Hoe kan je 500 ton per m² krijgen als de tunnel maar 400 m diep ligt. Dan past er max. een kolom van 400 m water boven wat 400 ton per m² oplevert.Patrick schreef:In Marokko werd dinsdag voor de 8ste keer een topontmoeting tussen Spanje en Marokko gehouden. Eén van de thema's was de spoortunnel tussen de 2 landen, een jarenlang idee waarvoor al wat voorbereidend onderzoekswerk is verricht.
Beide landen zullen aandringen op Europese financiële steun, naast privé-partners.
Een studieopdracht is al gegeven aan het Zwitsers ingenieursbureau Lombardi dat ook betrokken was bij de bouw van de Kanaaltunnel. Hun werk zou eind volgend jaar af moeten zijn.
Men spreekt over 2010 als bouwstart en ongeveer 2022 als eindpunt. Kostprijs zou tussen de 6 en de 13 miljard eurootjes liggen.
De tunnel zal korter zijn dan de Kanaaltunnel maar op een veel grotere diepte liggen (400 meter).
De uitdaging is immens: de waterdruk bedraagt in de straat van Gibraltar 500 ton per m² en ligt in seismisch gebied.
Bronnen: gisteren gezien op France 2-nieuws en wat internetartikeltjes.
Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
Re: Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
Die trafiek kan ook prima per schip hoor. Ook tussen het VK en het continent gaat het gros van de vracht nog steeds per schip. zowat de helft van alle goederenvervoer binnen Europa gaat over het water.groentje schreef:Marokko is al een voorloper op dat vlak.
Op dit ogenblik is de trafiek naar Marokko nog niet heel erg groot, maar ik voorzie wel dat die de komende decennia serieus gaat stijgen.
Nee, die tunnel lijkt me nogal erg een "oplossing op zoek naar een probleem".
Re: Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
de vraag is 400m onder het wateropp of 400m onder de bodem?JC schreef:Hoe kan je 500 ton per m² krijgen als de tunnel maar 400 m diep ligt. Dan past er max. een kolom van 400 m water boven wat 400 ton per m² oplevert.Patrick schreef:In Marokko werd dinsdag voor de 8ste keer een topontmoeting tussen Spanje en Marokko gehouden. Eén van de thema's was de spoortunnel tussen de 2 landen, een jarenlang idee waarvoor al wat voorbereidend onderzoekswerk is verricht.
Beide landen zullen aandringen op Europese financiële steun, naast privé-partners.
Een studieopdracht is al gegeven aan het Zwitsers ingenieursbureau Lombardi dat ook betrokken was bij de bouw van de Kanaaltunnel. Hun werk zou eind volgend jaar af moeten zijn.
Men spreekt over 2010 als bouwstart en ongeveer 2022 als eindpunt. Kostprijs zou tussen de 6 en de 13 miljard eurootjes liggen.
De tunnel zal korter zijn dan de Kanaaltunnel maar op een veel grotere diepte liggen (400 meter).
De uitdaging is immens: de waterdruk bedraagt in de straat van Gibraltar 500 ton per m² en ligt in seismisch gebied.
Bronnen: gisteren gezien op France 2-nieuws en wat internetartikeltjes.
Re: Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
Volgens dit artikel is het onder het wateroppervlak.Steven schreef:de vraag is 400m onder het wateropp of 400m onder de bodem?
985 feet = 300 meter, tunnel zou er nog 300 'feet' bijkrijgen: 985 + 300 = 1285 feet = 400 meter. 't Komt niet op een metertje meer of min zeker?
Re: Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
De tunnel ligt op een diepte van 400 m, de druk in dat punt bedraagd p (atmosfeer) + rho (massadichtheid water)* g (9,81 m/s^2) * h (hoogte waterkolom , de totale waarde bedraagt dus : 4025324 Pascal , op een vierante meter geeft dit een kracht van 4025324 Newton, of in gewicht uitgedrukt 410 ton per m^2JC schreef:Hoe kan je 500 ton per m² krijgen als de tunnel maar 400 m diep ligt. Dan past er max. een kolom van 400 m water boven wat 400 ton per m² oplevert.Patrick schreef:In Marokko werd dinsdag voor de 8ste keer een topontmoeting tussen Spanje en Marokko gehouden. Eén van de thema's was de spoortunnel tussen de 2 landen, een jarenlang idee waarvoor al wat voorbereidend onderzoekswerk is verricht.
Beide landen zullen aandringen op Europese financiële steun, naast privé-partners.
Een studieopdracht is al gegeven aan het Zwitsers ingenieursbureau Lombardi dat ook betrokken was bij de bouw van de Kanaaltunnel. Hun werk zou eind volgend jaar af moeten zijn.
Men spreekt over 2010 als bouwstart en ongeveer 2022 als eindpunt. Kostprijs zou tussen de 6 en de 13 miljard eurootjes liggen.
De tunnel zal korter zijn dan de Kanaaltunnel maar op een veel grotere diepte liggen (400 meter).
De uitdaging is immens: de waterdruk bedraagt in de straat van Gibraltar 500 ton per m² en ligt in seismisch gebied.
Bronnen: gisteren gezien op France 2-nieuws en wat internetartikeltjes.
Re: Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
veel, maar toch niet onmogelijk voor een dikke ronde buis?13'erke schreef: 410 ton per m^2
Re: Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
Nee hoor, in de buis is er ook een druk aanwezig, die duwt op de buis in de tegenovergestelde richting. Verder: als je een kracht op een buis uitoefend word deze mooi verdeeld over het gehele ronde oppervlak, die druk van 410 ton/m^2 is loodrecht op de buis berekend, de werkelijke oppervlakte is een stuk groter.Shrek schreef:veel, maar toch niet onmogelijk voor een dikke ronde buis?13'erke schreef: 410 ton per m^2
Verder hangt alles van de bodem af, het gevolg dat men zo diep moet gaan is tengevolge van de zanderige bodem (met veel verschuivingen tgv de stroming) , dit is een zeer onstabiele grond, dus zal men dieper moeten graven.
Tunnel Spanje - Marokko
Niet alleen worden er plannen gemaakt voor een tunnel, Marokko heeft
ook plannen om een hogesnelheidslijn te bouwen van noord naar zuid,
tussen Tanger en Agadir. De tunnel zou dus een goeie verbinding zijn
tussen het Europese hogesnelheidsnet en het Marokkaanse.
De idee van een TGV Brussel -Casablanca ligt dus misschien niet
zo heel ver af.
ook plannen om een hogesnelheidslijn te bouwen van noord naar zuid,
tussen Tanger en Agadir. De tunnel zou dus een goeie verbinding zijn
tussen het Europese hogesnelheidsnet en het Marokkaanse.
De idee van een TGV Brussel -Casablanca ligt dus misschien niet
zo heel ver af.
Re: Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?
Het is mogelijk. 400m waterdruk plus neerstromende water(door de rotsen) plus metaalhoudende rotsen enz.JC schreef:Hoe kan je 500 ton per m² krijgen als de tunnel maar 400 m diep ligt. Dan past er max. een kolom van 400 m water boven wat 400 ton per m² oplevert.
Re: Tunnel Spanje - Marokko
Men is begin oktober begonnen met de bouw daarvan. De lijn is wel gefinancierd met een dikke Franse lening, niet toevallig dus dat men TGV Duplexen moest bestellen..Braintrain schreef:Niet alleen worden er plannen gemaakt voor een tunnel, Marokko heeft ook plannen om een hogesnelheidslijn te bouwen van noord naar zuid, tussen Tanger en Agadir. De tunnel zou dus een goeie verbinding zijn tussen het Europese hogesnelheidsnet en het Marokkaanse. De idee van een TGV Brussel -Casablanca ligt dus misschien niet zo heel ver af.
http://www.eurailpress.de/article/view/ ... se/26.html
Over de tunnel zelf is het echter zéér stil. Maar met de euro-crisis zal dit wel één van de minst prioritaire projecten zijn.