Pagina 4 van 8

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 mei 2023, 14:19
door ovspotter_be
En de 4 anderen staan dan ergens in Berlin op een opstelterrein?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 mei 2023, 14:23
door Portbou
AlexNL schreef: 31 mei 2023, 14:11 Dat is wat ik op Twitter ook opving. Voor de inauguratierit heeft men alles ingezet, daarna houdt men wat rijtuigen achter de hand.
Lijkt me verstandig. Het zijn allemaal rijtuigen op leeftijd dus best wat wagens reserve houden om pannes te kunnen opvangen zonder consequenties voor de reizigers.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 mei 2023, 14:38
door jan_olieslagers
Zal er ook niet minder betaald worden voor een wagon die niet heeft gereden? Ik zou dat maar logisch vinden, maar het is al vaker gebleken dat er in de spoorwereld soms een heel aparte logica geldt...

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 mei 2023, 16:41
door JHS2013
Minder ton/km is iets gekoper maar de huur betaal je toch. Omgekeerd is de flexibiliteit die dat biedt wellicht goedkoper dan de reizigers van een heel rijtuig te compenseren bij uitval.

Plus: minder rijtuigen betekent minder personeel en dat scheelt natuurlijk wel in de kosten

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 mei 2023, 17:02
door pmuy
Misschien wel een wat vreemde keuze wat de slaaprijtuigen betreft. Die zijn al voor de volledige zomer volgeboekt, dus een extra rijtuig toevoegen lijkt mij dan toch logisch? Allicht ook het meest winstgevende type accommodatie? Bij eventuele technische problemen kunnen klanten eventueel alsnog gedowngrade worden naar een couchette.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 mei 2023, 17:11
door JHS2013
Blijkbaar was 1 WLAB maar tijdelijk door ES gehuurd en is deze weer terug

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 mei 2023, 21:03
door desirootje
pmuy schreef: 31 mei 2023, 17:02 Misschien wel een wat vreemde keuze wat de slaaprijtuigen betreft. Die zijn al voor de volledige zomer volgeboekt, dus een extra rijtuig toevoegen lijkt mij dan toch logisch? Allicht ook het meest winstgevende type accommodatie? Bij eventuele technische problemen kunnen klanten eventueel alsnog gedowngrade worden naar een couchette.
Als je ziet wat er gaande was met Thalys vorige zomer heb ik liever dat ze het zo doen met reserve rijtuigen dan proberen alles eruit te persen. Ik neem aan dat wanneer ze meer rijtuigen krijgen ze ook langere treinen zullen inzetten wanneer er vraag naar is, maar zover zijn ze nog niet.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 01 jun 2023, 21:32
door Kevin
JHS2013 schreef: 31 mei 2023, 16:41 Minder ton/km is iets gekoper maar de huur betaal je toch. Omgekeerd is de flexibiliteit die dat biedt wellicht goedkoper dan de reizigers van een heel rijtuig te compenseren bij uitval.

Plus: minder rijtuigen betekent minder personeel en dat scheelt natuurlijk wel in de kosten
Je hebt inderdaad de huur. Maar in de spoorwereld betaald je vaak ook per gereden km daar bovenop, of vanaf x aantal gereden km's extra. Dit omdat men bij afspreken van de huurprijs vaak de onderhoudskost inrekent, en meer km = meer onderhoud.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 01 jun 2023, 21:34
door Kevin
pmuy schreef: 31 mei 2023, 17:02 Misschien wel een wat vreemde keuze wat de slaaprijtuigen betreft. Die zijn al voor de volledige zomer volgeboekt, dus een extra rijtuig toevoegen lijkt mij dan toch logisch? Allicht ook het meest winstgevende type accommodatie? Bij eventuele technische problemen kunnen klanten eventueel alsnog gedowngrade worden naar een couchette.
Ook in september nog zeer weinig opties zag ik... Er is alvast een duidelijke vraag en interesse in de nachttreinen... Hopelijk blijft de trend duren en kunnen er terug meerdere lijnen bijkomen!

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 jun 2023, 13:01
door pmuy
Kan het zijn dat deze trein gisteren niet op de borden in Brussel-Zuid stond? Ik heb daar even naar gezocht, maar niet gevonden. Op 26 mei was dit wel het geval.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 jun 2023, 19:45
door trainlovertje
pmuy schreef: 03 jun 2023, 13:01 Kan het zijn dat deze trein gisteren niet op de borden in Brussel-Zuid stond? Ik heb daar even naar gezocht, maar niet gevonden. Op 26 mei was dit wel het geval.
In de app is hij ook nog niet één keer verschenen, dus dat zou zeker kunnen...

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 jun 2023, 20:11
door JHS2013
Naar verluid heeft de NMBS problemen die in hun systeem te krijgen. Vorige week ging dat handmatig, deze week misschien vergeten?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 jun 2023, 22:36
door trainlovertje
Je zal je trein zo maar missen...

Re: European Sleeper

Geplaatst: 08 jun 2023, 12:51
door Terminus
Gisteren de European Sleeper gezien in Antwerpen-Centraal.
Stond ook op het aankondigingsbord, alleen de mondelinge aankondigingen zelf:
"Deze trein vertrekt van het spoor 22 in plaats van... (stilte)"
"Deze trein stopt uitzonderlijk in Roosendaal, ...." --> de haltes in Nederland lijken me gewoon voorzien. Bovendien werden ze niet allemaal omgeroepen

Weinig opstappers in Antwerpen, maar toch al aardig wat coupees gevuld vanaf Brussel.
Stipt op tijd, en zoals geweten: met Lineas-locomotief, en een treinbestuurder en -begeleider van Train Charter Services.
De servicemedewerkers - in tegenstelling tot bij Nightjet - ook keurig op het perron om reizigers te verwelkomen.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 08 jun 2023, 19:12
door wbrm
"Deze trein vertrekt van spoor x in plaats van spoor *stilte*" hoorde ik ook al eens bij een beperkte IC Antwerpen - Poperinge die vertrok vanuit Berchem. Dat is dus niets iets uniek voor European Sleeper.