Europa spoort (niet)

Plaats reactie
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Europa spoort (niet)

Bericht door Larch »

https://www.vpro.nl/programmas/tegenl ... et.html

Vpro Tegenlicht werpt een blik op het Europese spoor. Best wel interessant!
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door jan_olieslagers »

Dat wil hier niet openen, waarschijnlijk doordat ik een en ander nogal terughoudend heb ingesteld inzake privacy en zo. Maar het lijkt me sowieso duidelijk dat, van alle vervoersvormen, het spoor met kop en schouders aan de staart hangt van de Europese eenmaking. Niets nieuws dus, onder de zon. Wordt er ook verteld over maatregelen ter verbetering? Dwangsommen voor dwarsliggers?

Reeds lang heb ik sterke verdenkingen tegen Frankrijk, ergste van heel Europa, volgens mij staan ze daar stevig op de rem zowel voor reizigers- als voor goederenvervoer, per spoor, pan-Europees. Ze verdienen teveel aan de autostradetaks, lijkt me, en zien dus liever dat reizigers en goederen langs de weg reizen, per automobiel dus, vooral over de lange afstand. Enkel voor hun eigen prestigeproject TGV hebben ze belangstelling, en dan nog bovenal binnenlands. Voor reizigersverkeer moeten ze nu mondjesmaat buitenlandse concurrentie toelaten, afwachten wat dat wordt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door desirootje »

afgelegen rangeerterein in een uithoek van Brussel -> Denderleeuw. Ik voel me enorm beledigt. Over het algemeen is het wel correct, de maatschappijen weigeren samen te werken, voornamelijk door een gebrek aan politieke wil. Ik vind het wel raar dat men Brussel-Parijs noemt als slechtste internationale verbinding wanneer men het daarna heeft over de dagelijks shuttle over de Spaans-Portugese grens...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door K V B »

desirootje schreef: 07 mar 2024, 20:09 afgelegen rangeerterein in een uithoek van Brussel -> Denderleeuw. Ik voel me enorm beledigt. Over het algemeen is het wel correct, de maatschappijen weigeren samen te werken, voornamelijk door een gebrek aan politieke wil. Ik vind het wel raar dat men Brussel-Parijs noemt als slechtste internationale verbinding wanneer men het daarna heeft over de dagelijks shuttle over de Spaans-Portugese grens...
De samenwerking loopt anders wel tussen bijvoorbeeld. Zwitserland en Duitsland, of Oosentrijk. Het is vooral vanaf het moment dat Frankrijk (en België, dat een klein Frankrijk wil zijn) er bij komt kijken dat het scheef gaat.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 07 mar 2024, 20:09 afgelegen rangeerterein in een uithoek van Brussel -> Denderleeuw. Ik voel me enorm beledigt. Over het algemeen is het wel correct, de maatschappijen weigeren samen te werken, voornamelijk door een gebrek aan politieke wil. Ik vind het wel raar dat men Brussel-Parijs noemt als slechtste internationale verbinding wanneer men het daarna heeft over de dagelijks shuttle over de Spaans-Portugese grens...
Het zal me - als inwoner van het hoofdstedelijk gewest - worst wezen of je je beledigd voelt... Anderzijds: als je in het station van Denderleeuw rondkijkt, lijkt het alleszins een bijzonder Brusselse populatie die er rondloopt. Er wordt meer Frans dan Nederlands gesproken geloof ik. Dat terzijde, want men zegt even later duidelijk dat het een stuk buiten Brussel ligt.

Het voorbeeld Brussel - Parijs (eveneens naar Londen trouwens) is anders wel het beste voorbeeld van hoe het internationale open access-gebeuren niet hoort te zijn: een "privébedrijf" - dat eigenlijk een verdoken staatsbedrijf is - dat een monopolie heeft door gebrek aan concurrentie en systematisch de prijzen op kan drijven omdat het aanbod niet wordt uitgebreid ondanks groeiende reizigersaantallen. Ik ken denk ik geen enkel ander voorbeeld in Europa waar een "privébedrijf" zo'n monopolie bezit.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door jan_olieslagers »

Met al mijn instemming met de voorgaande twee reacties, dient het toch ook gezegd dat het tussen Spanje en Portugal al evenmin de hemel op aarde is... Hier in Portugal zijn er volgende zondag parlementsverkiezingen en dus waren er alweer volop beloftes en aankondigingen, we zullen maar eens afwachten wat er daarvan overschiet. Ik houd mijn adem niet in, allesbehalve!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 07 mar 2024, 20:41 Met al mijn instemming met de voorgaande twee reacties, dient het toch ook gezegd dat het tussen Spanje en Portugal al evenmin de hemel op aarde
Renfe is niet bijzonder geïnteresseerd in iets anders dan hogesnelheidstreinen en die zijn er nog niet naar Portugal. En zelfs die rijden ze (elders) meestal maar mondjesmaat, behalve dan op Barcelona-Madrid. Renfe bepaalt immers want de klanten willen.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door pietje »

Wel grappig dat de ex-CEO van Prorail zeurt over interoperabiliteit, terwijl NL vooral uitstelgedrag toont in de 2 belangrijkste domeinen: electrificatie en treinbeveiliging.
En het taalprobleem dat regelmatig aangehaald wordt is niet echt het ergste, want een trein stopt toch af en toe, waardoor je toch nog kunt wisselen van TB.

