Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?

groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Canarische eilanden. En tegenwoordig vertrekken ze steeds meer uit zwart West-Afrika, daar zijn de patrouilleboten nog niet uitgerust met Europees geld... De Europese Unie is steeds meer een Fort Europa aan het worden, en eerlijk, ik vind dat spijtig.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Om nog maar te zwijgen over de tariefmuren! Zij krijgen gewoon geen kans! :evil:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Maar nog iets: Voor hkm verkeer:
Dan kunnen enkel spanje en portugal daar echt voordeel uit halen, want, ga je alle goederenwagons aan de grens met frankrijk van wielbreedte verstellen? Of ga je dan een nieuwe lijn FR-tunnel bouwen?
Welke spoorbreedte heeft Marokko eigenlijk?
Groeten,
Joris De Mol
Marokko rijdt op normaalspoor met 3000v bovenleiding, net als hier dus.
Spanje en Portugal gebruiken inderdaad breedspoor maar ze zijn bezig met het aanleggen van normaalspoor. Over enkele jaren moet je met een normaalspoortrein van frankrijk tot in zuid-spanje kunnen rijden :wink:
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Joris schreef: Welke spoorbreedte heeft Marokko eigenlijk?
Groeten,
Joris De Mol
Gewoon, normaalspoor, en zelfs dezelfde spanning als bij ons, Belgische treinen kunnen zonder problemen en aanpassingen (misschien sleepstuk panto...) ginder rijden
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

sncf-sncb schreef:Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Die rijden op normaalspoor! :wink:

Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Trainspotterke schreef:
sncf-sncb schreef:Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Die rijden op normaalspoor! :wink:

Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
...of op zijn minst een derde rail aan te leggen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

groentje schreef:
Trainspotterke schreef:
sncf-sncb schreef:Hoe zit dat eigenlijk op die AVE lijnen in Spanje? Normaal- of breedspoor?
Die rijden op normaalspoor! :wink:

Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
...of op zijn minst een derde rail aan te leggen.
Inderdaad! :wink: Vele spoorlijnen zullen ook uitgerust worden met drie rails, zoals je in Zwitserland hebt waar smalspoor en normaalspoor hetzelfde spoor delen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Trainspotterke schreef:
groentje schreef:
Trainspotterke schreef: Die rijden op normaalspoor! :wink:

Het is trouwens de bedoeling om op termijn het volledige spoorwegnet naar normaalspoor uit te rusten.
...of op zijn minst een derde rail aan te leggen.
Inderdaad! :wink: Vele spoorlijnen zullen ook uitgerust worden met drie rails, zoals je in Zwitserland hebt waar smalspoor en normaalspoor hetzelfde spoor delen.
Da's waar ook , dat is toch veel goedkoper, en er kunnen meer treinen op rijden
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?

Bericht door Patrick »

In Marokko werd dinsdag voor de 8ste keer een topontmoeting tussen Spanje en Marokko gehouden. Eén van de thema's was de spoortunnel tussen de 2 landen, een jarenlang idee waarvoor al wat voorbereidend onderzoekswerk is verricht.

Beide landen zullen aandringen op Europese financiële steun, naast privé-partners.
Een studieopdracht is al gegeven aan het Zwitsers ingenieursbureau Lombardi dat ook betrokken was bij de bouw van de Kanaaltunnel. Hun werk zou eind volgend jaar af moeten zijn.

Men spreekt over 2010 als bouwstart en ongeveer 2022 als eindpunt. Kostprijs zou tussen de 6 en de 13 miljard eurootjes liggen.
De tunnel zal korter zijn dan de Kanaaltunnel maar op een veel grotere diepte liggen (400 meter).
De uitdaging is immens: de waterdruk bedraagt in de straat van Gibraltar 500 ton per m² en ligt in seismisch gebied.

Bronnen: gisteren gezien op France 2-nieuws en wat internetartikeltjes.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Spanje+Marokko bouwen aan een tunnel... nou voordat de eerste trein er doorheen rijd zijn we ook alweer 30-40 jaar verder. :?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:Spanje+Marokko bouwen aan een tunnel... nou voordat de eerste trein er doorheen rijd zijn we ook alweer 30-40 jaar verder. :?
Is er eigenlijk wel genoeg verkeer tussen Spanje en Marokko opdat zo een tunnel zinvol zou zijn?
Wover

Bericht door Wover »

Als je al ziet hoeveel verlies de kanaaltunnel heeft vraag ik mij hetzelfde af ;).

Eventueel mits een aansluiting op het Europese HSL net dat er wel wat van gemaakt kan worden, bv een intercontinentale EC Amsterdam - Casablanca :)
sweek

Bericht door sweek »

sncf-sncb schreef:Spanje+Marokko bouwen aan een tunnel... nou voordat de eerste trein er doorheen rijd zijn we ook alweer 30-40 jaar verder. :?
Nou, in Spanje is men in zeer snelle tijd een heel mooi hogesnelheidsnetwerk aan het bouwen, dus ik zou helemaal niet verbaasd zijn als ook dit er over een niet al te lange tijd is.

Het zou een mooie mogelijkheid zijn om in Noord-Afrika de spoorverbindingen te moderniseren.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Marokko is al een voorloper op dat vlak.
Op dit ogenblik is de trafiek naar Marokko nog niet heel erg groot, maar ik voorzie wel dat die de komende decennia serieus gaat stijgen.
Plaats reactie