Pagina 7 van 8

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 sep 2023, 09:56
door 260689
Portbou schreef: 03 sep 2023, 03:19
trainlovertje schreef: 03 sep 2023, 02:08
Portbou schreef: 03 sep 2023, 00:19 Te zien in de tabellen voor 2024 op https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal ... id=1983710
Hij staat inderdaad in de tabellen, maar de trein die je hebt aangeduid is niet de juiste. Hij staat wat verderop, met treinnummer ES 452 naar 'Bruxelles'. :wink:
Oeps ja, eigenaardige glitch...
Ik krijg die niet open. 'site niet bereikbaar' komt erop.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 sep 2023, 11:37
door rvdborgt
260689 schreef: 03 sep 2023, 09:56
Portbou schreef: 03 sep 2023, 03:19
trainlovertje schreef: 03 sep 2023, 02:08
Hij staat inderdaad in de tabellen, maar de trein die je hebt aangeduid is niet de juiste. Hij staat wat verderop, met treinnummer ES 452 naar 'Bruxelles'. :wink:
Oeps ja, eigenaardige glitch...
Ik krijg die niet open. 'site niet bereikbaar' komt erop.
Werkt prima hier (tabel 090). Er is ook nog een voetnoot "rijdt vanaf 20 maart".

Re: European Sleeper

Geplaatst: 24 okt 2023, 02:14
door Portbou
Na de Allerheiligenvakantie begint de winterdienstregeling bij European Sleeper.

Brussel-Amsterdam-Berlijn dan op maandag en vrijdag.
Berlijn-Amsterdam-Brussel op donderdag en zondag.

In de Kerst- en Nieuwjaarsperiode rijden ze enkele extra ritten.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 27 okt 2023, 18:13
door Shrek
Intussen rijdt de European Sleeper al enkele maanden en hebben ze al heel wat mensen vervoerd.
Ik heb er zelf niet mee gereisd, maar ben wel al in de rijtuigen geweest. Ik ken wel enkele mensen die meegereisd hebben en hun ervaringen gedeeld hebben.

Het eerste wat opvalt is dat ze er in slagen om het operationeel bol te werken. Personeel, rijtuigen en locomotief zijn steeds aanwezig, de administratie rond rijpaden en certificaten is in orde en de treinen rijden met een stiptheid die zeker niet slechter is dan andere lange afstandstreinen in Duitsland.
Dit op zich is al een hele klus waarvoor ik ze oprecht wil feliciteren. Op het operationele gedeelte is dus zeker niets aan te merken.
Ook de ticketverkoop is relatief makkelijk via een duidelijke site. Meer verkoopkanalen zou handig zijn, maar is imo geen must.

Waar het echter misloopt zijn de rijtuigen. Dit is, zonder enig overdrijven, oude rommel die al lang op de schroothoop had moeten liggen. Uitvallende airco's èn verwarming, niet werkende WC's, ramen die niet goed sluiten, veel lawaai en gerammel. Het is quasi onmogelijk een goede nachtrust te hebben in die roestbakken. Het feit dat European Sleeper aanraadt voor de reis alvast al je devices op te laten en zeker naar het toilet te gaan zegt genoeg denk ik. Voor deze zeer lage reiskwaliteit betaal je echter wel een premium-prijs.
Het grootste deel van de reizigers die ik ken waren dan ook diep teleurgesteld na hun reis, een tweede trip zit er zeker niet in voor hen. Ik heb zelfs al weet van een reisbureau dat initieel hun klanten naar Berlijn op deze trein boekte maar daar nu van afziet door de slechte ervaringen van de klanten.
Op deze manier is de nachttrein dan ook absoluut geen alternatief voor vliegreizen of dagreizen per trein.
Waar ik voor vreesde gebeurt helaas ook: de mensen gaan hun rampzalige European Sleeper ervaring linken met elke nachttrein. In hun ogen zijn alle nachttreinen zo oncomfortabel en duur. Ik doe uiteraard mijn uiterste best om mijn kennissen uit te leggen dat er vanaf december wel een deftige nachttrein naar Berlijn rijdt, maar op mijn eentje kan ik de schade natuurlijk niet herstellen.
Ik kan alleen maar hopen dat na december de Nightjet quasi alle reizigers overneemt en dat European Sleeper snel uit België verdwijnt. Dan kunnen OBB en hopelijk ook andere nieuwe treinen, beginnen aan het lange werk om de reputatie van de nachttrein weer op te krikken.
Nachttreinen zijn veruit mijn favoriete vervoermiddel, het doet dan ook pijn om zo'n achteruitgang als European Sleeper op de sporen te zien.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 27 okt 2023, 18:19
door trainlovertje
Het is inderdaad waar dat het oude rommel is waar ze mee rondrijden. Initieel dacht ik dat ze vroeg of laat heel wat treinen zouden moeten annuleren door defecten etc, maar de realiteit is dat die rijtuigen - defect of niet - toch blijven rijden, met serieus inboeten van kwaliteit tot gevolg.

Anderzijds hoop ik niet dat ze gaan verdwijnen, maar wel een mogelijkheid vinden om andere slaaprijtuigen aan te schaffen. ÖBB heeft gloednieuwe treinen besteld en zal vroeg of laat rijtuigen te huur of te koop zetten. Of als ES echt goede investeerders zouden vinden: zelf slaaprijtuigen aanschaffen, al is die kans miniem.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 27 okt 2023, 18:54
door HLE18
Shrek schreef: 27 okt 2023, 18:13 vanaf december wel een deftige nachttrein naar Berlijn rijdt, maar op mijn eentje kan ik de schade natuurlijk niet herstellen.
Ik kan alleen maar hopen dat na december de Nightjet quasi alle reizigers overneemt en dat European Sleeper snel uit België verdwijnt. Dan kunnen OBB en hopelijk ook andere nieuwe treinen, beginnen aan het lange werk om de reputatie van de nachttrein weer op te krikken.
ÖBB die de reputatie van de nachttrein moet opkrikken :lol: Die rijtuigen zijn in mijn ogen net even grote rommel, WCs defect, geen water in de lavabo, tussendeuren naar het volgende rijtuig werken niet, airco die amper koelt, 6 uur vertraging aangekomen in Wenen. Van de 3 nightjets van ÖBB die ik genomen heb de afgelopen jaren, is geen enkele aangekomen met minder dan 2 uur vertraging. Je kan amper slapen van het overdreven geronk van de ventilatie en staat meer stil dan rijden.

De enige deftige nachttrein is in mijn ogen: de Caledonian Sleeper, stipt, proper, alles werkt, prima geslapen, door jou gekozen uur kan je in de bar gaan ontbijten! De Roemense nachttreinen konden er ook nog mee door, oud maar alles werkte. Jammer genoeg ook weer vertraging en hygiëne kon soms wat beter.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 27 okt 2023, 19:07
door Shrek
HLE18 schreef: 27 okt 2023, 18:54 ÖBB die de reputatie van de nachttrein moet opkrikken :lol: Die rijtuigen zijn in mijn ogen net even grote rommel, WCs defect, geen water in de lavabo, tussendeuren naar het volgende rijtuig werken niet, airco die amper koelt, 6 uur vertraging aangekomen in Wenen. Van de 3 nightjets van ÖBB die ik genomen heb de afgelopen jaren, is geen enkele aangekomen met minder dan 2 uur vertraging. Je kan amper slapen van het overdreven geronk van de ventilatie en staat meer stil dan rijden.

