Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

Ik was al een tijdje aan het wachten op een afsplitsing van het topic om verder te antwoorden.
Dat afsplitsen komt er niet van dus even wat knip- en plakwerk.
Portbou schreef: 24 jun 2023, 14:50
TimJ36 schreef: 23 jun 2023, 23:48 Voorbeeld van een vertrekscherm in Montpellier Sud de France (Frankrijk) Afbeelding
Wat een ongelofelijke miskleunen zijn dat toch die suikerbietenstations Nimes-Pont du Gard en Montpellier-Sud de France.
Miljoenen geïnvesteerd in infrastructuur en dat voor 1 trein iedere 3 uur.
ovspotter_be schreef: 24 jun 2023, 19:02 Dat zal later wel beter worden eens de HSL tussen Montpellier en Perpignan wordt geopend.
jan_olieslagers schreef: 24 jun 2023, 21:48 (hm, sorry, effe cynisch)
Ja, dan wordt het gegarandeerd een trein elke twee uur. Broeva! Haro!
Portbou schreef: 24 jun 2023, 21:57 In welke zin gaat het dan beter worden ?
Gaan er dan meer treinen in deze bieten-stations stoppen en minder in Nîmes-Ville en Montpellier-St-Roch ?
Dat is hoegenaamd geen verbetering want de reistijd van en naar Nîmes en Montpellier wordt veel langer en oncomfortabeler via die stations.
TimJ36 schreef: 25 jun 2023, 00:21 Het is beter de vraag te stellen of daar een hogensnelheidslijn moet liggen (ja of neen), want dat is dan ook de reden waarom die stations daar zijn gebouwd: als corridor voor het verkeer tussen Parijs - Barcelona en anderzijds Italië / Zwitserland naar Spanje.
Portbou schreef: 25 jun 2023, 00:40 Prima wat mij betreft dat daar een hogesnelheidslijn ligt. Maar gebruik hem dan ook als een hogesnelheidslijn, als corridor voor doorgaande treinen die Nîmes en Montpellier niet bedienen. En bouw er dus geen stations.
TimJ36 schreef: 25 jun 2023, 00:47 Bij de voltooiing van de hogesnelheidslijn naar Perpignan zullen er minder TGV's richting Spanje halt houden in Montpellier Saint Roch of Nîmes Centre aangezien dan volledig gebruik gemaakt kan worden van het snelle stuk spoor. Het ontlast bovendien de klassieke lijn van het toenemende aantal hogensnelheidstreinen.
wbrm schreef: 26 jun 2023, 19:29 Kan dit stuk off-topic afgesplitst worden? Interessant maar het hoort hier niet thuis :)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

TimJ36 schreef: 25 jun 2023, 00:21 Het is beter de vraag te stellen of daar een hogensnelheidslijn moet liggen (ja of neen), want dat is dan ook de reden waarom die stations daar zijn gebouwd: als corridor voor het verkeer tussen Parijs - Barcelona en anderzijds Italië / Zwitserland naar Spanje.
Portbou schreef: 25 jun 2023, 00:40 Prima wat mij betreft dat daar een hogesnelheidslijn ligt. Maar gebruik hem dan ook als een hogesnelheidslijn, als corridor voor doorgaande treinen die Nîmes en Montpellier niet bedienen. En bouw er dus geen stations.
TimJ36 schreef: 25 jun 2023, 00:47 Bij de voltooiing van de hogesnelheidslijn naar Perpignan zullen er minder TGV's richting Spanje halt houden in Montpellier Saint Roch of Nîmes Centre aangezien dan volledig gebruik gemaakt kan worden van het snelle stuk spoor. Het ontlast bovendien de klassieke lijn van het toenemende aantal hogensnelheidstreinen.

Wat ik nog wou zeggen.

Het is goed om deze spoorlijn te ontdubbelen.
Vooral op het stuk Avignon/Tarascon en Narbonne zal extra capaciteit allicht welkom zijn.

Maar Nimes en Montpellier zijn geen onbelangrijke stadjes.
Bij de huidige treinfrequenties kunnen er volgens mij dan ook niet veel treinen zich "veroorloven" om deze steden niet te bedienen.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door TimJ36 »

Portbou schreef: 07 jul 2023, 21:10 Maar Nimes en Montpellier zijn geen onbelangrijke stadjes.
Bij de huidige treinfrequenties kunnen er volgens mij dan ook niet veel treinen zich "veroorloven" om deze steden niet te bedienen.
Ze hebben nu wel een 'bis'-station waardoor de snelle treinen ook daar (eventueel) kunnen stoppen.

Ik heb even de dienstregeling Parijs - Barcelona voor morgen (maandag 10/07/2023) er bij genomen, en daar heeft de ochtendtrein die via Montpellier Sud de France en Nîmes Pont du Gard rijdt een tijdswinst van 15 minuten op het stuk Valence TGV - Sète, ten op zichte van de trein die via de klassieke lijn rijdt en stopt in Montpellier Saint Roch en Nîmes Centre.

Bij de volmaking van de hogesnelheidslijn richting Spaanse grens zal het treinverkeer sterk toenemen en zullen die 'bis'-stations wel ten volle renderen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

TimJ36 schreef: 09 jul 2023, 14:24
Portbou schreef: 07 jul 2023, 21:10 Maar Nimes en Montpellier zijn geen onbelangrijke stadjes.
Bij de huidige treinfrequenties kunnen er volgens mij dan ook niet veel treinen zich "veroorloven" om deze steden niet te bedienen.
Ze hebben nu wel een 'bis'-station waardoor de snelle treinen ook daar (eventueel) kunnen stoppen.
Reizigers van en naar Nîmes en Montpellier die per TGV reizen winnen tijd tegenover de auto.
Doch als ze op deze alibi-stations aankomen verliezen ze al die gewonnen tijd weer met hun verplaatsing van en naar het centrum.
TimJ36 schreef: 09 jul 2023, 14:24 Ik heb even de dienstregeling Parijs - Barcelona voor morgen (maandag 10/07/2023) er bij genomen, en daar heeft de ochtendtrein die via Montpellier Sud de France en Nîmes Pont du Gard rijdt een tijdswinst van 15 minuten op het stuk Valence TGV - Sète, ten op zichte van de trein die via de klassieke lijn rijdt en stopt in Montpellier Saint Roch en Nîmes Centre.
Die 15 minuten zijn onbelangrijk.
Als ik van Parijs naar Barcelona reis per trein heb ik me er al lang bij neergelegd dat het met de trein een stuk langer duurt dan met het vliegtuig. En dan is het niet dat kwartiertje langer dat me van mening gaat doen veranderen.

Omgekeerd hebben de reizigers van en naar Nîmes en Montpellier momenteel maar één trein per dag die hun vlot naar Barcelona brengt.
Gevolg : de péage-boeren van de A9 hebben nog mooie jaren voor zich.
TimJ36 schreef: 09 jul 2023, 14:24 Bij de volmaking van de hogesnelheidslijn richting Spaanse grens zal het treinverkeer sterk toenemen en zullen die 'bis'-stations wel ten volle renderen.
Dan zal dit ten koste zijn van de bediening van de stadscentra en dan maken ze opnieuw dezelfde fout als ze reeds maakten met Valence-TGV, Aix-TGV en noem maar op.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 09 jul 2023, 18:05 Dan zal dit ten koste zijn van de bediening van de stadscentra en dan maken ze opnieuw dezelfde fout als ze reeds maakten met Valence-TGV, Aix-TGV en noem maar op.
Niet als er zoals in Valence TGV, Champagne-Ardenne TGV (Reims), ... aansluitende TER-treinen zijn richting het stadscentra.
En deze TER-treinen zijn dan meestal ook één van de weinige TER-diensten in Frankrijk waar rekening wordt gehouden met aansluitingen van/naar een TGV.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door jan_olieslagers »

