SNCF Fret gaat ervoor ??

dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door dentheo »

Uit nederlandse Website over transport:
Fret SNCF wil meer treinen op Benelux
Fret SNCF wil het aantal goederentreinen van en naar Benelux-havens dit jaar verdubbelen van 50 naar 100 per week en in 2010 nog eens twee maal zoveel treinen laten rijden. Eind 2006 had Fret SNCF pas vijf goederentreinen per week op de Benelux. Het vrachtbedrijf van de Franse spoorwegen speelt met de snelle ontwikkeling in op de 'open access' voor het goederenvervoer per trein.
Fret SNCF heeft de afgelopen maanden onder meer diensten geopend tussen Rotterdam en Vénissieux bij Lyon (6 treinen per week) en van Antwerpen op Hendaye en Perpignan aan de Franse-Spaanse grens met op beide routes 16 treinen per week. Om de verdere groei mogelijk te maken, gaat SNCF Fret een eigen kantoor voor de Benelux openen in Antwerpen 'met een commerciële en technische rol.' Hetzelfde gebeurt in Frankfurt voor de Duitse markt waar het Franse spoorvrachtbedrijf ook grote groeimogelijkheden ziet.

Gaan al die treinen apart uit Antwerpen weg ?

6+16+16= 38 per week ??? zeven tot acht per dag ??
of wordt heel dat pak op Schijnpoort gecombineerd tot 16 treinen , toch nog meer dan twee per dag ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door msts.be »

Dan wordt het tijd om:
-oftewel de resterende "rode" BB36000 ook voor Nederland te keuren (waar ooit eens sprake van was, en ze dan nummers in de BB36100 reeks te geven)
-oftewel nieuwe locs kopen. En aangezien SNCF stilaan ontrouw wordt aan hofleverancier Alstom kunnen dat ook wel eens Traxx'en (BR186) worden.. Die locs zijn bijna zo goed als gekeurd terwijl je met een Prima 6000 wel eens problemen gaat krijgen. En men kan zich niet beroepen op het feit dat de Prima 6000 een "versie" is van de BB37000 ofzo zodat men geen herkeuring nodig heeft, het gaat wel degelijk om een ander type met andere techniek..

Want ik zie ze niet de volgende jaren alleen met diesellocs rijden, zeker nu de brandstofprijzen de hoogte ingaan en de emissienormen ook voor locomotieven strenger worden. Bij locomotieven zitten ze wel één generatie achter t.o.v. de personenwagens, zo moeten nieuwe diesellocs nog maar aan Euro 4 geraken terwijl men bij voertuigen (zowel bussen, vrachtwagens als auto's) al bij Euro 5 zit..
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door Robin »

vorige maandag zag ik nog een loc van Fret in antwerpen-oost, richting schijnpoort.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door K V B »

dentheo schreef: Het vrachtbedrijf van de Franse spoorwegen speelt met de snelle ontwikkeling in op de 'open access' voor het goederenvervoer per trein.
Hoe zit het met de "open access" in Frankfrijk. Nog steeds theorie, of ondertussen al realiteit? Of hanteerd Frankrijk hier nog steeds hetzelfde principe dat wat voor Franse bedrijven in het buitenland geldt niet hoeft te gelden voor buitenlandse bedrijven in Frankrijk?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door Shrek »

ik dacht dat er tegenwoordig al class 66 van verschillende operatoren in frankrijk rondrijden :P
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:ik dacht dat er tegenwoordig al class 66 van verschillende operatoren in frankrijk rondrijden :P
Ik denk dat ALLE 66 ers van EWS zijn. (40st ? nog een 20 besteld, komen één voor één door Belgie, ze worden in Tilburg klaar gemaakt)
EWS heeft ook G2000 (zie spot boven) hoeveel weet ik niet en hoeveel er al rijden ook niet.
Zouden nu nog TRAXX willen bestellen stuk of 10 eentje van MRCE rijdt al proef tussen oost Frankrijk en Duinkerke.


De tweede prive vervoerder is Veolia. Die rijdt al met en dozijn (?) prima's en staan nu klaar om ook nog dozijn Traxxen te leasen. Zij hebben ook al een reeks 1206en van Vosloh ?

Rest zijn spoorwegbouwers die zelf met balast etc. beginnen te rijden.

Links en rechts uit literatuur opgepikt, overzicht moeilijk te vinden :( :( :(
Theo
Groeten vanop de Heide
ziemon

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door ziemon »

alle class66 in Frankrijk zijn van rijden voor ECR/EWS/DB idd

ECR krijgt twintig Traxxen van het type E186, Veolia heeft er 9 in bestelling staan, naast 31(!) Prima's...

simon!
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door 't Seinerke »

Volgens ons dagbericht stond vandaag 07/01 volgende rit van FRET op het programma:

Z40281 - Zeebrugge-Vorming (10.55H) nr Aken-West (16.11H) nr Desio. Tractie onbekend.
OMC

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door OMC »

Ik dacht dat SNCF FRET ook al locs van ERS gehuurd had?
rail s

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door rail s »

januari 2009
SNCF dreigt met 'ontkoppelen' vrachtdivisie

De Franse staatsspoorwegmaatschappij, SNCF, dreigt de divisie goederenvervoer, Fret SNCF, op afstand te zetten. De vakbonden zijn tegen een reorganisatie bij dit slecht draaiende concernonderdelen. Als dat zo blijft, waarschuwt SNCF-topman Guillaume Pepy, dan wordt het vrachtvervoer over het spoor wel bij een ander dochterbedrijf of bij een partner ondergebracht. Hij deed zijn uitspraken in enkele Franse media. De resultaten van Fret SNCF worden steeds slechter.
De SNCF-top probeerde vorig jaar vergeefs met de bonden tot een vergelijk te komen over maatregelen om de resultaten van de goederenpoot op te krikken. In mei wilde het concern de dagelijkse effectieve rijtijd van machinisten te verlengen. Machinisten bij particuliere concurrenten rijden veel langer dan die in staatsdienst. Voor Fret SNCF werken tweeduizend machinisten, van wie er volgens het bedrijf zo'n 800 best genegen waren hun effectieve rijtijd wat op te rekken.

