nieuwstopic?!

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: nieuwstopic?!

Bericht door treinbruno »

rail s schreef:Brandje bij de HGK! Afbeelding link: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20087

die TB staat er ook maar leuk naar te kijken :mrgreen:
Afbeelding
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

treinbruno schreef:
rail s schreef:Brandje bij de HGK! Afbeelding link: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20087

die TB staat er ook maar leuk naar te kijken :mrgreen:
Wa zou gij doen? Met een brandblusserke beginnen of zo? :? :D
Veel plezier!!! :twisted:
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

NMBS wil vrachtactiviteiten fors uitbreiden
De NMBS gaat haar vrachtactiviteiten de komende jaren fors uitbreiden, zo blijkt uit het ondernemingsplan 2008-2012 dat “La Libre Belgique” kon inkijken. Daarvoor rekent de groep onder meer op overheidsmaatregelen die de beoogde modal shift van weg naar spoor moeten bevorderen. De directie bevestigt noch ontkent de informatie.
Over vijf jaar wil de NMBS-groep 10,4 miljard euro investeren. Het aandeel van de federale overheid in de geplande investeringen zou zo'n 60% bedragen.
De ambities van vrachtfiliaal B-Cargo volgen de algemene strategie van de groep, leert het ondernemingsplan. "Samen met de NMBS-filialen en de betrokken participaties wil B-Cargo, via een competitief Europees aanbod, de belangrijkste spooroperator worden in de Benelux en het noorden van Frankrijk", schrijft de directietop. Maar om een grotere speler te worden, moet B-Cargo financieel versterkt worden, klinkt het, vandaar een beleid van kostenbesparingen.
De NMBS rekent daarnaast op financiële ondersteuning van de overheid voor het gecombineerd vervoer, de ontwikkeling van Europese assen voor het goederenvervoer en op een intelligente kilometerheffing voor het wegvervoer. (Zie De Lloyd van 21/04/08)
Publicatiedatum: 18 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21046-NMBS ... eiden.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

AP Rail neemt laatste mijl in Antwerpse haven voor zijn rekening
B-Cargo en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen hebben een samenwerkingsakkoord bereikt inzake een betere bediening van elf containerterminals op beide Scheldeoevers.
Het akkoord, dat de naam Antwerp Port Rail meekreeg, treedt op 5 mei in werking. De neutrale operator zal transparante tarieven hanteren, die reeds opgevraagd kunnen worden op de website van AP Rail (http://www.ap-rail.be).
Het Antwerps Havenbedrijf, maar ook de terminaloperatoren, de spoorondernemingen en de klanten vragen al geruime tijd om een betere bediening van de elf containerterminals.
De dienst zal in een tweede fase uitgebreid worden tot het vervoer van conventioneel stukgoed/breakbulk.
(Zie De Lloyd van 21/04/08)
Publicatiedatum: 18 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21045-AP_R ... ening.html

En de prijzen zijn:
Standaardbediening:
overbrengen van een wagenstel tussen de terminal/spooraansluiting en de bijhorende bundel.


IFB terminals Main Hub, Cirkeldyk.
DPWorld terminals Muisbroek, Kaai 1712
PSA terminals Noordzee, Europa, kaai 1732
Aansluiting Van Moer 350 €
----------------------------------------------------------------------------
IFB terminal Zomerweg
deeltreinen voor DPWorld kaai 1712 en PSA kaai 1732 450 €
----------------------------------------------------------------------------
IFB terminal Schijnpoort
DPWorld terminal kaai 736/742 550 €
----------------------------------------------------------------------------

Optionele prestaties:
Uitzetten van een wagen of wagengroep: 100 € vast
+ 10 €/bijkomende wagen of wagengroep
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afhaken van een wagen of wagengroep 50 €
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eindbewerkingen aan een trein bij aankomst 20 € vast + 1 €/wagen
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opmaken vrachtbrief 25 € per vrachtbrief
bron: http://www.ap-rail.be/portal/page/porta ... rnet/prijs

geen nieuwe, onafhankelijke speler maar een reïncarnatie van B-Cargo
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Regering verhuist historische NMBS-schuld van FSI naar staatsschuld
De federale regering wil de historische schuld van de spoorwegen (6,4 miljard euro) verhuizen van het Fonds voor spoorweginfrastructuur (FSI) naar de federale staatsschuld. Dat staat in het ontwerp van programmawet. De historische spoorschuld zal nu meegerekend worden in de begroting. Dat was in het verleden niet het geval. Als gevolg van de overdracht stopt de Belgische staat ook haar procedure tegen Eurostat, zo zegt minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte.
Ter herinnering: bij de herstructurering van de NMBS in 2004-2005 werd beslist de bestaande spoorweginfrastructuur en de historische schuld (toen nog 7,4 miljard euro) onder te brengen in een afzonderlijke rechtspersoon van publiek recht, het Fonds voor spoorweginfrastructuur (FSI).
Maar die constructie botste op problemen. Zo was de verdeling van de activa tussen het FSI en spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel "een bron van operationele en juridische verwikkelingen".
Bijkomend probleem was dat Eurostat het FSI nooit erkend heeft als een van de Belgische staat gescheiden eenheid. Eurostat rekende de historische schuld gewoon mee als onderdeel van de overheidsschuld, terwijl onze regering dat niet deed.
Dat leidde ertoe dat onze regering voor 2005 uitkwam op een begrotingsoverschot van 0,1 procent van het bbp terwijl Eurostat sprak van een tekort van 2,3 procent. De Belgische Staat startte toen zelfs een juridische procedure tegen Eurostat. Nu echter beslist is om de historische schuld op te nemen in de staatsschuld, vervalt die procedure, aldus minister Vervotte.
Naast de schuldoverdracht bepaalt het ontwerp van programmawet ook dat alle activa rond spoorweginfrastructuur worden ondergebracht op het niveau van Infrabel. Of het FSI nog een toekomst heeft, is voorlopig onduidelijk. Een ontbinding van het fonds wordt niet uitgesloten, geeft Vervotte toe. (belga/lb)
16/04/08 19u25
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... huld.dhtml

> Nieuws
NMBS-Groep gaat meer dan 10 miljard investeren
De NMBS-Groep (NMBS-Holding, NMBS en Infrabel) wil over vijf jaar 10,4 miljard euro investeren. De federale overheid zal meer dan 60 procent daarvan financieren. Dat blijkt uit het ondernemingsplan 2008-2012.
Gemiddelde investeringen
In infrastructuurbeheerder Infrabel wordt 6,8 miljard euro geïnvesteerd, in de operator NMBS 2,7 miljard en in de NMBS-Holding 869 miljoen. De gemiddelde investeringen van de NMBS-Groep gaan van 1,7 miljard euro per jaar tussen 2005 en 2007 naar 2,1 miljard euro tussen 2008 en 2012.
Meer cargo, meer reizigers
De NMBS wil zijn cargo-activiteit opdrijven, maar verwacht van de overheid wel stimuli voor het vervoer van goederen over het spoor.
In 2012 wordt gemikt op een operationeel resultaat van 299 miljoen euro. Op vijf jaar moet het bruto bedrijfsresultaat met 11,3 procent de hoogte in. Bedoeling is ook om tussen 2006 en 2012 25 procent meer reizigers te vervoeren, of 227 miljoen reizigers tegen 2012. (belga/tdb)
18/04/08 09u45
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... eren.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Die amerikanische Bahn- gesellschaft Genesee & Wyoming Inc. (GWI) hat die niederländische Rail Feeding (RRF) aus Rotterdam übernommen.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20096
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef:Die amerikanische Bahn- gesellschaft Genesee & Wyoming Inc. (GWI) hat die niederländische Rail Feeding (RRF) aus Rotterdam übernommen.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20096
Dit is dus de RRF waar de NMBss schrik van had en de Antwerpse haven op zat te wachten...
Vrede is nu hersteld , nu ze enkele oude loks van de NMBS hebben kunnen kopen (en hun aanvraag ingetrokken ???)
En het slachtoffer ??? De haven van Antwerpen???
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

dentheo schreef:
rail s schreef:Die amerikanische Bahn- gesellschaft Genesee & Wyoming Inc. (GWI) hat die niederländische Rail Feeding (RRF) aus Rotterdam übernommen.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20096
Dit is dus de RRF waar de NMBss schrik van had en de Antwerpse haven op zat te wachten...
Vrede is nu hersteld , nu ze enkele oude loks van de NMBS hebben kunnen kopen (en hun aanvraag ingetrokken ???)
En het slachtoffer ??? De haven van Antwerpen???
Blijkbaar zijn de haven en de NMBS/ B-cargo terug goeie vriendjes zie AP-Rail hoger op de pagina.
Dus wie zijn de slachtoffers? de bedrijven in de haven...?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef:
dentheo schreef:
rail s schreef:Die amerikanische Bahn- gesellschaft Genesee & Wyoming Inc. (GWI) hat die niederländische Rail Feeding (RRF) aus Rotterdam übernommen.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20096
Dit is dus de RRF waar de NMBss schrik van had en de Antwerpse haven op zat te wachten...
Vrede is nu hersteld , nu ze enkele oude loks van de NMBS hebben kunnen kopen (en hun aanvraag ingetrokken ???)
En het slachtoffer ??? De haven van Antwerpen???
Blijkbaar zijn de haven en de NMBS/ B-cargo terug goeie vriendjes zie AP-Rail hoger op de pagina.
Dus wie zijn de slachtoffers? de bedrijven in de haven...?
??? uit een persbericht vande NMBS zul je hierover niets lezen.
De haven ziet zich als slachtoffer, volgens hen kan er DUBBEL zoveel met het spoor ....alleen NIET met de NMBS
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Werkonderbreking in station Brussel-Zuid op vrijdag van 12 tot 13 uur
In het station Brussel-Zuid wordt vrijdag tussen 12 en 13 uur het werk onderbroken. Het gemeenschappelijk vakbondsfront (ACOD Spoor en ACV-Transcom) houdt dan een informatievergadering om het personeel een stand van zaken te geven van het overleg over een nieuw sociaal akkoord bij de NMBS.
De werkonderbreking geldt voor het personeel dat niet rechtstreeks betrokken is bij het treinverkeer, zo luidt het Dat betekent dat de treinen zullen rijden, maar dat bijvoorbeeld loketten gesloten kunnen zijn, verduidelijkt Ludo Sempels van ACOD Spoor.
Er is op donderdag, vrijdag en mogelijk ook maandag overleg gepland tussen de directie van de spoorweggroep en de vakbonden, aldus nog Sempels. De twee vakbonden hebben een stakingsaanzegging ingediend en dreigen met een 24 urenstaking vanaf 29 april om 22 uur. Ze benadrukken dat ze de voorkeur blijven geven aan de sociale dialoog. (belga/tdb)
23/04/08 12u15

> Nieuws
Verkoop Lijnbiljetten bij NMBS is succes
Sinds eind 2006 kunnen reizigers van De Lijn hun vervoerbewijs ook kopen aan de loketten van treinstations. In 2007 bracht de NMBS in totaal 159.928 vervoerbewijzen aan de man, voor een totaal bedrag van 1,06 miljoen euro, blijkt uit het antwoord dat Kamerlid Herman Decroo (Open VLD) ontving op een schriftelijke vraag van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte.
In 122 stations
Momenteel bieden al 122 treinstations producten van De Lijn aan. Negen van die stations liggen in Brussel en de 113 andere in het Vlaamse Gewest. De NMBS plant de voorverkoop uit te breiden tot enkele stations in het Waalse Gewest die door De Lijn bediend worden. Het gaat om Waver, Rixensart, Terhulpen, Edingen, Leuze, Moeskroen en Borgworm. (belga/vsv)
23/04/08 14u59

