Nachttreinen: indeling wagons

Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Nachttreinen: indeling wagons

Bericht door jan_olieslagers »

Uit brute nieuwgierigheid: hoe is een typisch slaaprijtuig ingedeeld?

Ik zou denken dat een compartiment toch zo'n 2,5 meter lengte moet hebben, het kan al maar een kleine 2 meter breed zijn want er moet nog iet of wat gang overblijven ook. Dus zouden er 8, hooguit 9 compartimenten in een wagon gaan?

Zijn die afmetingen gestandardiseerd? Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar men weet maar nooit... Misschien legt UIC minimumafmetingen vast?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BrunoB
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2020, 14:32
Locatie: Zwijndrecht (NL)
Contacteer:

Re: Nachttreinen: indeling wagons

Bericht door BrunoB »

Een typisch couchetterijtuig, zoals bijvoorbeeld de I5 van de NMBS dat was, dat beschikt over 10 compartimenten.
Ieder compartiment met overdag zes zitplaatsen en voor de nacht worden hier zes ligplaatsen in de dwarsrichting van gemaakt, drie boven elkaar aan beide kanten van het compartiment.
De onderste slaapplaats zijn de zetels van de zitplaatsen, en daarboven twee bedden die overdag tegen de wand zijn geplaatst en gekanteld kunnen worden om zo als bed te dienen.
De afmetingen van zo'n compartiment zijn ongeveer 1,90x1,90 meter, voor de gang blijft er dan nog zo'n 0,8 meter over.
Aan beide uiteinde van het rijtuig zijn dan de toileten voorzien en nog een kleine ruimte met een spiegel en kraan om u wat te kunnen opfrissen.

Doorheen Europa heb ik hier al diverse variaties op gezien; bijvoorbeeld met slechts 4 in plaats van 6 plaatsen per compartiment. Of vijf plaatsen waarbij de 5e plaats zich dan boven de gang bevind. Of twee compartimenten minder waar dan een volwaardige douche geplaatst is. Vrijwel geen enkel type rijtuig is exact hetzelfde, ik verwacht dan ook niet dat de indeling van zo'n rijtuig gestandardiseerd is.

En dan zijn er ook nog de slaaprijtuigen met slechts 2 of 3 plaatsen per compartiment en een eigen toilet/douche voor de reizigers die wat meer luxe wensen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nachttreinen: indeling wagons

Bericht door Paul »

Over de slaap- en ligrijtuigen van de Nightjet vind je alle mogelijke info, foto's enz. op https://www.seat61.com/trains-and-routes/nightjet.htm
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen: indeling wagons

Bericht door TKR »

De standaard indeling van een Couchette rijtuig bevat niet 10 maar 11 compartimenten. (10 + 1 service compartiment)
Zo ook de I5 en I6Bc.


Hier heb je enkele schema's:

I5: Afbeelding
I6Bc: Afbeelding
Als je goed kijkt zie je de afmetingen op deze schema's.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen: indeling wagons

Bericht door trainlovertje »

Over afmetingen gesproken: ik nam voorbije nacht toevallig voor het eerst de Caledonian sleeper en ik moet zeggen dat ik de wandelgangen daar beduidend smaller leek te vinden dan in andere Europese slaaprijtuigen, nochtans beweert men op de website dat de slaapcabine 134,5cm op 180cm groot is (badkamertje buiten beschouwing gelaten). Hoe komt het dan dat de gang zo smal is/leek? Brits vrijruimteprofiel misschien?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen: indeling wagons

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 19 sep 2023, 17:12 Over afmetingen gesproken: ik nam voorbije nacht toevallig voor het eerst de Caledonian sleeper en ik moet zeggen dat ik de wandelgangen daar beduidend smaller leek te vinden dan in andere Europese slaaprijtuigen, nochtans beweert men op de website dat de slaapcabine 134,5cm op 180cm groot is (badkamertje buiten beschouwing gelaten). Hoe komt het dan dat de gang zo smal is/leek? Brits vrijruimteprofiel misschien?
Precies, daardoor.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie