Nachttreinen Frankrijk

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Nachttreinen Frankrijk

Bericht door Portbou »

Hierbij een poging om het nachttrein-verkeer binnen Frankrijk voor dienstregelingsjaar 2024 samen te vatten.

Dagelijkse treinen :
  • Paris-Marseille-Nice
  • Paris-Briançon
  • Paris-Toulouse-Latour de Carol (in het weekend via POLT, in de week via Bordeaux)
  • Paris-Dax-Bayonne-Pau-Lourdes-Tarbes (een soort heropstanding van de Palombe Bleue, zonder splitsing in Dax)
  • Paris-Rodez (naar Albi op vrijdag, vanuit Albi op zondag)
.
Enkel op piekdagen (=vanuit Parijs op vrijdag, naar Parijs op zondag) + bijkomende ritten tijdens vakantieperiodes :
  • Paris-Aurillac
  • Paris-Nîmes-Montpellier-Narbonne-Perpignan-Cerbère


Bij de Paris-Rodez en Paris-Aurillac kan je je afvragen of dit wel een echte nachttrein is. Eigenlijk zijn dit gewoon een paar rijtuigen die tussen Parijs en Brive en omgekeerd worden bijgehangen aan de laatste respectievelijk eerste dagtrein. De uren bij vertrek en aankomst in Parijs zijn daardoor niet aantrekkelijk (19h30 heen, 08h30 of zelfs 09h30 terug). De rijtuigen staan ongeveer 5h stil in Brive.

Heeft er iemand nog aanvullingen ?
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door wbrm »

Was er recent ook geen Parijs - Hendaye tijdens het seizoen of was dit altijd al Tarbes?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door Portbou »

wbrm schreef: 15 dec 2023, 17:53 Was er recent ook geen Parijs - Hendaye tijdens het seizoen of was dit altijd al Tarbes?
Klopt.

In de vorige dienstregeling hing er aan de dagelijkse trein Paris-Toulouse-Latour de Carol ook een - eveneens dagelijks - treindeel Paris-Toulouse-Tarbes-Lourdes.
In het zomerseizoen reed deze trein vanaf Lourdes nog verder naar Pau, Bayonne en Hendaye. Ben niet zeker welke route deze precies nam vanaf Lourdes.

De laatste maanden was deze trein meestal vervangen door een bus vanaf en naar Toulouse.

In de nieuwe dienstregeling wordt er niet meer via Toulouse gereden maar via Bordeaux. Daardoor bereikt de trein Lourdes van de andere kant en is doorrijden naar Hendaye niet meer mogelijk, wel naar Tarbes.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door wbrm »

Jammer want deze trein beschouwde ik als alternatief voor de geschrapte Trenhotel Irun - Lissabon vanuit België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door Portbou »

Ik volg niet helemaal.

Als je bestemming Hendaye (Irun) is ben je met de nieuwe trein veel beter af dan met de vorige. Mits 1 overstap in Bayonne ben je meer dan 2h vroeger in Hendaye. Bovendien is het nu een dagelijkse verbinding.

Of begreep ik je verkeerd ?
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door wbrm »

De bestemming is Lissabon. Zonder Trenhotel een hele onderneming maar met de franse nachttrein was het doenbaar. Nu is er een extra overstap in Bayonne.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door TimJ36 »

wbrm schreef: 15 dec 2023, 19:41 Jammer want deze trein beschouwde ik als alternatief voor de geschrapte Trenhotel Irun - Lissabon vanuit België.
De Sud Expresso bedoeld u dan ? Het is een echte flater van jewelste dat deze trein is ophouden te bestaan! Voor deze nachttrein is gewoonweg geen alternatief beschikbaar. Leg mij anders eens uit hoe je met een dagtrein van aan de Franse grens tot in Lissabon rijdt ?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door rdv »

Portbou schreef: 14 dec 2023, 14:54 Hierbij een poging om het nachttrein-verkeer binnen Frankrijk voor dienstregelingsjaar 2024 samen te vatten.

Dagelijkse treinen :
  • Paris-Marseille-Nice
  • Paris-Briançon
  • Paris-Toulouse-Latour de Carol (in het weekend via POLT, in de week via Bordeaux)
  • Paris-Dax-Bayonne-Pau-Lourdes-Tarbes (een soort heropstanding van de Palombe Bleue, zonder splitsing in Dax)
  • Paris-Rodez (naar Albi op vrijdag, vanuit Albi op zondag)
Wat is POLT?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door Portbou »

rdv schreef: 17 dec 2023, 19:57
Portbou schreef: 14 dec 2023, 14:54 Hierbij een poging om het nachttrein-verkeer binnen Frankrijk voor dienstregelingsjaar 2024 samen te vatten.

