Het grote fiasco van waterstoftreinen in Duitsland

Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Het grote fiasco van waterstoftreinen in Duitsland

Bericht door Reuel »

Ik lees in het -eerder summier- artikel niet dat die treinen "technisch falen".

- Brandstofvoorzieningsprobleem;Dus een bevoorradingsprobleem? Er wordt niet veel verdere uitleg aan gegeven. Niet onlogisch gelet op de gigantische kosten van gas in aanloop van en tijdens de eerste oorlogsmaanden in Oekraïne, zeker gezien gesteld wordt dat deze geleverd wordt door de chemische industrie. Heel wat bedrijven draaiden toen op een minimum of niet door de hoge energiekosten en dan produceren ze ook geen waterstof natuurlijk.
In Frankrijk hadden tankstations ook een hele periode geen brandstof, door stakingen. Dat is ook een brandstofvoorzieningsprobleem, maar geen technisch probleem he.

Verder lees dezelfde dingen als DR-fan, maar nergens dat de techniek faalt.

Waterstof heeft zeker een toekomst voor zware industriële toepassingen, voertuigen die een grote actieradius moeten hebben, grote verwarmingsnoden, als opslagbron van energie als er groene energie te over is, of tout court als energiebron als er geen zeldzame aardmetalen genoeg blijken te zijn voor batterijen.

Anders zouden de infrastructuurbeheerders (van pijjpleidingen dan weliswaar) zich er niet op voorbereiden, maar dat doen ze wel. Nieuwe pijpleidingen zijn al geschikt voor zowel aardgas als waterstof. Er is ook een duidelijke waterstofstrategie: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... e-federale.

Het is dus zeker niet afgeschreven, maar de zoektocht is volop bezig. Dat de energietransitie complexer zal zijn en met meer maatwerk dient te gebeuren dan het "tanken en gaan" met de fossiele vuiligheid die we gewend zijn uit de vorige eeuw, is niet onlogisch. We zijn volop op zoek naar welke technologie waar het beste past. Maar geen reden om waterstof volledig af te schrijven.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Het grote fiasco van waterstoftreinen in Duitsland

Bericht door pietje »

Groene waterstof is zeker niet afgeschreven en zal een toekomst hebben, vooral in industriële toepassingen.
Dus eerder niet de toekomst die men nu vanuit een bepaalde hoek (de bedrijven die vroeger rijk werden van fossiele brandstoffen) probeert te pushen.

Groene waterstof is niet de eenvoudigste oplossing om fossiele brandstoffen te vervangen, het is wel een zeer dure, onderhoudsintensieve technologie.
Vooral bij spoorwegen zijn er alternatieven die in vele gevallen de voorkeur verdienen en om het specifiek over Duitsland te hebben: beperkt bovenleiding bijplaatsen in combinatie met batterij-treinen zijn het "laaghangend fruit", maar er is een heel actieve lobby die de politiek daar koste wat het kost van wil weg duwen.

Als alles al zou gedaan zijn om in de industrie aardgas te vervangen door groene waterstof waar dat mogelijk is, kan men nog naar andere toepassingsvormen kijken, maar de huidige spoortrajecten waar men waterstof inzet, zijn vooral een geldverspilling.

Als je dan nog weet dat de gebruikte waterstof niet als "groen" aanzien kan worden, is het helemaal dom.

De meeste waterstof die nu geproduceerd wordt, is gewoon grijs en in zijn totaliteit vervuilender dan gewoon dieseltreintjes laten rijden.
Waterstof geproduceerd met electrolyse volgt nergens de productie van groene elektriciteit, dus 's nachts of tijdens windstille periodes gebruiken ze gewoon grijze elektriciteit.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Het grote fiasco van waterstoftreinen in Duitsland

Bericht door AlexNL »

Enigszins afdwalend maar toch relevant: eerder dit jaar hebben onderzoekers van de Universiteit Twente bij toeval een nieuw materiaal ontdekt dat wellicht kan worden gebruikt voor productie van groene waterstof.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Het grote fiasco van waterstoftreinen in Duitsland

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 22 mei 2023, 16:35 Als je dan nog weet dat de gebruikte waterstof niet als "groen" aanzien kan worden, is het helemaal dom.

De meeste waterstof die nu geproduceerd wordt, is gewoon grijs en in zijn totaliteit vervuilender dan gewoon dieseltreintjes laten rijden.
Waterstof geproduceerd met electrolyse volgt nergens de productie van groene elektriciteit, dus 's nachts of tijdens windstille periodes gebruiken ze gewoon grijze elektriciteit.
En hoe wordt elektriciteit voor de bovenleiding alweer opgewekt? Nu Duitsland zijn kerncentrales heeft gesloten wordt er weer meer op steen- en bruinkool gezet. Echt groen, ja :roll:

Hetzelfde voor batterijen: ontginning en vervoer van de noodzakelijke grondstoffen is ook niet echt klimaatneutraal.

Sorry hoor, maar dat "groene" argument is onzin.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Het grote fiasco van waterstoftreinen in Duitsland

Bericht door pietje »

Geen enkele technologie is 100% "groen", dus ik ga er vanuit dat we proberen zo efficiënt om te gaan met de mogelijkheden.

Als je de berekening maakt van de volledige impact die de verschillende mogelijkheden hebben, zijn bovenleiding en batterijen veruit de beste mogelijkheden.
Dat de electriciteitsmix nog deels grijs is verandert daar maar weinig aan, want bij het gebruik van waterstof door electrolyse is er simpelweg 3 keer zoveel electriciteit nodig aan het begin. In het geval van grijze waterstof is de CO2 uitstoot aan de bron dan weer vele malen hoger dan op dit moment in onze electriciteitsmix gangbaar is.

Bij batterijen worden jaarlijks minder en minder zeldzame stoffen gebruikt die bij ontginning het milieu kunnen schaden. Daarnaast kunnen batterijen op het einde van hun levesduur hergebruikt of gerecycleerd worden, waardoor die eenmalige ontginning in totaal veel minder impact heeft dan de continue vervuiling door fossiele energie.

Het groene argument gaat dus zeker en vast op.
Plaats reactie