Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Plaats reactie
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Samen met nog iemand overweeg ik de TGV naar Zuid Frankrijk te boeken (Valence).
Zijn er tips en komt vertaging veelvuldig voor?

Mvg,
Floris Cappelle

Mocht het onderwerp elders beter passen, verplaatst het gerust.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door Steven »

Kan je eens de gegevens bezorgen van de trein die je juist wil nemen, dat gaat het eenvoudiger maken om te reageren op je vraag.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door Floris Cappelle »

We wensen de TGV Brussel - Valence te nemen van 10u17 op zaterdag 18 mei 2024.
Een week later de terugrit, maar dit zijn we nog aan het bekijken.

Mvg,
Floris Cappelle
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door rvdborgt »

Floris Cappelle schreef: 13 mar 2024, 21:28 We wensen de TGV Brussel - Valence te nemen van 10u17 op zaterdag 18 mei 2024.
Een week later de terugrit, maar dit zijn we nog aan het bekijken.
18 mei is in het pinksterweekend. Ik zou daar niet te lang mee wachten.
Als je niet vanuit Brussel vertrekt, dan lijkt boeken via NS trouwens wat goedkoper te zijn, voor precies dezelfde treinen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door groentje »

En ook, als je dicht bij Rijsel zou wonen, is het misschien interessanter om te kijken of je daar kan vertrekken, dat kan ook voordeel opleveren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door Steven »

Het gaat om trein 9826 vanaf Brussel Zuid. Die staat bij mij niet gekend als trein met veel vertraging.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door rdv »

Volgens Zugfinder (https://www.zugfinder.net/en/train-TGV_9826) was de gemiddelde vertraging in de laatste maand 7 min, en reed 73% van de treinen met vertraging van minder dan 6 minuten. Valence TGV lijkt het station te zijn waar de vertraging vaak het hoogste is. De vertragingsoorzaak is vaak "réutilisation d'un train" wat verklaart kan worden door het koppelen van 9826 met de 5026 in Lille (5026 wordt afgekoppeld in Lyon Part-Dieu, Valence TGV is de volgende stop, dus wellicht verloopt dat afkoppelen niet altijd vlot).

De hoge gemiddelde vertraging is te verklaren door een aantal heel lange vertragingen (2 x 25 min, 1x 30 min, 1x 45 min en 1x 50 min).
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door nighttrain »

rvdborgt schreef: 13 mar 2024, 21:40
Floris Cappelle schreef: 13 mar 2024, 21:28 We wensen de TGV Brussel - Valence te nemen van 10u17 op zaterdag 18 mei 2024.
Een week later de terugrit, maar dit zijn we nog aan het bekijken.
18 mei is in het pinksterweekend. Ik zou daar niet te lang mee wachten.
Als je niet vanuit Brussel vertrekt, dan lijkt boeken via NS trouwens wat goedkoper te zijn, voor precies dezelfde treinen.
Ik zou toch eens gaan kijken op Sncf connect daar bekom je dezelfde prijs maar mits de aankoop van een aangepaste kortingskaart volgens het profiel van het eventuele reisgezelschap kan je korting krijgen op het traject op Frans grondgebied of SNCF netwerk. In vele gevallen is die kaart al terugbetaald na 1 reis of rit.
https://www.sncf-connect.com/app/catalo ... lsrc=aw.ds
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Bedankt voor jullie antwoorden.
We bekijken wat mogelijk is.
Echter, via SNCF, hoe kan je kortingkaart kopen?
Als je met twee reist, lijken die opties er niet te zijn...
Iemand verdere tips hieromtrent?

Mvg,
Floris Cappelle
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door rdv »

Ik kijk iedere keer of the Avantage Card zinvol is of niet, maar de voorwaarden zijn heel strict, en niet duidelijk wanneer de kaart wel of niet geldig is.
Zeker bij buitenlandse bestemmingen.

Een tip is om bij boeken over SNCF connect niet in te loggen, maar bij je profiel wel ingeven dat je de kaart hebt. De website geeft dan aan of de kaart geldig is of niet. Opgepast, bij het voltooien van de boeking moet je het nummer van de kaart ingeven. Je moet dus eerst zo een kaart aankopen, gelukkig kan je wel de startdatum instellen (bvb de dag van je reis), zodat je geen maanden op voorhand een kaart moet kopen waar je niets aan hebt.

Die ene keer dat ik een Avantage kaart heb gebruikt, was de TGV uit Brussel zo vertraagd dat de TGV in Lyon naar Barcelona onmogelijk gehaald zou worden. Ik ben dan in CDG afgestapt en snel eel vlucht geboekt. SNCF heeft het volledige TGV traject Brussel - Barcelona terugbetaald, maar niet de Carte, of het vliegtuig. De kaart heeft me dus enkel geld gekost (op de terugreis via de Intercité de Nuit via Toulouse was de korting heel beperkt).
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door nighttrain »

Floris Cappelle schreef: 15 mar 2024, 20:10 Beste,

Bedankt voor jullie antwoorden.
We bekijken wat mogelijk is.
Echter, via SNCF, hoe kan je kortingkaart kopen?
Als je met twee reist, lijken die opties er niet te zijn...
Iemand verdere tips hieromtrent?

Mvg,
Floris Cappelle
Doen zoals RDV heeft geschreven dus niet inloggen maar ingeven dat je met 2/3 gaat reizen en je type kaart..
Pas eenmaal je effectief gaat reserveren ,kaart kopen on-line (49 euro) die dus voor het X aantal reizigers gaat berekenen hoeveel je het gaat kosten (dus ook terugreis).
Later via allerhande promoties op je mail adress krijg je soms goedkope voorstellen alsook bv een kaart aan verminderde prijs voor de volgende jaren.
De "kaart" zelf ga je met je tickets op de smartphone inbrengen voor verder gebruik of bij kontrole. Opgelet dat je de correcte namen ingeeft.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Hartelijk dank voor de antwoorden en suggesties.
Ikzelf heb de mogelijkheden onderzocht.
Voor mij persoonlijk was de aanschaf van zo'n verminderingskaart en ticket enkele reis €1,- goedkoper.
Dus persoonlijk vond ik dat niet de moeite om zo'n kaart aan te schaffen... Gezien er nu geen verdere plannen zijn.
Voor korting voor meerdere reizigers heb ik niet direct iets gevonden.
De nu bijgekomen tips neem ik zeker mee, voor mochten er nieuwe plannen komen!
Binnenkort mag ik dus iets van m'n wensenlijst schrappen :D

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gebruik TGV Zuid Frankrijk

Bericht door nighttrain »

Floris Cappelle schreef: 17 mar 2024, 16:13 Beste,

Hartelijk dank voor de antwoorden en suggesties.
Ikzelf heb de mogelijkheden onderzocht.
Voor mij persoonlijk was de aanschaf van zo'n verminderingskaart en ticket enkele reis €1,- goedkoper.
Dus persoonlijk vond ik dat niet de moeite om zo'n kaart aan te schaffen... Gezien er nu geen verdere plannen zijn.
Voor korting voor meerdere reizigers heb ik niet direct iets gevonden.
De nu bijgekomen tips neem ik zeker mee, voor mochten er nieuwe plannen komen!
Binnenkort mag ik dus iets van m'n wensenlijst schrappen :D

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
De carte adulte is voor 2 reizigers
Plaats reactie