Vraagje over Noord Frankrijk

Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door dentheo »

Vraagje van een buur die weet dat ik in treinen geïnteresseerd ben....
Ik wil begin april een paar dagen naar Noord-Frankrijk, dus heb ik de dienstregeling bij de NMBS bestudeerd. Tot voor kort had je toch een keurige uurdienst per IC tussen Antwerpen en Rijsel? Waar is die gebleven?

Met vriendelijke groeten,

Theo
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 05 mar 2024, 13:10 Vraagje van een buur die weet dat ik in treinen geïnteresseerd ben....
Ik wil begin april een paar dagen naar Noord-Frankrijk, dus heb ik de dienstregeling bij de NMBS bestudeerd. Tot voor kort had je toch een keurige uurdienst per IC tussen Antwerpen en Rijsel? Waar is die gebleven?
Die is er nog steeds. De NMBS kiest er echter voor om een overstap in Kortrijk in de planners te laten zien.
Als dat niet het probleem is, dan wat is de reisdatum?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door Steve »

Een verschil met "vroeger" is dat natuurlijk dat er nu een systematische ontkoppeling is doordat het andere treindeel naar Poperinge doorrijdt, wat tot de nodige stilstand in Kortrijk leidt. Maar dat was vroeger ook al het geval tot op zekere hoogte.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door Dewi »

Van 8 tot 19 april zijn er weer de regelmatig wederkerende SNCF réseau onderhoudswerken tussen Tourcoing en Lille tijdens de werkweek, en is het met een vervangbus te doen tussen Moeskroen en Lille. Zie hier:
https://ter-fiches-horaires.sncf.fr/pub ... 024%20.pdf

Dat zit al in de NMBS reisplanner. Misschien dat de buur dit heeft vastgesteld?
Om de bus te vermijden, ofwel zeer vroeg vertrekken (rond 6u30 vanuit Antwerpen), of rond de middag. Of reizen via Brussel (TGV). De vervangbus Moeskroen-Lille doet ongeveer even lang over zijn traject als de TGV Brussel-Lille, als ik me niet vergis. Ik weet dat dat een extreme vergelijking is, maar om het maar even in perspectief te plaatsen hoe vervelend die bus kan zijn :wink:.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door dentheo »

Op 6 april zaterdag moet hij ook tweemaal overstappen, werken tussen Antwerpen en Gent ?
Theo
Groeten vanop de Heide
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door desirootje »

Er rijdt dan maar 1 trein per uur over L59. Er zijn dan werken tussen Antwerpen Centraal en Berchem. Het is mogelijk dat het aanbod vermindert is omdat er niet genoeg capaciteit is in beide stations om al deze treinen te ontvangen. De trein naar Poperinge is beperkt tot Lokeren.
Het zou ook te maken kunnen hebben met het tekort aan mensen, maar dan verwacht ik eerder dat de andere treinen beperkt worden. Die uit Poperinge is altijd degene die blijft rijden, het zijn die uit Oostende en De Panne die normaal gezien onder de werken moeten lijden.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door groentje »

Als je buurman bereid is om wat meer exotische routes uit te proberen, kan hij ook nog de IC richting Poperinge nemen, en uitstappen in Menen of Komen, en na de Leie te voet over te steken, een van de frequente Lianesbussen te nemen naar Rijsel. Vanuit Haluin, tegenover Menen, rijdt L91 ca. elke 20-30 minuten, vanuit Comines (F) rijdt L90 zelfs elke 10 minuten. De bus doet er tussen 30 en 45 minuten over... Ik betwijfel dat het veel sneller is, maar het is wel spotgoedkoop, zo'n busticket kost slechts 1,80 euro, een dagkaart slechts 5,30 euro, maar je moet dan wel een travel card kopen (Pass Pass), of de Ilévia app downloaden, ik zag geen andere verkoopspunten, noch in Comines, noch in Haluin.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door Paul »

desirootje schreef: 05 mar 2024, 19:46 Er rijdt dan maar 1 trein per uur over L59. Er zijn dan werken tussen Antwerpen Centraal en Berchem. Het is mogelijk dat het aanbod verminderD is omdat er niet genoeg capaciteit is in beide stations om al deze treinen te ontvangen. De trein naar Poperinge is beperkt tot Lokeren.
Het zou ook te maken kunnen hebben met het tekort aan mensen, maar dan verwacht ik eerder dat de andere treinen beperkt worden. Die uit Poperinge is altijd degene die blijft rijden, het zijn die uit Oostende en De Panne die normaal gezien onder de werken moeten lijden.
Er zijn blijkbaar ook werken tussen Sint-Niklaas en Lokeren. Op dat traject zijn alle treinen vervangen door bussen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door TimJ36 »

Nog een mogelijkheid: in Moeskroen de bus nemen naar 'CH Dron', en daar de metro nemen naar Lille.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door desirootje »

Paul schreef: 06 mar 2024, 09:35 Er zijn blijkbaar ook werken tussen Sint-Niklaas en Lokeren. Op dat traject zijn alle treinen vervangen door bussen.
Vreemd, de IC uit Oostende lijkt er maar 5 minuten langer over te doen tussen Antwerpen en Gent, maar stopt idd niet op L59. Zou die via Mechelen en Dendermonde rijden?
De site vermeld de werken wel niet als een pop-up of op de pagina voor werkzaamheden, raar
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vraagje over Noord Frankrijk

Bericht door ovspotter_be »

Die treinen zullen hoogstwaarschijnlijk worden omgeleid via Mechelen en Dendermonde, en de informatie over deze werken zal in de komende weken wel volgen op de desbetreffende pagina's.
Plaats reactie