Pagina 3 van 4

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 nov 2023, 18:01
door desirootje
trainlovertje schreef: 14 nov 2023, 23:06
nighttrain schreef: 14 nov 2023, 22:38 Nieuwe kaper op de kust.......Richard Branson (Phil Whittingham) met Virgin trains,praat met Getlink voor het kopen van slots.Had hem reeds eerder verwacht......
Zal dat onder de naam Heurotrains gebeuren? Want gisteren werd bekend gemaakt dat een nieuw opgericht bedrijf Heurotrains zou willen concurreren met Eurostar op de routes Amsterdam - Brussel - Parijs/Londen. Of is dat nog een andere speler?
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231114_96997822
Ik las ergens dat dat nog een andere speler is, hoe meer bedrijven zich melden hoe minder ik ze geloof.
Zeker gezien het aantal sloten dat ze beloven ook al is de capaciteit aan alle kanten beperkt. De HSL Zuid wordt al volledig ingenomen door NS, L25 zal ook vol genoeg zitten en in Paris Nord en Saint Pancras komt men ook al amper toe... om nog maar te zwijgen over grenscontroles. Mss kan men Londen binnen geraken via Waterloo zoals Eurostar dat vroeger deed, hoewel ik me meen te herinneren dat die perrons nu ook gebruikt zouden worden.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 nov 2023, 18:47
door trainlovertje
desirootje schreef: 15 nov 2023, 18:01 Ik las ergens dat dat nog een andere speler is, hoe meer bedrijven zich melden hoe minder ik ze geloof.
Zeker gezien het aantal sloten dat ze beloven ook al is de capaciteit aan alle kanten beperkt. De HSL Zuid wordt al volledig ingenomen door NS, L25 zal ook vol genoeg zitten en in Paris Nord en Saint Pancras komt men ook al amper toe... om nog maar te zwijgen over grenscontroles. Mss kan men Londen binnen geraken via Waterloo zoals Eurostar dat vroeger deed, hoewel ik me meen te herinneren dat die perrons nu ook gebruikt zouden worden.
Ik zie het anders: hoe meer bedrijven zich aanmelden, hoe groter de kans dat er eentje de bikkelharde knelpunten weet aan te pakken en de belofte kan waarmaken. Op HSL Zuid is zeker nog ruimte, zeker als binnenkort alle IC Directs aan 200km/h zullen rijden. Op L25 ook, de NZV ligt al wat moeilijker. Maar we hebben recent geleerd dat HST's voorrang krijgen bij het aanvragen van rijpaden (cfr Dampoort express).
Treinen ontvangen (en vooral: internationale reizigers) in Londen wordt inderdaad een ander probleem. De oude Eurostar terminal te London Waterloo is omgebouwd en wordt tegenwoordig inderdaad gebruikt voor binnenlandse SouthWestern Railway diensten. Vorige week heb ik op een van die sporen toevallig voor het eerst de trein genomen.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 nov 2023, 21:25
door AlexNL
desirootje schreef: 15 nov 2023, 18:01 Mss kan men Londen binnen geraken via Waterloo zoals Eurostar dat vroeger deed, hoewel ik me meen te herinneren dat die perrons nu ook gebruikt zouden worden.
De ex-Eurostarperrons in Waterloo zijn jaren geleden omgebouwd zodat binnenlandse treinen ze kunnen gebruiken. De Eurostarterminal is verbouwd tot een (kwakkelend) winkelcentrum met de naam 'The Sidings'.

Waterloo is sowieso niet handig, want je moet speciaal materieel hebben om er te kunnen komen: de treinen moeten passen binnen het krappere Britse omgrenzingsprofiel, en elektrische voeding loopt via derde rail.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 nov 2023, 23:23
door desirootje
AlexNL schreef: 15 nov 2023, 21:25
desirootje schreef: 15 nov 2023, 18:01 Mss kan men Londen binnen geraken via Waterloo zoals Eurostar dat vroeger deed, hoewel ik me meen te herinneren dat die perrons nu ook gebruikt zouden worden.
De ex-Eurostarperrons in Waterloo zijn jaren geleden omgebouwd zodat binnenlandse treinen ze kunnen gebruiken. De Eurostarterminal is verbouwd tot een (kwakkelend) winkelcentrum met de naam 'The Sidings'.

Waterloo is sowieso niet handig, want je moet speciaal materieel hebben om er te kunnen komen: de treinen moeten passen binnen het krappere Britse omgrenzingsprofiel, en elektrische voeding loopt via derde rail.
Nee maar mochten de perrons nog bruikbaar zijn lijkt het me wel de beste optie. Sain Pancras zit vol, Euston kan niet eens de toekomstige binnenlandse treinen aan... Ik zeg niet dat het een goede oplossing is, gwn een van de minder slechte

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 16 nov 2023, 02:14
door Steven
desirootje schreef: 15 nov 2023, 23:23
AlexNL schreef: 15 nov 2023, 21:25
desirootje schreef: 15 nov 2023, 18:01 Mss kan men Londen binnen geraken via Waterloo zoals Eurostar dat vroeger deed, hoewel ik me meen te herinneren dat die perrons nu ook gebruikt zouden worden.
De ex-Eurostarperrons in Waterloo zijn jaren geleden omgebouwd zodat binnenlandse treinen ze kunnen gebruiken. De Eurostarterminal is verbouwd tot een (kwakkelend) winkelcentrum met de naam 'The Sidings'.

Waterloo is sowieso niet handig, want je moet speciaal materieel hebben om er te kunnen komen: de treinen moeten passen binnen het krappere Britse omgrenzingsprofiel, en elektrische voeding loopt via derde rail.
Nee maar mochten de perrons nog bruikbaar zijn lijkt het me wel de beste optie. Sain Pancras zit vol, Euston kan niet eens de toekomstige binnenlandse treinen aan... Ik zeg niet dat het een goede oplossing is, gwn een van de minder slechte
Maar je maakt daardoor dus de treinen die je nodig hebt wel duurder. Smaller profiel, stroom afname via derde rail kunnen gebruiken. Zelfs de huidige Velcro D kan daar dus niet rijden. De oude TMST kan het zelfs niet meer die zijn normaal hun systeem om via derde rail te rijden kwijt gespeeld.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 16 nov 2023, 09:56
door Shrek
Waterloo zal het zeker niet worden. Als er toch een tweede internationale terminal komt zal het in Stratford of Ebsfleet moeten zijn zodat je niet met die profielbeperking zit.
In Brussel-Zuid zijn er tegenwoordig slots vrij op perrons 1 en 2, en ook tot aan de Franse grens zijn er rijpaden genoeg beschikbaar, dus België zal hier niet de bottleneck zijn.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 16 nov 2023, 10:05
door Steve
Shrek schreef: 16 nov 2023, 09:56 In Brussel-Zuid zijn er tegenwoordig slots vrij op perrons 1 en 2, en ook tot aan de Franse grens zijn er rijpaden genoeg beschikbaar, dus België zal hier niet de bottleneck zijn.
Behalve dat er sprake is van Amsterdam voor minstens één speler... met perrons 1 en 2 kom je dus niet ver en je moet ook sowieso passeren via de NZV en L25/L27. Zou nog deels ondervangen kunnen worden door een omweg via L28, maar dan zit je sowieso met een frontwissel en lastige kruisingen ter hoogte van Y. Zennebrug.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 16 nov 2023, 23:58
door pietje
Zolang er niets gedaan wordt aan de grenscontroles, is het eigenlijk onwenselijk en ook nutteloos dat treinen naar de UK al vóór Brussel-Zuid vertrekken.
Niets houdt operatoren tegen om gecombineerde tickets aan te bieden van HST's Amsterdam-Brussel, waar je dan tijdig toekomt om het hele theater te doorlopen.

(en aan die grenscontroles gaat de eerste decennia zeker niets gebeuren)

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 17 nov 2023, 09:41
door nighttrain
pietje schreef: 16 nov 2023, 23:58 Zolang er niets gedaan wordt aan de grenscontroles, is het eigenlijk onwenselijk en ook nutteloos dat treinen naar de UK al vóór Brussel-Zuid vertrekken.
Niets houdt operatoren tegen om gecombineerde tickets aan te bieden van HST's Amsterdam-Brussel, waar je dan tijdig toekomt om het hele theater te doorlopen.

(en aan die grenscontroles gaat de eerste decennia zeker niets gebeuren)
Mischien even de geschiedenis erbij halen.
In 1991 hebben de Fransen en Engelsen het verdrag van Sangatte getekend in de marge en het ontwerp van de operaties van de kanaaltunnel.
TTz Controle door de 2 landen voor het inschepen en de overtocht. En bij aankomst gewoon het grondgebied door rijden zonder controle.
De Flux van de PAX kan eenvoudiger geremd worden in een station dan een Flux van autos en vrachtwagens op een grote terminal.
In 2004 is het verdrag van Le Touquet getekend dat een verlengde is van het verdrag van Sangatte ,maar met 3 landen waaronder Belgie.
Dit werkt goed voor de operaties van de kanaaltunnel. Maar de Engelsen hebben een andere invulling gegeven in de praktijk voor de boten en treinen.
In grote lijnen handelen die 2 verdragen over contole punten(grondgebied van het andere land op eigen grondgebied) ,controle grotere zones en het dragen van wapens.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 dec 2023, 10:27
door nighttrain

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 dec 2023, 14:44
door maarten
Dat is dus weer een nieuwe speler. Dit lijkt Transdev, voorheen Veolia te zijn.
Transdev rijdt in Duitsland verschillende concessies, heeft geprobeerd op de IC-markt met de InterConnex en was partner in Thello.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 dec 2023, 15:06
door dovaere
maarten schreef: 15 dec 2023, 14:44 Dat is dus weer een nieuwe speler. Dit lijkt Transdev, voorheen Veolia te zijn.
Transdev rijdt in Duitsland verschillende concessies, heeft geprobeerd op de IC-markt met de InterConnex en was partner in Thello.
Heb je het over dat krantenartikel, of over Evolyn?
In beide gevallen: heb je een bron hiervoor?

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 dec 2023, 16:00
door maarten
Dat krantenartikel, daarom "weer een nieuwe speler". Getlink is niet Evolyn.

Dat Evolyn = National Express is wel in het nieuws te vinden, o.a. https://pvmagazine.nl/britse-mobico-gro ... -lanceren/

De CEO van Getlink is Yann Leriche. Voordat hij CEO van Getlink werd was hij CEO van Transdev North America, zat in de raad van commissarissen van Transdev GmbH en was Chief Performance Officer van Transdev Group SA.
Yann Leriche heeft ook nog voor Eurotunnel gewerkt. Eurotunnel heeft Veolia Cargo overgenomen en heeft hun naam veranderd in... Getlink.
Dit soort startups komt vrijwel nooit vanuit het niets, dan is 1+1=2. Het zou me zeer verbazen dat ik het mis heb maar ik laat me graag corrigeren.

Dus even voor de duidelijkheid:
Veolia Cargo -> (SNCF en) Eurotunnel -> Getlink.
Veolia Transport (waar Veolia Cargo een onderdeel van was) -> Transdev.
Getlink is niet Transdev maar de lijntjes zullen kort zijn.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 dec 2023, 16:38
door trainlovertje
maarten schreef: 15 dec 2023, 16:00 Dat krantenartikel, daarom "weer een nieuwe speler". Getlink is niet Evolyn.

Dat Evolyn = National Express is wel in het nieuws te vinden, o.a. https://pvmagazine.nl/britse-mobico-gro ... -lanceren/

De CEO van Getlink is Yann Leriche. Voordat hij CEO van Getlink werd was hij CEO van Transdev North America, zat in de raad van commissarissen van Transdev GmbH en was Chief Performance Officer van Transdev Group SA.
Yann Leriche heeft ook nog voor Eurotunnel gewerkt. Eurotunnel heeft Veolia Cargo overgenomen en heeft hun naam veranderd in... Getlink.
Dit soort startups komt vrijwel nooit vanuit het niets, dan is 1+1=2. Het zou me zeer verbazen dat ik het mis heb maar ik laat me graag corrigeren.

Dus even voor de duidelijkheid:
Veolia Cargo -> (SNCF en) Eurotunnel -> Getlink.
Veolia Transport (waar Veolia Cargo een onderdeel van was) -> Transdev.
Getlink is niet Transdev maar de lijntjes zullen kort zijn.
Ik denk dat je het artikel niet heel goed begrepen hebt. Het artikel gaat over de houding van Getlink tegenover de nieuwe operatoren, m.a.w. het beschikbaar stellen van meer rijpaden. Zelf gaan ze geen treinen inleggen.

Re: nieuwe operator Parijs London EVOLYN

Geplaatst: 15 dec 2023, 16:47
door dovaere
maarten schreef: 15 dec 2023, 16:00 Dat krantenartikel, daarom "weer een nieuwe speler". Getlink is niet Evolyn.
Getlink is sinds 2017 de nieuwe naam van het bedrijf Eurotunnel dat de Kanaaltunnel uitbaat, dus een infrastructuurbeheer zoals Infrabel, Prorail (Nederland), SNCF Réseau (Frankrijk) enz.