Terugkeer van de autotrein?

jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door jan_olieslagers »

Precies zo, @Shrek. Ook wordt vandaag een auto veel minder dan vroeger beschouwd als een verlengstuk van iemands persoonlijkheid. Ik kan me voorstellen dat mensen van de generatie van mijn ouders (geboren +/- 1920) gruwden van het idee om op hun vakantiebestemming in een "vreemde" auto rond te bollen; vandaag kijkt niemand daar nog van op.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 29 aug 2023, 17:15
Malista schreef: 29 aug 2023, 16:30
dovaere schreef: 28 aug 2023, 19:37 Het effect van Schengen snap ik niet.
Eerder de uitbreiding van Schengen en de EU. Ik ken persoonlijk mensen die (jaarlijks) naar Polen, Litouwen en zelfs Griekenland rijden.
Ja, zo ken ik er ook. Maar ik ken er meer die jaarlijks (of zelfs meer dan eens per jaar) naar niet-EU niet-Schengen landen reizen, Marokko en Turkije op kop. Kijk op de autostrade uit naar voertuigen met het dak krobbedevol zeilen en pakken en valiezen, ge haalt ze er zo uit.
Dat is geen argument tegen dat van Malista, want ook deze mensen zouden baat kunnen hebben bij autoslaaptreinen binnen het Schengengebied. De intra-Schengen-afstanden zijn altijd groot genoeg vanuit België, als je per auto een Schengengrens wil oversteken (behalve richting UK, uiteraard, en daarvoor hebben we de Shuttle). Een autoslaaptrein naar Zuid-Spanje of Kroatië/Hongarije zou dan een luxe zijn bvb.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Terugkeer van de autotrein?

Bericht door Malista »

De reden waarom in Schengen aanhield is dat grenscontroles problematisch zijn. Tot op heden heb ik slechts één trein genomen (St Petersburg - Helsinki) waar de grenscontroles efficient rijdend op de trein werden uitgevoerd. Nu we spreken over Turkije, er is nog steeds een autotrein die van Oostenrijk naar Turkije gaat. :wink:
Plaats reactie