Het werd wel erg grappig toen de woordvoerder het had over de Duitse "Siemens" loc moest vervangen worden door een Belgische.... "Siemens" loc.
Maar in de spoorwereld ziet men daar waarschijnlijk het absurde niet van in.
Laatst gewijzigd door pietje op 08 mar 2024, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door ovspotter_be »

Er is al kleine verbetering in zicht want binnen enkele weken zal de Nightjet met een ÖBB Vectron naar Brussel rijden en is het gedaan met de locwissel in Aachen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 07 mar 2024, 21:09 Er is al kleine verbetering in zicht want binnen enkele weken zal de Nightjet met een ÖBB Vectron naar Brussel rijden en is het gedaan met de locwissel in Aachen.
Gaan ze dan ook over lijn 3 rijden?
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door ovspotter_be »

rvdborgt schreef: 07 mar 2024, 21:33 Gaan ze dan ook over lijn 3 rijden?
Dat weet ik niet, het enige dat ik weet is dat er via L36 ipv L2 zal worden gereden door een ontbrekende toelating voor de Vector, voor L3 heb ik geen idee hoe het zit met de toelating.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door Steven »

Neen, de vectron mag blijkbaar op dit moment geen lijnen berijden onder 25kV, dus lijn 2 en 3 zijn (nog) niet mogelijk.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door Hagelander »

Kort door de bocht (dus ja, er zijn hier en daar andere voorbeelden, maar ik houd het even erg eenvoudig) - Er is eigenlijk algemeen te weinig echte wil om internationaal te rijden aan democratische prijzen, toch?

Hoe interessant zouden nieuwe auto-treinen zijn zodat elektrische wagens gewoon het grootste deel op een trein zouden staan en dan de korte stukken vooraan en achteraan de verplaatsing op eigen batterij zouden afleggen? Dan is een groot euvel van het aantal kilometers dat je kan rijden op een volle batterij ook opgelost. Maar ook dat idee komt nergens tot ontwikkeling...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door rdv »

Hagelander schreef: 08 mar 2024, 07:24 Kort door de bocht (dus ja, er zijn hier en daar andere voorbeelden, maar ik houd het even erg eenvoudig) - Er is eigenlijk algemeen te weinig echte wil om internationaal te rijden aan democratische prijzen, toch?
Het treffendste vind ik de afschaffing van RailPlus. In een tijd dat men de mond vol heeft van meer lange-afstandsvervoer per spoor, werd dit simpel maar efficiënt systeem alsmaar uitgekleed en uiteindelijk afgeschaft.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Europa spoort (niet)

Bericht door jan_olieslagers »

rvdborgt schreef: 07 mar 2024, 20:52
jan_olieslagers schreef: 07 mar 2024, 20:41 Met al mijn instemming met de voorgaande twee reacties, dient het toch ook gezegd dat het tussen Spanje en Portugal al evenmin de hemel op aarde
Renfe is niet bijzonder geïnteresseerd in iets anders dan hogesnelheidstreinen en die zijn er nog niet naar Portugal. En zelfs die rijden ze (elders) meestal maar mondjesmaat, behalve dan op Barcelona-Madrid. Renfe bepaalt immers want de klanten willen.
En het verschil met FR is dat er aldaar wel buitenlandse kandidaten zijn om in de vrije markt oftewel "open access" reizigersdiensten aan te bieden, zoals bv. naar Italie; tussen Portugal en Spanje zie ik er dat nog niet zo gauw van komen, zeker zolang er nog niet de nodige infrastructuur is. Ofschoon er aan die infrastructuur gewerkt wordt, en "centrum-rechts" heeft de verkiezingen gewonnen, gisteren. Maar op beide punten zijn de concrete resultaten af te wachten - en in deze contreien gaat alles nog langzamer dan in de rest van Europa.

De beste mogelijkheden voor groei zie ik tussen NW-Europa (Benelux, Duitsland, Scandinavie) en Italie, en misschien ook wel naar de Balkan toe, toch zeker Ljubljana en Belgrado, mogeljks ook Budapest. Istanbul ware spectaculair, maar is allicht te ver om nog in een rit te bedienen? Zelfs als alles aan hoge snelheid kan gebeuren, en dat is niet voor morgen, allesbehalve, dan nog zie ik bv. Frankfurt-Istanbul of zelfs Wenen-Istanbul niet in een enkele nacht gereden worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie