Uit Portugal (4)

jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Uit Portugal (4)

Bericht door jan_olieslagers »

Gisteren had ik een afspraak in Coimbra, en daarna nix meer omhanden dus ging ik maar eens wat rondkijken in het station Coimbra-B, en wat treinen spotten.

Eerst de situatie verduidelijken: het oorspronkelijke station van Coimbra bestaat nog steeds, maar het is niet meer dan een miezerig kopstationnetje met welgeteld drie perronsporen. Zie https://www.openstreetmap.org/#map=18/40.20922/-8.43289 Het eigenlijke station van Coimbra ligt een beetje ten noorden van het centrum, langsheen de doorgaande lijn van Lisboa naar Porto (Linha do Norte), en heet Coimbra-B. https://www.openstreetmap.org/#map=18/40.22504/-8.44072 Er wordt daar in de buurt druk gewerkt, naar ik aanneem ook om het station beter toegankelijk en bereikbaar te maken, het was wat zoeken vooraleer ik mijn bus op de stationsparking kreeg, temidden alle omleidingen en onderbroken straten.

Coimbra-B heeft officieel 8 perronsporen, in de beste Portugese traditie zijn die niet in volgorde genummerd, wat erg verwarrend kan zijn. Van Oost naar West heeft men er de perrons 8-7-2-1-3-4-5... Nummer 6 is een afstelspoor waar men wel eens materiaal zet dat wacht op zijn dienst, er stond ook een soort werktrein geparkeerd, aan wat er uitzag als een (vroegere) goederenloods.

Reizigerstreinen die men er ziet vallen in drie soorten:

1/ de Alfa Pendular, een versie van de Italiaanse Pendolino, stellen van 6. Ze rijden tussen Lisboa en Porto, met optionele uitbreidingen noordelijk hetzij naar Braga hetzij naar Guimaraes, en zuidelijk tot Faro in de Algarve. Helaas kwam ik net te laat aan om er eentje op foto te zetten.

2/ wat wij een IC zouden noemen, gesleepte treinen, ik denk niet dat ik al kopstuurstandrijtuigen gezien heb dus ze moeten ze blijkbaar omzetten, keer op keer. De wagons zijn uitvoerig gemarkeerd, met aanduiding van fietsplaatsen, rolstoeltoegang, WiFi, airco, noem maar op.
DSCN2977.JPG
DSCN2979.JPG
3/ plaatselijke treinen worden verzorgd met dieselstelletjes, meestal van drie. Die zijn er gruwelijk afgeleefd uit, de Belgische klassiekjes hebben er niks aan. ik begrijp dat ze in meerdere reeksen bestaan, eveneens net als de Belgische klassiekjes. Volgens wikipedia heeft de CP nog wel andere reeksen dieselstelletjes maar die heb ik nog niet tegengekomen. Een dezer ga ik wel eens gaan rondhangen in het station - en het aanpalend spoormuseum - van Entroncamento, daar krijg ik allicht meer te zien.
DSCN2980.JPG
Zoals in elk Portugees station dat ik al bezocht zijn er uitvoerige openbare toiletten, gratis, helaas niet altijd even proper. Ook al lopen er de hele tijd poetsploegen af en aan. Op de perrons staan automaten voor koffie en snuisterijen, maar er is ook een zeer aanvaardbare bar, waar ik welgeteld 1,20 euro betaalde voor een fris flesje van 25 cl fluitjesbier.
DSCN2984.JPG
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie