nieuwstopic?!

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

nog iets over trams:
> Nieuws
Trambestuurder riskeert rijverbod voor dodelijk ongeval Astridplein
De politierechter heeft zich vandaag gebogen over een tramongeval vlakbij het Koningin Astridplein in Antwerpen, waarbij een 62-jarige vrouw om het leven kwam. Het openbaar ministerie verwijt de trambestuurder een gebrek aan voorzichtigheid en vorderde een algemeen rijverbod van drie maanden en een boete van 1.375 euro. Zijn advocate vraagt de vrijspraak.

Kruispunt
Het ongeval gebeurde op 28 december 2006 op het kruispunt van de Van Wesenbekestraat met de Carnotstraat. Het slachtoffer, dat in Antwerpen woonde, stak er omstreeks 7.30 uur over en werd gegrepen door een tram. Ze belandde onder het tramstel en overleed ter plaatse.

Beschuldiging
De bestuurder wordt vervolgd voor het onopzettelijk veroorzaken van haar dood door een gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid. Zijn advocate vindt dat echter niet bewezen en wijt het ongeval onder meer aan de gevaarlijke verkeerssituatie op het Astridplein. "Zowel de tram als het slachtoffer hadden groen. Volgens getuigen was ze diep in gedachten verzonken en liep ze ook wat voorovergebogen. Mijn cliënt, die traag afdraaide, had de vrouw niet gezien, mede doordat zijn gezichtsveld veranderde in de bocht en er een dode hoek ontstond", stelde meester Katelijne Van Geet.

Verkeersdeskundige
Dat laatste blijkt volgens haar ook uit de bevindingen van de verkeersdeskundige tijdens de reconstructie van het ongeval twee weken later. "Tel daar dan ook nog eens bij dat de ramen van de bestuurderscabine in die oude trams enorm weerspiegelen en dat het donker regenweer was en je krijgt een ongelukkige samenloop van omstandigheden waardoor het ongeval kon gebeuren", aldus de advocate. Ze gaat dan ook voluit voor de vrijspraak.

Eis
De vriend van het slachtoffer stelde zich burgerlijke partij en vraagt een provisionele schadevergoeding van 10.000 euro. Het vonnis wordt op 21 maart uitgesproken. (belga/sam)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... lein.dhtml
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef:nog iets over trams:
> Nieuws "Zowel de tram als het slachtoffer hadden groen. Volgens getuigen was ze diep in gedachten verzonken en liep ze ook wat voorovergebogen. Mijn cliënt, die traag afdraaide, had de vrouw niet gezien, mede doordat zijn gezichtsveld veranderde in de bocht en er een dode hoek ontstond", stelde meester Katelijne Van Geet.

Verkeersdeskundige
Dat laatste blijkt volgens haar ook uit de bevindingen van de verkeersdeskundige tijdens de reconstructie van het ongeval twee weken later. "Tel daar dan ook nog eens bij dat de ramen van de bestuurderscabine in die oude trams enorm weerspiegelen en dat het donker regenweer was en je krijgt een ongelukkige samenloop van omstandigheden waardoor het ongeval kon gebeuren",
Dus een klassiek dode hoek ongeval ??
Vonnis bij een vrachtwagenchauffeur zou denk ik snel beslist zijn.
Zou "De Lijn" andere beoordeling krijgen , zo rijden ze soms wel .
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

verschenen in: Berichttitel: Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

vr 29/02/08 - Mechelen krijgt tegen 2018 een nieuw station. De samenwerkingsovereenkomst die dat mogelijk moet maken, is vandaag ondertekend. De start van het project, een investering van enkele honderden miljoenen euro's, is gepland voor 2010.
Doel van het project is het gebouw grondig te moderniseren, de bereikbaarheid te verbeteren en de capaciteit voor hogesnelheids- en binnenlands treinverkeer te verhogen.

In het plan voor het nieuwe station is plaats voor een nieuw busstation, uitgebreide fietsenstallingen en parkeermogelijkheden. Daarnaast wordt een stedelijke boulevard aangelegd die het station beter bereikbaar moet maken.

Het station van Mechelen wordt ook verbonden met de nieuwe spoorlijn 25N die op de middenberm van de E19 wordt aangelegd. Mechelen krijgt zo een rechtstreekse verbinding met de luchthaven en een bijkomende met Brussel, zo luidt het.

Om het project te realiseren wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de NMBS-Holding, de stad Mechelen, Infrabel, De Lijn en het Vlaams Gewest. Die zal de komende weken worden ondertekend.

Het station van Mechelen is het zesde grootste van het land en ontvangt dagelijks meer dan 21.000 reizigers.
bron: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... en_station
Das dus nog meer dan 10 jaar en dan hebben ze nog geen rekening gehouden met vertragingen!!!
Fles

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Fles »

rail s schreef:Het station van Mechelen is het zesde grootste van het land en ontvangt dagelijks meer dan 21.000 reizigers.
Is hier ergens een overzichtje van te downloaden? 21.000 reizigers per dag lijkt me niet erg spannend eigenlijk :roll:

Dat zou bij ons de top-20 nog niet halen. En dan hebben we het over cijfers van 2005. Sindsdien is het nog fors gegroeid overal..
Wover

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Wover »

Cijfers uit 2006: http://www.bttb.be/Reizigerstellingen_2006.pdf

Top 20 (tijdens de week)

1 BRU. CENT. 72.194
2 BRU.-MIDI/ZUID 47.582
3 GENT-SINT-PIETERS 44.718
4 BRU.-NOORD/NORD 39.378
5 LEUVEN 25.895
6 MECHELEN 21.345
7 ANTWERPEN-CAAL 20.895
8 OTTIGNIES 20.370
9 BRUGGE 19.457
10 NAMUR 17.718
11 ANTWERPEN-BERCHEM 16.676
12 LIEGE-GUILLEMINS 16.046
13 CHARLEROI-SUD 11.711
14 KORTRIJK 10.603
15 MONS 10.113
16 DENDERLEEUW 8.942
17 AALST 8.569
18 BRU.-SCHUMAN 7.636
19 OOSTENDE 7.518
20 TOURNAI 6.802
Fles

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Fles »

NL, 2005. Gemiddelde werkdag, exclusief overstappers.

1. Amsterdam Centraal 149.231
2. Utrecht Centraal 144.543
3. Rotterdam Centraal 91.531
4. Den Haag Centraal 81.607
5. Leiden Centraal 57.318
6. Schiphol 55.966
7. Eindhoven 47.366
8. 's Hertogenbosch 40.048
9. Arnhem 38.679
10. Amsterdam Sloterdijk 34.276
11. Haarlem 34.276
12. Nijmegen 34.059
13. Den Haag HS 33.429
14. Amersfoort 32.149
15. Zwolle 30.665
16. Groningen 30.471
17. Tilburg 26.555
18. Delft 24.775
19. Amsterdam Zuid 22.883
20. Breda 22.869

ah ja bron
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

De aantallen zijn triestig, maar nu het nieuws:
> Nieuws
Nederland heeft kortste spoor van Europa
Omgerekend naar inwonersaantal heeft Nederland het kortste spoornetwerk van de Europese Unie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bij elkaar opgeteld ligt er 2.960 kilometer, inclusief de vorig jaar in gebruik genomen Betuweroute. Nederland is binnen de Europese Unie met grote voorsprong het land dat zijn spoorwegen het meest intensief gebruikt. Het land heeft 5 miljoen passagierskilometers, België heeft er 2,6 miljoen.

Langer geworden
Het CBS becijferde dat de lengte van het spoornetwerk sinds 1982 met 5 procent is toegenomen. Naast de Betuweroute leverde ook de Flevolijn (eind jaren tachtig) een bijdrage aan de groei.

Twee of meer sporen
Steeds meer trajecten zijn uitgevoerd met twee of meer sporen. Daardoor kunnen treinen elkaar passeren en wordt het mogelijk meer verkeer te laten rijden over het netwerk. Nederland telde in 2005, dus voor de ingebruikname van de Betuweroute, 918 kilometer enkelvoudig spoor en 1892 kilometer meervoudig. Het aandeel meervoudig spoor nam tussen 1982 en 2005 toe met 23 procent.

Zwitserland uitgebreid spoornet
Zwitserland geldt ook als een land met een zeer uitgebreid en intensief benut spoornet. Exacte cijfers over dat land kon het CBS niet produceren, omdat het zich in belangrijke mate baseert op gegevens van het statistiekbureau van de EU, Eurostat, waar Zwitserland niet bij is aangesloten.

"Grenzen bereikt"
"Dit CBS-verhaal onderstreept wat we al een tijdje weten", reageerde een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen. "De grenzen van de mogelijkheden zijn in zicht. In Nederland presteren we veel op een klein netwerk, we leveren daarmee een hele efficiënte bijdrage aan de mobiliteit. Er moeten extra investeringen komen om groei op langere termijn te faciliteren." (belga/vsv)
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... ropa.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Serviërs controleren opnieuw spoorlijn in Kosovo
De Servische spoorwegmaatschappij ZS heeft bekendgemaakt de controle te hebben hernomen over een spoorlijn in het noorden van Kosovo dat zichzelf onlangs onafhankelijk van Servië heeft uitgeroepen.

