nieuwstopic?!

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

De Fransen rekenen er -niet onterecht, volgens mij- dat veel reizigers 1x overstappen wel genoeg zullen vinden. Er zijn behoorlijk wat snelle TER's Basel-Straatsburg, er zal er wel een zijn met aansluiting op die TGV. Maar voor de liefhebbers zal je nog wel met gewone treinen kunnen reizen, ook al moet je dan minstens 2 of 3 keer overstappen... Dat kan vandaag ook al, trouwens, maar je verliest er wel tijd mee.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Yep, was al eerder bekend. De SNCF zal een TGV inleggen van Brussel over Rijsel en Marne-la-Vallée naar Straatsburg ter vervanging.
Dat is goed nieuws !
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Shrek schreef:
groentje schreef:Yep, was al eerder bekend. De SNCF zal een TGV inleggen van Brussel over Rijsel en Marne-la-Vallée naar Straatsburg ter vervanging.
Dat is goed nieuws !
Bwah, mocht je een echte, snelle EC hebben die niet in elk boerengat moet stoppen, zou je volgens mij het zo slecht nog niet doen via Luxemburg, zeker als eens de vernieuwing van lijn 162 klaar zal zijn. Bovendien verlies je toch wel wat tijd met de stop in Rijsel, en verliezen Namen, Luxemburg en Metz toch wel aan internationale verbindingen. Ik begrijp dat de SNCF haar TGV-park wil laten opbrengen, maar ik heb minder begrip voor de NMBS die daar zo gewillig in mee wil gaan. Beide zouden volgens mij naast elkaar kunnen bestaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

groentje schreef:
Shrek schreef:
groentje schreef:Yep, was al eerder bekend. De SNCF zal een TGV inleggen van Brussel over Rijsel en Marne-la-Vallée naar Straatsburg ter vervanging.
Dat is goed nieuws !
Bwah, mocht je een echte, snelle EC hebben die niet in elk boerengat moet stoppen, zou je volgens mij het zo slecht nog niet doen via Luxemburg, zeker als eens de vernieuwing van lijn 162 klaar zal zijn. Bovendien verlies je toch wel wat tijd met de stop in Rijsel, en verliezen Namen, Luxemburg en Metz toch wel aan internationale verbindingen. Ik begrijp dat de SNCF haar TGV-park wil laten opbrengen, maar ik heb minder begrip voor de NMBS die daar zo gewillig in mee wil gaan. Beide zouden volgens mij naast elkaar kunnen bestaan.
Ik heb die EC's al een paar keer genomen, en er was daar telkens amper volk dat in Luxemburg bleef zitten. Zeker voor het Belgische cliënteel is dit geen groot verlies. Een TGV Brussel-Straatsburg kan daarentegen volgens mij voor veel meer reizigers zorgen.
Het concept van een snelle internationale trein op de as Brussel-Basel is nog niet helemaal dood, de CFL heeft al meerdere marktonderzoeken uitgevoerd om te zien of dat rendabel zou zijn. De uitkomst ervan ken ik niet...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Het concept van een snelle internationale trein op de as Brussel-Basel is nog niet helemaal dood, de CFL heeft al meerdere marktonderzoeken uitgevoerd om te zien of dat rendabel zou zijn. De uitkomst ervan ken ik niet...
Luxemburg wil graag een goede verbinding met Basel. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn moest men een soort van "TERGV" dienst Luxemburg - Strasbourg - Mulhouse - Basel zou invoeren, toch minstens een paar keer per dag. Maar ik het ook al een voorstel gezien voor een snelle dienst Brussel - Basel - Zürich met kantelbaar treinen. Het plan zou zijn om vier H/T ritten per dag te doen met ETR 610 stellen. Alleen kan de SBB er daar op dit moment geen van missen. Maar als over een paar jaar de BENE stellen instromen kan het misschien toch nog wel. Als tegen dan de markt tenminste niet om zeep is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Asterix »

