nieuwstopic?!

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door overweg13 »

Stel dat dit niet om een kat gaat, maar om een koe of ree. Zou de spoorwegmaatschappij dan ook een boete krijgen of zou het eerder de boer of de eigenaar zijn die opdraait voor de kosten? Vee op het spoor, nietwaar? Ik denk dat het in dat geval de spoorwegmaatschappij is die vergoed wordt voor de geleden schade. Ik kijk wat ongelovig, naar de opgelegde boete, maar ook naar sommige reacties hier. Dat ik halfweg de vorige eeuw op het platteland ben opgegroeid, zal daar wel iets mee te maken hebben. En ja, ik heb ooit ook katten begraven met tranen in de ogen, maar het blijven ten slotte katten. Enig gevoel voor proportie lijkt me hier op zijn plaats.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

Ik zie het al bijna gebeuren een volgende keer: iemand is zijn kat/hond/kanarie/... kwijt en 1 van de grootste stations van Frankrijk wordt enkele uren volledig geblokkerd om het dier te zoeken.
Eigenaars krijgen achteraf een rekening van tienduizenden euros omwille van de kosten van de vertragingen die daardoor veroorzaakt werden.

Want je wordt toch als eigenaar verondersteld om je dieren altijd onder controle te houden en je draait toch op voor de kosten die ze veroorzaken indien dit niet het geval is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Toen jaren geleden een trein ontspoorde in ciney door ontsnapte koeien was het wel degelijk de boer die een boete gekregen heeft. Er werden die dag om en bij de 15 koeien aangereden door een MR96

https://www.rtl.be/page-videos/belgique ... ideo/17378
trainlovertje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

Jullie vergeten toch enige redelijkheid in de situatie te brengen. Als iemand aangeeft dat zijn/haar kat waarschijnlijk onder de trein zit, kan er toch iemand van het stationspersoneel even onder de trein kijken of het beest daar zit of niet? En nee, ook niet meer dan dat: als het dier er niet zit, zit het er niet en draait de wereld door. Dat die eigenaars uiteindelijk voor de kosten moeten opdraaien, zal hun waarschijnlijk worst wezen, want het belangrijkste is dat ze hun huisdier levend terug zien.

De vergelijking met koeien of wilde dieren op het spoor gaat niet op, want die werden niet gesignaleerd op het spoor door iemand. Als een treinbestuurder een wild dier ziet in het tegenspoor, zal het treinverkeer vanaf de eerstvolgende trein eveneens opgehouden/vertraagd worden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door overweg13 »

trainlovertje schreef: 05 jul 2023, 13:01
De vergelijking met koeien of wilde dieren op het spoor gaat niet op, want die werden niet gesignaleerd op het spoor door iemand. Als een treinbestuurder een wild dier ziet in het tegenspoor, zal het treinverkeer vanaf de eerstvolgende trein eveneens opgehouden/vertraagd worden.
Conclusie: een treinbestuurder is een non-entiteit, een niet-iemand. En nog: die vergelijking gaat net wel op: wij hebben hier 2 vaarsjes op onze wei staan; als die uitbreken en ze lopen onder een auto, dan denkt geen haar op mijn hoofd eraan de chauffeur in gebreke te stellen. En dat is hier dus wel gebeurd. Idem dito voor onze kippen, die ook allemaal een naam hebben en die we zelf beschouwen als huisdieren.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 05 jul 2023, 13:23
trainlovertje schreef: 05 jul 2023, 13:01
De vergelijking met koeien of wilde dieren op het spoor gaat niet op, want die werden niet gesignaleerd op het spoor door iemand. Als een treinbestuurder een wild dier ziet in het tegenspoor, zal het treinverkeer vanaf de eerstvolgende trein eveneens opgehouden/vertraagd worden.
Conclusie: een treinbestuurder is een non-entiteit, een niet-iemand. En nog: die vergelijking gaat net wel op: wij hebben hier 2 vaarsjes op onze wei staan; als die uitbreken en ze lopen onder een auto, dan denkt geen haar op mijn hoofd eraan de chauffeur in gebreke te stellen. En dat is hier dus wel gebeurd. Idem dito voor onze kippen, die ook allemaal een naam hebben en die we zelf beschouwen als huisdieren.
Nog steeds oneens: het is helemaal niet aan de bestuurder, het is aan het stationspersoneel dat op de hoogte werd gesteld van een nakend incident en klaarblijkelijk niets ondernam. Ja, die werken beiden voor hetzelfde bedrijf, maar de situatie is geheel verschillend.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Paul »

Als het een anonieme, wilde kat was geweet, zou er geen haan naar gekraaid hebben. Maar als het een geliefd huisdier is, wordt het tegenwoordig voor sommigen bijna belangrijker dan een mens...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

Vooral dat laatste is denk ik de clou van het verhaal: het is maar belangrijk omdat het iemands surrogaatkind was.
Ik begrijp alleen niet zo goed hoe het komt dat een rechter daarin mee gaat.
Maar ja: ga je in beroep tegen een boete van 1000€?
Het sop lijkt mij de kool net waard, tenzij het een trend zou worden.
stijn
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: nieuwstopic?!

Bericht door stijn »

Ik woon in de buurt van spoorlijn 35.
Als mijn hond gaat lopen richting die lijn, mag ik dan ook het noodnummer bellen en vragen het verkeer stil te leggen?

Trouwens, hoe vind je een kat onder een treinstel van 200 of 400m? Het dier zal angstig geweest zijn en zich continue van plaats veranderd hebben...
Wat als je ze na een uur nog niet gevonden hebt? Leg je dan het verkeer in heel het station stil? Autoverkeer er rond ook nog?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

stijn schreef: 05 jul 2023, 15:20 Ik woon in de buurt van spoorlijn 35.
Als mijn hond gaat lopen richting die lijn, mag ik dan ook het noodnummer bellen en vragen het verkeer stil te leggen?
Voor België weet ik niet hoe het zit, maar in Nederland: ja.

Als je het noodnummer belt en de locatie doorgeeft, dan krijgen de machinisten een aanwijzing voorzichtig rijden en opletten i.v.m. een dier langs het spoor. En wordt inderdaad, indien nodig, het treinverkeer stilgelegd.

De Rijnpost - Treinverkeer platgelegd voor weggelopen hond
Trouwens, hoe vind je een kat onder een treinstel van 200 of 400m? Het dier zal angstig geweest zijn en zich continue van plaats veranderd hebben...
Wat als je ze na een uur nog niet gevonden hebt? Leg je dan het verkeer in heel het station stil? Autoverkeer er rond ook nog?
Vervang in de zin het woord "kat" door "peuter" en iedereen staat op z'n achterste benen. Dan mogen kosten noch moeite worden gespaard en ben je een monster wanneer je zegt 'het is maar een kind'. :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Vervang kat door zwerfkat en dit artikel was er niet. Is het niet wat grof dat we op basis van een heel kort artikel met veel te weinig info hier onze mening staan de uiten. Men heeft op basis van een vermoeden gezegd dat ze onder de trein was, men spreekt nergens of er al dan niet controle was. Men vermeld ook nergens over welke timing het gaat. Was die kat onder de trein een halve min voor het vertrek van die TGV? Kortweg ik vind dat iedereen die het personeel veroordeeld omdat ze zogezegd te weinig moeite deden kort door de bocht gaan, je hebt te weinig info om correct te oordelen en de rest is speculatie. Dus bij deze ronden we de discussie af, iedereen heeft zijn mening gegeven denk ik en extra meningen gaat het probleem zeker niet oplossen, het beestje is dood.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Bij deze wat feiten, die ik met zo'n 30 seconden zoeken op Google heb gevonden.

Bijvoorbeeld: BFMTV - C'était comme une exécution": son chat est coupé en deux par un TGV malgré les appels à l'aide

Daar valt te lezen dat de baasjes gedurende minstens 20 minuten hebben geprobeerd om de kat te lokken, om hulp te krijgen van het personeel, en om het vertrek van de trein te verhinderen. Tevergeefs, de kat kwam niet in beweging en het personeel deed niets voor ze.

Deze website schrijft ook dat ze het beestje zagen zitten tijdens het vertrek, en dat de kat begon te rennen (uit angst, lijkt me?) totdat hij uiteindelijk werd gegrepen. Dat heb ik elders niet meteen teruggevonden, dus wellicht is dat aangedikt?

Naderhand was het SNCF-personeel wel ineens bereid om het spoor in te gaan om het lijk te bergen.
trainlovertje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 05 jul 2023, 20:57 Vervang kat door zwerfkat en dit artikel was er niet. Is het niet wat grof dat we op basis van een heel kort artikel met veel te weinig info hier onze mening staan de uiten. Men heeft op basis van een vermoeden gezegd dat ze onder de trein was, men spreekt nergens of er al dan niet controle was. Men vermeld ook nergens over welke timing het gaat. Was die kat onder de trein een halve min voor het vertrek van die TGV? Kortweg ik vind dat iedereen die het personeel veroordeeld omdat ze zogezegd te weinig moeite deden kort door de bocht gaan, je hebt te weinig info om correct te oordelen en de rest is speculatie. Dus bij deze ronden we de discussie af, iedereen heeft zijn mening gegeven denk ik en extra meningen gaat het probleem zeker niet oplossen, het beestje is dood.
Een zwerfkat zou niemand melden, een eigen kat wel. Daar zit het verschil. Dat we niet veel weten over de feiten is waar en heb ik ook zo aangegeven. Ik wil niet alle schuld bij de 'discussieopener' schuiven, maar ik vond met name die reactie ongepast bij de kennis die we toen hadden. De veroordeling aan het personeel die ik stelde is dan ook voorwaardelijk.
jan_olieslagers
Berichten: 3525
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad weten we erg weinig van de concrete toedracht. Maar als het waar is wat AlexNL vond "Daar valt te lezen dat de baasjes gedurende minstens 20 minuten hebben geprobeerd om de kat te lokken, om hulp te krijgen van het personeel, en om het vertrek van de trein te verhinderen. Tevergeefs, de kat kwam niet in beweging en het personeel deed niets voor ze. " dan heeft SNCF toch flink wat boter op het hoofd, het dient gezegd. Op zijn minst was daarmee geweten waar het beestje zich bevond.

Ter anderer zijde: een kat die na twintig minuten nog steeds niet beweegt, ondanks diverse "incentives" van de baasjes, daar is iets loos mee. Wat, dat weten we alweer niet. Maar het valt SNCF niet te verwijten dat het dier geen normale reacties vertoonde.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Angst wellicht, misschien was de kat niet gewend aan reizen.
Plaats reactie