nieuwstopic?!

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

ha ok, die vermelding had ik nog niet gezien op de rijtuigen maar waarschijnlijk slaagt de vermelding op de max spanning waarbij ze normaal kunnen werken en vermeld men niet wat de minimum is of zie ik het verkeerd?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

India zoekt buitenlandse investeerders voor Spoorwegen

India zal binnenkort buitenlandse investeerders uitnodigen geld te steken in het spoornetwerk van het land. Dat meldden donderdag overheidsfunctionarissen die bij de beslissing betrokken zijn. Buitenlanders mogen straks volledig eigenaar zijn van nieuw aan te leggen verbindingen rond steden en van hoge snelheidslijnen.

Ook verbindingen met havens en industriegebieden zullen worden opgesteld. Bestaande passagiers- en vrachtverbindingen over het spoor zullen vooralsnog niet in buitenlandse handen mogen komen.

India probeert geleidelijk aan de economie iets te liberaliseren en sectoren en ondernemingen te privatiseren. Het gigantische maar sterk verouderde Indiase spoornetwerk is één van de laatste branches die nog in staatshanden is. De regering hoopt dat met meer investeringen in de infrastructuur de enorme opstoppingen rond steden iets worden verlicht.

India bezit een spoorwegnet van 64.000 kilometer. Tussen 2006 en 2011 heeft het land slechts 1750 kilometer aan nieuw spoor aangelegd. Ter vergelijking: in China was dat 14.000 kilometer. De treinen in India zijn langzaam en zeer onveilig. Het aandeel aan vracht dat over de weg wordt vervoerd, loopt daardoor steeds verder op.

De overheid rekent erop dat de spoorwegen zo'n 10 miljard dollar aan buitenlands geld aantrekken in de komende 5 jaar. Bedrijven als het Amerikaanse General Electric en het Canadese Bombardier zouden al belangstelling hebben getoond. Economen waarschuwen er echter voor dat voorgaande pogingen om investeerders aan te trekken veel minder geld hebben opgeleverd dan gehoopt.

Eerder opende India al onder meer de detailhandelsbranche, de farmaceutische industrie en de telecommunicatiesector gedeeltelijk voor buitenlandse investeerders met als doel de economie harder te laten groeien. De liberalisering heeft tot nu toe niet altijd de gewenste gevolgen gehad. Veel buitenlandse bedrijven klagen over de enorme bureaucratie en corruptie, waardoor het moeilijk zakendoen is in India.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... gen-145927
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Volgens hardnekkige geruchten wilt de Deutsche Bahn van die 'B' af. :cry: Officieel vullen de nieuwe bussen (!) de gaten in de dienstregeling tussen München en Zürich. 't Is maar dat u het weet vanaf 19 euro 2x per dag tot aan Nüremberg via de Müchener luchthaven. Een gewaarschuwd treinreiziger belandt niet per ongeluk op de bus enzo. (En als het je om de prijs te doen is, zijn er andere busbedrijven).
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Mensen die voor een goedkopere bus kiezen waren toch al niet van plan om de trein te pakken, als groot mobiliteitsconcern kun je er dan maar beter voor zorgen dat die mensen in jouw bussen zitten en niet in die van een concurrent.

Kijk naar SNCF, zij doen precies hetzelfde met iDBUS: relatief trage bussen (maar wel met wifi en stopcontacten) die dezelfde internationale routes afleggen als Thalys (Amsterdam - Brussel - Parijs) en Eurostar (Londen - vasteland). Of sinds kort met de Franse binnenlandse Ouigo: een low-budget TGV die het Ryanair-concept (standaard vrij karig, wil je meer dan moet je bijbetalen) overneemt op de sporen. Er is kennelijk markt voor.

