Eerste burgerpassagiers razen met 500 km/u in Japanse 'maglevtrein'
VIDEO Honderd gelukkige burgerpassagiers mochten een testritje van een goede 43 kilometer maken met de nieuwe hogesnelheidstrein in Japan. De magneetzweeftrein of kortweg maglevtrein haalde indrukwekkende snelheden van maar liefst 500 km/uur.
De magneetzweeftreinen werden eerder al getest met een rit tussen de steden Uenohara en Fuefuki, maar voor het eerst werden er ook gewone burgers toegelaten aan boord. De happy few, want er waren meer 125 keer meer kandidaten dan de in totaal 2.400 uitverkorenen die werden uitgeloot. De Central Japan Railway Company last nog tot tien december acht dagen van testritten met burgers in voor de experimentele Shinkansentrein, die nog een pak sneller gaat dan de beroemde Japanse kogeltreinen. Deze laatste rijden voorlopig nog met zo'n 320 km/uur. Ook niet onaardig natuurlijk en iets sneller dan de 300 km/u topsnelheid van de Thalys en Eurostar.
Magneetveld
De nieuwe Japanse hogesnelheidstrein 'vliegt' net boven de sporen door middel van een magneetveld. In het Engels heet dat 'magnetic levitation' of kortweg 'maglev'. Er is dus minder wrijving en daardoor ligt ook de snelheid hoger dan bij gewone treinen.
De ervaring van de passagiers was voor deze relatief korte afstand op de testlijn van bijna 43 kilometer in een flits voorbij. Je kan zelf een beetje meereizen in de vliegtuigachtige wagons via de bijgevoegde YouTube.
Dubbel zo snel
De maglevtreinen zullen bestaan uit zestien wagons en kunnen tot duizend passagiers vervoeren. Ze zullen vanaf 2027 worden ingezet om het traject tussen Tokio en Nagoya van de huidige 100 minuten met de kogeltrein naar 40 minuten te herleiden.
De Tokaido Shinkansen is 's werelds drukste hogesnelheidslijn met 151 miljoen passagiers per jaar.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... =hootsuite
Heel zotte technologie. Maar ik zou graag eens het kostenplaatje zien, hoe is dat in vergelijking met een hogesnelheidslijn. Verbruikt zo'n trein evenveel aan 300 of veel minder vanwege minder wrijvingen, maar wordt die uitgespaarde elektriciteit weer verspild door aan 500 te zweven....