Treintunnel Spanje-Marokko stapje dichterbij?

groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Reizigers niet, nee, maar Afrika is een gi-gan-tisch gebied, en heel wat vrachtverkeer zou wel gebruik kunnen maken van die tunnel. Ik zie echter niet direct een ecologisch voordeel, luchttransport zou er niet noemenswaardig door worden aangetast, vooral van de scheepvaart zou marktaandeel worden afgesnoept. Toch wel net die ene vorm van transport die nog milieuvriendelijker is...
Sander

Bericht door Sander »

Afrika loopt zoveel achter in vergelijking met het Westen, dat investeren in een spoortunnel weinig zin heeft als je het mij vraagt. De sporen zijn zo slecht, dat een groot deel vervangen zal moeten worden of hele spoorlijnen aangelegd zullen moeten worden. Dat brengt zoveel extra kosten met zich mee, kosten die natuurlijk niet meegerekend gaan worden bij de aanleg van de tunnel... Immers, wat moeten ze daar nou met onze Sggmrrs'en en BR 189'ers met een asdruk van 22.5 ton?
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Veralgemeen niet te veel... Het net van Marokko, bijvoorbeeld is een voorbeeld, zelfs voor sommige (Oost-)Europese landen. En ook de ene spoorlijn in Mauretanië is echt wel geen kleintje, hoor, en de treinen die er gebruik van maken nog minder.
Natuurlijk, vanuit Marokko geraak je met veel goede wil nog wel in Algerije en zelfs Tunesië, maar verder is inderdaad voorlopig een utopie. Als er spoorlijnen liggen, zijn ze inderdaad vaak niet onderling verbonden, of, zoals in Centraal-Afrika, zwaar verwaarloosd.
Anderzijds is Afrika een van die gebieden, waar een economische groei van 10% en meer nog mogelijk is. Afrika is bovendien nog altijd een van de gebieden die heel erg interessant is voor ertswinning, toch een van de economische activiteiten waar spoorverkeer echt wel een belangrijke rol kan spelen. Kortom, op langere termijn zie ik wel iets in zo'n project, maar op korte termijn deel ik je mening volkomen...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Als die tunnel er ooit zou komen, zullen ze veel prikkeldraad rond de tunneltoegangen mogen leggen! :roll: Het zal nog erger worden dan de vluchtelingenstroom van Frankrijk naar Groot-Brittannië! :roll:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Trainspotterke schreef:Als die tunnel er ooit zou komen, zullen ze veel prikkeldraad rond de tunneltoegangen mogen leggen! :roll: Het zal nog erger worden dan de vluchtelingenstroom van Frankrijk naar Groot-Brittannië! :roll:
Werd Marokko niet door de EU uitbetaald om alle Afrikaanse en Arabische vluchtelingenstroom tegen te gaan?
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

sncf-sncb schreef:
Trainspotterke schreef:Als die tunnel er ooit zou komen, zullen ze veel prikkeldraad rond de tunneltoegangen mogen leggen! :roll: Het zal nog erger worden dan de vluchtelingenstroom van Frankrijk naar Groot-Brittannië! :roll:
Werd Marokko niet door de EU uitbetaald om alle Afrikaanse en Arabische vluchtelingenstroom tegen te gaan?
Amai, en denk je dat het helpt? :wink: :?
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Vanuit Marokko komen er nog maar weinig (vooral Afrikaanse) immigranten Europa binnen. En Marokko is niet meteen de meest vriendelijke omgeving om als illegale zwarte te verblijven...
sweek

Bericht door sweek »

Spanje is natuurlijk wel een booming land op dit moment, en er is, en wordt nog steeds, ontzettend veel spoorweg- en autobaaninfrastructuur gebouwd. Dus het is niet zo gek dat ook dit project weer komt opduiken. Maar ik zie het niet al te snel gebeuren, nee.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dat spanje beter met de rest van europa verbonden wordt is ook broodnodig. Maar met noord afrika :roll: de handel naar die landen is maar een fractie van de handel met de rest van europa. En passagiers spanje-marokko lijkt mij ook niet zo fantastisch veel te zijn (de meesten komen volgens mij van veel verder en nemen dan toch het vliegtuig :roll: ).
Ze kunnen volgens mij beter geld steken in goede verbindingen met frankrijk en portugal en beginnen met het ombouwen naar een normaalspoornet :wink:
sweek

Bericht door sweek »

Dit is wat Spanje de laatste 18 jaar heeft gedaan al:

In 1988 construction of the high-speed rail between Madrid and Seville began, and in 1991 operation of this line was started. The second high-speed rail, from Madrid to Barcelona, is under construction. The greater part of the line, from Madrid to Lleida, was put in service on October 11, 2003, with connection to Huesca from Zaragoza; the extension to Barcelona is expected to open in 2007. The last high-speed line opened is Madrid - Toledo, in November 2005. Another high speed route from Madrid to Valladolid is under construction, and other lines to Valencia and Lisbon are being designed. The route Madrid-Galicia is under construction between Madrid and Valladolid and between the major Galician cities.