Overigens, Deutche Bus is toch ook nog steeds DB? :lol:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Uhm pardon, 4 bussen per dag tussen München en Zürich waarvan er 2 tot/vanaf Nürnberg gaan. Alex: er is een markt voor (ik neem ook wel eens de bus, meer nog, het dorp waar ik sinds een half jaar woon wordt bijna uitsluitend bediend door bussen van DB Regio), maar wat ik kwalijk vind is dat de prijs bijna identiek is met de gewone trein en het valt nauwelijks op (bus is 80 cent meer). Misschien dat er wat meer 'sparpreisen' zijn, maar ze zijn duurder als zo'n beetje ieder ander busbedrijf, er is enkel 2e klasse… ik begrijp het zeker dat ze stilletjes aan een antwoord geven op de losbarstende busoorlog in Duitsland. Ik waardeer het ook dat er meer mogelijkheden zijn op een nogal karige verbinding. Ze zijn ook nog eens sneller dan de EC (op papier). Maar toch … zit ik hier op een treinforum omdat ik nou eenmaal liever met de trein ga :wink:
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Als het wordt verhuld dat je een kaartje voor een busverbinding, en niet voor een treinverbinding koopt, vind ik dat klantenbedrog. Er mag een markt voor zijn, maar als ik een kaartje koop voor wat ik denk een trein te zullen zijn, dan ben ik zwaar teleurgesteld wanneer ik een bus moet opstappen, zelfs wanneer het om Schienenersatzverkehr gaat.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Het staat er wel, net zoals er anders ice/IC/R/... staat, ook is er zo'n 'opgelet ander vertrekstation', maar je moet wel je ogen open houden. Ook als je denkt over te stappen in Nürnberg of München hbf, kan het vervelend zijn dat je plotseling 10 minuutjes moet stappen (minder in Nuernberg), zonder dat er iets is aangeduid van waar de DB-bus vertrekt.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

groentje schreef:Als het wordt verhuld dat je een kaartje voor een busverbinding, en niet voor een treinverbinding koopt, vind ik dat klantenbedrog. Er mag een markt voor zijn, maar als ik een kaartje koop voor wat ik denk een trein te zullen zijn, dan ben ik zwaar teleurgesteld wanneer ik een bus moet opstappen, zelfs wanneer het om Schienenersatzverkehr gaat.
Er wordt ook nergens verhuld dat het om een bus gaat. Kijk maar eens op www.bahn.de...

Overigens, denk ik niet dat men bang moet zijn dat men met bussen veel reizigers van treinen gaat afsnoepen. Tenzij op verbindingen waar een bus om een of andere reden het een stuk sneller doet dan de trein. Als je kijkt naar het VK dan zie je daar juist dat den tijde van de privatiseringen zowel het langeafstands bussen en de treinen behoorlijk aan reizigers wonnen.

Ook alhier in Zwitserland zou er best een netwerk van goedkope langeafstands bussen mogen zijn. Niet iedereen kan zich immers de prijzen van de SBB veroorloven...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

http://www.mdr.de/sachsen/nachrichten216.html#anchor2
Görlitzer Waggonbauer arbeitet an Großauftrag für die Bahn

Der Waggonbauer Bombardier arbeitet derzeit an einem Großauftrag für die Deutsche Bahn. Wie die Geschäftsleitung MDR 1 RADIO SACHSEN bestätigte, fertigt das Werk in Görlitz 135 Doppelstockwagen für den Fernverkehr. Die ersten Wagen sollen zum Jahresende ausgeliefert werden und die veralteten Intercityzüge ersetzen. Geplant sei der Einsatz unter anderem auf der Strecke Leipzig-Emden. Bombardier werde dafür weitere Mitarbeiter einstellen. Die Bahn löse damit eine weitere Option aus dem 2008 geschlossenen Rahmenvertrag ein, der die Lieferung von insgesamt 800 Wagen vorsieht.
Waggonbau Görlitz (Bombardier vandaag de dag) is bezig met de dubbeldeksstellen voor het lange afstandsverkeer. Ik ben benieuwd of het wat comfortabeler gaat zijn dan het huidige (rode) dubbeldeksmaterieel.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Past dit nog in 'normaalspoor?'

http://www.deredactie.be/permalink/1.1915932

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF breidt haar netwerk van busreizen (iDBUS) vanuit Brussel uit. Vanaf 28 april zal de Belgische hoofdstad verbonden zijn met Amsterdam, Londen en de Parijse luchthaven Roissy-Charles-De-Gaulle. Die verbindingen komen bovenop de bestaande busreizen naar Parijs Bercy en Rijsel. Dat heeft Maria Harti, de algemeen directeur van iDBUS, aangekondigd in Brussel.
Brussel zal zeven tot acht keer per dag verbonden zijn met Parijs. Een reis duurt wel 3,50 uur, of een pak langer dan met de hogesnelheidstrein Thalys (1,20 uur). SNCF zegt dat te compenseren met zeer comfortabele bussen met voldoende ruimte, die ook over wifi beschikken. Tickets voor een bustrip naar Parijs zijn beschikbaar vanaf 19 euro.