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:
groentje schreef:Yep, was al eerder bekend. De SNCF zal een TGV inleggen van Brussel over Rijsel en Marne-la-Vallée naar Straatsburg ter vervanging.
Dat is goed nieuws !
Hoe lang doet die TGV erover van Brussel tot Strasbourg ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

die TGV zou ongeveer in 3u35 ter plaatse moeten zijn zoals ik het tot nu toe altijd begrepen heb.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Steven schreef:die TGV zou ongeveer in 3u35 ter plaatse moeten zijn zoals ik het tot nu toe altijd begrepen heb.
3u40 via l'aéroport de Paris-Charles de Gaulle et Lille volgens de SNCF. De EurocratenTGV (chartertrein, ben vergeten of het in Thalyslivrei rijdt?) deed er 3u39 over. Dus tussen de 3:30 en 3:40 kan je toch rekenen. Ben benieuwd of de prijszetting is afgestemd op het budget wat eurocraten krijgen als pendelgeld. Gelijktijdig zou er ook een TGV Luxemburg-Strasbourg ingelegd worden (1u25 tegen 2u00 nu), met aansluiting op de IC naar Brussel. Misschien dat er minder auto's rijden op de lange afstand, maar meer op de ~100km afstand, want de gewone IC zal vermoedelijk meer moeten stoppen, minder vaak rijden… Eerst zien voordat ik enthousiast ben.
Laatst gewijzigd door kika op 08 jun 2015, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

kika schreef:
Steven schreef:die TGV zou ongeveer in 3u35 ter plaatse moeten zijn zoals ik het tot nu toe altijd begrepen heb.
3u40 via l'aéroport de Paris-Charles de Gaulle et Lille volgens de SNCF. De EurocratenTGV (chartertrein, ben vergeten of het in Thalyslivrei rijdt?) deed er 3u39 over. Ben benieuwd of de prijszetting is afgestemd op het budget wat eurocraten krijgen als pendelgeld.
Enkel met Eurocraten krijg je zo'n trein niet gevuld hoor. Maar voor Straatsburg en omgeving kan je volgens mij wel redelijk wat toeristen trekken. Als de 2e klasse niet te duur is zullen die wel op deze trein afkomen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: nieuwstopic?!

Bericht door profke »

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buite ... =1.2447645

Een mooi stukje proza waar eoa journalist eventjes zijn visie over het treinbeleid in polen etaleert, en het vergelijkt met Belgie..
Drie keer raden wie wint ;-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steve »

Heb 't ook gelezen. Op die manier is het natuurlijk makkelijk vergelijken...
Franksken 2.0

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Franksken 2.0 »

Is echt wel appelen met peren vergelijken.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Portbou »

Steve schreef:Heb 't ook gelezen. Op die manier is het natuurlijk makkelijk vergelijken...
Franksken 2.0 schreef:Is echt wel appelen met peren vergelijken.
Kunnen jullie deze uitspraken wat verduidelijken aub ? Ik zie het grote verschil niet echt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Grofweg: Polen heeft 2 hoofdlijnen, Warschau richting Poznan en Warschau richting Krakau. Alleen daar gaat het echt snel, en dan nog vaak maximaal 160 km/u. Op heel wat lijnen gaat het aan een gezapige 120, of zelfs 70 km/u en lager. We klagen hier in België over de ruime buffertijden. Het valt in het niet bij Polen, waar ik meemaakte dat een trein 50 (!) minuten vertraging had, maar bij aankomst quasi op tijd was. Ook al meegemaakt dat de vertraging niet werd goedgemaakt, trouwens, meestal op enkelspoorstukken. Heel wat lijnen hebben ook weinig treinen, opnieuw, de 2 hoofdlijnen zijn een van de uitzonderingen.
Natuurlijk is de trein er spotgoedkoop in vergelijking met hier, bijna alles is er spotgoedkoop in vergelijking met hier. Zelfs in een hypertoeristische tent in hartje Warschau betaal je minder dan in een doorsnee brasserie in een middelgrote stad. De prijs voor een treinticket is gewoon in verhouding.
Onze winters zijn niet echt te vergelijken, Polen is kouder, maar doorgaans is het een veel drogere koude. Een van de problemen die we hier hebben is met condensatie, daar hebben zij dus minder last van. Al moet ik toegeven dat hun technologie vaak ouder is, en robuuster, zoals ook onze klassiekjes bleven doorrijden bij ijzel, maar het moderne materieel het liet afweten, een paar jaar geleden. Veel van hun coupérijtuigen zijn trouwens met 4 op een rij, niet 3. Wat toch weer wat minder ruimte is...
Kortom, ik vrees dat hij een beetje een te rooskleurig beeld heeft van de PKP. Niet dat de NMBS het zo geweldig doet, we zitten evenmin in de kopgroep, maar PKP zit daar ook niet.
Plaats reactie