Arriva naar Brussels Airport

dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door dovaere »

Zoals ik het lees, gaat dit enkel om een aanvraag bij de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM), nog niet in België.
Maakt deel uit van maneuvers om nog wat te veranderen vooraleer de concessie voor het Nederlandse Hoofdrailnet voor NS tot 2033 vastgelegd wordt.
Arriva is concreet geïnteresseerd om 24 stoptrein- en 2 intercitylijnen over te nemen van de NS (waarvan er dus eentje tot in Brussel).
Zie voor verdere bespreking:
https://www.treinreiziger.nl/arriva-hoo ... overnemen/
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door trainlovertje »

De Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel wijst erop dat er verschillende stappen nodig zijn om een vergunning te krijgen voor ritten in België. Het treinmaterieel moet onder meer aangepast zijn en voldoen aan de Belgische veiligheidsnormen.
Daarmee wil Infrabel ongetwijfeld aankaarten dat ze nog steeds hun zaakjes niet op orde hebben voor het gedeelte Visé(fr) - Liège-G voor de drielandentrein :mrgreen:
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 27 sep 2023, 17:53 Daarmee wil Infrabel ongetwijfeld aankaarten dat ze nog steeds hun zaakjes niet op orde hebben voor het gedeelte Visé(fr) - Liège-G voor de drielandentrein :mrgreen:
Ja, maar nog los van die goedkeuring van hun bestaande Stadler Flirts (stoptrein en 'sneltrein"), zou Arriva toch bijkomend, echt IC-materiaal nodig hebben om 2 IC-lijnen te rijden.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door desirootje »

Nog een snelle trein die hoogst waarschijnlijk niet zal werken met het huidige ticketsysteem van NMBS en capaciteit opneemt op lijn 25 zonder in Mechelen te stoppen. Als we eerst eens de capaciteit van die lijn verhogen om mensen deftig te kunnen verhogen voordat iedere spoormaatschappij in de nabijheid er een HST/HST light over stuurt, zou dat geen idee zijn?
Ik zou hetzelfde zeggen over de andere hoofdlijnen maar L50A, HSL2 en L36 blijven voor nu tenminste gespaard.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door dovaere »

desirootje schreef: 27 sep 2023, 21:00 Nog een snelle trein die hoogst waarschijnlijk niet zal werken met het huidige ticketsysteem van NMBS en capaciteit opneemt op lijn 25 zonder in Mechelen te stoppen.
"Snel" is relatief, met een omweg + halte in Brussels Airport.
Ik deel je bezorgdheid over het ticketsysteem.
Maar twee bijkomende "snelle" en inflexibele B-NL-treinen (NS ICNG én Arriva IC), naast de Eurostar Red, kan moeilijk rendabel zijn. Arriva probeerde hier gewoon wat van de hoofdrailnet-concessie van de NS af te snoepen, met het oog op de bespreking in de Nederlandse Tweede Kamer van gisteren.

Dan lijkt mij echte hsl-concurrentie tot Parijs [zinvoller].
Laatst gewijzigd door dovaere op 28 sep 2023, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Dit is voogens mij geen bijkomende trein, Arriva wil gewoon dat NS niet meer mag rijden op die lijn en het boeltje dus helemaal overnemen -inclusief dus de samenwerking met NMBS.
Hopelijk hebben ze bij ACM goed door wat Arriva allemaal probeert en steken ze er op tijd een stokje voor.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 28 sep 2023, 08:12 Hopelijk hebben ze bij ACM goed door wat Arriva allemaal probeert en steken ze er op tijd een stokje voor.
Ja, want de superbetrouwbare en kraaknette Beneluxtrein die we nu hebben kan onmogelijk verbeterd worden.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 263
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door DDietzen »

Arriva heeft al eerder geprobeerd de stoptreindiensten Zwolle-Groningen/Leeuwarden los te weken van NS, maar na even doorvragen door de provincies bleek dat ze zich niet wilden vastleggen op afspraken over een minimumniveau van frequenties van de treinen, of hoogstens voor een jaar of drie zonder enige noemenswaardige straf op het verbreken van de afspraken.
Daarin zie ik mijn vermoeden bevestigd dat Arriva enkel de meest lucratieve ritten wil rijden (in de spits en doordeweeks overdag) maar in de avond en het weekend er grotendeels of geheel de brui aan wil geven. Met NS kan tenminste nog contractueel worden vastgelegd, inclusief boeteclausules en zo, dat er minimaal elk halfuur overdag en elk uur 's avonds wordt gereden, en dat is ook het voornemen.

