Pagina 4 van 4

Re: Euro 4000 is alive!

Geplaatst: 27 sep 2012, 00:14
door ziemon
de euro5000 was er niet, op de InnoTrans, en dat was ook nooit de bedoeling schijnbaar

Ik had zelf beredeneerd dat het hier om een eerste EURODual loc zou gaan. Deze heeft electisch een vermogen van 5000kW.

Re: Euro 4000 is alive!

Geplaatst: 07 jan 2024, 11:48
door Knipex
Reference naar deze foto: DB 159 240-1 @ Braubach by Steven De Haeck, on Flickr

Er zijn 4 type Eurodual: Euro4001, EuroDual, Euro6000 en Euro9000.
Welke van deze 4 type is de DB 159 240-1 ?
Hebben alle BR159 het zelfde (motor-) vermogen ?

Re: Euro 4000 is alive!

Geplaatst: 07 jan 2024, 23:19
door dentheo
En welk van die types werd juist voor Kerstmis goedgekeurd voor gebruik in België ?
Ik dacht de 9000 zesasser met twee dieselmotoren, voor rangeren zonder bovenleiding, maar die bij 3kV ook kunnen ondersteunen.
De 6000 lijkt erop, ook zesassers, maar heeft slechts één diesel en één spanning 15kV?

Re: Euro 4000 is alive!

Geplaatst: 08 jan 2024, 08:14
door maarten
Knipex schreef: 07 jan 2024, 11:48 Reference naar deze foto: DB 159 240-1 @ Braubach by Steven De Haeck, on Flickr

Er zijn 4 type Eurodual: Euro4001, EuroDual, Euro6000 en Euro9000.
Welke van deze 4 type is de DB 159 240-1 ?
Hebben alle BR159 het zelfde (motor-) vermogen ?
Volgens wikipedia zouden de 159 201 t/m 241 een Eurodual zijn.
De Euro9000 zou verschillende dieselvermogens kunnen hebben, maar er zijn verschillen tussen de elektrisch vermogens van de verschillende types.

Re: Euro 4000 is alive!

Geplaatst: 08 jan 2024, 20:06
door HVHTB
dentheo schreef: 07 jan 2024, 23:19 En welk van die types werd juist voor Kerstmis goedgekeurd voor gebruik in België ?
Ik dacht de 9000 zesasser met twee dieselmotoren, voor rangeren zonder bovenleiding, maar die bij 3kV ook kunnen ondersteunen.
De 6000 lijkt erop, ook zesassers, maar heeft slechts één diesel en één spanning 15kV?
De Euro9000 werd onlangs goedgekeurd voor België. Euro9000 heeft een dieselunit en kan rijden onder 4 spanningen (1,5 kV, 3 kV, 15 kV en 25 kV). Dat type is dus in eerste instantie vooral bedoeld voor "transalpine" diensten (België, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië). De Euro6000 is een beetje de afgeslankte versie: zonder dieselunit of 15 kV, maar dus wel 1,5 kV, 3 kV en 25 kV. Daarmee is dat type dus eerder geschikt voor diensten in België, Luxemburg en Frankrijk. De toelating voor de Euro6000 in deze landen is echter nog niet rond.

Re: Euro 4000 is alive!

Geplaatst: 09 jan 2024, 08:44
door maarten
Euro6000 is max 6200 kW alleen elektrisch (en inderdaad vreemd genoeg geen 15 kV 16,7 Hz)
Euro9000 is max 9000 kW elektrisch met last mile diesel (1x of 2x 900 kW)
Euro4001 is 2800 kW diesel
EuroDual een beetje de combinatie van de Euro4001 en Euro6000, max 6150 kW elektrisch en 2800 kW diesel, maar wel 4-spannings.

Ik zie niet helemaal in waarom de Euro6000 niet als 4-spanningslok geleverd zou kunnen worden.
Volgens wikipedia zouden ze ook als 4-asser geleverd kunnen worden, maar dat lijkt me voor de dual-mode loks een uitdaging met het gewicht.