Terugkeer van de autotrein?

Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Terugkeer van de autotrein?

Bericht door Malista »

Na de heropleving van de slaaptreinen, verwachten jullie ook een heropeleving van de autotrein? Heden zijn er slechts enkele autotreinen die nog operationeel zijn. De groei van autosnelwegen heeft autotreinen tot een niche verdrongen. Maar met de opkomst van de Schengen zone en elektrische auto's en de noodzaak op steeds grotere batterijen te voorzien (ja, je wil niet elk uur aan de oplader hangen) bieden misschien kansen voor de terugkeer van de autotrein?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door Portbou »

Het is enkel mijn persoonlijke mening maar ik dacht dat het vooral de combinatie
  • low-cost-vluchten
  • autohuur ter plaatse
is die de autotrein verdrongen heeft.



Het onaangepast comfort (bvb. 3 koppels bij elkaar in een CC6 steken) tegen vrij hoge prijzen hielp ook niet.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door dovaere »

Malista schreef: 28 aug 2023, 18:50 Maar met de opkomst van de Schengen zone en elektrische auto's...
Het effect van Schengen snap ik niet.

Elektrische auto's ja, maar anderzijds doet de opkomst van autodeelsystemen (en scooters en (elektrische) fietsen), Uber en de mogelijkheid om gemakkelijk lokaal OV te vinden op de smartphone, de behoefte nog verder dalen om een zware auto op een trein mee te slepen, wetende dat de meerderheid van de auto's toch 90% van de tijd stil blijft staat op zijn bestemming.
Ik merk ook dat mensen die thuis nooit een bus nemen, dat op hun vakantiebestemming als een leuk uitstapje zien.

En aangezien accu's van fietsen ook niet op het vliegtuig mogen, zie ik niet in hoe een wagon vol elektrische auto's ooit voordelig door de steeds talrijker tunnels onder de Alpen en elders zal mogen.
Als die ontspoort en begint te branden in de Gotthardtunnel ben je die tunnel voor lang kwijt...
Laatst gewijzigd door dovaere op 28 aug 2023, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door dovaere »

Ik verwacht door de elektrische auto zeker een verschuiving van massaal "een hele dag in de eigen auto stilzitten naar het snikhete zomerse zuiden" naar de alternatieven:
*dichter bij huis
*vliegtuig
*trein (met onderweg een uitstapje naar het boordrestaurant)

Want een elektrische auto is thuis efficiënter te gebruiken dan om Europa mee te doorkruisen, allemaal tegelijk op piekzaterdagen aan te schuiven aan schaarse en dus dure snellaadpalen,, en dan nog eens minder ver te kunnen rijden door het verbruik van de airco plus het koelen van de accu om hem te kunnen snelladen in de zomerhitte.

TUI mikt sinds een goed jaar meer op de trein, Sunweb voorlopig niet.
De treinen hadden nog niet echt een uitgesproken zomers piekseizoen met Europese zwarte weekends, dat wordt drukker..
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 28 aug 2023, 20:32 Want een elektrische auto is thuis efficiënter te gebruiken dan om Europa mee te doorkruisen,
Ik verwacht nog een paar andere gevolgen:
  • meer gespreid reizen, niet allemaal op zwarte zaterdag
  • trager autorijden, aan 90 raak je veel verder dan aan 130 en je verliest dus minder tijd met opladen
  • niet in één ruk naar de eindbestemming autorijden en daar X weken blijven, maar met een tussenbestemming met overnachting en ook een attractie om de auto op de parking op te laden.
  • reizen zonder caravan of zwerfwagen, die gigantisch veel verbruiken door het grote frontale oppervlak
Dus autoreizen gaat meer in de richting van wat een typische treinreiziger doet.
Laatst gewijzigd door dovaere op 28 aug 2023, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door FLV-FGSP »

De autoslaaptrein was een niche binnen een niche, ik verwacht eigenlijk niet dat die zo snel terugkomen.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door desirootje »

zelfs als er een markt is zie ik dat niet direct terugkomen, Denderleeuw bvb wordt momenteel aangepast, ik weet niet of je er terug autotreinen kunt doen rijden, en als dat zo is, zie ik NMBS en Infrabel, zowel als hun internationale tegenhangers er niet direct in investeren om al die infrastructuur weer in orde te brengen...
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door ovspotter_be »

dovaere schreef: 28 aug 2023, 20:32 Sunweb voorlopig niet.
Ging Sunweb niet samenwerken met European Sleeper voor treinen richting de Franse Alpen in de winter en de Côte d'Azur in de zomer?
Maar bij European Sleeper is het eerst zien dan geloven, ze hebben al zo veel aangekondigd zoals bijvoorbeeld de nachttrein naar Barcelona (waar ze nu overigens ook geld van de Europese Unie voor hebben gekregen).
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door dovaere »

ovspotter_be schreef: 28 aug 2023, 22:11 Ging Sunweb niet samenwerken met European Sleeper
Was al teruggedraaid.
...nachttrein naar Barcelona (waar ze nu overigens ook geld van de Europese Unie voor hebben gekregen).
Geen geld, maar andere ondersteuning (???)
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door groentje »

