Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Plaats reactie
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door rdv »

Het lijkt erop dat de lijn tussen Lille en Moeskroen onderbroken wordt tussen 28 augustus en 13 Oktober.
Vanaf 18 September zit er in HAFAS een vervangbus, ervoor niets.
Bij NMBS lijkt het erop alsof de trein gewoon rijdt.

Iemand die meer weet?
Ik ben aan het kijken voor TGV tickets, wel handing om te weten of ik uit Lille in Gent geraak of niet.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door Portbou »

Ik liep hier ook al tegen aan en ben in blijde verwachting van een antwoordje van NMBS.

https://twitter.com/triptailor1972/stat ... FHSWrA4OwA
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door Dewi »

Normaal hier terug te vinden, nu tot 27 augustus slechts aangekondigd inderdaad, wat een veeg teken is...
https://www.ter.sncf.com/hauts-de-franc ... s-horaires

SNCF (Réseau) is in mijn ervaring héél nalatend met die dingen voldoende vroeg aan te kondigen naar de reizigers toe. Dat gebeurt vaak maar 2 weken op voorhand. Fijn voor de mensen die hun TGV reis in Lille netjes gepland hadden, plots moeten die hun reis één of twee uren vroeger beginnen omwille van die tragere vervangbus, of ze worden compleet verrast op de dag zelf. Dat zou toch minstens 3 maanden op voorhand moeten aangekondigd worden.

Dat zijn doorgaans geplande onderhoudswerken aan het spoor, en gebeuren toch wel vele weken per jaar (in 2020 telde ik er zo 17 (!), als ik me goed herinner). Soms vertrekt de laatste trein 's ochtends uit Kortrijk om 8:13, maar soms ook maar om 7:13. Behoorlijk pijnlijk voor wanneer je van verder moet komen, elke dag... Daarnaast zie ik dat de trein om 9:13 in normale weken vaak heel vol zit met reizigers met valiezen, dus voor de TGV. Het is dus niet alsof ze slechts een handje vol reizigers hiermee treffen. Die wederkerende onderhoudswerken overdag zijn toch echt wel een grote domper op de aantrekkelijkheid van die verbinding. De realiteit is dat de SNCF niet verder wil kijken dan Lille-Tourcoing, misschien nog Moeskroen, de rest is hun probleem niet.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door Dewi »

rdv schreef: 16 jul 2023, 19:02 Het lijkt erop dat de lijn tussen Lille en Moeskroen onderbroken wordt tussen 28 augustus en 13 Oktober.
Vanaf 18 September zit er in HAFAS een vervangbus, ervoor niets.
Bij NMBS lijkt het erop alsof de trein gewoon rijdt.

Iemand die meer weet?
Ik ben aan het kijken voor TGV tickets, wel handing om te weten of ik uit Lille in Gent geraak of niet.
De dienstregeling tussen Kortrijk en Lille vanaf 18 september tot 8 oktober is gepubliceerd:
https://ter-fiches-horaires.sncf.fr/pub ... e_2023.pdf

Dus vervangbussen tussen Moeskroen en Lille in de voormiddag tijdens de werkweek. Het opmerkelijke is dat de trein tussen Kortrijk en Moeskroen deze keer helemaal afgeschaft is, andere keren reed die wel nog Kortrijk-Moeskroen zodat je kon overstappen op de vervangbus. De NMBS app laat je vanuit Kortrijk nu maar omreizen via Froyennes, wat meteen een uur extra is.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door AlexNL »

Ik heb net eens een reis gepland op nmbs.be, van Antwerpen naar Moeskroen, en daar krijg ik gewoon treinen te zien. De NMBS-planner meldt een overstap in Kortrijk, maar beide treinen staan gepland op spoor 4.

Wellicht rijdt men 'als normaal' (met ontkoppelen in Kortrijk)?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door trainlovertje »

Dewi schreef: 30 aug 2023, 15:32 Dus vervangbussen tussen Moeskroen en Lille in de voormiddag tijdens de werkweek. Het opmerkelijke is dat de trein tussen Kortrijk en Moeskroen deze keer helemaal afgeschaft is, andere keren reed die wel nog Kortrijk-Moeskroen zodat je kon overstappen op de vervangbus. De NMBS app laat je vanuit Kortrijk nu maar omreizen via Froyennes, wat meteen een uur extra is.
Dat laatste komt omdat de dienstregeling van de vervangbussen nog niet is overgenomen in de NMBS applicatie. Er rijdt wel degelijk een pendel Kortrijk - Moeskroen.
En niet overdrijven he, een uur extra is de omweg via Froyennes niet. :wink: 40 minuten ongeveer, maar als je weet dat er dan toch vervangbussen rijden tussen Moeskroen en Lille (= 25 minuten extra reistijd), dan is de omweg via Froyennes maar een kwartier langer.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door jan_olieslagers »

Dat laatste komt omdat de dienstregeling van de vervangbussen nog niet is overgenomen in de NMBS applicatie.
Waarom niet? De vervangbussen zijn er wel, maar het mag vooral niet geweten zijn?
Hoe blijft men dat soort niet-communicatie uitleggen-verdedigen-rechtvaardigen???
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door Dewi »

AlexNL schreef: 30 aug 2023, 16:16 Ik heb net eens een reis gepland op nmbs.be, van Antwerpen naar Moeskroen, en daar krijg ik gewoon treinen te zien.
Om de onderbreking van de normale dienstregeling te zien waarover ik sprak voor Antwerpen-Moeskroen, moet je zoeken op bvb. 18 september, vertrek rond bvb. 7u.
AlexNL schreef: 30 aug 2023, 16:16 De NMBS-planner meldt een overstap in Kortrijk, maar beide treinen staan gepland op spoor 4.

Wellicht rijdt men 'als normaal' (met ontkoppelen in Kortrijk)?
Ja, het stukje dat afsplitst naar Lille krijgt een ander treinnummer, en wordt dus als een overstap weergegeven, terwijl het in realiteit hetzelfde stel is. Naar de perronnummers kijken is inderdaad de truc.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door Dewi »

trainlovertje schreef: 30 aug 2023, 20:12 Dat laatste komt omdat de dienstregeling van de vervangbussen nog niet is overgenomen in de NMBS applicatie. Er rijdt wel degelijk een pendel Kortrijk - Moeskroen.
En niet overdrijven he, een uur extra is de omweg via Froyennes niet. :wink: 40 minuten ongeveer, maar als je weet dat er dan toch vervangbussen rijden tussen Moeskroen en Lille (= 25 minuten extra reistijd), dan is de omweg via Froyennes maar een kwartier langer.
Ja, ik was iets te snel. Vanuit Kortrijk is het inderdaad slechts 40 minuten langer omdat je dan maar de trein naar Moeskroen/Froyennes neemt om :38 ipv de trein naar Moeskroen om :13. Maar ik vertrek uit Gent, en je kunt de trein om :38 in Kortrijk naar Froyennes enkel halen met de trein uit Gent die normaal direct naar Lille rijdt. De andere verbinding Gent-Kortrijk komt om :41 toe, dus juist te laat om nog een overstap naar Froyennes te halen. Dus alvast voor iedereen die uit de richting Antwerpen/Gent komt is het een uur langer dan de normale dienstregeling.

De vervangbus Moeskroen-Lille: die zit blijkbaar nog niet in de planner inderdaad. Maar de gewone trein Kortrijk-Lille is er wel volledig uitgehaald voor die uren in die periode. En op de dienstregeling van de SNCF, waarvan ik de link naar de pdf gaf, staat er effectief ook geen pendel Kortrijk-Moeskroen aangegeven. Alle vorige keren (ik doe dit sinds 2018, dit gebeurt zo'n 3-4 keren per jaar) was dit wel zo, en was de dienstregeling in de NMBS app wel al aangepast wanneer die pdf file met de horaires online kwam... Voor alles een eerste keer natuurlijk, als het uiteindelijk zou blijken te zijn zoals je zegt.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door rvdborgt »

Dewi schreef: 30 aug 2023, 20:42 Ja, het stukje dat afsplitst naar Lille krijgt een ander treinnummer, en wordt dus als een overstap weergegeven, terwijl het in realiteit hetzelfde stel is.
Een ander treinnummer is niet de oorzaak. Een doorgaande trein kan van nummer veranderen. Als er in de planner een overstap wordt weergegeven, dan is dat omdat dat met opzet zo is ingevoerd, of omdat de gegevens incorrect zijn.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Werken Moeskroen - Lille na 28 augustus

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2023, 20:17
Dat laatste komt omdat de dienstregeling van de vervangbussen nog niet is overgenomen in de NMBS applicatie.
Waarom niet? De vervangbussen zijn er wel, maar het mag vooral niet geweten zijn?
Hoe blijft men dat soort niet-communicatie uitleggen-verdedigen-rechtvaardigen???
Dat komt nog, geen paniek, alleszins zeker in de internationale planners. Wie vandaag in de internationale planners zoekt voor een een verbinding tussen Lille en Mouscron, krijgt enkel de weinige dagelijkse busverbindingen te zien. De verbindingen via den ijzeren weg zullen ongetwijfeld nog toegevoegd worden nu de dienstregeling vast ligt.
Plaats reactie