Railteam

Trainspotterke

Railteam

Bericht door Trainspotterke »

Zeven Europese spoorwegmaatschappijen die een hogesnelheidstrein uitbaten, onder wie ook de NMBS, gaan vanaf nu beter gaan samenwerken om met het netwerk van HST's in Europa de concurrentie met de luchtvaart aan te gaan op middellange verbindingen van maximum vier tot vijf uur trein. Dit samenwerkingsverbond zal "Railteam" heten.
Vanaf 2009 zal dit al resulteren in één gemeenschappelijk ticket voor de verschillende soorten HST's in Europa.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Railteam

Bericht door msts.be »

Trainspotterke schreef: Vanaf 2009 zal dit al resulteren in één gemeenschappelijk ticket voor de verschillende soorten HST's in Europa.
Is dat nu niet al zo ? Of wijkt een CIV-ticket telkens zoveel af per trein ??
Trainspotterke schreef:Zeven Europese spoorwegmaatschappijen die een hogesnelheidstrein uitbaten, onder wie ook de NMBS, gaan vanaf nu beter gaan samenwerken om met het netwerk van HST's in Europa de concurrentie met de luchtvaart aan te gaan op middellange verbindingen van maximum vier tot vijf uur trein. Dit samenwerkingsverbond zal "Railteam" heten.
Hopelijk wordt het dan meer waarheid dan het doodgeboren TEE-RailAlliance project (opgericht in 2001) , een samenwerking tussen de DB , ÖBB en SBB om de verbindingen tussen de 3 landen te verbeteren en waaruit ook 1 treintype voor die 3 landen moest ontstaan.Met het niet van de grond komen van het project is ieder dan zijn eigen weg gegaan : DB bestelde extra ICE-T (ICE-T2) , ÖBB ontwikkelde RailJet dat volgend jaar in dienst gaat en de SBB bestelde een tweede schijf ICN RABDe 500..

Op die laatste zou namelijk de mogelijke trein gebaseerd geweest zijn , aangezien én hij Fiat/Alstom kantelbaktechniek heeft (die ook in de ICE-T zit) en al bij al (comfort, kostprijs enz) de beste scoorde tov een ICE-T variant..

Maar goed , terug naar Railteam dus.Houdt het enkel samenwerking in (à la Sibelit/Sideros) en is het dus een joint-venture of is het ook iets meer concreet zoals het idee hierboven maar dat uiteindelijk nooit van de grond is gekomen ?

Ik ben benieuwd..
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

De website:http://www.railteam.eu/


Dit zou veranderen voor de reiziger:
www.railteam.eu schreef:Klantvoordelen

In de vijf grote Railteam hubs – Brussel Zuid, Lille Europe, Stuttgart, Keulen en Frankfurt – en andere grote stations staan meertalige medewerkers en informatiepunten tot uw beschikking om u te helpen bij het vinden van uw weg en om uw aansluiting zo soepel mogelijk te maken.

U kunt bij het treinpersoneel van elke partner terecht met uw vragen over aansluitingen.

Als u uw aansluiting mist omdat uw Railteam trein te laat is, dan neemt u eenvoudigweg de volgende trein.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Elgar schreef:De website:http://www.railteam.eu/
www.railteam.eu schreef:Klantvoordelen
Als u uw aansluiting mist omdat uw Railteam trein te laat is, dan neemt u eenvoudigweg de volgende trein.
Dat geldt nu al, en niet alleen voor de Railteam-treinen. Dit staat bijna letterlijk zo in de CIV. Wat je noemt een sigaar uit eigen door voor de reiziger.

