EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Plaats reactie
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door HLE18 »

Ik wil een zitplaats reserveren op de trein van Zürich naar Milaan (FIP & Interrail).
Volgens de website van SBB kan je een zitplaats reserveren voor ~5€ via sbb.ch. Maar ik kan die optie nergens vinden, krijg altijd volledige ticket prijs of heb je daar een account voor nodig?

Hoe kan je een account maken op die site van SBB? Ik vul alles in bij registeren maar krijg nooit een e-mail met de verificatie code :evil:.

Iemand tips voor reserveren van zulke treinen?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door rvdborgt »

Geen idee waar of hoe je voor FIP moet reserveren. Ik zou verwachten dat de NMBS dat ook kan.
Voor Interrail kun je online boeken op tickets.oebb.at en raileurope.com. Van Zwitserland naar Italië kost €13. Vanaf Chiasso (vanaf daar is het verplicht) is het €10. Met overstap in Lugano op de RE naar Milaan is reserveren niet nodig.

Voor reserveringen met Interrail kijk je overigens het beste hier:
https://www.seat61.com/interrail-and-eu ... ations.htm
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door HLE18 »

ok zal 2x Interrail moeten nemen dan.
Aan het loket zou misschien kunnen maar meestal kunnen ze geen 2 plaatsen naast elkaar boeken omdat dit in 2 aparte dossiers moet :roll: .
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 26 mar 2024, 18:34 ok zal 2x Interrail moeten nemen dan.
Aan het loket zou misschien kunnen maar meestal kunnen ze geen 2 plaatsen naast elkaar boeken omdat dit in 2 aparte dossiers moet :roll: .
Ach ja, de zelf opgelegde beperkingen...
Je kunt zeer waarschijnlijk het ook in Zwitserland boeken, of telefonisch via SBB.
Interrail-reserveringen in Italië zijn niet geldig bij een FIP-coupon.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door HLE18 »

rvdborgt schreef: 26 mar 2024, 19:38 Interrail-reserveringen in Italië zijn niet geldig bij een FIP-coupon.
Voor Frecciarossa niet maar dat is geen probleem, die kan je op de website van Trenitalia kopen. Geen idee of ze ook moeilijk doen voor de EC.

Via Lugano met de RE naar Milaan is ook niet ideaal want die is waarschijnlijk van Tenord waar je in theorie niet met je FIP op mag (alé in theorie :P ).
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 27 mar 2024, 18:46
rvdborgt schreef: 26 mar 2024, 19:38 Interrail-reserveringen in Italië zijn niet geldig bij een FIP-coupon.
Voor Frecciarossa niet maar dat is geen probleem, die kan je op de website van Trenitalia kopen. Geen idee of ze ook moeilijk doen voor de EC.

Via Lugano met de RE naar Milaan is ook niet ideaal want die is waarschijnlijk van Tenord waar je in theorie niet met je FIP op mag (alé in theorie :P ).
Chiasso-Milaan kost €6 en is daarmee een stuk goedkoper dan een EC-reservering.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door HLE18 »

Bestaat er eigenlijk ergens een eenvoudige manier om te zien welke treinen door welke maatschappij gereden worden in Zwitserland (en bij uitbreiding andere landen zoals Polen)?

vb. Zürich-Chur-St. Moritz heb je SBB & RhB tickets nodig maar wat bestaat er nog en waar rijden ze :P ? BLS is de regio van Bern dacht ik?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door trainlovertje »

HLE18 schreef: 03 apr 2024, 18:45 Bestaat er eigenlijk ergens een eenvoudige manier om te zien welke treinen door welke maatschappij gereden worden in Zwitserland (en bij uitbreiding andere landen zoals Polen)?

vb. Zürich-Chur-St. Moritz heb je SBB & RhB tickets nodig maar wat bestaat er nog en waar rijden ze :P ? BLS is de regio van Bern dacht ik?
Ik gebruik daarvoor de DB Navigator, want die vermeldt bij het opzoeken van een bepaalde reisweg specifiek voor elke trein door welke operator die geëxploiteerd wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door Steven »

HLE18 schreef: 03 apr 2024, 18:45 Bestaat er eigenlijk ergens een eenvoudige manier om te zien welke treinen door welke maatschappij gereden worden in Zwitserland (en bij uitbreiding andere landen zoals Polen)?

vb. Zürich-Chur-St. Moritz heb je SBB & RhB tickets nodig maar wat bestaat er nog en waar rijden ze :P ? BLS is de regio van Bern dacht ik?
In principe maakt dat in Zwitserland weinig uit, het is niet dat het afzonderlijke tickets moet hebben, je kan alles kopen op 1 doorgaand ticket. Het zal voor jou dus eerder een vraag zijn vanuit het standpunt als liefhebber?
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door ovspotter_be »

Voor het reizen met FIP maakt dit ook een verschil, want daar heb je 2 verschillende tickets afhankelijk van vervoerder.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door HLE18 »

ovspotter_be schreef: 04 apr 2024, 03:46 Voor het reizen met FIP maakt dit ook een verschil, want daar heb je 2 verschillende tickets afhankelijk van vervoerder.
Inderdaad zo stond ik in Bern maar had enkel SBB tickets mee...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door Steven »

Voor Bern maakt dat niet uit, het SBB FIP ticket is geldig daar. Er werd een aanpassing gedaan doordat zowel SBB als BLS op die route rijden.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door K V B »

HLE18 schreef: 03 apr 2024, 18:45 Bestaat er eigenlijk ergens een eenvoudige manier om te zien welke treinen door welke maatschappij gereden worden in Zwitserland (en bij uitbreiding andere landen zoals Polen)?
Je kan dat bijvoorbeeld vinden in de DB planner. Daar is de operator overal aangegeven. Maar in Zwitserland maakt dat voor tickets niks uit, want die vallen allemaal onder de "Alliance Swiss Pass" voor wat het nationaal verkeer betreft, en regionale verkeersbonden voor het plaatselijke verkeer.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: EC Zürich - Milaan zitplaats reserveren

Bericht door K V B »

Steven schreef: 04 apr 2024, 23:39 Voor Bern maakt dat niet uit, het SBB FIP ticket is geldig daar. Er werd een aanpassing gedaan doordat zowel SBB als BLS op die route rijden.
SBB en BLS hebben overigens al lang een gemeenschappelijk tarief.
Plaats reactie