Pagina 1 van 2

Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 14 dec 2023, 14:54
door Portbou
Hierbij een poging om het nachttrein-verkeer binnen Frankrijk voor dienstregelingsjaar 2024 samen te vatten.

Dagelijkse treinen :
  • Paris-Marseille-Nice
  • Paris-Briançon
  • Paris-Toulouse-Latour de Carol (in het weekend via POLT, in de week via Bordeaux)
  • Paris-Dax-Bayonne-Pau-Lourdes-Tarbes (een soort heropstanding van de Palombe Bleue, zonder splitsing in Dax)
  • Paris-Rodez (naar Albi op vrijdag, vanuit Albi op zondag)
.
Enkel op piekdagen (=vanuit Parijs op vrijdag, naar Parijs op zondag) + bijkomende ritten tijdens vakantieperiodes :
  • Paris-Aurillac
  • Paris-Nîmes-Montpellier-Narbonne-Perpignan-Cerbère


Bij de Paris-Rodez en Paris-Aurillac kan je je afvragen of dit wel een echte nachttrein is. Eigenlijk zijn dit gewoon een paar rijtuigen die tussen Parijs en Brive en omgekeerd worden bijgehangen aan de laatste respectievelijk eerste dagtrein. De uren bij vertrek en aankomst in Parijs zijn daardoor niet aantrekkelijk (19h30 heen, 08h30 of zelfs 09h30 terug). De rijtuigen staan ongeveer 5h stil in Brive.

Heeft er iemand nog aanvullingen ?

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 15 dec 2023, 17:53
door wbrm
Was er recent ook geen Parijs - Hendaye tijdens het seizoen of was dit altijd al Tarbes?

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 15 dec 2023, 18:23
door Portbou
wbrm schreef: 15 dec 2023, 17:53 Was er recent ook geen Parijs - Hendaye tijdens het seizoen of was dit altijd al Tarbes?
Klopt.

In de vorige dienstregeling hing er aan de dagelijkse trein Paris-Toulouse-Latour de Carol ook een - eveneens dagelijks - treindeel Paris-Toulouse-Tarbes-Lourdes.
In het zomerseizoen reed deze trein vanaf Lourdes nog verder naar Pau, Bayonne en Hendaye. Ben niet zeker welke route deze precies nam vanaf Lourdes.

De laatste maanden was deze trein meestal vervangen door een bus vanaf en naar Toulouse.

In de nieuwe dienstregeling wordt er niet meer via Toulouse gereden maar via Bordeaux. Daardoor bereikt de trein Lourdes van de andere kant en is doorrijden naar Hendaye niet meer mogelijk, wel naar Tarbes.

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 15 dec 2023, 19:41
door wbrm
Jammer want deze trein beschouwde ik als alternatief voor de geschrapte Trenhotel Irun - Lissabon vanuit België.

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 15 dec 2023, 22:51
door Portbou
Ik volg niet helemaal.

Als je bestemming Hendaye (Irun) is ben je met de nieuwe trein veel beter af dan met de vorige. Mits 1 overstap in Bayonne ben je meer dan 2h vroeger in Hendaye. Bovendien is het nu een dagelijkse verbinding.

Of begreep ik je verkeerd ?

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 15 dec 2023, 23:43
door wbrm
De bestemming is Lissabon. Zonder Trenhotel een hele onderneming maar met de franse nachttrein was het doenbaar. Nu is er een extra overstap in Bayonne.

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 16 dec 2023, 00:28
door TimJ36
wbrm schreef: 15 dec 2023, 19:41 Jammer want deze trein beschouwde ik als alternatief voor de geschrapte Trenhotel Irun - Lissabon vanuit België.
De Sud Expresso bedoeld u dan ? Het is een echte flater van jewelste dat deze trein is ophouden te bestaan! Voor deze nachttrein is gewoonweg geen alternatief beschikbaar. Leg mij anders eens uit hoe je met een dagtrein van aan de Franse grens tot in Lissabon rijdt ?

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 17 dec 2023, 19:57
door rdv
Portbou schreef: 14 dec 2023, 14:54 Hierbij een poging om het nachttrein-verkeer binnen Frankrijk voor dienstregelingsjaar 2024 samen te vatten.

Dagelijkse treinen :
  • Paris-Marseille-Nice
  • Paris-Briançon
  • Paris-Toulouse-Latour de Carol (in het weekend via POLT, in de week via Bordeaux)
  • Paris-Dax-Bayonne-Pau-Lourdes-Tarbes (een soort heropstanding van de Palombe Bleue, zonder splitsing in Dax)
  • Paris-Rodez (naar Albi op vrijdag, vanuit Albi op zondag)
Wat is POLT?

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 17 dec 2023, 20:01
door Portbou
rdv schreef: 17 dec 2023, 19:57
Portbou schreef: 14 dec 2023, 14:54 Hierbij een poging om het nachttrein-verkeer binnen Frankrijk voor dienstregelingsjaar 2024 samen te vatten.

Dagelijkse treinen :
  • Paris-Marseille-Nice
  • Paris-Briançon
  • Paris-Toulouse-Latour de Carol (in het weekend via POLT, in de week via Bordeaux)
  • Paris-Dax-Bayonne-Pau-Lourdes-Tarbes (een soort heropstanding van de Palombe Bleue, zonder splitsing in Dax)
  • Paris-Rodez (naar Albi op vrijdag, vanuit Albi op zondag)
Wat is POLT?
Sorry.
POLT = Paris-Orléans-Limoges-Toulouse.

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 17 dec 2023, 20:39
door jan_olieslagers
Leg mij anders eens uit hoe je met een dagtrein van aan de Franse grens tot in Lissabon rijdt ?
Zolang in Portugal de Linha da Beira Alta buiten dienst is - dat zou stilaan moeten ten einde lopen, dacht ik, maar concrete info heb ik niet - zie ik maar een optie: van Hendaye/Irun de Spaanse noordkust volgen, San Sebastian - Asturias - ... en van in Galicia kan men dan naar Valença sporen, van daar dan bv. naar Viano de Castelo of Porto, en dan de Alfa Pendular - Portugals beste benadering van een sst - naar Lisboa.

Als eenmaal de Linha da Beira Alta wel terug in dienst is dan zou men ook van de Franse grens via Salamanca kunnen komen; dat zal een beetje sneller zijn want het kan minstens ten dele met een "echte" SST, maar het aantal overstappen blijft hoog.

[ edit: enig rondkijken wekt me de indruk dat er op de Linha da Beira Alta al terug treinen bollen van Coimbra to Guarda, maar nog niet op het laatste stuk van Guarda tot de Spaanse grens ].

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 19 dec 2023, 04:37
door Accelerat
Bedankt voor dit overzicht, heel interessant!
Portbou schreef: 14 dec 2023, 14:54 Bij de Paris-Rodez en Paris-Aurillac kan je je afvragen of dit wel een echte nachttrein is. Eigenlijk zijn dit gewoon een paar rijtuigen die tussen Parijs en Brive en omgekeerd worden bijgehangen aan de laatste respectievelijk eerste dagtrein. De uren bij vertrek en aankomst in Parijs zijn daardoor niet aantrekkelijk (19h30 heen, 08h30 of zelfs 09h30 terug). De rijtuigen staan ongeveer 5h stil in Brive.
Het is dan maar te hopen dat er een locomotief met hoogspanning aan die rijtuigen staat gedurende die 5 uur; zal anders knap benauwd worden in die Corail rijtuigen...

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 20 mar 2024, 06:53
door kika
Bedankt voor jullie informatie! Iemand ondertussen ervaring? Via Galicië of Sevilla?
Ik neig naar bus vanuit Hendaya naast Lissabon. Er rijdt ook een directe bus vanuit Parijs. Enerzijds jammer dat dat soort verbindingen lastig te vinden zijn (ben geen fan van Googles voorstellen) anderzijds: gelukkig maar! Wie wilt er graag 25 uur op een bus zitten?

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 20 mar 2024, 15:10
door groentje
Vanuit Hendaye: sowieso doorrijden naar San Sebastian (met Euskotren, elk halfuur een trein). Het Spaanse net is erg politiek, en dus rijden bijna alle treinen naar Madrid. Zelfs om naar Vigo te gaan moet je de meeste dagen naar Madrid reizen om over te kunnen stappen, afhankelijk van hoe vroeg je vertrekt.
Om naar Lissabon te gaan, is Madrid dus de logische keuze. Als je verder op de lijn geraakt (Caceres, Merida, Badajoz zelf), kan je ook iets langer slapen, maar dat moet je zelf zien.
Voor Porto is Vigo wel een degelijke optie. 2 treinen per dag gaan de grens over, maar je hebt ook nog enkele mogelijkheden met bijvoorbeeld een bus van Vigo naar Valença do Minho (de meesten gaan zelfs door tot Porto, maar ik ben nu eenmaal een treinfan), en als je de regionale trein richting Leon neemt rond de middag, en je ziet er niet tegenop om 7 km te wandelen van Guillarei tot Valença, is dat ook nog een optie. In Valença rijden er een flink pak meer treinen.

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 20 mar 2024, 15:25
door jan_olieslagers
... en er is toch ook het smalspoor dat grosso modo de noordkust volgt?

Re: Nachttreinen Frankrijk

Geplaatst: 20 mar 2024, 19:59
door fietser
Het smalspoor dat grosso modo de noordkust volgt heet, Euskotren en is al genoemd door groentje. Halte Hendaia (Hendaye) is de enige halte in Frankrijk en ligt op het voorplein van het SNCF-station.