Plannen van Leo Express

Plaats reactie
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Plannen van Leo Express

Bericht door FLV-FGSP »

De Tsjechische spoorwegonderneming Leo Express loopt over van de plannen, zo blijkt uit dit artikel:
https://zdopravy.cz/belgie-nemecko-pols ... ka-165610/
Het opvallendste voorstel is dat voor een trein Bratislava - Oostende vv, een rit van 19 uur met ongeveer 50 tussenstops.
De RTBF kondigde dit aan als nachttrein, niet juist, maar gezien de geplande aankomsttijd om 1:19 ook niet vreemd.
Ik vermoed dat die trein er in een sterk afgeslankte versie wel gaat komen, bijv. als Brno - Keulen.
In de richting West->Oost wilden ze in de volle ochtendpiek door Brussel, wat al van weinig realisme getuigt.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Plannen van Leo Express

Bericht door jan_olieslagers »

Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Plannen van Leo Express

Bericht door Stoomloc »

Zouden ze dat met die Flirts willen doen? Ik heb er nu nog niet ingezeten, maar overdreven comfortabel zien die er hieronder toch niet uit. Allee of toch geen typisch langeafstandsmateriaal.

https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/LE_480.php
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Plannen van Leo Express

Bericht door jknockaert »

Stoomloc schreef: 17 nov 2023, 15:59Zouden ze dat met die Flirts willen doen? Ik heb er nu nog niet ingezeten, maar overdreven comfortabel zien die er hieronder toch niet uit. Allee of toch geen typisch langeafstandsmateriaal.
In Tsjechië rijden ze ondertussen alweer 10 jaar met die Flirts in open access IC-treinen tussen Praag en Ostrava en kennelijk wordt dit toch voldoende gesmaakt door de reiziger die wel degelijk wat te kiezen heeft op die verbinding. De inrichting van die treinen is aangepast voor IC-diensten maar naar mijn smaak is het rijcomfort toch wat minder dan de RegioJet treinen op diezelfde verbinding (ČD heb ik er nooit genomen en kan ik niet vergelijken). Een beetje vergelijkbaar met ICNG vs ICR op HSL-zuid.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Plannen van Leo Express

Bericht door desirootje »

Was al eerder in september hier opgebracht, in het nieuwstopic kan je er meer over lezen, ik heb daar een min of meer correct kaartje van de route getekend. Er wordt ook vermeld dat dit een getrokken trein zou zijn met een Traxx locomotief en gemoderniseerde RIC rijtuigen die 200 km/h aankunnen.
rdv schreef: 23 sep 2023, 13:00 LeoExpress zou een aanvraag ingediens hebben voor een trein Bratislava - Oostende.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8884808187
Bratislava - Oostende
Die längste der vorgeschlagenen Strecken mit einer Fahrzeit von über 19 Stunden. Von Bratislava über Breclav und Olomouc nach Prag, dann über Dresden, Leipzig, Magdeburg, Hannover, Dortmund, Köln, Aachen, Brüssel, Brügge und Gent an die Nordsee. Der Zug verlässt Bratislava um 6:20 Uhr und kommt um 1:37 Uhr in Oostende an. Die Rückfahrt erfolgt um 6:15 Uhr, die Ankunft in Bratislava ist für 1:13 Uhr vorgesehen.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Plannen van Leo Express

Bericht door dovaere »

Eventjes wat oudere info hier zetten:
desirootje schreef: 23 sep 2023, 22:34 Leo Express s.r.o. plans to use modernized RIC passenger coaches and Vectron
locomotives with a speed of at least 200 km/h and a capacity of approx. 450 seats (approx.
550 seats from 12/2028 on) on this connection.
Dus ze willen I-rijtuigen moderniseren, mss zelfs een paar I6 rijtuigen die al eerder verkocht waren of de I6 en I10 zonder airco die we ook niet meer willen? Ik vraag me wel af hoe lang dat gaat duren om rond te krijgen. De homologatie alleen al klinkt als een nachtmerrie, en voor zover ik weet heeft Leo Express op dit moment zowel de locomotief als de rijtuigen nog niet.
Eerst de European Sleeper en de aangekondigde treinen vanuit Nederland naar Frankrijk. Dan de beloftes van Renfe en Trenitalia om te concurreren met Eurostar en Thalys en nu dit. Het is nog vroeg maar ik begin voorzichtig positief te denken over de liberalisering van de spoorwegen, het lijkt hier ook te beginnen.
Elias schreef: 23 sep 2023, 17:49 https://www.regul.be/wp-content/uploads ... ymisee.pdf
In dit document staat meer informatie.
Oostende 6:15
Brugge 06:30
Gent St Pieters 06:50
Bruxelles Midi 7:22
Köln Hbf 10:26
Plaats reactie