De enige deftige nachttrein is in mijn ogen: de Caledonian Sleeper, stipt, proper, alles werkt, prima geslapen, door jou gekozen uur kan je in de bar gaan ontbijten! De Roemense nachttreinen konden er ook nog mee door, oud maar alles werkte. Jammer genoeg ook weer vertraging en hygiëne kon soms wat beter.
Mijn ervaring met de Nightjet is toch helemaal anders. Ik heb nog nooit defecten gehad, nooit met meer dan 1u vertraging toegekomen en altijd heel rustig kunnen slapen.
De Caledonian is inderdaad veruit het beste wat er in Europa te vinden is, maar die krijgen dan ook een grote zak overheidsgeld om alles piekfijn te organiseren.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 27 okt 2023, 22:23
door groentje
Ik was dan weer minder gecharmeerd door de Caledonian, de rijtuigen rijden erg nerveus, en als je wil weten wat een echte premium prijs is... Toegegeven, de kinderziektes zijn er ondertussen wel grotendeels uit, het alarm gaat niet meer om de paar nachten af, het water werkt nu meestal... Toch was ik erg teleurgesteld, het ziet er prachtig uit, maar de realiteit valt tegen.
Nightjet is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn, en zeker qua stiptheid zal het echt beter moeten, maar de prijzen zijn wel betaalbaarder, vooral door de aanwezigheid van couchettes.
European Sleeper heeft echt dringend beter materieel nodig, geen nieuwe treinen, dat zit niet in hun businessplan , maar qua betrouwbaarheid laten ze Nightjet momenteel wel een poepje ruiken...

Re: European Sleeper

Geplaatst: 27 okt 2023, 23:13
door Steven
Shrek schreef: 27 okt 2023, 19:07
HLE18 schreef: 27 okt 2023, 18:54 ÖBB die de reputatie van de nachttrein moet opkrikken :lol: Die rijtuigen zijn in mijn ogen net even grote rommel, WCs defect, geen water in de lavabo, tussendeuren naar het volgende rijtuig werken niet, airco die amper koelt, 6 uur vertraging aangekomen in Wenen. Van de 3 nightjets van ÖBB die ik genomen heb de afgelopen jaren, is geen enkele aangekomen met minder dan 2 uur vertraging. Je kan amper slapen van het overdreven geronk van de ventilatie en staat meer stil dan rijden.

De enige deftige nachttrein is in mijn ogen: de Caledonian Sleeper, stipt, proper, alles werkt, prima geslapen, door jou gekozen uur kan je in de bar gaan ontbijten! De Roemense nachttreinen konden er ook nog mee door, oud maar alles werkte. Jammer genoeg ook weer vertraging en hygiëne kon soms wat beter.
Mijn ervaring met de Nightjet is toch helemaal anders. Ik heb nog nooit defecten gehad, nooit met meer dan 1u vertraging toegekomen en altijd heel rustig kunnen slapen.
De Caledonian is inderdaad veruit het beste wat er in Europa te vinden is, maar die krijgen dan ook een grote zak overheidsgeld om alles piekfijn te organiseren.
De Nightjet’s die ik deze week gezien heb hadden steeds meer dan 3u vertraging. Hoe jammer ook.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 okt 2023, 14:01
door arvooke
Denk dat het voor European sleeper momenteel ook niet mogelijk om recenter 2de hands materiaal te vinden. En als start up met volledig nieuw materiaal aan zo een avontuur beginnen gaat nooit lukken.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 31 okt 2023, 16:24
door AlexNL
Dat is inderdaad zo, het heeft European Sleeper grote moeite gekost om aan het materieel te komen dat ze nu gebruiken. Ze waren ooit van plan om Russische rijtuigen te gebruiken (die van de nachttrein Nice - Moskou?) maar dat is om begrijpelijke redenen in het water gevallen.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 nov 2023, 09:36
door VDL Sitea
Welke rijtuigen gebruiken ze eigenlijk?
En welke locs?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 nov 2023, 10:56
door DDietzen
Werp eens een blik op Vagonweb want daar staan ze ook in genoteerd :)

De locomotief is een Traxx/BR186 van Railpool, over de rijtuigtypes en -herkomsten weet ik niet genoeg om er iets zinnigs over te zeggen.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 nov 2023, 12:06
door VDL Sitea
Ze huren dan een aantal locs van hun? Is dat een standaard aantal van locs of wisselt dit af?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 nov 2023, 12:50
door JHS2013
1 loc van LINEAS, die wordt af en toe uitgewisseld als ie voor onderhoud moet