Pagina 5 van 8

Re: European Sleeper

Geplaatst: 12 jun 2023, 20:26
door ovspotter_be
Vanaf 1 juli zal Interrail geldig zijn op de European Sleeper, dit in combinatie met een reservatie.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 13 jun 2023, 18:12
door HLE18
Dat is interessant, alleen jammer dat er geen FIP tarief is :(

Re: European Sleeper

Geplaatst: 13 jun 2023, 18:29
door Steven
Zo’n nieuw bedrijf dat FIP zou aanbieden zou mij al heel straf lijken.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 13 jun 2023, 20:18
door rvdborgt
Steven schreef: 13 jun 2023, 18:29 Zo’n nieuw bedrijf dat FIP zou aanbieden zou mij al heel straf lijken.
Het staat ze vrij om dat te doen (en dus hun personeel ook FIP-voordelen te geven) maar in tegenstelling tot Interrail/Eurail-acceptatie levert dat geen inkomsten op buiten de reserveringen.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 13:44
door TimJ36
European Sleeper is van start gegaan met een derde kapitaalronde ter waarde van 3 miljoen euro. Bij eerdere kapitaalrondes werd respectievelijk 500 000 euro en 2 miljoen euro opgehaald.

Het beoogde kapitaal zal volgens European Sleeper aangewend worden om nieuwe bestemmingen aan te bieden zoals Praag en Barcelona en de uitbouw van de naamsbekendheid.

Zelf zit ik er mee verveeld dat European Sleeper eigenlijk veeleer een marketingproduct is dan een echt spoorwegbedrijf. Vrijwel alles is uitbesteed aan derde partijen, wat dus eigenlijk een beetje afbreuk is aan het concept "duurzaam reizen".

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 14:16
door maarten
Waarom zou dat niet duurzaam zijn? Het lijkt me juist goed dat ze niet zelf direkt allemaal nieuw materieel kopen dat misschien na 5 jaar overbodig wordt (stel dat het niks wordt) maar in plaats daarvan bestaand materieel een nieuwe kans geven.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 17:46
door TimJ36
maarten schreef: 20 jun 2023, 14:16 Waarom zou dat niet duurzaam zijn? Het lijkt me juist goed dat ze niet zelf direkt allemaal nieuw materieel kopen dat misschien na 5 jaar overbodig wordt (stel dat het niks wordt) maar in plaats daarvan bestaand materieel een nieuwe kans geven.
Het ging me vooral om de exploitatie en het personeel van de treinen. "Niet tevreden met de firma die instaat voor de exploitatie? Dan nemen we gewoon een ander bedrijf die goedkoper werkt met mindere arbeidsvoorwaarden." Het is het franchising-model die me stoort, eigenlijk wat Delhaize nu wil doorduwen met haar filialen in eigen beheer.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 18:48
door Steven
Dat is wat Thalys en Eurostar al jaren doen hoor, heel die catering aan boord laten ze doen door de goedkoopste bieders, ook al lopen die hostessen in pakjes van Thalys/eurostar.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 19:00
door jan_olieslagers
... en daar is niets nieuws onder de zon: toen ik een jaar of dertig geleden de nachttrein nam van Brussel-Zuid naar Milaan was het cateringpersoneel weliswaar niet echt in uniform, maar ze spraken enkel Italiaans en een beetje Frans. Geen NMBS-personeel dus, ingehuurd. Ook toen reeds.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 19:01
door HLE18
Steven schreef: 20 jun 2023, 18:48 Dat is wat Thalys en Eurostar al jaren doen hoor, heel die catering aan boord laten ze doen door de goedkoopste bieders, ook al lopen die hostessen in pakjes van Thalys/eurostar.
En dat trekt hoe langer hoe meer op niets terwijl de prijzen alleen maar de hoogte zijn ingegaan.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 19:20
door Steven
HLE18 schreef: 20 jun 2023, 19:01
Steven schreef: 20 jun 2023, 18:48 Dat is wat Thalys en Eurostar al jaren doen hoor, heel die catering aan boord laten ze doen door de goedkoopste bieders, ook al lopen die hostessen in pakjes van Thalys/eurostar.
En dat trekt hoe langer hoe meer op niets terwijl de prijzen alleen maar de hoogte zijn ingegaan.
Die klacht hoor ik al even, enkel de bedrijven zelf merken het nog niet, of willen het niet weten?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 20:19
door Joris
Goh, 20 jaar geleden deed de nmbs zelf ook geen catering op de treinen, dat was de Wagons Lits. Waarom zou dat nu dan anders moeten? Vooral als er al andere partijen zijn die de know-how en het personeel hebben?
Moest European Sleeper zelf alle personeel moeten zoeken, zelf alle veiligheidscertificaten moeten behalen etc, het zou allemaal een pak lastiger en duurder worden.
Zelfs de ÖBB doet voor haar Nightjets nog steeds beroep op Newrest Wagons Lits voor haar on board personeel...

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 20:29
door TimJ36
Het Franse Railcoop doet wel alles in eigen beheer. Dit neemt meer tijd in beslag, maar zal eens gelanceerd wel een écht spoorbedrijf zijn met een duurzaam en maatschappelijk sociaal engagement.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 20:39
door pietje
Het beste is nochtans dat bedrijven doen waar ze goed in zijn.
Voor spoorbedrijven is dat idealiter: treinen laten rijden.
Catering laat je beter over aan cateraars.

Dat de service van de cateraars niet het juiste niveau meer haalt, heeft volgens mij exact dezelfde reden als de reden waarom er zoveel treinen geschrapt worden: de krapte op de arbeidsmarkt.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 20 jun 2023, 21:02
door TimJ36
pietje schreef: 20 jun 2023, 20:39 Dat de service van de cateraars niet het juiste niveau meer haalt, heeft volgens mij exact dezelfde reden als de reden waarom er zoveel treinen geschrapt worden: de krapte op de arbeidsmarkt.
Het zal eerder aan het feit liggen dat dit 'shitjobs' zijn waar je hard moet werken en weinig voor wordt betaald.
Dat is nu net waarom ik vind dat dit in eigen beheer moet worden genomen met betere arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Als je namens de firma X voor de firma Y werkt kun je nooit zo gepassioneerd zijn als dat je voor het bedrijf werkt waar je effectief voor bent tewerkgesteld.