de péage-boeren van de A9 hebben nog mooie jaren voor zich
En dat lijkt mij in Frankrijk een belangrijke factor: de péage is een belangrijke bron van inkomsten voor de Franse staat (via een ingehuurde pseudo-privedienst zoals Vinci) en die gaan ze niet zo gauw laten schieten. Niemand zal het hardop willen gezegd hebben, maar ik ben voor mezelf overtuigd dat het om die reden is dat Frankrijk helemaal geen haast maakt met alternatieven voor het goederenvervoer langs de weg. Ik rijd zelf al eens van Portugal naar Belgie en terug, en keer op keer valt het op hoe de snelwegen krobbedevol vrachtwagens zitten, veelal met Spaanse nummerplaten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

ovspotter_be schreef: 09 jul 2023, 18:18
Portbou schreef: 09 jul 2023, 18:05 Dan zal dit ten koste zijn van de bediening van de stadscentra en dan maken ze opnieuw dezelfde fout als ze reeds maakten met Valence-TGV, Aix-TGV en noem maar op.
Niet als er zoals in Valence TGV, Champagne-Ardenne TGV (Reims), ... aansluitende TER-treinen zijn richting het stadscentra.
En deze TER-treinen zijn dan meestal ook één van de weinige TER-diensten in Frankrijk waar rekening wordt gehouden met aansluitingen van/naar een TGV.
Des te beter als er een TER-aansluiting is (zoals in Nîmes). Dat is al beter dan een verbinding per bus (zoals in Montpellier).
Maar het blijft een groot ongemak en nutteloos tijdverlies.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

Als die TER-aansluitingen zogenaamd alles goed maken...

Hadden we onze HSL richting oosten dan niet beter ten noorden van Luik laten lopen ? Min of meer parallel met de Montzen-lijn ?
Veel makkelijker qua reliëf en kortere reistijden naar Duitsland.
En voor de Luikenaars hadden we gewoon een Liège-TGV kunnen maken ter hoogte van Glons.

Of is dat iets anders ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

Wat ik me ook afvraag : waarom hebben ze in Frankrijk voor de lijn naar Bordeaux expliciet NIET gekozen voor bietenstations ?
Daar is wel degelijk gekozen voor bediening van de stadscentra en heeft men geïnvesteerd in de nodige aansluitingen ter hoogte van Poitiers en Angoulême.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 09 jul 2023, 21:10 Als die TER-aansluitingen zogenaamd alles goed maken...

Hadden we onze HSL richting oosten dan niet beter ten noorden van Luik laten lopen ? Min of meer parallel met de Montzen-lijn ?
Veel makkelijker qua reliëf en kortere reistijden naar Duitsland.
En voor de Luikenaars hadden we gewoon een Liège-TGV kunnen maken ter hoogte van Glons.

Of is dat iets anders ?
De situatie bij ons is niet echt te vergelijken. Wij gebruiken onze HSL ook voor binnenlandse treinen die voorbij Luik de klassieke lijn op moeten, zoiets was onmogelijk geweest met een puur HST-station elders.
Bovendien is Luik ook grondig verbouwd geweest waardoor dit station een veel grotere capaciteit kreeg en er dus ruimte was voor extra HST-treinen. Als er zoiets niet gepland is voor Montpellier of de andere stations kan ik me heel goed inbeelden dat er gewoon niet genoeg capaciteit is om alles langs het hoofdstation te sturen.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door pietje »

Portbou schreef: 09 jul 2023, 21:14 Wat ik me ook afvraag : waarom hebben ze in Frankrijk voor de lijn naar Bordeaux expliciet NIET gekozen voor bietenstations ?
Daar is wel degelijk gekozen voor bediening van de stadscentra en heeft men geïnvesteerd in de nodige aansluitingen ter hoogte van Poitiers en Angoulême.
Misschien omdat in de richting van Bordeaux de klassieke lijn ook veelal geschikt is voor 200 km/h, waardoor je ook via de klassieke lijn snel in Poitiers en Tours kan geraken?

Ik denk vooral dat het niet verkeerd is dat de HSL's rechtstreeks naar de centrale stations rijden, maar dat het op termijn voordelig kan zijn om rond steden als Antwerpen en Luik een bypass te voorzien.
Maar dan eerder binnen enkele decennia, want er zijn dringendere dingen te (ver)bouwen
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door TimJ36 »

Portbou schreef: 09 jul 2023, 21:04 Des te beter als er een TER-aansluiting is (zoals in Nîmes). Dat is al beter dan een verbinding per bus (zoals in Montpellier).
Tram 1 wordt in 2025 verlengd tot aan Montpellier Sud de France. In een twintigtal minuten sta je dan in het centrum en aan het station van Montpellier Saint Roch.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door BlackEagle »

Het station van Montpellier-Sud-de-France ligt trouwens niet zó veel verder van het centrum van de stad (4,5km) dan het station van Luik-Guillemins van het centrum van Luik (Place Saint-Lambert, 3km) ligt.

Montpellier Saint-Roch heeft ook maar zes perrons en geen ruimte om uit te breiden. Nîmes heeft zelfs maar vier perrons, wat me wel weinig lijkt voor een stedelijk station met ca. 4 miljoen reizigers (vergelijkbaar in België met bv. Charleroi-Centraal).

Daarnaast sta je vanuit Nîmes Pont du Gard ook in 12min in het centrum met de TER.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door groentje »

@Portbou: dat jij weinig belang hecht aan de snelheid waarmee je met de TGV in Barcelona geraakt, mag goed zijn, maar dat geldt niet voor de massa reizigers die tot op de dag van vandaag liever het vliegtuig nemen. De route via de HSL wint vandaag 'maar' 15 min, niet meteen gigantisch, maar dat zou binnenkort wel eens serieus meer kunnen worden.
Ik ben over het algemeen ook geen voorstander van compleet nieuwe lijnen die geen uitstaans hebben met de traditionele lijnen, inclusief hun stations, maar ben het niet eens dat een versnelling niet nuttig kan zijn. En om even te vloeken in de kerk, mochten ze een deftige TER-dienst uitvoeren tussen Valence-TGV en Valence-Ville, zou ik er eigenlijk weinig tegen hebben dat alle TGV's via dat station worden geleid, ipv een handvol dat de laatste km komt boemelen op het lokale net. Het probleem is net dat dat die TER-dienst bijlange niet frequent genoeg is, en bovendien hopeloos traag. Maak daar voor mijn part een pendeltrein elke 10-15' die er 5' over doet, met inbegrepen TER in een TGV-ticket, en je spreekt over een heel andere dienst dan één die de stad links laat liggen en je afhankelijk maakt van de auto.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 09 jul 2023, 21:38
Portbou schreef: 09 jul 2023, 21:10 Als die TER-aansluitingen zogenaamd alles goed maken...

Hadden we onze HSL richting oosten dan niet beter ten noorden van Luik laten lopen ? Min of meer parallel met de Montzen-lijn ?
Veel makkelijker qua reliëf en kortere reistijden naar Duitsland.
En voor de Luikenaars hadden we gewoon een Liège-TGV kunnen maken ter hoogte van Glons.

Of is dat iets anders ?
De situatie bij ons is niet echt te vergelijken. Wij gebruiken onze HSL ook voor binnenlandse treinen die voorbij Luik de klassieke lijn op moeten, zoiets was onmogelijk geweest met een puur HST-station elders.
Inderdaad niet te vergelijken, je hebt een punt.
Plaats reactie