nieuwstopic?!

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

Liberalisering wilt natuurlijk ook zeggen dat iedereen alles kan aankondigen wat hij wil, realistisch of niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 23 sep 2023, 23:20 Liberalisering wilt natuurlijk ook zeggen dat iedereen alles kan aankondigen wat hij wil, realistisch of niet.
Ja, dat is zeker waar. Maar ook zonder liberalisering zijn er wel een paar specialisten in het doen van beloftes en aankondigingen die niet kunnen worden waargemaakt. Ik denk aan een treinbedrijf dat allemaal nieuwe diensten aankondigt, maar nog geen eens het personeel of het materiaal heeft om de bestaande dienstregeling uit te voeren...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Van de tijden zoals ze in dat document genoemd staan word ik echter niet heel gelukkig. Wie wil er nou om 01:37 aankomen in Oostende? :?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Wat trouwens met een super klein verschil gelijk is aan het huidige rijpad van trein 545 vanuit Brussel Zuid naar Gent. Wat mij dus wat raar lijkt.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dovaere »

Steven schreef: 24 sep 2023, 02:23 Wat trouwens met een super klein verschil gelijk is aan het huidige rijpad van trein 545 vanuit Brussel Zuid naar Gent. Wat mij dus wat raar lijkt.
In plaats van aankomst van de laatste treinen van de NMBS in Oostende om 0:15 en dan opeens een ongewone sprong van anderhalf uur later om 1:40, zou de NMBS beter een akkoordje sluiten met Leo Express, en haar laatste trein een half uur vervroegen :-)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 24 sep 2023, 02:23 Wat trouwens met een super klein verschil gelijk is aan het huidige rijpad van trein 545 vanuit Brussel Zuid naar Gent. Wat mij dus wat raar lijkt.
Bij aanvraag rijpad wordt er niet noodzakelijk gekeken naar wat er al rijdt.
Rijpaden worden immers bij iedere nieuwe dienstregeling opnieuw uitgedeeld.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door TimJ36 »

AlexNL schreef: 24 sep 2023, 01:30 Van de tijden zoals ze in dat document genoemd staan word ik echter niet heel gelukkig. Wie wil er nou om 01:37 aankomen in Oostende? :?
Ideaal voor een citytrip of dagtripje naar bv. Dortmund of Düsseldorf, je verliest niets van je dag want je trein vertrekt maar in de avond en als je 's anderendaags niet hoeft te werken kan je lekker lang uitslapen.
TKR
Berichten: 198
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: nieuwstopic?!

Bericht door TKR »

TimJ36 schreef: 24 sep 2023, 22:59
AlexNL schreef: 24 sep 2023, 01:30 Van de tijden zoals ze in dat document genoemd staan word ik echter niet heel gelukkig. Wie wil er nou om 01:37 aankomen in Oostende? :?
Ideaal voor een citytrip of dagtripje naar bv. Dortmund of Düsseldorf, je verliest niets van je dag want je trein vertrekt maar in de avond en als je 's anderendaags niet hoeft te werken kan je lekker lang uitslapen.
Het probleem is dat je aankomt in Oostende om 1:37. De trein is een dag trein. Rond 6u15 's ochtends vertrekken in Oostende dus, rond de middag in Dortmund als ik het me goed herinner. Geef mij dan maar de ICE of Thalys en een degelijk vertrek uur + toch nog een stuk vroeger aankomen daar.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: nieuwstopic?!

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 23 sep 2023, 22:34
Dus ze willen I-rijtuigen moderniseren, mss zelfs een paar I6 rijtuigen die al eerder verkocht waren of de I6 en I10 zonder airco die we ook niet meer willen?
Wie zegt dat het NMBS-rijtuigen moeten zijn? Er staat ook heel veel DB IC-materieel aan de kant.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: nieuwstopic?!

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 25 sep 2023, 12:11
desirootje schreef: 23 sep 2023, 22:34
Dus ze willen I-rijtuigen moderniseren, mss zelfs een paar I6 rijtuigen die al eerder verkocht waren of de I6 en I10 zonder airco die we ook niet meer willen?
Wie zegt dat het NMBS-rijtuigen moeten zijn? Er staat ook heel veel DB IC-materieel aan de kant.
Ik zei dat dat een optie was sinds ze verkocht zijn, maar nog niet allemaal weer ergens in dienst zijn en de overige I6 en I10 er ook bijna uitgaan (vmax=160km/h). Voor andere operatoren weet ik niet hoeveel RIC rijtuigen ze hebben. Zijn de IC rijuigen I-rijtuigen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Ik weet niet of ze allemaal van hetzelfde type zijn, maar een deel is zeker geschikt voor internationale treinen te rijden. Ik heb ooit van Brussel zuid naar Luik gereden met dergelijke rijtuigen die toen een uitgevallen Thalys hadden vervangen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Zijn ze ook geschikt voor de HSL? De laatste IC's worden regelmatig eens omgeleid...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

groentje schreef: 26 sep 2023, 07:16 Zijn ze ook geschikt voor de HSL? De laatste IC's worden regelmatig eens omgeleid...
Zover ik weet heeft DB enkel IC rijtuigen die 200 km/u kunnen rijden dus dat lijkt mij wel ok. Gesloten wc’s zitten er ook op. Dus ik zie niet in waarop ze niet over de Belgische HSL zouden kunnen rijden.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: nieuwstopic?!

Bericht door FLV-FGSP »

De kans is klein dat RegioJet dat rijpad gaat gebruiken en anders toch niet het hele pad.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dovaere »

FLV-FGSP schreef: 26 sep 2023, 22:19 De kans is klein dat RegioJet dat rijpad gaat gebruiken....
Het ging over Leo Express. De private treinvervoerders in Tsjechië zijn blijkbaar dik gezaaid. :-)
Voor zover ik kan vinden is er momenteel geen samenwerking met FlixTrain meer.

En inderdaad, het lijkt wel een heel lang treinpad. Veel kans dat hij na zijn passage door Duitsland in de praktijk een nachttrein wordt, met bijhorende uren vertraging :-)
Shrek schreef: 23 sep 2023, 23:20 Liberalisering wilt natuurlijk ook zeggen dat iedereen alles kan aankondigen wat hij wil, realistisch of niet.
Zoveel verschil met en zonder liberalisering is er niet. het gaat niet over "iedereen" want Leo Express heeft een licentie als spoorvervoerder, en zelf veiligheidscertificaten in de meeste betrokken landen.
En ook de NMBS kan vanalles aankondigen, en dan later intrekken wegens te weinig personeel/treinen.
Misbruik van een aankondiging lijkt mij dit niet, ik heb nergens een persbericht van hen in de media zien verschijnen.

Aanvulling:
de aanmelding (zie link) is voor het dienstregelingsjaar vanaf december 2024, met mogelijke start in de lente van 2025.
Plaats reactie