Eis verantwoordelijkheid ZS
Het gaat om 50 kilometer spoorlijn die de laatste jaren door de Kosovaarse spoorwegmaatschappij werd uitgebaat, onder supervisie van het VN-bestuur over het gebied dan toen nog een Servische provincie was. Ook heeft een honderdtal Servische werknemers van de spoorwegen in het noorden van Kosovo geëist onder de verantwoordelijkheid van de ZS te komen.

Banden aanhalen
Wellicht is een en ander bedoeld om de banden aan te halen tussen Belgrado en het noorden van Kosovo waar de Serviërs in de meerderheid zijn en de Kosovaarse staat niet erkennen. (belga/vsv)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... sovo.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

CGT roept op tot staking bij SNCF

De Franse spoorbond CGT roept het personeel van de SNCF op tot een staking op 12 maart. Ze eist "echte onderhandelingen" over de toekomst van de vrachtdivisie en de hervorming van het speciale pensioenstelsel.

Bedoeling is te staken vanaf 11 maart om 20u tot 13 maart om 08u. De CGT hoopt dat ook andere vakbonden zich achter de actie zullen scharen.

Publicatiedatum: 3 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20628-CGT_ ... _SNCF.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Afbeelding Afbeelding Horen bij het artikel over Nederland.
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

GDL dreigt met staking


De Duitse machinistenbond GDL wil met een onbeperkte staking een handtekening voor de loonovereenkomst bij Deutsche Bahn afdwingen. Als het akkoord vrijdag nog niet ondertekend is, gaan de treinbestuurders vanaf maandag over tot acties.

"Komende maandag staat mogelijk al het treinverkeer stil", waarschuwt GDL-topman Manfred Schell. Of er gestaakt wordt, en hoe lang, ligt volgens de spoorbond volledig in handen van Deutsche Bahn.
Publicatiedatum: 5 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20648-GDL_ ... aking.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Geld & Zaken
Eurotunnel boekt allereerste winst Afbeelding Eurotunnel heeft in 2007 een "zeer lichte winst" geboekt. Dat is een première voor het bedrijf, zegt topman Jacques Gounon. Volgens Gounon hoopt de beheerder van de Kanaaltunnel in 2009 voor het eerst een dividend uit te keren aan zijn aandeelhouders.

De topman wilde niets kwijt over de grootte van de winst. Hij liet verder nog weten dat de Amerikaanse bank Goldman Sachs in het kader van de kapitaalverhoging van Eurotunnel ingetekend heeft op een groot aantal obligaties die omzetbaar zijn in aandelen (ongeveer 20 procent van het kapitaal).

Eurotunnel kondigde op 20 februari een kapitaalverhoging aan van 1,7 miljard euro in twee fases. (afp/sam)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... inst.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

rail s schreef:GDL dreigt met staking


De Duitse machinistenbond GDL wil met een onbeperkte staking een handtekening voor de loonovereenkomst bij Deutsche Bahn afdwingen. Als het akkoord vrijdag nog niet ondertekend is, gaan de treinbestuurders vanaf maandag over tot acties.

"Komende maandag staat mogelijk al het treinverkeer stil", waarschuwt GDL-topman Manfred Schell. Of er gestaakt wordt, en hoe lang, ligt volgens de spoorbond volledig in handen van Deutsche Bahn.
Publicatiedatum: 5 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20648-GDL_ ... aking.html
En gaat waarschijnlijk staken:
GDL gaat opnieuw staken
In de loonstrijd tussen Deutsche Bahn en machinistenvakbond GDL komt het vanaf maandag om 01.00u opnieuw tot een staking bij het personen- en het goederenvervoer. GDL-voorzitter Manfred Schell liet vanochtend weten dat de door Deutsche Bahn gewilde kaderovereenkomst onaanvaardbaar is.

Deutsche Bahn heeft voor de staking een noodplan achter de hand, met een sterk verminderd aanbod. Dat is maandag sowieso van toepassing, ook als de staking in extremis nog afgewend kan worden.

DB wil onder meer enkele vrachtdiensten tijdelijk afstaan aan andere spooroperatoren, waaronder MEG en Lokomotion Gesellschaft für Schienentraktion. Ook de gecombineerd vervoeroperatoren bereiden zich voor op de staking. Die moet vooral opgevangen worden door een verschuiving van het spoor- naar het wegvervoer.
Publicatiedatum: 7 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20678-GDL_ ... taken.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

rail s schreef:
rail s schreef:GDL dreigt met staking


De Duitse machinistenbond GDL wil met een onbeperkte staking een handtekening voor de loonovereenkomst bij Deutsche Bahn afdwingen. Als het akkoord vrijdag nog niet ondertekend is, gaan de treinbestuurders vanaf maandag over tot acties.

"Komende maandag staat mogelijk al het treinverkeer stil", waarschuwt GDL-topman Manfred Schell. Of er gestaakt wordt, en hoe lang, ligt volgens de spoorbond volledig in handen van Deutsche Bahn.
Publicatiedatum: 5 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20648-GDL_ ... aking.html
En gaat waarschijnlijk staken:
GDL gaat opnieuw staken
In de loonstrijd tussen Deutsche Bahn en machinistenvakbond GDL komt het vanaf maandag om 01.00u opnieuw tot een staking bij het personen- en het goederenvervoer. GDL-voorzitter Manfred Schell liet vanochtend weten dat de door Deutsche Bahn gewilde kaderovereenkomst onaanvaardbaar is.

Deutsche Bahn heeft voor de staking een noodplan achter de hand, met een sterk verminderd aanbod. Dat is maandag sowieso van toepassing, ook als de staking in extremis nog afgewend kan worden.

DB wil onder meer enkele vrachtdiensten tijdelijk afstaan aan andere spooroperatoren, waaronder MEG en Lokomotion Gesellschaft für Schienentraktion. Ook de gecombineerd vervoeroperatoren bereiden zich voor op de staking. Die moet vooral opgevangen worden door een verschuiving van het spoor- naar het wegvervoer.
Publicatiedatum: 7 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20678-GDL_ ... taken.html
En je gelooft het of niet... maar er is een akkoord: er wordt niet gestaakt!
Staking bij Deutsche Bahn in extremis afgeblazen
In Duitsland hebben machinistenbond GDL en Deutsche Bahn gisteren alsnog een loonakkoord bereikt. Daardoor zal de nationale spoorstaking, die vandaag van start zou gaan, uiteindelijk niet doorgaan.
GDL heeft de stakingsplannen afgeblazen nadat twee andere bonden er zondag mee instemden dat de machinisten een eigen cao krijgen. Hierdoor kan een al in januari gesloten akkoord met DB ondertekend worden en in werking treden.

Volgens het akkoord gaan de lonen van de machinisten vanaf maart met 8% omhoog en vanaf september nog eens met 3%.
Publicatiedatum: 10 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20690-Stak ... lazen.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

NIEUWS!!! NIEUWS!!! NIEUWS!!! NIEUWS!!! NIEUWS!!! NIEUWS!!!
> Geld & Zaken
Vakbonden Bombardier teleurgesteld over toewijzing GEN Brussel
De vakbonden bij trein- en tramconstructeur Bombardier Transportation in Brugge reageren teleurgesteld op de mogelijke toewijzing van het Gewestelijk Expresnet Brussel (GEN) door de NMBS aan Siemens. De vakbonden vrezen voor afvloeiingen. Bij Bombardier Transportation in Brugge werken 800 arbeiders. De NMBS geeft geen commentaar.

Siemens
Volgens de informatie van de vakbonden zou de NMBS op vrijdag 7 maart een eerste beslissing hebben genomen over het GEN. Daarbij zou Siemens voorwaardelijk zijn aangeduid als 'prefered bidder'. In Brugge werd het personeel vandaag geïnformeerd. De directie van Bombardier Transportation heeft in het verleden steeds gewezen op het belang van het dossier GEN voor het voortbestaan van de vestiging in Brugge.

Prijs en comfort
De vakbonden betreuren dat de NMBS bij haar beslissing vermoedelijk de prijs liet primeren op het comfort voor de reiziger en de tewerkstelling in eigen land. De vakbonden roepen dan ook de verantwoordelijken op tot bezinning. "Ofwel kies je misschien een iets duurdere, maar ook comfortabelere trein, waardoor je tenminste de tewerkstelling in België ondersteunt; ofwel kies je een onrealistisch lage prijs in verhouding tot de kwaliteit en neem je het risico op een sociaal bloedbad bij de nog enige Belgische constructeur van spoorrijtuigen", roept Luc Logghe van ACV-metaal op.

Toelichting
De vakbonden geven morgen om 11.00 uur toelichting tijdens een persconferentie op het Brugse stadhuis. De NMBS geeft momenteel geen commentaar. (belga/sam)
BRON: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... ssel.dhtml
Plaats reactie