Goederenvervoer Barcelona - Frankrijk

Plaats reactie
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Goederenvervoer Barcelona - Frankrijk

Bericht door trainlovertje »

Heb me vanavond geamuseerd met deze video: https://www.youtube.com/watch?v=fR8R4IqrapU

Ik wist niet dat er doorgaande goederentreinen tussen Barcelona en Frankrijk reden op normaalspoor, grotendeels via de HSL weliswaar. In de regio Barcelona zijn daarvoor speciaal sommige sporen uitgerust met een derde rail om zowel Iberische treinen als Gallische treinen te kunnen ontvangen.

De route betreft: Barcelona Terminal Intermodal Polivalent - El Papiol - Sant Cugat Col Fava - Mollet-Sant Fost (invoegen op HSL, spanningssluis) - Girona - Figueres-Villafant - Perpignan.

Mooie route alleszins!

PS: toch triestig dat die HSL zo onderbenut blijft tussen Figueres en Perpignan. Zelfs OUIGO España biedt hier geen diensten aan... Hoeveel goederentreinen per dag maken er gebruik van die lijn? Iemand een idee?
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Goederenvervoer Barcelona - Frankrijk

Bericht door DR-fan »

Sterker nog: in de haven van Barcelona komen drie spoorbreedtes samen want ook de metersporige FGC heeft goederenvervoer.
Laatst gewijzigd door DR-fan op 22 mar 2024, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Goederenvervoer Barcelona - Frankrijk

Bericht door maarten »

Hier zie je het meterspoor samen met het gecombineerde normaal-breedspoor in een beeld:
https://www.google.nl/maps/@41.3425895, ... ?entry=ttu
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenvervoer Barcelona - Frankrijk

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: 22 mar 2024, 00:12 Hoeveel goederentreinen per dag maken er gebruik van die lijn? Iemand een idee?
Ik heb laatst aan een machinist van een ander youyube filmpje (die een trein naar Perpignan reed) hetzelfde gevraagd, hij sprak van een tiental...

Enkele jaren terug heb ik geslapen in het hotel-station van Perpignan, het was voorseizoen, toen reed SNCF drie treinparen, na het seizoen nog 2 !!
Maar toen reed Renfe ook nog enkele malen per dag naar Marseille en Lyon (?) dat gaf af en toe toch enkele hogesnelheidstreinen in het station...

Ik wilde toen naar het gele treintje...maar omdat er een schoolbus verongelukt was op een overweg was de verbindingslijn maanden dicht, dat moest met een bus, maar het het gele treintje vond ook dat zij moesten staken..... Dus dan maar met een bus naar de top... Was een "grootse" treintrip.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie