrienden en dat was niet mogelijk door"volgeboekt" U neemt die boot en ziet dat er een wagendek volledig leeg is ondanks hij "volgeboekt is. Wel die boot is geladen in funktie van het aantal personneel aan boord.Maar dat is niet zichtbaar voor de reizigers. idem bij Eurotunnel bv de capaciteit op bepaalde treinen is 50 of 75 of 100% in functie van het aantal crewmembers. En dus de SNCF zal ook wel parameters hebben om iets te stoppen of niet.
Weet je, als ik jou lees dan moet ik altijd denken aan die cheminots die maar klagen dat het allemaal veel makkelijker zou zijn moesten er daar niet die vervelende reizigers zijn.

Het punt is dat de verkoop stopzetten voor een trein hetzelfde is als die trein afschaffen. Je zal maar een student zijn in Parijs die het weekend naar huis wil, en niet kan, omdat de TER "volgeboekt" is. En dan had ie maar op voorhand moeten boeken zeg je, maar dat is het 'm juist. Een TER boek je niet op voorhand. Een TER heeft geen reservaties. Je koopt gewoon een ticket en je rijdt. Degenen die het beter weten kopen natuurlijk gewoon een ticket voor een andere trein, en stappen dan toch op de trein die ze willen.

En dan nog dat gedoe waarbij sommige TERs niet meer vanuit GDL maar vanuit Bercy vertrekken. Allemaal omdat de SNCF de mythe in stand moet houden dat GDL overbelast is, om zo concurrentie er buiten te kunnen houden waarschijnlijk.
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF

Bericht door nighttrain »

K V B schreef: 02 mei 2023, 20:11
nighttrain schreef: 02 mei 2023, 12:21 Betreffende het "protection de capacité",ja dit bestaat inderdaad bij vliegtuigmaatschappijen/ferrys (P&O/DFDS/Irish/Eurotunnel/eurostar), wanneer ze zien bij de dagelijkse controle van de bookings ,dat er druk komt op "black days"grote druk op speciale dagen of weekends gaan ze verkoop stoppen voor niet abonnements houders (dus de plaats reservatie). Gingen ze dat bij de NMBS ook niet invoeren voor de treinen naar de kust tijdens zomer of drukke weekends?? In geval van de TER weten ze bij benadering het aantal abonnements gebruikers die op die speciale dagen de trein gaan nemen (lang weekend)
U maakte een opmerking over "volgeboekt die niet volgeboekt zijn". Dit is een appreciatie van een client die niet weet wat de criteria /parameters zijn die de transporteur zich voorneemt voor zijn capaciteits beheersing. Voorbeeld U kunt reizen met een ferry naar Dover,U hebt proberen boeken voor vrienden en dat was niet mogelijk door"volgeboekt" U neemt die boot en ziet dat er een wagendek volledig leeg is ondanks hij "volgeboekt is. Wel die boot is geladen in funktie van het aantal personneel aan boord.Maar dat is niet zichtbaar voor de reizigers. idem bij Eurotunnel bv de capaciteit op bepaalde treinen is 50 of 75 of 100% in functie van het aantal crewmembers. En dus de SNCF zal ook wel parameters hebben om iets te stoppen of niet.
Weet je, als ik jou lees dan moet ik altijd denken aan die cheminots die maar klagen dat het allemaal veel makkelijker zou zijn moesten er daar niet die vervelende reizigers zijn.

Het punt is dat de verkoop stopzetten voor een trein hetzelfde is als die trein afschaffen. Je zal maar een student zijn in Parijs die het weekend naar huis wil, en niet kan, omdat de TER "volgeboekt" is. En dan had ie maar op voorhand moeten boeken zeg je, maar dat is het 'm juist. Een TER boek je niet op voorhand. Een TER heeft geen reservaties. Je koopt gewoon een ticket en je rijdt. Degenen die het beter weten kopen natuurlijk gewoon een ticket voor een andere trein, en stappen dan toch op de trein die ze willen.

En dan nog dat gedoe waarbij sommige TERs niet meer vanuit GDL maar vanuit Bercy vertrekken. Allemaal omdat de SNCF de mythe in stand moet houden dat GDL overbelast is, om zo concurrentie er buiten te kunnen houden waarschijnlijk.
Beste heer,
Het Is niet omdat Ik neerschrijf uit mijn ervaringen dat dit mijn visie is. Het spoorweg technische Is mijn core business. Daarna kan Ik maar weergeven wat ik opgevangen heb als Opérations Duty Manager tijdens de vergaderingen met de marketing/commerciele « spécialistes » en hun anglo saxische visies die gemeen goed waren in de transport sector (spoor,boten,vliegtuigen) op gebied van capaciteit managment,price setting,yield enz.... en zo lang dat het geld binnen komt Wat hij binnen wil zien komen ,Is de CEO tevreden. En daar kunnen cheminots weinig aan doen. En Ik proberen hier maar uit te leggen hoe die mannen/vrouwen handelen. Ook Ik heb andere ideeen maar ben niet naar die grote business scholen geweest om mijn theorien of gevoelens in praktijk te brengen.Ik vertel gewoon mijn verhaal van 30 jaar ervaring met hun visie , vandaag verkopen ze zit plaatsen morgen salami en vervolgens hesp,that’s all folks.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: SNCF

Bericht door jan_olieslagers »

En dan nog dat gedoe waarbij sommige TERs niet meer vanuit GDL maar vanuit Bercy vertrekken. Allemaal omdat de SNCF de mythe in stand moet houden dat GDL overbelast is, om zo concurrentie er buiten te kunnen houden waarschijnlijk.
Wat is "GDL"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: SNCF

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 02 mei 2023, 20:46
En dan nog dat gedoe waarbij sommige TERs niet meer vanuit GDL maar vanuit Bercy vertrekken. Allemaal omdat de SNCF de mythe in stand moet houden dat GDL overbelast is, om zo concurrentie er buiten te kunnen houden waarschijnlijk.
Wat is "GDL"?
Gare De Lyon in Parijs vermoed ik.
En Bercy ligt op een kleine kilometer wanderen op dezelfde spoorlijn aan een aftakking.
Niet zo handig dus voor de reizigers die twijfelen waar ze exact hun trein moeten nemen.
Terinen eindigen/beginnen in 1 van beide stations
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF

Bericht door nighttrain »

K V B schreef: 02 mei 2023, 20:11
nighttrain schreef: 02 mei 2023, 12:21 Betreffende het "protection de capacité",ja dit bestaat inderdaad bij vliegtuigmaatschappijen/ferrys (P&O/DFDS/Irish/Eurotunnel/eurostar), wanneer ze zien bij de dagelijkse controle van de bookings ,dat er druk komt op "black days"grote druk op speciale dagen of weekends gaan ze verkoop stoppen voor niet abonnements houders (dus de plaats reservatie). Gingen ze dat bij de NMBS ook niet invoeren voor de treinen naar de kust tijdens zomer of drukke weekends?? In geval van de TER weten ze bij benadering het aantal abonnements gebruikers die op die speciale dagen de trein gaan nemen (lang weekend)
U maakte een opmerking over "volgeboekt die niet volgeboekt zijn". Dit is een appreciatie van een client die niet weet wat de criteria /parameters zijn die de transporteur zich voorneemt voor zijn capaciteits beheersing. Voorbeeld U kunt reizen met een ferry naar Dover,U hebt proberen boeken voor vrienden en dat was niet mogelijk door"volgeboekt" U neemt die boot en ziet dat er een wagendek volledig leeg is ondanks hij "volgeboekt is. Wel die boot is geladen in funktie van het aantal personneel aan boord.Maar dat is niet zichtbaar voor de reizigers. idem bij Eurotunnel bv de capaciteit op bepaalde treinen is 50 of 75 of 100% in functie van het aantal crewmembers. En dus de SNCF zal ook wel parameters hebben om iets te stoppen of niet.
Weet je, als ik jou lees dan moet ik altijd denken aan die cheminots die maar klagen dat het allemaal veel makkelijker zou zijn moesten er daar niet die vervelende reizigers zijn.

Het punt is dat de verkoop stopzetten voor een trein hetzelfde is als die trein afschaffen. Je zal maar een student zijn in Parijs die het weekend naar huis wil, en niet kan, omdat de TER "volgeboekt" is. En dan had ie maar op voorhand moeten boeken zeg je, maar dat is het 'm juist. Een TER boek je niet op voorhand. Een TER heeft geen reservaties. Je koopt gewoon een ticket en je rijdt. Degenen die het beter weten kopen natuurlijk gewoon een ticket voor een andere trein, en stappen dan toch op de trein die ze willen.

En dan nog dat gedoe waarbij sommige TERs niet meer vanuit GDL maar vanuit Bercy vertrekken. Allemaal omdat de SNCF de mythe in stand moet houden dat GDL overbelast is, om zo concurrentie er buiten te kunnen houden waarschijnlijk.
Beste,Ik ga u toch even op wijzen dat uwe dramatisée toon betreffende de studenten niet gespeend Is van kennis terzake. Het gaat hier over TER treinen. Die studenten hebben via hun conseil regional recht op gratis abonnementen gedurende hun studies. Elke regio levert die af voor studenten,lycéens,werklozen. Dus die hoeven en NIKS te kopen. En laat dat nu net de reden zijn waarom die restrictie Is ingevoerd die dag,namelijk de studenten uit Parijs,Grenoble enz stoppen op donderdag en zeker nu met het verlengde 1 mei weekend. En natuurlijk weet ik dat je een TER niet moet reserveren en soms een supplémentaires ticket /kaart voor de TERgv.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: SNCF

Bericht door jan_olieslagers »

pietje schreef: 02 mei 2023, 20:55
jan_olieslagers schreef: 02 mei 2023, 20:46 Wat is "GDL"?
Gare De Lyon in Parijs vermoed ik.
En Bercy ligt op een kleine kilometer wandelen op dezelfde spoorlijn aan een aftakking.
Ja, mijn frankske was ook al beginnen vallen, nadat ik me had sufgezocht op Gare du Luxembourg :(
Als ik het goed begrijp behandelt men Bercy en Lyon min of meer als een enkel station, bv. de perrons in Bercy heten P-V, terwijl A-L die van de Gare de Lyon zijn. Heel duidelijk voor wie het weet... Frankrijk is echt naar de knoppen, jawel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: SNCF

Bericht door dovaere »

jan_olieslagers schreef: 02 mei 2023, 15:24 Maar Frankrijk staat toch bovenaan op mijn "foei"lijst, tegenwoordig, met UK en Zwitserland en Hongarije er achter.
Op een treinforum is het toch wel opmerkelijk dat Frankrijk en Zwitserland in hetzelfde lijstje staan. Ik veronderstel daarom dat het niet wegens het ov is :-)
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: 02 mei 2023, 21:25
pietje schreef: 02 mei 2023, 20:55
jan_olieslagers schreef: 02 mei 2023, 20:46 Wat is "GDL"?
Gare De Lyon in Parijs vermoed ik.
En Bercy ligt op een kleine kilometer wandelen op dezelfde spoorlijn aan een aftakking.
Ja, mijn frankske was ook al beginnen vallen, nadat ik me had sufgezocht op Gare du Luxembourg :(
Als ik het goed begrijp behandelt men Bercy en Lyon min of meer als een enkel station, bv. de perrons in Bercy heten P-V, terwijl A-L die van de Gare de Lyon zijn. Heel duidelijk voor wie het weet... Frankrijk is echt naar de knoppen, jawel.
Bercy is ooit gebouwd als terminal voor autoslaaptreinen, en is inderdaad een aanhangsel van GdL. Het probleem met Bercy is dat je er geen aanslutign hebt op de metro. Het is echt gebouwd voor mensen die met de auto naar het station komen. Dat men daar TERs die vroeger naar GdL reden heen stuurt is ongebruikelijk. Vooral als je vaststelt dat er in GDL een hele bundel van 8 perronsporen is voor TERs en Transiliens, waar op dit moment gemiddeld maar 2 treinen per uur van vertrekken...

En de excuses die sommigen hiervoor aanbrengen interesseren mij maar matig. Als je een goede functionerende spoorweg wil zien dan ga je tegenwoordig beter in Italië kijken...
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF

Bericht door nighttrain »

Dienstmededeling ;https://www.facebook.com/sncfterbfc

SNCF TER Bourgogne-Franche-Comté


·
[AFFLUENCE VOYAGEURS]
Vous serez nombreux à choisir nos trains TER Bourgogne-Franche-Comté pour vos déplacements pendant ce week-end du 5 au 8 mai.
L'achat de billets TER étant non soumis à réservation, pour votre confort, nous vous invitons à privilégier les trajets pendant les périodes de moindre affluence.
Plus d'infos ici👉https://www.ter.sncf.com/.../conditions ... -affluence
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: SNCF

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, dat is al heel wat beleefder: voor het weekeinde 5-8 mei worden de reizigers verzocht de minder drukke momenten te kiezen. En ik denk pertankt niet dat die van SNCF hier meelezen :) , het moet zijn dat er nog wel meer negatieve reacties waren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 04 mei 2023, 20:04 Hehe, dat is al heel wat beleefder: voor het weekeinde 5-8 mei worden de reizigers verzocht de minder drukke momenten te kiezen. En ik denk pertankt niet dat die van SNCF hier meelezen :) , het moet zijn dat er nog wel meer negatieve reacties waren.
Begrijp u niet goed.
Nochthans Is het dezelfde tekst gepubliceerd op 27/04/2023,en dit voor het weekend van 28 April tot 1 Mei.
Nu Is het terug een lang weekend ...8 mei « fin de la guerre en Europe »
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: SNCF

Bericht door jan_olieslagers »

Maar de vorige keer hadden ze toch droogweg de ticketverkoop voor de TER (toch minstens voor sommige lijnen) opgeschort, langs alle kanalen? Daar is nu geen sprake van, en daarop doelde ik.
En ja, 8 mei is in FR een vakantiedag, hier in PT niet... Maar goed ook, nu kan ik volgende maandag gewoon mijn boodschappen gaan doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie