Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
Marokko rijdt op normaalspoor met 3000v bovenleiding, net als hier dus.Joris schreef:Maar nog iets: Voor hkm verkeer:
Dan kunnen enkel spanje en portugal daar echt voordeel uit halen, want, ga je alle goederenwagons aan de grens met frankrijk van wielbreedte verstellen? Of ga je dan een nieuwe lijn FR-tunnel bouwen?
Welke spoorbreedte heeft Marokko eigenlijk?
Groeten,
Joris De Mol
Spanje en Portugal gebruiken inderdaad breedspoor maar ze zijn bezig met het aanleggen van normaalspoor. Over enkele jaren moet je met een normaalspoortrein van frankrijk tot in zuid-spanje kunnen rijden
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Inderdaad! Vele spoorlijnen zullen ook uitgerust worden met drie rails, zoals je in Zwitserland hebt waar smalspoor en normaalspoor hetzelfde spoor delen.groentje schreef:...of op zijn minst een derde rail aan te leggen.Trainspotterke schreef:Die rijden op normaalspoor!sncf-sncb schreef:Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
Da's waar ook , dat is toch veel goedkoper, en er kunnen meer treinen op rijdenTrainspotterke schreef:Inderdaad! Vele spoorlijnen zullen ook uitgerust worden met drie rails, zoals je in Zwitserland hebt waar smalspoor en normaalspoor hetzelfde spoor delen.groentje schreef:...of op zijn minst een derde rail aan te leggen.Trainspotterke schreef: Die rijden op normaalspoor!
Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
In Marokko werd dinsdag voor de 8ste keer een topontmoeting tussen Spanje en Marokko gehouden. Eén van de thema's was de spoortunnel tussen de 2 landen, een jarenlang idee waarvoor al wat voorbereidend onderzoekswerk is verricht.
Beide landen zullen aandringen op Europese financiële steun, naast privé-partners.
Een studieopdracht is al gegeven aan het Zwitsers ingenieursbureau Lombardi dat ook betrokken was bij de bouw van de Kanaaltunnel. Hun werk zou eind volgend jaar af moeten zijn.
Men spreekt over 2010 als bouwstart en ongeveer 2022 als eindpunt. Kostprijs zou tussen de 6 en de 13 miljard eurootjes liggen.
De tunnel zal korter zijn dan de Kanaaltunnel maar op een veel grotere diepte liggen (400 meter).
De uitdaging is immens: de waterdruk bedraagt in de straat van Gibraltar 500 ton per m² en ligt in seismisch gebied.
Bronnen: gisteren gezien op France 2-nieuws en wat internetartikeltjes.
Beide landen zullen aandringen op Europese financiële steun, naast privé-partners.
Een studieopdracht is al gegeven aan het Zwitsers ingenieursbureau Lombardi dat ook betrokken was bij de bouw van de Kanaaltunnel. Hun werk zou eind volgend jaar af moeten zijn.
Men spreekt over 2010 als bouwstart en ongeveer 2022 als eindpunt. Kostprijs zou tussen de 6 en de 13 miljard eurootjes liggen.
De tunnel zal korter zijn dan de Kanaaltunnel maar op een veel grotere diepte liggen (400 meter).
De uitdaging is immens: de waterdruk bedraagt in de straat van Gibraltar 500 ton per m² en ligt in seismisch gebied.
Bronnen: gisteren gezien op France 2-nieuws en wat internetartikeltjes.
Nou, in Spanje is men in zeer snelle tijd een heel mooi hogesnelheidsnetwerk aan het bouwen, dus ik zou helemaal niet verbaasd zijn als ook dit er over een niet al te lange tijd is.sncf-sncb schreef:Spanje+Marokko bouwen aan een tunnel... nou voordat de eerste trein er doorheen rijd zijn we ook alweer 30-40 jaar verder.
Het zou een mooie mogelijkheid zijn om in Noord-Afrika de spoorverbindingen te moderniseren.