Dagelijkse treinen :
  • Paris-Marseille-Nice
  • Paris-Briançon
  • Paris-Toulouse-Latour de Carol (in het weekend via POLT, in de week via Bordeaux)
  • Paris-Dax-Bayonne-Pau-Lourdes-Tarbes (een soort heropstanding van de Palombe Bleue, zonder splitsing in Dax)
  • Paris-Rodez (naar Albi op vrijdag, vanuit Albi op zondag)
Wat is POLT?
Sorry.
POLT = Paris-Orléans-Limoges-Toulouse.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door jan_olieslagers »

Leg mij anders eens uit hoe je met een dagtrein van aan de Franse grens tot in Lissabon rijdt ?
Zolang in Portugal de Linha da Beira Alta buiten dienst is - dat zou stilaan moeten ten einde lopen, dacht ik, maar concrete info heb ik niet - zie ik maar een optie: van Hendaye/Irun de Spaanse noordkust volgen, San Sebastian - Asturias - ... en van in Galicia kan men dan naar Valença sporen, van daar dan bv. naar Viano de Castelo of Porto, en dan de Alfa Pendular - Portugals beste benadering van een sst - naar Lisboa.

Als eenmaal de Linha da Beira Alta wel terug in dienst is dan zou men ook van de Franse grens via Salamanca kunnen komen; dat zal een beetje sneller zijn want het kan minstens ten dele met een "echte" SST, maar het aantal overstappen blijft hoog.

[ edit: enig rondkijken wekt me de indruk dat er op de Linha da Beira Alta al terug treinen bollen van Coimbra to Guarda, maar nog niet op het laatste stuk van Guarda tot de Spaanse grens ].
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door Accelerat »

Bedankt voor dit overzicht, heel interessant!
Portbou schreef: 14 dec 2023, 14:54 Bij de Paris-Rodez en Paris-Aurillac kan je je afvragen of dit wel een echte nachttrein is. Eigenlijk zijn dit gewoon een paar rijtuigen die tussen Parijs en Brive en omgekeerd worden bijgehangen aan de laatste respectievelijk eerste dagtrein. De uren bij vertrek en aankomst in Parijs zijn daardoor niet aantrekkelijk (19h30 heen, 08h30 of zelfs 09h30 terug). De rijtuigen staan ongeveer 5h stil in Brive.
Het is dan maar te hopen dat er een locomotief met hoogspanning aan die rijtuigen staat gedurende die 5 uur; zal anders knap benauwd worden in die Corail rijtuigen...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door kika »

Bedankt voor jullie informatie! Iemand ondertussen ervaring? Via Galicië of Sevilla?
Ik neig naar bus vanuit Hendaya naast Lissabon. Er rijdt ook een directe bus vanuit Parijs. Enerzijds jammer dat dat soort verbindingen lastig te vinden zijn (ben geen fan van Googles voorstellen) anderzijds: gelukkig maar! Wie wilt er graag 25 uur op een bus zitten?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door groentje »

Vanuit Hendaye: sowieso doorrijden naar San Sebastian (met Euskotren, elk halfuur een trein). Het Spaanse net is erg politiek, en dus rijden bijna alle treinen naar Madrid. Zelfs om naar Vigo te gaan moet je de meeste dagen naar Madrid reizen om over te kunnen stappen, afhankelijk van hoe vroeg je vertrekt.
Om naar Lissabon te gaan, is Madrid dus de logische keuze. Als je verder op de lijn geraakt (Caceres, Merida, Badajoz zelf), kan je ook iets langer slapen, maar dat moet je zelf zien.
Voor Porto is Vigo wel een degelijke optie. 2 treinen per dag gaan de grens over, maar je hebt ook nog enkele mogelijkheden met bijvoorbeeld een bus van Vigo naar Valença do Minho (de meesten gaan zelfs door tot Porto, maar ik ben nu eenmaal een treinfan), en als je de regionale trein richting Leon neemt rond de middag, en je ziet er niet tegenop om 7 km te wandelen van Guillarei tot Valença, is dat ook nog een optie. In Valença rijden er een flink pak meer treinen.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door jan_olieslagers »

... en er is toch ook het smalspoor dat grosso modo de noordkust volgt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
fietser
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door fietser »

Het smalspoor dat grosso modo de noordkust volgt heet, Euskotren en is al genoemd door groentje. Halte Hendaia (Hendaye) is de enige halte in Frankrijk en ligt op het voorplein van het SNCF-station.
Plaats reactie