De SNCF startte in juli 2012 met een netwerk voor Europese busreizen. Sindsdien werden 560.000 mensen vervoerd, wat goed is voor een bezettingsgraad van 68 procent.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Arriva onderzoekt IC tussen Eindhoven en Keulen. Of zeg maar de verlenging tussen Heerlen-Eindhoven enerzijds en Aachen-Keulen anderzijds. http://www.studio040.nl/nieuws/23210-in ... erbij.html

Ik ben sceptisch.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

SNCF gaat alle stations van het Île de France in kaart brengen en deze data vrij toegankelijk maken op openstreetmap: http://data.sncf.com/news/gares-sncf-open-street-map
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rdv »

DB start bus A'pen - Düsseldorf: http://www.ovmagazine.nl/nieuws/update- ... nantwerpen
Hopelijk met goede aansluitingen op de nachttreinen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

De internationale treinen uit Skopje en Sofia rijden weer door tot Thessaloniki. Nadat 3 jaar geleden een abrupt einde kwam aan het internationaal verkeer naar Griekenland, rijden sinds vandaag weer dagelijks, zo meldt Mark Smith van http://www.seat61.com. Naar Turkije rijdt de "Vriendschaps"-trein nog steeds maar tot Alexandropolis, de bus is sneller en behoeft geen overstap, ook de grensovergang naar Svilengrad is nog steeds gesloten, en het smalspoornet op de Peloponnesos is wellicht definitief gesloten...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Franse treinen te breed voor perrons

Voor Frankrijk is het wellicht de blunder van de eeuw: het Franse spoorbedrijf SNCF heeft 2000 nieuwe treinen besteld, maar die blijken nu te breed te zijn om door de perrons te kunnen rijden. Dat bevestigt spoorwegbeheerder RFF aan de Franse media, die de vergissing eerder al publiceerden.
De nieuwe aangekochte treinen passen niet tussen de perrons in de Franse treinstations die meer dan vijftig jaar oud zijn. En dat geldt namelijk voor de meerderheid van de 1200 stations die het land telt. In Frankrijk zou nu al gesproken worden over ‘de blunder van de eeuw’, aldus de Franse krant ‘Le Monde’. Het kostte SNCF tot nu toe 50 miljoen euro om honderd perrons aan de treinen aan te passen. Maar dat bedrag gaat mogelijk nog veel hoger komen te liggen omdat er nog zo’n honderdtal perrons moeten worden verbreed.

Verkeerde maten

De vergissing gebeurde omdat de RFF, die verantwoordelijk is voor de exploitatie van het spoornet, de verkeerde maten doorgaf aan de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. De spoorwegbeheerder RFF had enkel de perrons opgemeten die nog minder dan dertig jaar oud zijn, zonder er bij stil te staan dat het merendeel van de Franse perrons meer dan vijftig jaar geleden is gebouwd, toen de treinen nog een beetje smaller waren. De SNCF plaatste op basis van de maten die ze van het RFF hadden doorgekregen hun bestelling voor de 2000 nieuwe treinen.

De nieuwe treinen zullen gaandeweg worden ingezet op het Franse spoornet. Op trajecten waar de perrons nog niet zijn aangepast, rijden voorlopig nog oude treinen. De gevolgen van deze ‘menselijke’ fout zijn vooral het grootst voor Lyon en het gebied van de Pyreneeën.

De Franse minister van Verkeer Frederic Cuvilier legt de schuld voor deze blunder bij het ‘absurde spoorwegsysteem’. ‘Als je de spoorwegbeheerder scheidt van het treinbedrijf, dan gebeuren dergelijke zaken’, aldus de minister
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_01113841
Plaats reactie