Hoewel ik ook wel denk dat de autotrein opnieuw kansen zou hebben (maar dan inderdaad met betere slaapaccommodatie), ben ik even sceptisch over de kansen voor een snel herstel van de infrastructuur die ervoor nodig is. Zelfs als er ook een renaissance van de autotrein komt, zal België hier denk ik niet de voorloper worden.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door pietje »

Er is ook op dit moment heel wat onzekerheid over de technologische evoluties:
* Wanneer kunnen we echt zelfrijdende auto's verwachten
* Komt er een manier om al rijdend bij te laden?

Als beide dingen realiteit worden binnen pakweg 10-20 jaar, gaat niemand nu nog in autotreinen investeren.

De vraag is niet zozeer of de dingen die ik opnoem mogelijk zijn, maar vooral of ze binnen dat tijdsframe uitgerold worden.
Maar dit soort onzekerheden gaat er in ieder geval voor zorgen dat banken en bedrijven alleen investeren als iemand de nodige garanties op tafel legt.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door Malista »

dovaere schreef: 28 aug 2023, 19:37 Het effect van Schengen snap ik niet.
Eerder de uitbreiding van Schengen en de EU. Ik ken persoonlijk mensen die (jaarlijks) naar Polen, Litouwen en zelfs Griekenland rijden.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door dovaere »

Er is ook op dit moment heel wat onzekerheid over de technologische evoluties:
* Wanneer kunnen we echt zelfrijdende auto's verwachten?
Nog lang niet.
Als die er komen, zullen dure autonome wagens niet massaal in de vorm van individuele auto's komen die voortdurend in de buurt van hun ene eigenaar moeten blijven, 90% van de tijd stilstaand.
Die autonome wagen kan in plaats van stilstaan wat geld in het laatje brengen door een reiziger op te pikken die dat aanvraagt en betaalt via een app. Dus een autonome taxi-dienst.

Zo wordt een reiziger bijvoorbeeld afgehaald door een autonome taxi op het treinstation van bestemming, en afgeleverd waar hij wil zijn.
Nog minder reden om een auto in een trein mee te slepen naar de andere kant van Europa.

Er wordt hier regelmatig gesproken over de beperkte capaciteit van het spoor, en dat de overheid niet veel dure infrastructuur kan en zal bijleggen.
Het is dan veel efficiënter om op de piekmomenten van de vakantieperiode veel reizigers te vervoeren in een lange, comfortabele trein, dan weinig reizigers en een hele sliert auto's.
De overheden van (vakantie)landen steken overheidsgeld in fietsinfrastructuur en lokaal openbaar vervoer om de grote autodrukte op vakantiebestemmingen tegen te gaan en de kost van autoinfrastructuur te verminderen. Dan spreken we nog niet over de dure netverzwaringen die nodig zullen zijn voor de korte piek in de vakantieperiode voor het laden van elektrische auto's.
Dan kan je toch niet verwachten dat ze naast het subsidiëren van trein(infrastructuur) voor de reizigers zelf, ook nog eens goedkope treinpaden gaan geven voor autotreinen om hun eigen beleid om zeep te helpen?
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door jan_olieslagers »

Malista schreef: 29 aug 2023, 16:30
dovaere schreef: 28 aug 2023, 19:37 Het effect van Schengen snap ik niet.
Eerder de uitbreiding van Schengen en de EU. Ik ken persoonlijk mensen die (jaarlijks) naar Polen, Litouwen en zelfs Griekenland rijden.
Ja, zo ken ik er ook. Maar ik ken er meer die jaarlijks (of zelfs meer dan eens per jaar) naar niet-EU niet-Schengen landen reizen, Marokko en Turkije op kop. Kijk op de autostrade uit naar voertuigen met het dak krobbedevol zeilen en pakken en valiezen, ge haalt ze er zo uit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door Shrek »

Het netwerk van autoverhuurders is sinds het verdwijnen van de laatste autoslaaptreinen zo enorm hard geëxplodeerd dat je nu in zowat elke mogelijke bestemming gemakkelijk aan een huurauto geraakt, dikwijls in het station zelf nog.
De tijd van zoiets banaal als een auto duizenden kilometers meezeulen terwijl er terplekke genoeg auto's zijn is echt voorbij.
Plaats reactie