Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?

Thomas

Nieuw tunnelplan tussen Europa en Afrika

Bericht door Thomas »

Spanje en Marokko hebben hernieuwde plannen voor een treintunnel onder de Straat van Gibraltar, het smalste stukje zee tussen Europa en Afrika. De tunnel zou ruim 38 kilometer lang worden, waarvan 28 kilometer onder water.

Als alles meezit, kan rond 2025 de eerste treinpassagier tussen Marokko en Spanje reizen. Een consortium van vier bedrijven onderzoekt de mogelijkheden, aldus de Spaanse krant El Pais donderdag. De bedrijven in het consortium zijn Typsa (Spanje), Ingema (Marokko), Geodata (Italië) en Lombardi (Zwitserland). Dit laatste ontwierp de Gotthardtunnel.
Afbeelding
Bron: FOK.nl

Haalbaar of niet? Het kan de handel met Marokko wel een duwtje in de rug geven?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik denk wel dat het haalbaar is, al zit je er natuurlijk wel in een seismisch vrij actief gebied (aardbevingen!), denk aan de aardbeving van bijna 3 jaar terug in de buurt van El Hoceima. Gecombineerd met de lengte en de diepte (Straat van Gibraltar is behoorlijk diep) is het zeker geen simpele opdracht.
Kortom, misschien een wat simpele vraag, maar waarom geen geregelde veerdienst zoals tussen Sicilië en Italië? Of Noord-Duitsland en Denemarken?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het plan bestaat trouwens al een paar decennia, hoor, al kreeg het na de Eurotunnel natuurlijk eventjes een boost. En toen werd het weer stil...
Joeri

Bericht door Joeri »

Waarom zo lang wachten? Voornamelijk politieke redenen: Europa vreest een instroom van Afrikanen... Los daarvan lijkt het mij een geldverslindend prestigeproject: de vervoersomvang tussen europa en Afrika is niet zeer groot - dat geld kan beter geïnvesterd worden in modernisering en uitbreiding van de Afrikaanse spoorwegnetten. vergeet niet dat dergelijke tunnel peperduur is...
TSP

Bericht door TSP »

Ik denk niet dat het zoveel zin heeft om die tunnel aan te leggen. Zoveel reizigers zal die tunnel niet trekken. Ik denk dat vliegen beter gaat. :roll:
Als de tunnel door gaat zal het idd een prestigeproject gaan worden denk ik.
1607

Bericht door 1607 »

mja sommigen hebben zo hun dromen. ben er zelf ook niet echt voor te vinden.
Thomas

Bericht door Thomas »

groentje schreef:Het plan bestaat trouwens al een paar decennia, hoor, al kreeg het na de Eurotunnel natuurlijk eventjes een boost. En toen werd het weer stil...
Er waren toch verschillende voorstellen? Een dat ik kan herinneren was van een tunnel dat in het water "zweefde" en dus niet onder de grond lag.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Dat zou mooi zijn als ze dat voor elkaar gaan krijgen!
Ik kreeg vanmiddag nog een aanbod om naar een kennis in Marokko te gaan, per trein daar heen is al helemaal geweldig! :P
TSP

Bericht door TSP »

Ik geloof niet dat er ooit veel animo zal komen voor die tunnel.....
Het is echter wel (vind ik persoonlijk :wink: ) weer een technisch hoogstandje als we een tunnel kunnen leggen die zweeft in het water en bestand is tegen aardschokken. :?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Er zijn inderdaad al verschillende opties geopperd. Een langere route, die wel niet zo diep moet gaan, een die er onderdoor gaat waar de Straat op haar smalst, maar ook haar diepst is, en inderdaad ook het futuristische idee om een tunnel door het water te bouwen :roll:
Ik geloof eigenlijk wel dat zo'n tunnel een enorme boost kan geven aan vooral Marokko, maar je hebt gelijk, zoveel geld aan 1 project besteden, dan zorg je er beter voor dat er een goede en snelle overtocht is, en dat de treinnetten in de havensteden op elkaar aansluiten. En vooral, dat het net wordt uitgebreid naar o.a. Mauretanië en verder.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Misschien wil marokko wel nog wat breaks overkopen van België, maar willen ze die niet per boot transporteren :)...
Ik geloof niet echt in dit project... Gewoon treinverbindingen in Afrika zou al beter zijn, zonder dure tunnels.
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

als je ziet hoeveel problemen de eurotunnel heeft, die tussen 2 welvarende en op sommig gebied complementaire economiën ligt, denk ik niet dat er een bedrijfsleider bij zijn volle verstand die tunnel zal willen bouwen. Dat het ding verlies gaat lijden is al zeker voor de start ....
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ligt daar geen breuklijn?
Afrika en Europa zijn 2 aparte platen hé! Dus daar een tunnel onder bouwen... Als die eens verschuiven, en een beetje wrijven is, die tunnel dirrect in 2... denk ik toch...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Niet noodzakelijk. Goya zou dit goed kunnen uitleggen, maar tegenwoordig kan men al tunnels bouwen die behoorlijk zware schokken kunnen verteren. De prijs is natuurlijk wel navenant.
TSP

Bericht door TSP »

Een tunnel aanleggen is 1, maar het geld er weer uit halen is 2. :wink: Dat gaat echt wel even duren. Met die paar vakantiegangers naar marokko haal je dat er niet uit. :roll:
Plaats reactie