Vooral de tijd die het hun kost om zo'n grote projecten te bouwen is erg indrukwekkend vind ik. De verbinding Barcelona - Marseille zou natuurlijk wel nog een stukje beter mogen zijn. De metro van Madrid heeft een net zo indrukwekkende geschiedenis trouwens, en is in snelle tijd in een van de grootste ter wereld aan het worden.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Joris schreef:Hallo,
Ligt daar geen breuklijn?
Afrika en Europa zijn 2 aparte platen hé! Dus daar een tunnel onder bouwen... Als die eens verschuiven, en een beetje wrijven is, die tunnel dirrect in 2... denk ik toch...
Groeten,
Joris De Mol
Ga eens in Japan kijken, daar zijn even regelmatig aardbevingen als bij ons regenbuien, en toch hebben ze (of hadden) de langste spoorwegtunnels.

De tegenwind voor een tunnel tussen Marokko en Spanje zal eerder politiek zijn.
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

ik blijf erbij: Afrika mag dan gigantisch zijn, er is momenteel geen economisch potentieel in de tunnel:
Als je eens naar het Marokaanse spoornet kijkt zie je dat er maar 1 grensovergang is naar de rest van Afrika: de grensovergang naar Algerije. Helaas is de grens naar Algerije al sinds 1994 gesloten.
Afbeelding (foto van http://www.oncf.ma/pratiques/nos-gares/nos-gares.htm)

Het enige andere buurland van Marokko is Mauretanië. Dat land heeft 1 treinlijn: van de ijzer en kopermijnen naar een haven (Nouadhibou). Afbeelding (foto van http://www.sahara-occidental.com/images ... tesop.gif )

zie ook http://www.snim.com/carnet/trainEn.html

De treinlijn in die richting is wel in planning, maar loopt door het internationaal betwiste westelijke sahara-gebied.

Er is dus nog niet genoeg ontsluiting van Afrika om voldoende goederen te genereren om de tunnel te verantwoorden.
Ook dien je af te vragen of het met de huidige vrachtprijzen en de stiptheid van de afrikaanse treinen niet goedkoper is om de niet-bederfbare bulkgoederen uit Afrika (fosfaten uit Marokko, ertsen uit Mauretanië) op de boot te zetten.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
e49memling schreef: Ga eens in Japan kijken, daar zijn even regelmatig aardbevingen als bij ons regenbuien, en toch hebben ze (of hadden) de langste spoorwegtunnels.
Maar er is nog een verschil tussen een aardbevig, waartgen wel veel tunnel bestand zullen zijn, en een tunnel over 2 platen heen... Vergete niet dat die druken en wrijven tegen elkaar, dus dta is zo nie maar 'even' trillen...
Maar nog iets: Voor hkm verkeer:
Dan kunnen enkel spanje en portugal daar echt voordeel uit halen, want, ga je alle goederenwagons aan de grens met frankrijk van wielbreedte verstellen? Of ga je dan een nieuwe lijn FR-tunnel bouwen?
Welke spoorbreedte heeft Marokko eigenlijk?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
groentje schreef:Vanuit Marokko komen er nog maar weinig (vooral Afrikaanse) immigranten Europa binnen. En Marokko is niet meteen de meest vriendelijke omgeving om als illegale zwarte te verblijven...
Ik meen ooit gehoord te hebben in de Media dat er juist wel veel immigranten via daar komen, die gewoon op de Spaanse enclave daar over de muur heen klimmen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Een paar jaar geleden waren er in Melilla en Ceuta (Spaanse enclaves in Marokko)inderdaad regelrechte 'bestormingen' van hele groepen migranten uit Zwart-Afrika. Daar zijn zelfs doden bij gevallen. Tegenwoordig zijn de routes verlegd en gaan ze met de boot naar die Spaanse eilanden (hoe heten ze ook alweer) voor d Afrikaanse kust. Herinner u die beelden van aangespoelde uitgeputte migranten die door Westerse zonnekloppers de eerste zorgen werden toegediend. Ik vond dat een griezelige clash van decadente weelde met schrijnende armoedige gelukszoekers. Brr
Plaats reactie