Groetjes,
Rian
pietje

Bericht door pietje »

Dat noemt men tegenwoordig marketing, iets "nieuws" aan de klant (in dit geval de reiziger) aanbieden zonder dat het eigenlijk nieuw is.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Railteam

Bericht door Patrick »

msts.be schreef: [knip]

Hopelijk wordt het dan meer waarheid dan het doodgeboren TEE-RailAlliance project (opgericht in 2001) , een samenwerking tussen de DB , ÖBB en SBB om de verbindingen tussen de 3 landen te verbeteren en waaruit ook 1 treintype voor die 3 landen moest ontstaan.Met het niet van de grond komen van het project is ieder dan zijn eigen weg gegaan : DB bestelde extra ICE-T (ICE-T2) , ÖBB ontwikkelde RailJet dat volgend jaar in dienst gaat en de SBB bestelde een tweede schijf ICN RABDe 500..
[knip]
Concrete uitwerking: Bahncard DB (verminderingskaart/getrouwheidskaart) wordt erkend bij ÖBB en SBB.
Für Reisen innerhalb der zur TEE Rail Alliance gehörenden Länder (Deutschland, Österreich und die Schweiz) benötigen Sie kein RAILPLUS, da hier die einzelnen Ermäßigungskarten der jeweiligen Bahnen (z.B. die BahnCard) untereinander anerkannt werden und ebenfalls 25% Rabatt gewähren (auf Normalpreise und Sparpreise).
Dus toch iéts.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re:

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:
Elgar schreef:De website:http://www.railteam.eu/
www.railteam.eu schreef:Klantvoordelen
Als u uw aansluiting mist omdat uw Railteam trein te laat is, dan neemt u eenvoudigweg de volgende trein.
Dat geldt nu al, en niet alleen voor de Railteam-treinen. Dit staat bijna letterlijk zo in de CIV. Wat je noemt een sigaar uit eigen door voor de reiziger.
Gisteren probeerden ze me bij de NMBS Europe wijs te maken dat sinds 1 maand dit niet (meer) geldt als: er minder dan 20 minuten overstaptijd werd gerekend en/of als de eerste trein een binnenlandse trein is van de NMBS en móet de eerste trein ook zo'n tgv-achtig iets zijn. Dat zou naar aanleiding zijn van ICE-reizigers die vaker met Thalys reizen als omgekeerd.

Mocht iemand me kunnen vertellen waar dat staat (in detail) en/of waar ik kan reclameren, zou ik dat waarderen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Re:

Bericht door K V B »

kika schreef: Gisteren probeerden ze me bij de NMBS Europe wijs te maken dat sinds 1 maand dit niet (meer) geldt als: er minder dan 20 minuten overstaptijd werd gerekend en/of als de eerste trein een binnenlandse trein is van de NMBS en móet de eerste trein ook zo'n tgv-achtig iets zijn. Dat zou naar aanleiding zijn van ICE-reizigers die vaker met Thalys reizen als omgekeerd.

Mocht iemand me kunnen vertellen waar dat staat (in detail) en/of waar ik kan reclameren, zou ik dat waarderen.
Wat is er precies gebeurt?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Re:

Bericht door kika »

Het gaat hierover:
Als u uw aansluiting mist omdat uw Railteam trein te laat is, dan neemt u eenvoudigweg de volgende trein. ... Dat geldt nu al, en niet alleen voor de Railteam-treinen. Dit staat bijna letterlijk zo in de CIV. Wat je noemt een sigaar uit eigen door voor de reiziger.
Wat er is gebeurd: koop een EBS-ticket met treinbinding (Europaspezial) via DB, voeg nog wat extra overstaptijd toe in Brussel Noord. Neem de NMBS IC die op je ticket staat (naar Bxl Noord om over te stappen op de ICE19). Erger je aan een incompetente Franstalige TBG (nouja, misschien had hij zijn dag niet of jong ofzo, we zijn lief voor elkaar gebleven). IC heeft 9 minuten vertraging opgelopen tussen Mechelen en Brussel waardoor je je aansluiting mist. Erger je rot aan de 2 loketten die open zijn en de 50+ wachtenden (in 2 rijen). Erger je rot aan incompetente luie Securailmannetjes met het intellect van een garnaal. Neem een T-trein naar Brussel Zuid. Schuif aan bij de internationale loketten met onmiddellijk vertrek. Heb geduld. Krijg te horen dat je níet met de eerstvolgende HST mee richting Keulen mag, maar je mag (de coulantie druipt ervan af) met IC naar Luik, IR naar Aachen en een andere IR naar Keulen... dat schiet op +4:30 uur of iets dergelijks? Krijg te horen dat sinds ongeveer een maand je niet op de eerstvolgende HST zou mogen als de overstaptijd minder als 20 minuten zou bedragen. Gezien ik dat nergens in de reizigersreglementen kan vinden en ook in het promotiemateriaal van de ticketverkopers niet vermeld staat wil ik hierover klacht indienen, compensatie etc. Dus mijn vraag/vragen zijn: klopt dat verhaal van de, vriendelijke, dames in Brussel Zuid en zo ja: waar staat dat in de reizigersvoorwaarden. Zo nee: waar kan ik best reclameren?

In realiteit ben ik trouwens wél met de eerstvolgende Thalys meegereden, dankzij het vriendelijke boordpersoneel. Er was ook meer dan voldoende plaats, maar wel minstens 1 defecte airco. Dus niet alleen ICE3 heeft daar last van.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Re:

Bericht door K V B »

kika schreef:Het gaat hierover:
Als u uw aansluiting mist omdat uw Railteam trein te laat is, dan neemt u eenvoudigweg de volgende trein. ... Dat geldt nu al, en niet alleen voor de Railteam-treinen. Dit staat bijna letterlijk zo in de CIV. Wat je noemt een sigaar uit eigen door voor de reiziger.
Wat er is gebeurd: koop een EBS-ticket met treinbinding (Europaspezial) via DB, voeg nog wat extra overstaptijd toe in Brussel Noord. Neem de NMBS IC die op je ticket staat (naar Bxl Noord om over te stappen op de ICE19). Erger je aan een incompetente Franstalige TBG (nouja, misschien had hij zijn dag niet of jong ofzo, we zijn lief voor elkaar gebleven). IC heeft 9 minuten vertraging opgelopen tussen Mechelen en Brussel waardoor je je aansluiting mist.
Ik dacht dat de treinbinding in België niet geld voor de Europa Spezial. Niemand kijkt er hoe dan ook na. Ik koop altijd een Europa Spezial van/naar Brugge (want naar Aalter kan alleen maar een normaal biljet verkocht worden). Dan staat inderdaad de IC van Brugge naar Brussel op het ticket, maar ik heb nog nooit commentaar gekregen in de L trein van Aalter naar Gent...
(Of heb je die Europaspezial in België gekocht?)

In de Europese verordening staat:
Artikel 15
Aansprakelijkheid voor vertragingen, gemiste aansluitingen en uitvallen
Behoudens het bepaalde in dit hoofdstuk is op de aansprakelijkheid van de spoorwegondernemingen ten aanzien van vertragingen, gemiste aansluitingen en uitvallen bijlage I, titel IV, hoofdstuk II, van toepassing.

Artikel 16
Terugbetaling of vervoer langs een andere route
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:
a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid. De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van schadevergoeding bedoeld in artikel 17; of
b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of
c) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt.
Dus je mag gewoon de Thalys nemen, en ik zou inderdaad, net als jij gedaan hebt, gewoon de volgende trein nemen, en vriendelijk zijn tegen het personeel. Ik zou alleszins nooit een trein missen door aan te schuiven...
In het meest extreme geval laat ik gewoon de conducteur een boete met uitstel van betaling uitschrijven, en vecht het dan later wel met de klantendienst uit.
Voor klachten kan je blijkbaar hier terecht:
http://www.mobilit.fgov.be/nl/rail/railprights.htm
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Re:

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Gisteren probeerden ze me bij de NMBS Europe wijs te maken dat sinds 1 maand dit niet (meer) geldt als: er minder dan 20 minuten overstaptijd werd gerekend en/of als de eerste trein een binnenlandse trein is van de NMBS en móet de eerste trein ook zo'n tgv-achtig iets zijn. Dat zou naar aanleiding zijn van ICE-reizigers die vaker met Thalys reizen als omgekeerd.

