nieuwstopic?!

pietje
Berichten: 646
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

maarten schreef: 29 jun 2023, 15:22 Voor de provincie Overijssel in Nederland zijn zelfs batterijtreinen niet meer de voorkeursoptie (vanwege de kosten) maar zetten ze in op verdere elektrificatie:Batterijtrein op zijspoor: provincie wil twee Overijsselse spoorlijnen elektrificeren.

Dan gaat het om Almelo - Mariënberg en Zutphen - Hengelo.
Geweldig goed nieuws!
Ik was al blij dat men tijdig had ingezien dat waterstoftreinen peperduur zijn in aankoop en gebruik en waarschijnlijk ook zo blijven.
Volledige electrificatie heeft nog steeds mijn voorkeur met batterijen als tussenoplossing om sneller van diesel af te geraken. (een dure tussenoplossing, maar voor CO2- en stikstofreductie zijn de goedkope/eenvoudige oplossingen al lang gepasseerd)
Maar ik zou al blij zijn als binnen enkele decennia het volledige spoornet in de Benelux geëlectrificeerd is, met enkel nog iets met batterijen voor last-mile en rangeringen.

Hopelijk ziet men dit hier in België ook in zodat ook alles rond Gent zo snel mogelijk onder draad komt.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Het gaat hier over zo'n 60 kilometer aan niet-geëlektrificeerd spoor (enkelsporige trajecten met hier en daar een inhaalspoor) en een vloot bestaande uit 9 (Zutphen - Hengelo - Oldenzaal) + 3 (Almelo - Mariënberg - Hardenberg) treinen.
jan_olieslagers
Berichten: 3542
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Kompleet van de pot gerukt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/04/tgv-kat/
Dus omdat moeder en dochter hun lieve poesje niet fatsoenlijk vervoerden is de SNCF in fout en moet nu betalen?
Frankrijk begint stilaan de bananenrepubliek van Europa te worden.

Ik zou daar systematisch wegblijven, helaas kan ik niet zo vlot reizen tussen mijn oude Belgische heimat en mijn nieuwe Portugese, als het nog gekker wordt neem ik de overzetboot van Barcelona naar Genua om toch maar vooral bij Marianne te kunnen wegblijven. Dat kost dan wel wat centen maar ik zal me tenminste een beetje geruster voelen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

"Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken." :x

De menselijke maat is ver te zoeken, zo blijkt maar weer eens. Zou je hetzelfde reageren als het gaat over een peuter van anderhalf, die uit z'n reiswieg is ontsnapt en zich heeft verstopt onder een trein? Je gaat die trein gewoon laten vertrekken, en dat er naderhand een lijkkistje mag worden bezorgd... soit?

De kat waar het hier over gaat werd vervoerd in een reismand. De baasjes hebben dus geprobeerd om ervoor te zorgen dat het beestje zo veilig mogelijk vervoerd kon worden. Dat de kat vervolgens toch heeft kunnen ontsnappen is zeer tragisch.

De baasjes kwamen er ook niet pas op vertrekuur achter, ze hebben gedurende meer dan 20 minuten geprobeerd om het stations/treinpersoneel tot handelen te doen bewegen. Er gebeurde niks. Na vertrek van de trein zagen ze dat hun kat was overreden. Het personeel ter plaatse wimpelde ze vervolgens af met "het is maar een kat", "het is niet mijn probleem" en "dan had je 'm maar aan de riem moeten houden."

Het is niet alleen nalatig van de spoorwegen (een vertraagde trein is alleen maar vervelend) maar de manier waarop het personeel zich achteraf naar de rouwende baasjes gedroeg is uitermate schofterig. Het is wat mij betreft niet meer dan terecht dat SNCF hiervoor is veroordeeld.


2 jaar geleden gebeurde er iets enigszins vergelijkbaars in Engeland: een kat was bovenop een trein in London Euston gaan zitten. Die trein hebben ze vastgehouden, totdat ze het beest in beweging kregen. Dat heeft 2½ uur geduurd.
jan_olieslagers
Berichten: 3542
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Dat de kat vervolgens toch heeft kunnen ontsnappen is zeer tragisch.
Nee, dat is zeer stom van de baasjes. Dat die mensen zo stom konden doen, dat is tragisch, jawel.
Zou je hetzelfde reageren als het gaat over een peuter van anderhalf, die uit z'n reiswieg is ontsnapt en zich heeft verstopt onder een trein?
Als dat met een peuter gebeurde dan klaagde ik (als SNCF zijnde) de ouders (of de door hen aangestelde begeleiders) aan voor verregaand schuldig verzuim. Komt voor mij heel dicht bij "onachtzaamheid met de dood tot gevolg" en daar staan - terecht - stevige straffen op.
De menselijke maat is ver te zoeken
Dat ligt er maar aan wat men bedoelt met "de menselijke maat". Voor mij is de menselijke maat dat eenieder verantwoordelijk is voor de eigen handelingen - inclusief de eigen fouten. Zeker kan eenieder al eens iets misdoen - maar als dat gebeurt dan moet men dat ook kunnen erkennen, in plaats van direct op anderen te beginnen schieten.
"dan had je 'm maar aan de riem moeten houden."
Essattamento! Dat het personeel niet altijd heel delicaat communiceerde kan ik me goed voorstellen, en is inderdaad te betreuren, maar dat verandert niets aan de feiten. De volle verantwoordelijkheid blijft bij de baasjes van het lieve arme poesje.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Als ze die kat onder de arm hadden meegenomen, of erop hadden vertrouwd dat het beest netjes naast hun zou blijven lopen, dan zou ik me nog deels in je mening kunnen vinden. Maar dat was gewoon niet het geval.

De kat zat in een reismand. De baasjes hebben dus redelijke voorzorgsmaatregelen genomen, een riem zou niet meer of minder hebben gedaan voor de veiligheid van die kat. Als die kat in paniek raakt en wegrent dan is een riem ook zo losgerukt.

Overigens, waar ik eerder "reiswieg" zei bedoelde ik "kinderwagen". Peuters hoeven niet meer in een wieg. Het is laat. :-)


En ja, natuurlijk zijn de baasjes verantwoordelijk voor het doen en laten van hun kat. Maar een trein laten vertrekken "want het is toch maar een kat" is gewoon onmenselijk. Dat zou niet gebeuren als het zou gaan om een peuter die zich daar verstopt heeft.
trainlovertje
Berichten: 2373
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

Sorry Jan, maar dat is veel te kort door de bocht. De details zijn niet gekend, hoe dit is kunnen gebeuren. En de reactie vind ik ongepast.

Als de kat in paniek is, kan die in een flits wegspurten, zelfs gewoon bij het openen van de deur van de reismand. Ze kunnen net zo voorspelbaar zijn als peuters die al de hele tijd langs de ouders lopen en opeens beslissen in een andere richting weg te rennen en binnen de drie seconden tussen de perronrand en de trein komen vast te zitten, bijvoorbeeld.
Het kan iedereen overkomen, maar niemand denkt dat het hem/haar zal overkomen en noemt de ander die het overkomen is nalatig...
jan_olieslagers
Berichten: 3542
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de beleefde gematigde toon. Ik wist wel dat ik nogal wat mensen tegen de haren in ging strijken... maar ik blijf bij mijn standpunt.

Zeker, iedereen denkt dat het enkel anderen kan overkomen. En ja, ik ben ook wel een beetje benieuwd naar de details; maar die kunnen niets veranderen aan de essentie: het is aan de baasjes om de kat op een veilige manier te vervoeren. Mislukt dat, om gelijk welke reden, dat ligt de verantwoordelijkheid enkel bij de baasjes.

Ik blijf het onaanvaardbaar vinden dat SNCF veroordeeld werd. Ook al is 1000 euro een habbekrats voor zo'n grote organisatie, het principe van de veroordeling zal hen zwaarder wegen. Bij een volgend gelijkaardig verhaal - en die zijn onvermijdelijk - zal er bijna automatisch een heel wat zwaardere straf uitgesproken worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 646
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

Ik vind het toch ne moeilijke: niemand wist blijkbaar exact waar de kat zich bevond.
Er was alleen bekend dat ze ergens onder de trein gekropen was.
Het zou zomaar gekund hebben dat ze intussen langs de andere kant van de trein verder gelopen was of zo.
Ik ga er ook ergens vanuit dat de eigenaars van de kat niet voor de kosten zouden willen opdraaien om heel dat station voor onbepaalde tijd te blokkeren?

Ik heb zelf 2 katten en ben er vrij sterk van overtuigd dat als die zich onder een trein zouden verstoppen, ze vanzelf wel aan de kant gaan als die zich in beweging zet.
Dus vind ik het vreemd dat deze kat zich heeft laten overrijden, lijkt mij niet echt het gedrag dat je zou verwachten.

Achteraf gezien had het personeel idd de trein moeten tegen houden, maar op het moment zelf is het niet ondenkbaar dat er een andere afweging werd gemaakt volgens wat ze toen wisten. Er is toch een hemelsbreed verschil tussen " we wisten exact waar ze zat en wat er zou gebeuren als de trein vertrekt" en "we hadden een vermoeden in weke omgeving ze ergens zat en hadden het raden naar wat er ging gebeuren"
4017-4018
Berichten: 593
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwstopic?!

Bericht door 4017-4018 »

Ok, men wist niet waar de kat juist onder de trein was, maar zolang je een vermoede hebt dat die onder die trein zit, laat je hem toch niet vertrekken?

Waarom die niet is weg gesprongen, mss zat die vast of zo.
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22537
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Op basis van vermoedens een trein blijven tegenhouden? Sorry maar als na controle de kat niet te zien is moet je uw vermoeden aanpassen en er vanuit gaan dat ze niet in de weg zit, anders sta je daar volgend jaar nog te kijken op basis van datzelfde eerste vermoeden. Ik ben ook een dierenliefhebber maar als je een vermoeden hebt dat nergens blijkt te kloppen wegens geen bewijs dan vervalt het vermoeden voor mij.
4017-4018
Berichten: 593
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwstopic?!

Bericht door 4017-4018 »

En is die controle gebeurd? Denk ik nie (anders was die kat niet overreden zou ik denken).
Ciao Ciao
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Reuel »

Terecht vind ik. Vooral de proportionaliteit doet er 'm toe . Als er in Frankrijk om de haverklap heelder stations kunnen worden ontruimd voor een achtergelaten sacoche of een vergeten broodje kip curry, kun je ook eventjes wat moeite doen om één trein grondig te inspecteren voor vertrek, in het uitzonderlijke voorval waar er een beestje ontsnapt. 't Is dat het 'm gedaan heeft bij de rechter vermoed ik ;)
Laatst gewijzigd door Reuel op 06 jul 2023, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22537
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

4017-4018 schreef: 05 jul 2023, 10:23 En is die controle gebeurd? Denk ik nie (anders was die kat niet overreden zou ik denken).
Geen enkele controle is waterdicht als een dier zich echt verstopt kan je nooit 100% zeker zijn, een dier blijft ergens een bepaald instinct volgen. De lompste dieren zijn daarin bijvoorbeeld duiven.
4017-4018
Berichten: 593
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwstopic?!

Bericht door 4017-4018 »

Dat wel ja, maar de vraag is of er een controle is uitgevoerd
Ciao Ciao
Plaats reactie