nieuwstopic?!

Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bordensteker »

bobke berichtte dat Het Nieuwsblad schreef:Franse treinen te breed voor perrons

Voor Frankrijk is het wellicht de blunder van de eeuw: het Franse spoorbedrijf SNCF heeft 2000 nieuwe treinen besteld, maar die blijken nu te breed te zijn om door de perrons te kunnen rijden. Dat bevestigt spoorwegbeheerder RFF aan de Franse media, die de vergissing eerder al publiceerden.
De nieuwe aangekochte treinen passen niet tussen de perrons in de Franse treinstations die meer dan vijftig jaar oud zijn. En dat geldt namelijk voor de meerderheid van de 1200 stations die het land telt. In Frankrijk zou nu al gesproken worden over ‘de blunder van de eeuw’, aldus de Franse krant ‘Le Monde’. Het kostte SNCF tot nu toe 50 miljoen euro om honderd perrons aan de treinen aan te passen. Maar dat bedrag gaat mogelijk nog veel hoger komen te liggen omdat er nog zo’n honderdtal perrons moeten worden verbreed.

Verkeerde maten

De vergissing gebeurde omdat de RFF, die verantwoordelijk is voor de exploitatie van het spoornet, de verkeerde maten doorgaf aan de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. De spoorwegbeheerder RFF had enkel de perrons opgemeten die nog minder dan dertig jaar oud zijn, zonder er bij stil te staan dat het merendeel van de Franse perrons meer dan vijftig jaar geleden is gebouwd, toen de treinen nog een beetje smaller waren. De SNCF plaatste op basis van de maten die ze van het RFF hadden doorgekregen hun bestelling voor de 2000 nieuwe treinen.

De nieuwe treinen zullen gaandeweg worden ingezet op het Franse spoornet. Op trajecten waar de perrons nog niet zijn aangepast, rijden voorlopig nog oude treinen. De gevolgen van deze ‘menselijke’ fout zijn vooral het grootst voor Lyon en het gebied van de Pyreneeën.

De Franse minister van Verkeer Frederic Cuvilier legt de schuld voor deze blunder bij het ‘absurde spoorwegsysteem’. ‘Als je de spoorwegbeheerder scheidt van het treinbedrijf, dan gebeuren dergelijke zaken’, aldus de minister
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_01113841
Dus iemand ergens in de keten schreef: Maar dat bedrag gaat mogelijk nog veel hoger komen te liggen omdat er nog zo’n honderdtal perrons moeten worden verbreed.
Zo zie je maar ...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Het artikel bevat de nodige fouten. SNCF heeft niet 2000 treinen besteld, maar 'slechts' 340. Het getal 2000 slaat op de som van twee raamwerkcontracten die ten grondslag liggen aan de daadwerkelijk bestelde treinen. Het gaat ook niet over 1200 stations, maar over 1200 perrons. Hiervan is een deel inmiddels aangepast, de rest moet nog gebeuren voordat het nieuwe materieel instroomt, wat voorzien is tussen nu en 2016.

Het is al een tijd bekend dat de maten niet geheel correct zijn doorgegeven en RFF is al bezig met aanpassen van perrons, wat al gebudgetteerd is.

De uitspraak van Cuvillier slaat helemaal als een lul op een drumstel. Dit incident heeft niets te maken met de organisatie van een spoorsysteem maar alles met communicatie en interne data. Het maakt niet uit of je e-mail nou gaat naar infra[@]sncf.fr of naar infra[@]rff.fr, zolang degene die je vraag moet beantwoorden een fout maakt loop je het risico dat je onvolledige of verkeerde informatie krijgt. Een geïntegreerd bedrijf gaat daar niks aan veranderen, een tweede mailtje met "weet je dit 100% zeker?" is veel effectiever.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bordensteker »

Wat in elk geval óók fout geschreven is, en dát was de aanleiding voor mijn post: dat er staat dat er nog (veel) perrons zouden moeten worden verbrééd ...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Patrick »

Het kopstation Hamburg-Altona (Duitsland) verdwijnt.
Er komt een nieuw station op de plaats van het huidige S-Bahn station Diebsteich.
Er zullen 6 sporen zijn voor het nationale verkeer, 2 sporen voor de S-Bahn.
Het moet klaar zijn tegen 2023.
Reeds in 1997 waren er plannen maar de stad ging er toen niet op in.

Een artikel in het Duits en prentjes: http://www.spiegel.de/wirtschaft/untern ... 78715.html
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Oz is 2 dagen geleden overleden door een aanrijding met de S-bahn in Hamburg. Een a-typisch persoon wiens creaties en kriebels je vast al hebt gezien wanneer je in Hamburg was. Ik weet niet of ik het gepast vind dat zovele media over zijn overlijden berichten. Hij heeft mede het debat mogelijk gemaakt over vandalisme versus artistieke vrijheid, of de vrijheid om een grote grijze fabrieksmuur tegenover iemands woonkamer te bouwen. Een 64-jarige met een keer andere motivaties dan de gemiddelde 'sprayer.' http://www.abendblatt.de/hamburg/articl ... -sein.html

(Voor de duidelijkheid ben ik helemaal geen fan van zijn creaties)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Nachttreinen december 2014:

Er wordt weer serieus gesneden in het aanbod: Parijs-Berlijn wordt afgeschaft, het lijkt er op dat alles naar Kopenhagen wordt afgeschaften en Warschauw/Praag-Amsterdam wordt ingekort tot Keulen. Heeft iemand een mooi overzicht van het slachtveld?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rdv »

kika schreef:Nachttreinen december 2014:

Er wordt weer serieus gesneden in het aanbod: Parijs-Berlijn wordt afgeschaft, het lijkt er op dat alles naar Kopenhagen wordt afgeschaften en Warschauw/Praag-Amsterdam wordt ingekort tot Keulen. Heeft iemand een mooi overzicht van het slachtveld?
Voor dergelijke vragen is er één adres, de fantastische http://www.seat61.com.
Seat61.com schreef:It still looks certain that all German City Night Line sleepers trains to and from Copenhagen will cease from 1 November. The Paris to Berlin/Hamburg/Munich sleeper train will also be cut from December, and the Amsterdam to Prague and Warsaw sleeper will be cut back to run Cologne-Warsaw/Prague only, with separate connections from Amsterdam. Amsterdam to Munich/Zurich will remain, as will other CNL sleeper trains between Germany and Switzerland & Italy.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Tsja, de val van de nachttrein is een trend die jaren terug al in gang is gezet. Enerzijds door de verbetering van dagtreinen (je zit vanuit Nederland in 3 uur in Parijs, bijvoorbeeld), anderzijds door het grote aanbod aan budgetairlines die je voor een appel en een ei naar allerlei bestemming in en buiten Europa kunnen brengen.

De nachttrein is voor veel reizigers in verhouding duur, oud ('geen stopcontact? wat is dat nou?'), inflexibel en onhandig. Dat is heel spijtig voor de mensen die wel graag met nachttreinen reizen, maar dat zijn er kennelijk niet genoeg om het netwerk in ere te houden.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Voor een deel ben ik het met je eens, het nachttreinmaterieel is gemiddeld van het oudste dat er rondrijdt in Europa, en je zou dus moeten gaan nieuw materieel gaan kopen. Niet meteen evident in deze barre economische tijden. Toch heeft DB een beperkte aankoop gedaan van nieuw (dubeldeks)rijtuigen, en ook naar Schotland wordt er geïnvesteerd in nieuwe treinen. Het kan dus wel, zeker als de politieke wil er is.
Bovendien, je hebt gelijk wat betreft de oude nachttreintrajecten, een Amsterdam-Brussel-Parijs, dat doe je vandaag wel per Thalys, ook naar Frankfurt ben je beter af met een ICE. Maar naar Zwitserland? Spanje? Italië? Polen, Tsjechië of Hongarije? Zelfs per TGV is dat per dagtrein net iets te lang om echt comfortabel te zijn, wat mij betreft. 9 uur op een trein zitten, het is niet iedereen gegeven. Maar 9 uur of zelfs meer liggen op een trein, daar hebben veel minder mensen problemen mee. De markt voor nachttreintrajecten is dus verschoven, maar nog niet verdwenen. Het aanbod geraakt echter zo langzamerhand wel onder het kritische niveau...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Patrick »

groentje schreef:Maar 9 uur of zelfs meer liggen op een trein, daar hebben veel minder mensen problemen mee.
Je kan toch in een dagtrein ook gaan liggen?
In het gangpad :lol:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: nieuwstopic?!

