"Nieuwe" operator in Frankrijk "LE TRAIN"

Plaats reactie
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

"Nieuwe" operator in Frankrijk "LE TRAIN"

Bericht door nighttrain »

Le Train is een Frans hogesnelheidsspoorwegbedrijf in privébezit, opgericht in 2020, met het hoofdkantoor in L'Isle-d'Espagnac ( Angoulême, in de Charente).
Le Train wil hogesnelheidsverbindingen aan bieden tussen steden in het Westen van Frankrijk die worden verbonden door hogesnelheidslijnen (Rennes,Bordeaux,Nantes) .

In december 2022 ontvingen ze reeds de vergunning als spoorwegonderneming.

Het eerste project is de aanleg van een rechtstreekse spoorverbinding tussen Bordeaux en Nantes of Bordeaux en Rennes, om Parijs heen.

De huidige doelstelling voor de ingebruikname van de eerste treinen is 2025/2026. persbericht in LE FIGARO van dit Weekend.

Tony Bonifaci en Alain Gétraud, ( een aannemer van openbare werken en een ingenieur die voorheen aan het hoofd stond van de divisie Grands Projets van de SNCF , willen zo de steden van het Grote Westen met hogesnelheidstreinen te verbinden ZONDER via Parijs te rijden.
Dus hebben ze het bedrijf Le Train werd opgericht.

Nu is de snelste (of gemakkelijkste) manier om Aquitaine per trein met Bretagne of Pays-de-la-Loire te verbinden de TGV naar Parijs te nemen en vervolgens door te reizen naar je bestemming, en dat duurt meer dan vier uur, terwijl je er met de auto minstens 3 uur30 over doet.
Le Train wil de reistijd terug brengen tot minder dan drie uur (2u58 inclusief stops voor een reis Bordeaux-Nantes) .

De prijs van de reis worden teruggebracht tot 45 à 65 euro.

Financiering
In 2022 kondigde "LE TRAIN" aan dat het 100 miljoen Euro nodig zou hebben om het project te lanceren, waarvan 65 miljoen Euro uit eigen vermogen en 35 miljoen uit leningen.

In 2023 haalde het bedrijf 8 miljoen op om personeel aan te werven en vervoersgerelateerde diensten te ontwikkelen (speciale applicatie, communicatie, enz.).


In eerste instantie wil het bedrijf 5 lijnen exploiteren met in totaal 50 ritten per dag (d.w.z. gemiddeld zal elk van de tien treinen van het bedrijf 5 ritten per dag maken), met een verwacht aantal reizigers van 3 miljoen per jaar. Deze lijnen zouden 11 steden bedienen .


Als alles goed gaat en het bedrijf winstgevend is, heeft het de ambitie om uit te breiden naar andere regio's in Frankrijk, nog steeds ZONDER door PARIJS te rijden, en zelfs naar het buitenland.

Rollend materieel
In 2020 wilde het bedrijf tweedehands TGV's kopen, met name van de SNCF , om zijn aanbod zo snel mogelijk te lanceren.
Gezien de moeilijkheden heeft Le Train (na een aanbesteding) besloten om 10 nieuwe AVRIL-treinstellen van de Spaanse fabrikant Talgo te kopen.
Deze treinstellen zullen speciaal voor de onderneming worden uitgerust (met name om ruimte te bieden voor het opbergen van grote bagagestukken zoals fietsen of surfplanken) en zullen 320 km/u kunnen rijden (maximumsnelheid van de gebruikte lijnen).
De maximale capaciteit is 350 passagiers per trein.

Met dit contract van 300 miljoen euro heeft Le Train een optie om andere treinstellen te kopen, maar bovenal heeft het bedrijf het onderhoud van zijn materieel voor 30 jaar verkregen.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 25 dec 2023, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: "Nieuwe" operator in Frankrijk "LE TRAIN"

Bericht door desirootje »

de capaciteit is wel zeer laag, ik snap dat je er geen volledige TGV duplex kunt vullen op die routes, maar dit komt overeen met 4 2e klasse I10 rijtuigen... Ik wens ze wel het beste toe want de Franse burger buiten Parijs verdient ook wel eens iets.
Hopelijk kan hetzelfde gebeuren in het zuiden als de LGV Bordeaux-Toulouse er komt en eveneens verlengt wordt tot Narbonne...
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: "Nieuwe" operator in Frankrijk "LE TRAIN"

Bericht door Nadleeh »

Talgo schreef:The two companies sign today an agreement covering the potential future acquisition of a fleet of up to ten very high-speed trains, including possible extensions and the possibility to maintain the equipment in France, as well as the creation of a joint research and development unit in New Aquitaine to work towards the most efficient and sustainable mobility transport mode of the future: the train.
Een potentie tot aankoop. Eerst maar eens zien of die aankoop daadwerkelijk gedaan gaat worden.

https://www.talgo.com/-/le-train-signs- ... eed-trains
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: "Nieuwe" operator in Frankrijk "LE TRAIN"

Bericht door dovaere »

Een startup heeft specifiek op de hogesnelheidslijn naar Bordeaux een kans.
Deze lijn Bordeaux-Tours wordt uitzonderlijk niet uitgebaat door SNCF Réseau, en uitbater Lisea geeft een korting op de dure treinpaden aan opstartende bedrijven (in de hoop op nadien meer inkomsten).

Het nieuws van de (voorwaardelijke) treinaankoop dateert al van begin dit jaar:
Le Train signs contract with Talgo for 10 Avril high-speed trains
Le Train’s services will run over the high-speed line from Bordeaux to Tours, which is managed by the private company Lisea, with which Le Train has negotiated lower access charges aimed at encouraging new services. This development is said to be a major advantage as track access charges can represent around half of a train operator’s costs.
https://www.railjournal.com/financial/l ... ed-trains/
La première année, la compagnie bénéficiera d’une réduction accordée par Lisea à ses nouveaux clients, validée par l’Autorité régulatrice des transports (ART), de l’ordre de 30 à 50 % sur les redevances payées à chaque circulation. Après, Lisea indique que les tarifs des sillons seront les mêmes que pour la SNCF.
https://www.ouest-france.fr/economie/tr ... 641a364e8f
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Nieuwe" operator in Frankrijk "LE TRAIN"

Bericht door nighttrain »

Nadleeh schreef: 29 dec 2023, 11:25
Talgo schreef:The two companies sign today an agreement covering the potential future acquisition of a fleet of up to ten very high-speed trains, including possible extensions and the possibility to maintain the equipment in France, as well as the creation of a joint research and development unit in New Aquitaine to work towards the most efficient and sustainable mobility transport mode of the future: the train.
Een potentie tot aankoop. Eerst maar eens zien of die aankoop daadwerkelijk gedaan gaat worden.

https://www.talgo.com/-/le-train-signs- ... eed-trains
Opgelet met uw vertalingen,vooral in Belgie volgens Van Dale :
po·ten·tie (de; v; meervoud: potenties)
1
vermogen, macht: seksuele potentie
2
(voornamelijk Nederland) mogelijkheid tot verwezenlijking, nog niet aan het licht gekomen kracht; = potentieel
Plaats reactie