Mocht iemand me kunnen vertellen waar dat staat (in detail) en/of waar ik kan reclameren, zou ik dat waarderen.
Zo'n regel bestaat bij mijn weten niet. In ieder geval, als je een ticket boekt op basis van een bepaalde verbinding, dan is de jou meegedeelde dienstregeling bepalend voor je rechten. Die dienstregeling moet je als normaal haalbaar beschouwen, inclusief de daarin gegeven overstaps. Dat je minimaal 20 minuten overstaptijd zou moeten rekenen om ergens recht op te hebben is grote onzin. Overigens zijn de spoorwegen volgens de CIV wel verplicht om op verzoek de vertraging of het missen van een aansluiting op je ticket aan te tekenen. Dat is niet hetzelfde als een toelating om de reserveringsplichtige Thalys te gebruiken, maar het kan wel helpen bij iets minder toeschietelijk personeel.

Klagen kun je in principe bij iedere aan je reis deelnemende vervoerders. Het zou op zich wel eens interessant zijn om de reactie van zowel DB en NMBS op deze gang van zaken te horen. Bv. waar in de gepubliceerde voorwaarden dat van die 20 minuten zou staan.

Adressen van klantendiensten vind je hier:
http://www.cit-rail.org/media/files/pub ... IT-UIC.pdf

Bij ontoereikende of uitblijvende antwoorden (reactie binnen een maand is verplicht - een antwoord of een melding dat het langer gaat duren en dan moet er zonder uitzondering binnen 3 maanden een inhoudelijk antwoord zijn) kun je naar toezichthouder. Die zit in België bij de FOD Mobiliteit (zie bericht van KVB) en in Duitsland bij het EBA: http://www.eba.bund.de/cln_031/nn_20195 ... _node.html

Groetjes,
Rian
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Railteam

Bericht door jotie »

Ik heb de indruk dat ze aan het loket in Brussel-Zuid even verschillende reglementen door elkaar aan het halen waren. Er bestáát een 20 minuten regel - in Duitsland wel te verstaan, en dan nog wel deze: als je door vertraging verwacht 20 minuten te laat op je bestemming aan te komen, en je hebt een kaartje met treinbinding, dan mag je die treinbinding laten vallen (*) en een andere verbinding kiezen als je zo sneller of met minder vertraging op je bestemming aankomt.

(*) indien mogelijk bij een ServicePoint langslopen om die treinbinding te laten schrappen; anders even heel goed de treinnummers en effectieve tijden noteren. Indien je door die andere reisroute treinen uit een hogere categorie zou gebruiken (bv. ICE, wanneer je alleen een IC-kaartje hebt), mag men jou aan boord van die trein een toeslag rekenen, maar die kan je naderhand bij DB terugclaimen.

Ik snap natuurlijk wel dat ze, door alle problemen met de ICE, zo weinig mogelijk 'vreemde Railteam' passagiers op de Thalys willen, maar ik zou zeggen: snor even die algemene voorwaarden op waaruit hierboven is geciteerd, druk die af en stap daarmee doodleuk op de Thalys, en kies voor rijtuig 28. Zou men toch moeilijk doen, betaal dan netjes de toeslagen, en wend je na je reis tot DB. Die doen veel minder moeilijk dan de NMBS, heb ik al gemerkt. Dat idee om met de IC en naderhand IR over de grens te sukkelen is - excusez le mot - bullshit: je hebt verdorie betaald voor een HST-kaartje (ook al is dat dan een Europa-Spezial). De dag dat DB uit Railteam stapt, ontstaat er wel een probleem, maar zover zijn we nog niet.