> Nieuws
Spoorwegpolitie arresteert twee metaaldieven
Tijdens een Europese actie tegen metaaldieven op en rond het spoor heeft de Spoorwegpolitie dinsdagnacht twee metaaldieven gearresteerd. Een van hen had 265 kilo stalen balken van de Belgische spoorwegen in zijn aanhangwagen liggen, meldt de federale politie.
Twee gepakt
In Libramont hield de politie een verdachte tegen die 53 stalen staven van de spoorwegen had gestolen. De man was op weg naar een schroothandelaar. In Bergen werd een tweede verdachte aangehouden die koperen kabels van de spoorwegen had gestolen. Bij de dertien gecontroleerde schroothandelaars werd niets verdacht gevonden. Ook mensen en voertuigen op weg naar de schroothandelaars werden gecontroleerd.
Drugsbezit
Tijdens de actie werden zeventig verdachte mensen en 29 verdachte wagens gecontroleerd. Acht mensen werden betrapt op drugsbezit en enkelen hadden een verboden wapen op zak. In de regio Gent controleerde de politie vijf treinen en trof hierbij 45 mensen zonder papieren aan. "Meteen wordt de tendens bevestigd dat illegalen steeds meer het openbaar vervoer gebruiken om zo dicht mogelijk tot bij een parking langs de autosnelweg te geraken", luidt het bij de politie. Alle mensen zonder papieren kregen het bevel om het grondgebied te verlaten.
Risicosites bezocht
De Spoorwegpolitie bezocht 26 risicosites van de spoorwegen en gaf er preventietips aan de verantwoordelijken ter plaatse.
Aan de operatie "Railpol" werkten alle politiediensten bevoegd voor de beveiliging op en rond de spoorwegen in Europa mee. In totaal werden 68 politieambtenaren van de Spoorwegpolitie ingezet. (belga/vsv)
23/04/08 16u42
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Deutsche Bahn ontkent geruchten rond overname TUI
Volgens de "Financial Times Deutschland" zou Deutsche Bahn een overnamebod overwegen op TUI. DB zou er zo voor willen zorgen dat rederij Hapag-Lloyd in handen blijft van de Duitse toerisme- en transportgroep.
Het nieuws wordt door spooroperator DB echter staalhard ontkend en afgedaan als "nonsens".
Publicatiedatum: 24 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21090-Deut ... e_TUI.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Royal Bank of Scotland will Angel Trains verkaufen
(22.04.2008)
Die Royal Bank of Scotland (RBS) benötigt frisches Kapital und will daher unter anderem die Leasinggesellschaft Angel Trains verkaufen. Sie rechnet mit Erlösen von rund 3,5 Mrd. GPB (4,4 Mrd. EUR). Presseberichten zufolge wird derzeit mit einen Konsortium um Babcock & Brown und der Deutschen Bank verhandelt.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20127

Türkei: HGV-Strecke Ankara – Eskişehir fertig gestellt
(23.04.2008) Afbeelding HGV-Zug von CAF für die TCDD
Die türkische Schnellfahrtstrecke zwischen Ankara und Eskişehir ist fertig gestellt worden. Die abschließenden Sicherheitstests sind beendet worden. Nun sollen bis Herbst Test- und Zulassungsfahrten stattfinden. Zuvor werden die Strecke und die Gleise mit einem deutschen Messfahrzeug untersucht. Zum Einsatz kommen in Spanien bei CAF gefertigte Hochgeschwindigkeitszüge, die zwischen den beiden Städten statt drei Stunden nur noch eine Stunde und 10 Minuten unterwegs ein sollen.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20129

DB will Rangierlokomotiven umfassend modernisieren
(24.04.2008)
Die Deutsche Bahn will 130 Diesel-Rangierlokomotiven der Baureihen 291, 295 und 298 umfassend modernisieren lassen. Die vollmodernisierten Lokomotiven müssen auch für den Einsatz in den an Deutschland angrenzenden Ländern und Italien zulassungsfähig sein. Außerdem soll die Höchstgeschwindigkeit der 291/295 von 80 auf 100 km/h erhöht werden. Die Spenderlokomotiven werden dem Auftragnehmer kostenfrei zur Modernisierung zur Verfügung gestellt. Die Arbeiten sollen mit Jahresbeginn 2009 starten und Ende 2013 abgeschlossen sein.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20142


NMBS op koers, ondanks licht verlies B-Cargo
De NMBS-groep heeft in 2007 voor het eerst sinds jaren een positief resultaat geboekt. De spoorgroep sloot het boekjaar af met een resultaat van 12,9 miljoen euro, tegen een verlies van 171,6 mln EUR in 2006. Vrachtdivisie B-Cargo kende een omzetstijging van 3,3%, terwijl de transportprestaties lichtjes daalden.
Met een omzet van 2,22 mrd EUR en een verlies van 17,8 mln EUR (tegen -67,7 mln EUR in 2006) doet operator NMBS het naar eigen zeggen beter dan verwacht. "Onze doelstelling om in 2008 een break-even te draaien blijft binnen handbereik", zegt ceo Marc Descheemaecker van de NMBS. "Binnen twee à drie jaar moeten wij uitgroeien tot een Europese toponderneming."
Ook zorgenkind B-Cargo kent een belangrijke vooruitgang. Ze schroefde eveneens haar verlies terug tot -29,2 mln EUR (tegen -55,8 mln EUR in 2006). De lichte daling van de vervoerde tonnage (57,7 mln t) en de transportprestaties (8,15 mrd tkm) zijn volgens Descheemaecker te wijten aan een gewichtverschuiving. "Vorig jaar nam het containertransport toe, terwijl de zwaardere staaltrafiek daalde."
(Zie De Lloyd van 28/04/2008.)
Publicatiedatum: 25 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21108-NMBS ... Cargo.html

