Aachen West capaciteit
Aachen West capaciteit
Ik lees onder het item “nachttreinen” dat het regelmatig aanschuiven is van Montzen naar Aachen West. Komt dat door toename van het aantal treinen of is het emplacement Aachen West in het recente verleden zo “gesaneerd/geoptimaliseerd/gemoderniseerd” dat er nu geen flexibiliteit meer is?
Re: Aachen West capaciteit
Ik kom er nog maar een klein jaar, dus ben zeker geen ervaringsexpert, maar als je hoort en ziet hoe het er vroeger eens zo groot was, vraag je je toch af waarom dat allemaal uitgebroken is. Dat is een bundel waar extra sporen echt noodzakelijk zijn voor de goede werking. Maar heel Duitsland is een ramp qua (goederen)verkeer, dus op zich is het niet verrassend dat het ook in Aken mank loopt.
Re: Aachen West capaciteit
Er is daar een bundel gesneuveld voor de bouw van een school(?).
Maar die bundel lag niet langsheen de bestaande bundel maar schuin erop dacht ik, ik herinner mij precies zelfs kopsporen....niet direct nuttig voor treinen uit België.
Maar die bundel lag niet langsheen de bestaande bundel maar schuin erop dacht ik, ik herinner mij precies zelfs kopsporen....niet direct nuttig voor treinen uit België.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Aachen West capaciteit
Vele van de treinen uit België moeten in Aachen-West kopmaken. Maar de bundel daar is inderdaad ook veel te klein. Vandaar dat m'n snachts tussen 01u en 04u (soms 05u) kan aanschuiven. Vorige week woensdag op donderdag liep het serieus uit. Maar dat had te maken met een ontsporing geweest in Aachen-West. (Het fijne weet ik daar niet van).
Re: Aachen West capaciteit
Kan je niet via Welkenraedt omrijden om zo geen kop te moeten maken?
In omgekeerde richting is die helling richting Hergenrath een probleem, maar is en afdaling dat ook?
In omgekeerde richting is die helling richting Hergenrath een probleem, maar is en afdaling dat ook?
Re: Aachen West capaciteit
De afdaling heeft ook zijn beperkingen! En 2x kopmaken op zulke korte tijd is zeker geen evidentie. Maar dan zit je nog ook met de lengte van den trein. Dus via Aachen-hbf is uitgesloten.
Re: Aachen West capaciteit
Ik denk dat er eerder bedoeld werd om via Welkenraedt rechtstreeks naar Keulen en verder te rijden. Dat kan indien:
- de trein niet te zwaar is
- er geen personeelswissel in Aachen voorzien is (sporen in het HBf zijn inderdaad te kort)
- de bestuurder de lijnkennis heeft
- de lok onbeperkt in Duitsland ingezet kan worden
Re: Aachen West capaciteit
Dat was idd de bedoeling.DR-fan schreef: ↑24 apr 2024, 08:21 Ik denk dat er eerder bedoeld werd om via Welkenraedt rechtstreeks naar Keulen en verder te rijden. Dat kan indien:
- de trein niet te zwaar is
- er geen personeelswissel in Aachen voorzien is (sporen in het HBf zijn inderdaad te kort)
- de bestuurder de lijnkennis heeft
- de lok onbeperkt in Duitsland ingezet kan worden
- Als je een locwissel hebt zal kopmaken normaal gezien sneller gaan dan een locwissel, dus dan is Aachen West sowieso beter.
- Een personeelswissel kan je eventueel nog in Monzten doen.
- Lijnkennis is een investering.
De grootste showstopper voor m'n idee is dan zware treinen... de tendens is eerder langer en zwaarder ipv omgekeerd.
Re: Aachen West capaciteit
Waarom moet je nog een lokwissel doen in Aken? Tot Moresnet blijft het 15 kV, dus je zult altijd met meerspanningsmaterieel moeten rijden. Waarschijnlijk heb je een lokwissel alleen nodig als je nog voorbij Duitsland komt.
Re: Aachen West capaciteit
Als bedrijf wil je niet zomaar je loc diep in Duitsland sturen als je op de terugweg geen opdracht hebt. Leeg terugrijden of daar een week wachten op een opdracht is een verspilling van geld. Veel beter om in Duitsland te wisselen van loc, waar hoogstwaarschijnlijk wel iets staat te wachten om naar Belgie te komen. Als dat niet zo is moet je alleszins niet zo ver leeg terug.