Bericht door nahoj »

rdv schreef:
kika schreef:Nachttreinen december 2014:

Er wordt weer serieus gesneden in het aanbod: Parijs-Berlijn wordt afgeschaft, het lijkt er op dat alles naar Kopenhagen wordt afgeschaften en Warschauw/Praag-Amsterdam wordt ingekort tot Keulen. Heeft iemand een mooi overzicht van het slachtveld?
Voor dergelijke vragen is er één adres, de fantastische http://www.seat61.com.
Seat61.com schreef:It still looks certain that all German City Night Line sleepers trains to and from Copenhagen will cease from 1 November. The Paris to Berlin/Hamburg/Munich sleeper train will also be cut from December, and the Amsterdam to Prague and Warsaw sleeper will be cut back to run Cologne-Warsaw/Prague only, with separate connections from Amsterdam. Amsterdam to Munich/Zurich will remain, as will other CNL sleeper trains between Germany and Switzerland & Italy.
Ik vind de nachttrein tussen Keulen en Kopenhagen nu al niet meer terug in de reisplanners. Heeft men niet gewacht op 14 december, of zoek ik verkeerd?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Dat is correct, deze nachttrein rijdt sinds begin november niet meer.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door deadlock »

Is dat trouwens niet vanwege andere beperkingen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

In de winter zou het niet economisch zijn (daarom zijn er ook vaak vieze of ontbrekende wagons en is de restauratiewagen er tussenuit) en in 2015 zijn er inderdaad spoorwerken op Fünen. Dat is toch de officiële reden, Norwegian en Easyjet zijn vast tevreden.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Eerste burgerpassagiers razen met 500 km/u in Japanse 'maglevtrein'

VIDEO Honderd gelukkige burgerpassagiers mochten een testritje van een goede 43 kilometer maken met de nieuwe hogesnelheidstrein in Japan. De magneetzweeftrein of kortweg maglevtrein haalde indrukwekkende snelheden van maar liefst 500 km/uur.
De magneetzweeftreinen werden eerder al getest met een rit tussen de steden Uenohara en Fuefuki, maar voor het eerst werden er ook gewone burgers toegelaten aan boord. De happy few, want er waren meer 125 keer meer kandidaten dan de in totaal 2.400 uitverkorenen die werden uitgeloot. De Central Japan Railway Company last nog tot tien december acht dagen van testritten met burgers in voor de experimentele Shinkansentrein, die nog een pak sneller gaat dan de beroemde Japanse kogeltreinen. Deze laatste rijden voorlopig nog met zo'n 320 km/uur. Ook niet onaardig natuurlijk en iets sneller dan de 300 km/u topsnelheid van de Thalys en Eurostar.

Magneetveld
De nieuwe Japanse hogesnelheidstrein 'vliegt' net boven de sporen door middel van een magneetveld. In het Engels heet dat 'magnetic levitation' of kortweg 'maglev'. Er is dus minder wrijving en daardoor ligt ook de snelheid hoger dan bij gewone treinen.

De ervaring van de passagiers was voor deze relatief korte afstand op de testlijn van bijna 43 kilometer in een flits voorbij. Je kan zelf een beetje meereizen in de vliegtuigachtige wagons via de bijgevoegde YouTube.

Dubbel zo snel
De maglevtreinen zullen bestaan uit zestien wagons en kunnen tot duizend passagiers vervoeren. Ze zullen vanaf 2027 worden ingezet om het traject tussen Tokio en Nagoya van de huidige 100 minuten met de kogeltrein naar 40 minuten te herleiden.

De Tokaido Shinkansen is 's werelds drukste hogesnelheidslijn met 151 miljoen passagiers per jaar.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... =hootsuite

Heel zotte technologie. Maar ik zou graag eens het kostenplaatje zien, hoe is dat in vergelijking met een hogesnelheidslijn. Verbruikt zo'n trein evenveel aan 300 of veel minder vanwege minder wrijvingen, maar wordt die uitgespaarde elektriciteit weer verspild door aan 500 te zweven....
Plaats reactie