Ik heb zodoende geen vertrouwen erin dat Arriva de onrendabele ritten van de Beneluxtrein zal gaan rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 28 sep 2023, 11:29 Ja, want de superbetrouwbare en kraaknette Beneluxtrein die we nu hebben kan onmogelijk verbeterd worden.
De NS heeft hiervoor een hele vloot ICNGB klaarstaan, daar moet je je uiteraard op baseren.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 28 sep 2023, 14:00 De NS heeft hiervoor een hele vloot ICNGB klaarstaan, daar moet je je uiteraard op baseren.
Er was ten tijde van de bestelling een overdracht voorzien voor de ICNG voor als er een andere concessionaris dan de NS zou komen vanaf 2025.
Maar het is ondertussen al bekendgemaakt dat de IC Brussel ook in 2025-2033 bij het hoofdrailnet van de NS zal horen, in tegenstelling tot de andere internationale treinen.
Maar dat is allemaal nog voorwaardelijk. Eind dit jaar zou de Nederlandse regering definitief beslissen, en dan zijn er natuurlijk nog procedures (Europees) hangende.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door dovaere »

DDietzen schreef: 28 sep 2023, 12:23 Arriva heeft al eerder geprobeerd de stoptreindiensten Zwolle-Groningen/Leeuwarden los te weken van NS, maar na even doorvragen door de provincies bleek dat ze zich niet wilden vastleggen op afspraken over een minimumniveau van frequenties van de treinen, of hoogstens voor een jaar of drie zonder enige noemenswaardige straf op het verbreken van de afspraken.
Daarin zie ik mijn vermoeden bevestigd dat Arriva enkel de meest lucratieve ritten wil rijden (in de spits en doordeweeks overdag) maar in de avond en het weekend er grotendeels of geheel de brui aan wil geven. Met NS kan tenminste nog contractueel worden vastgelegd, inclusief boeteclausules en zo, dat er minimaal elk halfuur overdag en elk uur 's avonds wordt gereden, en dat is ook het voornemen.
Ik heb zodoende geen vertrouwen erin dat Arriva de onrendabele ritten van de Beneluxtrein zal gaan rijden.
Akkoord dat in die recente aanvraag voor die noordelijke treinen Arriva open access wou rijden zonder verplichtingen.
Ook logisch, Arriva kan niet uit zichzelf een openbare aanbesteding op gang trekken, het is een overheid die dat moet doen.
Maar ik lees dat ze voor die lijnen wel degelijk geïnteresseerd zijn in een regionale openbare aanbesteding, dus met bijhorende verplichtingen:
Het eventueel decentraliseren van de spoorlijnen ziet Arriva wel als iets positiefs, maar het heeft weinig vertrouwen dat dit ook direct gaat gebeuren. “In de afgelopen vijf jaren waarin dit ook is besproken heeft het niet tot resultaat geleid.”
https://www.treinreiziger.nl/arriva-onb ... einaanbod/
Het overgrote merendeel van het treinen in Nederland (en daarbuiten) rijden ze wel degelijk volgens een (regionale) openbare aanbesteding met de bijhorende verplichtingen.

De IC-trein naar België zit in Nederland in een concessie (hoofdrailnet). Als dit deel ooit zou overgaan naar Arriva of een andere speler (bij een openbare aanbesteding), kan de regering Arriva hiervoor gelijkaardige voorwaarden opleggen als aan de NS nu.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door Dieselfreak »

Sowieso ben ik erg tegen Arriva. Met hun betuttelende regels. Als het van Arriva afhangt, mogen we straks niet meer eten of drinken tussen Brussel en Amsterdam. Beter brandhout maken van dit plan. Weg met deze dictator!! :x :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef: 28 sep 2023, 19:05 Sowieso ben ik erg tegen Arriva. Met hun betuttelende regels. Als het van Arriva afhangt, mogen we straks niet meer eten of drinken tussen Brussel en Amsterdam. Beter brandhout maken van dit plan. Weg met deze dictator!! :x :x
Welke betuttelende regels bedoel je?
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Arriva naar Brussels Airport

Bericht door pmuy »

trainlovertje schreef: 28 sep 2023, 20:27
Dieselfreak schreef: 28 sep 2023, 19:05 Sowieso ben ik erg tegen Arriva. Met hun betuttelende regels. Als het van Arriva afhangt, mogen we straks niet meer eten of drinken tussen Brussel en Amsterdam. Beter brandhout maken van dit plan. Weg met deze dictator!! :x :x
Welke betuttelende regels bedoel je?
Arriva staat niet toe dat passagiers eten of drinken in de trein, met de expliciete uitzondering van water. Ik heb zelf ook al eens gezien dat de security daar een passagier (op een weinig vriendelijke manier) op attent maakte.
Mag ik eten of drinken in de bus of trein?
Eten in de bus en trein is niet toegestaan. Je mag wel water drinken, andere dranken niet.
https://www.arriva.nl/vragen-contact/ve ... lde-vragen
Plaats reactie