Maar de vakbonden, de machtige CGT voorop, gingen dwarsliggen en organiseerden zelfs stakingen tegen het plan. Er rolde nog wel een compromis uit dat voorzag in een rijtijdverlenging van een halfuur. Zolang met de bonden niet te praten valt over een serieuze wijziging van de arbeidsorganisatie, zo heeft Pepy nu in de krant Libération laten weten, zou Fret SNCF misschien beter apart kunnen worden gezet. Hij zegt tegen 'sociale dumping' te zijn, zoals hem door de bonden wordt voorgeworpen. 'Maar we kunnen niet stilstaan, we moeten ons ontwikkelen.'

Heel SNCF voerde de omzet in het voorbije jaar 7,5 procent op tot 22,5 miljard euro. Maar het bedrijfsresultaat daalde juist van één miljard euro in 2007 tot 689 miljoen euro, wat voor een belangrijk deel aan de slechte gang van zaken bij Fret te wijten was.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... visie.html
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door dentheo »

rail s schreef:januari 2009
SNCF dreigt met 'ontkoppelen' vrachtdivisie

De Franse staatsspoorwegmaatschappij, SNCF, dreigt de divisie goederenvervoer, Fret SNCF, op afstand te zetten. De vakbonden zijn tegen een reorganisatie bij dit slecht draaiende concernonderdelen. Als dat zo blijft, waarschuwt SNCF-topman Guillaume Pepy, dan wordt het vrachtvervoer over het spoor wel bij een ander dochterbedrijf of bij een partner ondergebracht. Hij deed zijn uitspraken in enkele Franse media. De resultaten van Fret SNCF worden steeds slechter.
Volgens Today's Railways (vandaag ontvangen, met eigen correspondent in Frankrijk) ligt er een plan op tafel om de locomotieven van Fret te verkopen aan een verhuurmaatschappij. Op die manier kan men misschien één jaarverlies goedmaken.
Die maatschappij zou ook verhuren aan andere spoorweg-maatschappijen...

Waarschijnlijk wordt alleen het nieuwste materieel ingebracht... (rest schroot ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door rail s »

dentheo schreef:
rail s schreef:januari 2009
SNCF dreigt met 'ontkoppelen' vrachtdivisie

De Franse staatsspoorwegmaatschappij, SNCF, dreigt de divisie goederenvervoer, Fret SNCF, op afstand te zetten. De vakbonden zijn tegen een reorganisatie bij dit slecht draaiende concernonderdelen. Als dat zo blijft, waarschuwt SNCF-topman Guillaume Pepy, dan wordt het vrachtvervoer over het spoor wel bij een ander dochterbedrijf of bij een partner ondergebracht. Hij deed zijn uitspraken in enkele Franse media. De resultaten van Fret SNCF worden steeds slechter.
Volgens Today's Railways (vandaag ontvangen, met eigen correspondent in Frankrijk) ligt er een plan op tafel om de locomotieven van Fret te verkopen aan een verhuurmaatschappij. Op die manier kan men misschien één jaarverlies goedmaken.
Die maatschappij zou ook verhuren aan andere spoorweg-maatschappijen...

Waarschijnlijk wordt alleen het nieuwste materieel ingebracht... (rest schroot ?)
Ik heb dat nieuws ook gehoord en het zou gaan over +/- 200 van de +/- 1000 voornamelijk nieuwe elektrische locomotieven. Ik kan het wel niet meer teruvinden maar het was al enkele maanden geleden. Trouwens VFLI zal het schroot wel overnemen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door treinbruno »

ik zou toch liever meer astridetjes en dieselloc'jes van de SNCF zien dan die duitse traxxen hoor :evil:

die traxxen zie je hier al genoeg
Afbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door msts.be »

Jaaaaaa, nu kan ECR of Veolia zijn slag slaan.. :P alhoewel dit natuurlijk wel ook eens héél onrealistisch kan zijn: ga je bijna de helft van het Europese vrachtvervoer per spoor overlaten aan die expansiegerichte Duitsers van DB Bahn Schenker Railion ?

Mmm, daar zullen de Europese Commissie en de kartelautoriteiten anders over denken.. :roll:

Want welk ander bedrijf uit de privé gaat er nog kandidaat zijn om de boel over te nemen ? Buiten de bovengenoemde 2 niet veel denk ik.. :roll:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: SNCF Fret gaat ervoor ??

Bericht door deadlock »

msts.be schreef:Want welk ander bedrijf uit de privé gaat er nog kandidaat zijn om de boel over te nemen ? Buiten de bovengenoemde 2 niet veel denk ik.. :roll:
Privé weet ik niet, maar ik gok zo dat de RZD een goede kandidaat zou zijn.
Plaats reactie