Tot slot wil ook ik wel eens graag weten hoe je bij DB aan een EBS geraakt. Wat er trouwens ook op je biljet staat: alleen in Duitsland geldt treinbinding.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Railteam

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef:Ik snap natuurlijk wel dat ze, door alle problemen met de ICE, zo weinig mogelijk 'vreemde Railteam' passagiers op de Thalys willen, maar ik zou zeggen: snor even die algemene voorwaarden op waaruit hierboven is geciteerd, druk die af en stap daarmee doodleuk op de Thalys, en kies voor rijtuig 28. Zou men toch moeilijk doen, betaal dan netjes de toeslagen, en wend je na je reis tot DB.
Alleen betalen als het alternatief is dat je niet mee/verder mag. Beter is een uitstel van betaling / Fahrpreisnacherhebung, waarmee je, als je je legitimeert, in de trein niet hoeft te betalen en het dus achteraf met de klantenservice kunt regelen.
jotie schreef:Dat idee om met de IC en naderhand IR over de grens te sukkelen is - excusez le mot - bullshit: je hebt verdorie betaald voor een HST-kaartje (ook al is dat dan een Europa-Spezial). De dag dat DB uit Railteam stapt, ontstaat er wel een probleem, maar zover zijn we nog niet.
Dan is er nog steeds geen probleem. Daarvoor is er Verordening 1371/2007/EG, in het bijzonder artikel 16.
jotie schreef:Tot slot wil ook ik wel eens graag weten hoe je bij DB aan een EBS geraakt.
DB verkoopt geen ICE-tickets met EBS.

Groetjes,
Rian
neigezug

Re: Railteam

Bericht door neigezug »

-Recent in Amsterdam de Beneluxtrein naar Brussel afgeschaft.Een half uur later was er een Thalys.
In het station werd afgeroepen dat de reizigers moesten wachten op de volgende Benelux.Een NSmedewerker ter plaatse zei dat men de Thalys kan ghebruiken mits reservering en Thalysvervoersbewijs.
-Ooit een mail naar de SNCF gestuurd of men zonder nieuw ticket de eerstvolgende Thalys igv. een gemiste Thalys door een TGV-vertraging.
Het antwoord van de SNCF was: NON, men dient hiervoor bij de aanschaf van het ticket een verzekering aan te schaffen.
-In het verleden een ICE met Zugbindung gemist wegens treinvertraging:Geen probleem:De volgende trein mogen nemen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Railteam

Bericht door K V B »

neigezug schreef:-Recent in Amsterdam de Beneluxtrein naar Brussel afgeschaft.Een half uur later was er een Thalys.
In het station werd afgeroepen dat de reizigers moesten wachten op de volgende Benelux.Een NSmedewerker ter plaatse zei dat men de Thalys kan ghebruiken mits reservering en Thalysvervoersbewijs
De Benelux rijd dan ook elk uur. Zoals de regels nu geformuleerd zijn heb je pas recht op een redelijk alternatief als je trein uitvalt en blijkbaar is de Benelux van een uur later voldoende.
-Ooit een mail naar de SNCF gestuurd of men zonder nieuw ticket de eerstvolgende Thalys igv. een gemiste Thalys door een TGV-vertraging.
Het antwoord van de SNCF was: NON, men dient hiervoor bij de aanschaf van het ticket een verzekering aan te schaffen.
Vreemd. Ik heb al een paar keer in Parijs wegens een vertraging een aansluiting gemist. De SNCF heeft daar nooit moeilijk over gedaan. Ik heb altijd zonder problemen de eerstvolgende trein mogen nemen. In een geval zelfs via een andere route.
-In het verleden een ICE met Zugbindung gemist wegens treinvertraging:Geen probleem:De volgende trein mogen nemen.
In Duitsland zijn ze inderdaad zeer flexible. Ook overgaan van ICE naar Thalys of vice versa is geen probleem.
Plaats reactie