> Nieuws
Nederlanders ontwerpen bus die ook kan sporen
Aan de Technische Universiteit van het Nederlandse Eindhoven heeft men een belangwekkende ontdekking gedaan: een bus die op de weg én op het spoor kan rijden. 'RegioRailer' heet het ding, en het zou op eenvoudige wijze kunnen wisselen tussen weg en spoor. Maximumsnelheid: 80 kilometer per uur.
Nieuw wiel
"We hebben het wiel opnieuw uitgevonden", aldus Jelte Bos over de 'bimodale' bus. Het voertuig maakt gebruik van een spoorwiel en een normale band op één as. "Beide wielen maken gebruik van dezelfde rem en aandrijving", zegt Bos.
Tot 80 km/h
Al rijdend worden de luchtbanden opgetrokken, terwijl de bus met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur het spoor oprijdt. Dat gebeurt op een speciale plaats, waar de weg tot aan de rails komt. Zodra de luchtbanden zijn opgetrokken, kan het voertuig weer versnellen tot 80 kilometer per uur.
Bos stelt dat de bimodale bus vooral interessant is voor gebieden met spoorlijnen die niet rendabel zijn. "Met de RegioRailer kan op het bestaande spoor een hogere frequentie worden aangeboden, terwijl de bus van het spoor af kan en door de dorpskernen kan rijden waar de reizigers moeten zijn." (belga/edp)
25/04/08 17u15
1 reactie
T T, Antwerpen
Iets dergelijks wordt al jaren in de haven gebruikt. Het heet een "locotrattore" en werkt volgens hetzelfde principe: het is een soort locomotief die op sporen rijdt maar ook rubberbanden heeft, zodat het ook over de weg kan rijden. Enigste verschil zal wellicht de snelheid zijn, maar het idee is zeker niet nieuw.
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... oren.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Raad van bestuur van Geodis keurt aanbod SNCF goed
De raad van bestuur van de Franse groep Geodis heeft zich unaniem akkoord verklaard met het openbaar aankoopbod van SNCF Participations. De geboden prijs stemt volgens de raad overeen met de waarde van de aandelen en is ook billijk naar de minderheidsaandeelhouders toe.
De raad van bestuur kan zich ook vinden in de "redenen en doelstellingen" die de voorzitter van de SNCF heeft geformuleerd. Hij wil een internationale en multimodale operator in logistiek en goederenvervoer in het leven roepen die de huidige activiteiten bundelt van Geodis, Fret SNCF en de andere dochterbedrijven die in die sector actief zijn.
De raad is verder van mening dat het aanbod "niet strijdig is met de belangen van Geodis en zijn werknemers", maar oppert wel dat de prijs van 135 euro zich binnen de waarderingsvork aan de lage kant situeert en betreurt dat de SNCF geen rekening gehouden heeft met de "strategische waarde" die de versterking van zijn deelname in Geodis zal opleveren.
Volgens de huidige planning zou het bod op 17 juli worden afgesloten.
Publicatiedatum: 28 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21127-Raad ... _goed.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Duitse regering bereikt akkoord over privatisering Deutsche Bahn
In Duitsland zijn coalitiepartners SPD en CDU/CSU het na jarenlang getouwtrek eens geraakt over de privatisering van nationale spoormaatschappij Deutsche Bahn. Zoals de SPD had voorgesteld zal 24,9% van het reizigers- en goederenvervoer geprivatiseerd worden.
Het spoorwegnet en alle stations blijven in handen van de overheid. Begin mei zullen de fracties in de Duitse Bundestag over het privatiseringscompromis stemmen. De regering van bondskanselier Angela Merkel hoopt dat de gedeeltelijke privatisering zo'n zes miljard euro zal opbrengen.
Publicatiedatum: 29 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21132-Duit ... _Bahn.html
Plaats reactie