Pagina 1 van 13

Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 00:20
door jumper
Vandaag 21 december 2007 is de nieuwe Bergland Express van het winterseizoen 2007-2008 weer een feit.

De reizigers van de Bergland Express kregen vandaag echter wel erg veel waar voor hun geld in het discorijtuig.

Om 20u30 prijkte er al 2u en 30 minuten vertraging op de televisieschermen in Leuven. Geduld wordt vaak beloond. Zo dacht ik toch toen ik om 23u terug het station van Leuven binnenwandelde en tot mijn verrassing 3u 23 minuten vertraging kon aflezen op het televisiescherm. Alsof dat nog niet genoeg was verscheen om 23u45 een mooi afgeronde 05u vertraging in feestelijke rode cijfers.

Een kleine navraag aan de onderstationschef liet uitwijzen dat het ging om een panne van de locomotief, dit ter hoogte van Antwerpen-Berchem. Gezien de trein uit Rotterdam kwam vermoed ik dat daar een 25.5 voorhing? Klopt dit?

Nu snap ik niet goed hoe dat 5u kan duren. Wanneer de treinbestuurder al het mogelijke doet om het euvel te verhelpen. Hij er zijn cursussen op nageslagen heeft, gebeld heeft eventueel met een expert en blijkt dat de panne niet te verhelpen is, wordt de trein dan niet geëvacueerd door een andere loc?
Bovendien, is Antwerpen-Berchem toch in de buurt van Antwerpen-Noord, daar staan toch massa's locomotieven in de bundel?

Helaas geen foto's dus in de reportages, althans niet deze week. Misschien volgende week.
Wachtend op een glimp van de I5-rijtuigen in volle actie, verblijf ik.
Groeten, Koen

PS, voor zij die iets meer doorzettingsvermogen aan de dag kunnen leggen als mij voor het fotograferen van deze trein, om 2u vannacht op spoor 3. Trek iets warms aan!

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 00:22
door R4C-Fan
Wenn jemand eine aktuelle Verspätungsmeldung hat dann bitte hier posten, Ich versuche den Zug in München zu erwischen.

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 00:31
door jumper
jetzt hat der Bergland 5 Stunden Verspätung ;)

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 01:57
door Steven
jumper schreef: Nu snap ik niet goed hoe dat 5u kan duren. Wanneer de treinbestuurder al het mogelijke doet om het euvel te verhelpen. Hij er zijn cursussen op nageslagen heeft, gebeld heeft eventueel met een expert en blijkt dat de panne niet te verhelpen is, wordt de trein dan niet geëvacueerd door een andere loc?
Bovendien, is Antwerpen-Berchem toch in de buurt van Antwerpen-Noord, daar staan toch massa's locomotieven in de bundel?
normaal idd een 25.5, doch echter is antwerpen berchem en antwerpen noord per spoor al zeker een 12-13 km, moet er een bestuurder aldaar ter beschikking zijn die 25.5 kent en dus een andere kan klaarmaken om deze over te brengen.
daarnaast komt er nog is het feit dat als de trein al zoveel vertraging heeft de voorziene bestuurder over zijn uren kan gaan en deze dus vermoedelijk een aflos gevraagd heeft met als gevolg een extra vertraging aan deze trein.

ps zijn uurregeling was totaal niet voorzien om langs leuven te rijden (ondanks de vermelding op hun eigen website van wel). de reisweg was als volgt vanaf brussel zuid
BRUX-CENTRAL
BRUXELLES-ND
VILVOORDE
MECHELEN
Y. LINT
LIER
HEIST-BERG
Y.N.AARSCHOT
DIEST
HASSELT
TONGEREN
GLONS
LIERS
HERSTAL
LIEGE
VERVIERS
WELKENRAEDT
AACHEN

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 05:23
door Hurlet
Afbeelding

Stroompanne te Leuven tot vandaag 4u15!

De 13299 Rotterdam > Lienz / Bischofshofen had 358 minuten vertraging bij aankomst te Aachen Hbf!

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 09:38
door verst107
In Rotterdam had de trein op vrijdagavond al minimaal anderhalf uur vertraging. Geplande vertrektijd 17.00 uur en om 18.30 uur was er nog geen trein. Ik hoorde wat spoorwegpersoneel iets mopperen over een 'onwillig Prorail'.

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 11:28
door OMC
Op vrijdagavond om 22u45 stond de HLE 2555 met een hele sleep (vermoed 14 wagons van gekende samenstelling) stil op het spoor 1 voor een groen lichtsein, in de stuurpost van de loc was er druk verkeer. De motor draaide nog op volle toeren maar blijkbaar was het defect van een andere technische aard, enfin de Bergland Express stond er al een tijdje want het goederenvervoer werd omgeleid via lijn 27 over Mortsel ... We zullen het maar op de kou steken zeker? :lol:

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 12:19
door Steven
als de motor op volle toeren draaien = een rijdende trein. wat jij hoorde was ventilatie.

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 12:27
door OMC
alez ja de ventilatie, verkeerde woordkeuze

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 13:19
door jumper
Iemand foto's? :)

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 15:29
door Kris
Nieuwe promotiestunt van de NMBS:
Met de treski was je er al geweest! :wink:

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 19:00
door Adler
Van Dale zegt: :mrgreen:

ex·pres·trein (de ~ (m.))
sneltrein voor lange trajecten

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 19:22
door OMC
De trein is altijd een beetje wachten :D

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 20:09
door FlyingDutchman
Niet de eerste keer dat dit gebeurt. 2 jaar geleden ben ik mee geweest. Het was een zooitje in de I5 rijtuigen. Geen verwarming, afwerkingsplaten en apparatenkasten stonden open of waren omlaag gekomen. Spijtig dat er zo met het materieel wordt omgegaan, dat vraagt om problemen. Ook de 25.5 laat het wel eens afweten. 2 jaar geleden was er geen spanning in de rijtuigen, alleen batterijspanning. Dat betekende dus in de kou zitten bij een klein leeslampje. Jammer dat het zo moet gaan bij zo´n mooie trein. :(

Re: Bergland Express

Geplaatst: 22 dec 2007, 22:05
door OMC
@ Flying Dutchman: was je er gisteren ook bij?