nieuwstopic?!

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

en in bruzzel zijn "ze" nog niet afgekoeld:
> Nieuws
Jongeren gooien straatsteen door ruit van bus in Anderlecht
In Anderlecht hebben jongeren vanmiddag een straatsteen door de ruit van een MIVB-bus gegooid. Het incident gebeurde in de Emile Grysonlaan in de Anderlechtse wijk Het Rad vlakbij metro Ceria. Rond 15.30 uur smeet iemand uit een groepje jongeren een straatsteen door een zijruit van een bus.
Aangeslagen
Het incident gebeurde met een bus van lijn 75, die op dat moment drie reizigers vervoerde. De geshockeerde buschauffeur reed onmiddellijk naar de stelplaats terug en besliste om het werk neer te leggen. Ook de passagiers waren erg aangedaan door het voorval. Een patrouille van de politie van de zone Brussel-Zuid was heel snel ter plaatse maar kon niemand oppakken. Geen enkele getuige kon een verklaring afleggen. In overleg met de MIVB werd beslist om de lijn tijdelijk niet meer te bedienen.
Nieuwe staking vermijden
Kort na het voorval werd een spoedvergadering bijeengeroepen waar zowel de vakbonden als de directie en de veiligheidsdiensten van de MIVB aan deelnamen. Volgens Chris Eckers van de liberale vakbond werd op die vergadering beslist om morgen tijdelijk extra veiligheidspatrouilles op de bussen van de lijnen 46 en 75 te plaatsen. Het zou gaan om zes extra bewakers. "Op die manier hopen we de gemoederen bij de buschauffeurs te bedaren. We willen absoluut vermijden dat er morgen opnieuw een staking uitbreekt", aldus Eckers. (belga/gb)
Lees ook: 24-urenstaking bij MIVB na incident met molotovcocktail
20/03/08 19u10
bron:De Morgen

"Studies over heractivering IJzeren Rijn nog dit jaar afgewerkt"
Alle studies over de heractivering van de IJzeren Rijn zullen dit jaar nog afgewerkt worden. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters gisteren in het Vlaams Parlement gezegd. Volgens hem is het mogelijk varianten te onderzoeken, maar wil Vlaanderen in elk geval vooruitgang boeken.
Er komen drie studies over de heractivering van de IJzeren Rijn. Een ervan, de vervoersprognose, is al afgewerkt. De kosten-batenanalyse komt er tegen het einde van de zomer. De spoortechnische studie zou eind september klaar moeten zijn.
Publicatiedatum: 20 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20782-Stud ... werkt.html
Bartjedj

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bartjedj »

Is Anderlecht dan echt zo'n schurkenstaat :shock: :?

BDJ
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

nee Anderlecht staat helemaal niet bekend als schurkengemeente, nochtans zeggen de berichten wel iets anders.
> Nieuws
Maastricht betaalt mee aan sneltramlijn met Hasselt
De Stad Maastricht gaat in mei een intentieverklaring ondertekenen dat ze participeert en meebetaalt aan de lightrail Hasselt-Maastricht. Deze sneltramlijn moet vanaf 2012 in gebruik zijn. De Vlaamse regering heeft voor deze eerste van drie sneltramlijnen uit het Spartacusplan 55 miljoen euro opzijgelegd. In Lanaken wordt deze spoorlijn ontdubbeld en het station naar de bewonerszijde van de lijn verhuisd. (belga/adv)
20/03/08 08u44

> Nieuws
Opnieuw geweld op MIVB-bus
Op een bus van de MIVB heeft gisteravond in Anderlecht opnieuw een gewelddadig incident plaatsgevonden. Eerder op de dag hadden jongeren in Anderlecht al een straatsteen door de ruit van een MIVB-bus gegooid. In het recentste geval was het een passagier die na een woordenwisseling met de chauffeur een ijzeren staaf pakte en de bestuurderspost en de voorruit te lijf ging. Er raakte niemand gewond.
Dader aangehouden
Het incident gebeurde om 21.13 uur in een bus van de lijn 46, aan het Raadsplein in Anderlecht. De buschauffeur wist heelhuids te ontkomen nadat hij via een stil alarm de politie en de veiligheidsdienst van de MIVB had gewaarschuwd.
De politie en de beveiligingsmensen waren zeer snel ter plaatse. Ze hebben de dader kunnen aanhouden. Hij wordt op dit moment verhoord door de ordediensten. (belga/svm)
20/03/08 23u57

> Nieuws
Lijnchauffeurs Dilbeek staken na beschieting bus in Anderlecht

De buschauffeurs van de stelplaats van De Lijn in Dilbeek hebben vrijdagochtend het werk neergelegd. Ze protesteren zo tegen de beschieting van een bus donderdagavond, zo meldt de VRT-nieuwsdienst.
Door de staking zal er ernstige hinder zijn in Dilbeek, Meerbeek, Alsemberg en Zaventem. De vakbond ACOD verwacht dat de staking in de loop van de dag nog zal uitbreiden.
Op een bus van de MIVB heeft gisteravond in Anderlecht ook opnieuw een gewelddadig incident plaatsgevonden. Eerder op de dag hadden jongeren in Anderlecht al een straatsteen door de ruit van een MIVB-bus gegooid.
In het recentste geval was het een passagier die na een woordenwisseling met de chauffeur een ijzeren staaf pakte en de bestuurderspost en de voorruit te lijf ging. Er raakte niemand gewond. Eergisteren probeerde in Anderlecht nog iemand een molotoccocktail in een bus te gooien. (belga/mvdb)
21/03/08 07u09

> Nieuws
Alle bussen, trams en metro's van MIVB rijden
In Brussel zijn alle bussen, trams en metro's van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB vanmorgen uitgereden. Na de twee nieuwe incidenten van donderdagmiddag en -avond is er dus geen nieuwe spontane staking uitgebroken in Brussel.
Op een bus van de MIVB deed er zich donderdagavond in Anderlecht opnieuw een incident voor. Een passagier had na een woordenwisseling met een buschauffeur een ijzeren staaf genomen en ging de bestuurderspost en de voorruit te lijf. Dezelfde middag hadden jongeren, ook in Anderlecht, een steen door de zijruit van een bus gegooid.
Er werd gevreesd voor nieuwe acties van het MIVB-personeel, maar die blijven dus uit. Op 27 maart is er een nieuwe vergadering gepland met de directie en de vakbonden van de MIVB. In Vlaams-Brabant is het busverkeer vrijdag wel ernstig verstoord door een spontane staking bij de buschauffeurs in Dilbeek na een schietincident. (belga/odbs)
21/03/08 08u13

> Nieuws
Ook Antwerpse lijnchauffeurs legden (even) werk neer
De chauffeurs van De Lijn in Antwerpen hebben vandaag 1,5 uur lang spontaan het werk neergelegd. Sinds 12.30 uur verloopt alles weer normaal.
Rond 11 uur staakten de personeelsleden van de openbare vervoermaatschappij uit protest tegen de veroordeling van een collega-trambestuurder door de politierechtbank. De man kreeg een boete en een rijverbod als gevolg van een dodelijk ongeval op het Antwerpse Astridplein in 2006. De vakbonden bemiddelden met succes en na anderhalf uur staking gingen de chauffeurs opnieuw aan het werk. (belga/svm)
21/03/08 13u09
alle berichten komen uit De Morgen
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: nieuwstopic?!

Bericht door ronny »

Om het hoofd te bieden aan de complexe operationele en juridische situatie die het gevolg is van de herstructurering van de NMBS in 2004-2005, wil de regering alle activa die de spoorweginfrastructuur uitmaken onder infrabel groeperen. De overheidsschuld neemt dan ook de historische schuld van het Fonds voor spoorweginfrastructuur over.
Persbericht van de ministerraad van 20 maart 2008
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Heel erg bedankt Ronny voor je bericht. Ik roep iedereen op zijn voorbeeld te volgen.
Maar nu Het Nieuws:

Duitsland wil transitverkeer aan banden leggen
In een voorontwerp van het Duitse Masterplan voor Goederenvervoer en Logistiek is één van de maatregelen voor een efficiënter vervoersysteem onder meer het aan banden leggen van het transitverkeer ten voordele van shortsea.
Door de verschillende vervoersmodi beter op elkaar af te stemmen wil het Duitse Transportministerie de sterkte van elke modus op zich optimaliseren. Zo krijgt ook het spoor in het Masterplan een belangrijke rol toebedeeld. Tegen 2025 wil de Duitse overheid het marktaandeel van het spoor met 3% verhogen. Er zal tevens werk gemaakt worden van het uitbouwen van elektronische verkeersmanagementsystemen en telematica en van goede opleiding in de transport- en logistieksector.
(Zie De Lloyd van 26/03/2008.)
Publicatiedatum: 25 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20815-Duit ... eggen.html

> Nieuws
De Lijn past past dienstregeling in Limburg aan
De openbare vervoersmaatschappij De Lijn Limburg is vandaag gestart met een bijsturing van de dienstregeling op heel wat lijnen en met twee nieuwe projecten in het kader van netmanagement in Opglabbeek en Sint-Truiden, zo laat woordvoerster Sonja Loos van De Lijn Limburg vandaag weten. Op heel wat lijnen werden kleinere aanpassingen doorgevoerd die er kwamen op vraag van klanten of lokale overheden.
Lijn G8
In Opglabbeek kunnen reizigers vanaf vandaag ieder uur een rit met lijn G8 maken tot aan de Nieuwe Kempen via het centrum van Louwel. Hierdoor zijn Louwel en de wijken Nieuwe Kempen/Denneweelde en het centrum van Opglabbeek beter met mekaar verbonden.
Ter hoogte van het station van Genk zijn eveneens aansluitingen voorzien op de streeklijnen van onder meer Hasselt, Houthalen, Diepenbeek, Maaseik en Maastricht en op de andere lijnen van het G-net, zo zegt Loos.
Avondlijn
Ook het stadsnet van Sint-Truiden is voorzien van bijkomende aansluitingen op de treinen naar Hasselt en Brussel en krijgt er nu ook een avondlijn bij, in navolging van de steden Hasselt en Genk.
De avondlijn brengt reizigers van maandag tot zaterdag ook na 19 uur vanuit het stadscentrum van Sint-Truiden naar alle haltes die op het grondgebied van Sint-Truiden liggen, aldus nog de woordvoerster. (belga/ka)
25/03/08 15u22
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... -aan.dhtml

NMBS verbetert resultaat ondanks verlies B-Cargo
"2007 was een winstgevend jaar voor heel de NMBS, waaronder de NMBS-groep, de Holding en Infrabel vallen. De operationele NMBS-groep zal dicht bij een break-even uitkomen", zegt gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker. B-Cargo blijft niettemin verlieslatend.
B-Cargo maakte vorig jaar een verlies van 20 miljoen euro, maar heeft een lange weg afgelegd, "want we komen van verliezen rond de 200 miljoen euro", zei Descheemaecker zopas in De Gast, een debatprogramma van Trends en Kanaal Z.
Descheemaecker wil B-Cargo dan ook als onderdeel van de NMBS laten groeien hoewel andere stemmen opgaan om B-Cargo te verkopen. "Alle regeringen, federaal en regionaal, hebben duidelijk gemaakt dat logistiek een core business voor hen is. Iedereen die het beste met de NMBS voorheeft, is voor de geïntegreerde aanpak. Ook staatssecretaris Etienne Schouppe was vroeger steeds een voorstander van een geïntegreerd bedrijf", benadrukt Descheemaecker.
Publicatiedatum: 26 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20821-NMBS ... Cargo.html

Deutsche Bahn stelt beslissing over privatisering uit
De toezichtsraad van Deutsche Bahn zal, tegen de planning in, vrijdag geen beslissing nemen over de privatisering van de spoormaatschappij. Het besluit zal pas na 28 april vallen, datum waarop de partijen van de regeringscoalitie opnieuw samenkomen om de strategie rond DB te bespreken.
DB wacht op de beslissing van de regeringspartijen, en in het bijzonder van de SPD, die het meeste weerstand biedt tegen een gedeeltelijke privatisering van de Duitse spooroperator. De sociaal-democraten willen vermijden dat de aandelen in handen komen van grote institutionele investeerders en eisen daarom een verdeling over verschillende particuliere aandeelhouders.
Publicatiedatum: 26 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20828-Deut ... g_uit.html

> Nieuws
Treinverkeer Aarschot - Testelt gehinderd door panne aan trein
Een goederentrein die in panne was gevallen, heeft hinder veroorzaakt op het spoortraject tussen Aarschot en Testelt, een deelgemeente van Scherpenheuvel-Zichem. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. De goederentrein viel ter hoogte van de splitsing Oost-Aarschot in panne.
Tussen Aarschot en Testelt was er daardoor tussen 10 en 11 uur slechts één spoor vrij. Het andere spoorverkeer liep daardoor vertragingen van een tiental minuten op. Ook stond op het traject één overweg in alarm, dat wil zeggen dat de slagbomen naar beneden waren en autobestuurders zeer voorzichtig moesten oversteken.
Omstreeks 11 uur was de defecte trein weggesleept en kon het treinverkeer op een normale manier hernemen. (bellga/tdb)
26/03/08 12u01
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rein.dhtml

> Nieuws
Smeulende locomotief veroorzaakt hinder op spoorlijn naar Nederland
Op de spoorlijn tussen Essen en het Nederlandse Roosendaal heeft een smeulende locomotief vanochtend voor hinder gezorgd. Tussen 10 uur en 11 uur was er geen verkeer mogelijk tussen beide stations. De stoptreinen ondervonden relatief weinig hinder van het incident maar de Benelux- en Thalys-treinen kunnen vertragingen van een half uur tot een uur opgelopen hebben.
De locomotief was van een goederentrein die op weg was naar het station van Roosendaal. Net voor hij het station binnen reed, werd er rook opgemerkt in de machinekamer. Daar bleek een klein brandje aan het smeulen. Het probleem was snel onder controle, maar door het incident was er tussen Essen en Roosendaal geen verkeer mogelijk van 10 tot 11.10 uur.
De lokale stoptreinen werden beperkt tot Essen, waar de reizigers konden overstappen op Beneluxtreinen. Maar enkele Beneluxtreinen en Thalystreinen die net langs dat traject passeerden, zouden volgens Infrabel wel vertragingen opgelopen hebben van een half uur tot een uur. Die vertragingen zouden in de loop van de verdere voormiddag en vroege namiddag moeten verdwijnen. (belga/tdb)
26/03/08 12u32
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... land.dhtml

Aantal zelfmoorden onder treinen daalt licht
In 2007 pleegden 93 personen zelfmoord door zich onder een trein te werpen. Dat zijn er iets minder dan in 2005 (96) en 2006 (97). Het aantal zelfmoordpogingen lag beduidend lager dan de voorbije jaren. In 2007 waren er 74 pogingen, tegenover 88 in 2005 en 91 in 2006. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte op een schriftelijke vraag van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang).
Kostenplaatje
De meeste zelfmoorden in 2007 deden zich voor in Vlaanderen (70), tegenover 21 in Wallonië en 2 in Brussel. Dat is ook het geval voor het aantal zelfmoordpogingen. In Vlaanderen werden er 48 geteld, in Wallonië 20 en in Brussel 6. Het kostenplaatje van deze zelfmoorden beliep voor de NMBS in 2007 244.050 euro (308.703 euro in 2006). Voor de zelfmoordpogingen was dat 15.365 euro (54.762 euro in 2006).
Preventie moeilijk
"De zelfdodingen en pogingen tot zelfdoding gebeuren gelijkmatig verdeeld over het hele net", aldus Vervotte. Verhoudingsgewijs doen er zich meer voor langs de belangrijke lijnen waar de treinen tegen een hoge snelheid rijden en op plaatsen waar de sporen bereikbaar zijn zoals perrons en overwegen. Het is volgens de minister moeilijk om preventieve maatregelen te nemen. (belga/tdb)
26/03/08 12u53
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... icht.dhtml

> Nieuws
"Variabel loon NMBS-toplui wel verbonden met stiptheid"
Voormalig staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a) zegt dat het variabel loon van de toplui bij de NMBS wel degelijk gelinkt is aan de stiptheid van treinen. Hij wijst erop dat de beoordelingsscore voor de drie CEO's in 2006 sterk is gedaald ten opzichte van 2005 en dat had voornamelijk te maken met de dalende stiptheidscijfers.
Topman ontkent
In een interview met Trends ontkent NMBS-topman Marc Descheemaecker dat de bonussen van de NMBS-toplui aan de stiptheid van de treinen is verbonden, zoals vorig jaar door Tuybens was aangekondigd. "Ik heb dat ook in de krant gelezen maar dat is nooit zo aan ons meegedeeld. Ik ga ervan uit dat de nieuwe minister gewoon de wet volgt", zegt Descheemaecker.
Hervorming
Tuybens zegt dat de voogdijminister uiteraard de wet moet volgen en dat het inderdaad het prerogatief van de raden van bestuur van de NMBS is om de loonvoorwaarden te bepalen. Hij wijst er echter op dat de drie voorzitters van de raden van bestuur op zijn verzoek hem op zijn kabinet zijn komen vinden met een voorstel om de componenten van het variabel gedeelte van het salaris te hervormen. Op die manier zouden niet enkel financiële aspecten in rekening worden gebracht, maar ook zaken als klantentevredenheid, stiptheidscijfers en sociale dialoog.
Die oefening werd volgens Tuybens ergens midden 2006 afgerond en heeft geresulteerd in een "substantiële daling" van de beoordelingsscore voor de drie CEO's, die aan de basis ligt van het variabele loon. In 2005 lag die score op 2,9 punten op 3, terwijl het in 2006 om 2,3 op 3 ging.
Daling stiptheid
Tuybens wijst erop dat de beoordelingsscore voor 2007 klaarblijkelijk nog niet is opgesteld, omdat de cijfers voor dat jaar nog niet volledig zijn afgerond. De Vlaamse socialist zegt evenwel aan te nemen dat de raden van bestuur van de vennootschappen van de NMBS voor 2007 wellicht tot een beoordelingsscore zullen komen die lager zal liggen dan 2,3, gezien de verdere daling van de stiptheid. "Maar dat is de verantwoordelijkheid van de raden van bestuur, niet van de politiek", luidt het. (belga/gb)
26/03/08 19u21
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... heid.dhtml

Nieuwe website voor gecombineerd vervoer
De Franse organisaties ADEME en AFT-Iftim hebben een website opgestart die volledig gewijd is aan het gecombineerd vervoer. De site richt zich tot de verladers en de transporteurs, maar ook tot het grote publiek.
Naast pedagogische tools, vindt men er een databank terug met de coördinaten van alle spelers uit de sector van het gecombineerd vervoer (in Frankrijk).
Op de site staat ook een CO2-uitstootcalculator die ontwikkeld werd door het ADEME (Agence de l'Environnement et de la Maîtrise de l'Energie). Aan de hand van het traject en het gewicht van de vervoerde goederen kan men zijn de CO2-voetafdruk berekenen.
http://www.viacombi.fr/
Publicatiedatum: 27 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20835-Nieu ... rvoer.html

> Nieuws
"Aantal seinoverschrijdingen op sporen blijft stijgen"
Ondanks de engagementen die werden genomen na de treinramp in Pécrot in 2001, blijft het aantal seinoverschrijdingen stijgen. Dat blijkt volgens Kamerlid Geert Versnick (Open Vld) uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) op zijn schriftelijke vraag. Versnick dringt aan op maatregelen.
Verdubbeling
"Terwijl er in 2005 nog 48 seinoverschrijdingen waren op hoofdsporen, is dit in 2007 gestegen tot vijftig. Nog erger is het gesteld met het aantal seinoverschrijdingen op bijsporen, waar het aantal in 2005 op veertien lag en in 2006 op tien. Daar zien we in 2007 een verdubbeling naar achttien", luidt het.
"Maatregelen nemen"
Versnick noemt de cijfers "zeer verontrustend". "De lessen die we getrokken hebben uit de ramp in Pécrot en de engagementen die daaruit volgden, werken blijkbaar nog niet afdoende. Ik zal er bij de bevoegde minister op aandringen om de aangegane initiatieven kritisch te analyseren en bijkomende maatregelen te nemen om het aantal seinoverschrijdingen te verminderen".
Bij de treinramp in Pécrot in maart 2001 vielen acht doden. Seinoverschrijding was volgens de volksvertegenwoordiger een van de oorzaken van de ramp. (belga/sd)
+ een mooie foto: Afbeelding 27/03/08 13u04
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... jgen.dhtml

Railion Scandinavia officieel van start
Railion Scandinavia, de joint venture van DB-dochter Railion (51%) en de Zweedse vrachtoperator Green Cargo (49%) heeft alle nodige licenties bemachtigd om van start te gaan. Streefdoel van Railion Scandinavia is een efficiënte dienstverlening te verzorgen tussen de Noordse landen en Centraal-Europa.
De joint venture zal aanvankelijk vrachtdiensten aanbieden tussen de Zweedse en Duitse hubs Malmö en Hamburg-Maschen. Ze heeft alvast 23 zogenaamde "multisystem class locomotieven 185" besteld.
Publicatiedatum: 28 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20850-Rail ... start.html

> Nieuws
'Niets geleerd uit treinramp Pécrot'
Het aantal seinoverschrijdingen blijft stijgen ondanks de engagementen die werden genomen na de treinramp in Pécrot.' Dat besluit Geert Versnick (Open Vld) uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) op zijn vraag. De NMBS nuanceert de cijfers.
In 2005 waren er 48 seinoverschrijdingen op hoofdsporen, in 2007 waren het er 50. Op bijsporen zoals rangeersporen lag het hoger, met 14 overschrijdingen in 2005, 10 in 2006 en 18 in 2007. Versnick noemt de cijfers "zeer verontrustend". "De lessen die we getrokken hebben uit de ramp in Pécrot en de engagementen die daaruit volgden, werken blijkbaar nog niet afdoende." Hij vraagt bijkomende maatregelen.
Bij de treinramp in Pécrot in maart 2001 vielen acht doden. Seinoverschrijding was volgens de volksvertegenwoordiger een van de oorzaken van de ramp.
"Het gaat doorgaans maar over een heel beperkte afstand", nuanceert Jochen Goovaerts van de NMBS. "Als een trein niet tijdig stopt voor een rood licht, betekent dat in de meerderheid van de gevallen dat hij twee tot maximaal vier meter voorbij het sein tot stilstand komt. Elke overschrijding is er een te veel omdat er een veiligheidsrisico mee verbonden is, maar doorgaans is er nog een veiligheidszone van enkele kilometers."
"Het grootst aantal overschrijdingen gebeurt op bijsporen, zijsporen of rangeersporen zoals in de haven van Antwerpen. Daar is het veiligheidsrisico sowieso veel kleiner dan op het volle reizigersnet", vervolgt Goovaerts. "Bij opleidingen van de treinbestuurders wordt aan sensibilisering gewerkt, maar het blijft een menselijke factor die je nooit volledig kunt controleren." Een duidelijke reden voor de stijging is er niet, aldus Goovaerts. "Elk jaar neemt het aantal treinen toe, statistisch gezien stijgt de kans op een overschrijding dan ook."
Bij Infrabel, verantwoordelijk voor de spoorweginfrastructuur, wijzen ze er nog op dat sinds 2006 de seinen op het spoorwegnet geleidelijk worden uitgerust met een automatische stopfunctie. Tegen 2010 moet 50 procent van de seinen, op het drukste deel van het net, ermee uitgerust zijn, tegen eind 2012 het hele net. (belga/dm)
28/03/08 08u27
1 reactie:
Hugo De Rycke, wetteren
Een korte maar veelzeggende repliek op deze publicatie: op 2.587.964 seinen die over het hele NMBS-net staan verspreid zijn er amper 48 overschrijdingen waarvan een gedeelte ingevolge mechanisch defect (bv sein te vroeg dichtgevallen). Een proficiat voor de treinbestuurders ook al worden ze regelmatig de grond ingeboord.
28/03/08 14u44
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... crot.dhtml


> Nieuws
NMBS betrapt elke dag 520 zwartrijders
Elke dag worden ongeveer 520 mensen betrapt zonder of met een ongeldig vervoerbewijs. Over de eerste elf maanden van 2007 betrapte de NMBS zo 174.000 reizigers, een cijfer dat ieder jaar vrij stabiel blijft. (belga/ka)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ders.dhtml

Winst DB stijgt ondanks stakingen
De winst van Deutsche Bahn is in 2007 voor het derde jaar op rij gestegen. Hetzelfde geldt voor de omzet en de transportprestaties. Om de groei dit jaar voort te kunnen zetten, dringt ceo Hartmut Mehdorn aan op een gedeeltelijke privatisering van DB.
DB boekte in 2007 een nettowinst van 1,7 miljard euro, een toename van 2,1% in vergelijking met het jaar ervoor. De omzet steeg met 4,2% tot 31,3 mrd EUR, terwijl de EBIT en de EBITDA een groei kenden van respectievelijk 16,9 en 4,8%.
Toch hadden de jaarcijfers van DB een flink stuk hoger kunnen liggen. De activiteiten van de Duitse spooroperator werden vorig jaar immers overschaduwd door stakingen en maandenlange stakingsdreiging van machinistenbond GDL.
Niettemin werd in 2007 in totaal 312,8 miljoen ton goederen vervoerd (+1,7%). De transportprestaties namen toe met 2,5% tot 98,794 miljard tonkilometer.
(zie De Lloyd van 02/04/08)
Publicatiedatum: 31 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20867-Wins ... ingen.html

Project voor spoortunnel tussen Helsinki en Tallinn
De burgemeesters van Helsinki en Tallinn hebben afgelopen vrijdag een akkoord ondertekend over de eerste haalbaarheidsstudie voor een spoortunnel tussen de de Finse hoofdstad en de hoofdstad van Estland.
Beide hoofdsteden zullen elk 100.000 EUR inbrengen in het project. Voor de financiering van de studie rekenen ze op Europese steun, die tot 50% zou kunnen oplopen. Aan de studie hangt een prijskaartje van 500 à 800.000 EUR.
De 80 km lange tunnel onder de Oostzee zou de langste spoortunnel in Europa worden. Deze infrastructuur maakt deel uit van "Rail Baltica", het prioritaire TEN-project tussen Warschau en Helsinki. Een eerste haalbaarheidsrapport wordt in de loop van 2009 verwacht. De duur van de werken wordt op 15 jaar geraamd.
Publicatiedatum: 31 maart 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20869-Proj ... llinn.html

> Nieuws
NMBS belooft extra trein van Kempen naar Brussel
De NMBS heeft beloofd vanaf midden juni een extra trein in te leggen vanuit de Kempen richting Brussel. "Er komt tijdens de spitsuren een extra trein vanuit Herentals naar Brussel-Zuid. De trein vertrekt om 7.54 uur en komt een uur later aan in Brussel", zegt Bert Celis, woordvoerder van het actiecomité 'turnhoutmanage.be'.
"We zijn tevreden met die toezegging. Zo ontstaan er ook meer mogelijkheden voor pendelaars vanuit Wolfstee, Bouwel, Nijlen, Kessel, Heist-op-den-Berg en Berlaar." Het actiecomité wil nu nog werk maken van betere verbindingen voor de pendelaars van Tielen en Turnhout. (belga/sam)
31/03/08 19u55
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ssel.dhtml

MIVBinfo - Vrijdag 21 maart 2008

UW MENING TELT, LAAT ZE DUS HOREN
Herinnert u zich de grote veranderingen die de MIVB heeft doorgemaakt in 2007: het nieuwe nachtnet Noctis, de herstructurering van talrijke tram- en buslijnen in de maand juli, de herinrichting van metrostations, de nieuwe website.
Omdat wij uw mening hierover belangrijk vinden, hebben we het studiebureau BeQuality de opdracht gegeven een enquête uit te voeren naar de kwaliteit van onze dienstverlening. Deze vragenlijst heeft specifiek betrekking op de ingrijpende veranderingen van 2007.
Om uw mening te laten horen, surf naar http://www.net-survey.eu/surveymanager/ ... Ethnos.dll. De vragenlijst is beschikbaar tot en met 31 maart 2008.
We danken u bij voorbaat voor uw deelname aan onze enquête.

DE LUCHTKWALITEIT IN BRUSSEL
De MIVB-website informeert u voortaan over de luchtkwaliteit in Brussel. Mocht u dit nog niet hebben opgemerkt, kijk dan snel in de rechterbovenhoek van onze site http://www.mivb.be
Ieder jaar worden er vervuilingpieken tijdens de winter vastgesteld (niet te verwarren met ozonpieken die enkel in de zomer voorkomen). De voornaamste vervuilers in Brussel zijn de verwarming en het verkeer (50% van de luchtvervuiling wordt veroorzaakt door het verkeer op de ring). Hoewel de verwarming uitzetten tijdens de winter moeilijk is, kan men wel heel makkelijk de auto in de garage laten. Kiezen voor het openbaar vervoer, gecombineerd met fiets of te voet gaan, is een concrete en milieubewuste daad die iedereen kan stellen.
In het kader van duurzame ontwikkeling heeft de MIVB beslist mee te werken aan de verspreiding van de informatie over de vervuiling zodat iedereen zijn verplaatsingsgewoontes kan aanpassen.
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Eerste privé-opleidingscentrum voor treinpersoneel
01/04/2008 16:46

Het bedrijf Advies R&C BVBA uit Hasselt is op 1 april 2008 als allereerste onafhankelijk privébedrijf erkend als instelling voor de opleidingen van treinbestuurders en treinpersoneel. Ook de bestaande opleidingsinstelling van de NMBS kreeg een nieuwe erkenning. Vermoed wordt dat er nog meer bedrijven in de toekomst een erkenning zullen aanvragen.

De nieuwe erkenningen komen er na een arrest van de Raad van State in november 2007, dat een koninklijk besluit (KB) van 21 januari 2007 had geschorst. Dat KB gaf de NMBS het alleenrecht om treinbestuurders op te leiden. Privéconcurrent Dillen & Le Jeune Cargo (DLC), dat ook machinisten klaarstoomde in zijn eigen school, had dit KB aangeklaagd en gelijk gekregen. Volgens Richard Camps, zaakvoerder bij pas erkende Advies R&C, is de erkenning "een mijlpaal" voor de toekomst van de opleiding van treinpersoneel in België. "Het biedt ons alvast de mogelijkheid om nieuwe klanten aan te spreken en volledige opleidingen te organiseren." Die erkenning verandert alvast niets voor het opleidingscentrum van de NMBS. "De opleidingen in ons opleidingscentrum blijven dezelfde en onze extra inspanningen om meer treinbestuurders op te leiden worden onverminderd voortgezet", klinkt het bij de NMBS-woordvoerder Hugo Stevens. (TIP)
bron: http://www.knack.be/belga/algemeen/eers ... 43502.html

Eerste privéopleidingscentrum voor machinisten erkend
Advies R&C uit Hasselt is als allereerste onafhankelijk privébedrijf erkend als instelling voor de opleiding van treinbestuurders en treinpersoneel. Ook de bestaande opleidingsinstelling van de NMBS kreeg een nieuwe erkenning.
De nieuwe erkenningen komen er na een arrest van de Raad van State in november 2007, dat een KB van 21 januari 2007 had geschorst. Dat gaf de NMBS het alleenrecht om treinbestuurders op te leiden. Privéconcurrent Dillen & Le Jeune Cargo (DLC), dat ook machinisten opleidde in zijn eigen school, had het KB aangeklaagd en gelijk gekregen.
Advies R&C is een opleidingsinstelling die alleen opleidingen aanbiedt om te leren rijden op een spoor dat buiten dienst is gesteld, in werkplaatsen en op spooraansluitingen. Belangrijke klanten zijn onder meer Strukton en Edutech.
Publicatiedatum: 2 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20897-Eers ... rkend.html

...nu kan de liberalisering echt beginnen in Belgie!!!
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Stof is nieuwe tegenslag voor hogesnelheidslijn
De hogesnelheidslijn (hsl) tussen Antwerpen en Amsterdam heeft opnieuw te kampen met tegenslag: deze keer door de ongewenst grote hoeveelheid stof in de Groene Harttunnel in Zuid-Holland. Dat schrijft De Morgen.

Eind vorig jaar werd er al 20 ton stof uitgehaald, tevergeefs. De Nederlandse spoorwegbeheerder stuurde vannacht een Thalys met volle snelheid door de tunnel om te testen of het stof schadelijk is voor de remmen en de tunnelinstallaties.

In ons land ligt tussen het beton en de rails een laag steenslag die het stof tegenhoudt. Als het van België afhangt, is en blijft de deadline oktober 2009. (belga/tdb)
03/04/08 07u40

3 reacties
Peter Urbanus, Goes:

U zou er verbaasd van staan als u wist wat er hier allemaal niet werkt. Voornamelijk dankzij de enorme regelgeving, bureacratie en als gevolg van ondoordachte privatiseringen.

Mike Reys:

Lang leve het poldermodel, die Nederlanders doen alles toch zo goed*grin*

paul drukker, Buggenhout:

Waarvoor dienen al die geldverslindende voorstudies dan??Is dat om de politiek bevriende firma's opdrachten te bezorgen??ref.fientje moerman

03/04/08 09u03

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... lijn.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

SNCF wil opnieuw controle over Geodis
De beursnotering van Geodis is tot maandag geschrapt. Dat gebeurde op vraag van de Franse logistieke dienstverlener zelf. Sinds begin deze week is de waarde van de Geodisaandelen gestegen met 41%. 7% van het kapitaal veranderde van eigenaar. De ambitie van de SNCF om haar aandeel in Geodis op te schroeven tot 50% zou aan de basis liggen van de verschuivingen.
De Franse spoormaatschappij, die tot nu toe een belang had van 43,07%, zou vervolgens Geodis volledig overnemen en het bedrijf van de beurs halen, meldt de Franse krant "La Tribune". De operatie kadert perfect in de strategie van SNCF-voorzitter Guillaume Pepy (foto) om van de nationale spooroperator een "Franse en Europese kampioen van de logistiek" te maken.
(Zie De Lloyd van 07/04/2008.)
Publicatiedatum: 4 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20924-SNCF ... eodis.html

SNCF doet overnamebod op Geodis
De SNCF heeft een vriendelijk overnamebod op zijn logistiek filiaal Geodis uitgebracht. De Franse spoormaatschappij had al 43% van de aandelen van Geodis in handen en wil nu zo'n 600 miljoen euro (135 euro per aandeel) neertellen voor de resterende aandelen.
Geodis heeft drie weken om zich te beraden. Wanneer de overname eenmaal afgerond is, komt er binnen de SNCF een nieuw geheel dat, onder leiding van Pierre Blayau, zowel de logistieke activiteiten van Geodis als de vrachtactiviteiten van de SNCF zal integreren.
Geodis haalde over het afgelopen boekjaar een omzet van 4,8 miljard euro.
Publicatiedatum: 7 april 2008
bron: de lloyd

SNCF neemt Duitse privéoperator ITL over
De SNCF gaat de Duitse private spooroperator Import Transport Logistik (ITL) uit Dresden overnemen. 75% van de aandelen komt in handen van de Franse spoormaatschappij. Op die manier vergroot de SNCF haar capaciteit op de Europese oost-westas en komt ze in het vaarwater van Deutsche Bahn.
De acquisitie van ITL is, na het overnamebod op logistieke divisie Geodis, het tweede wapenfeit op korte tijd van SNCF-voorzitter Guillaume Pepy. ITL, dat zich toelegt op het transport van olie, grondstoffen en graan, is de jongste tien jaar sterk gegroeid. De spoormaatschappij behoort op dit moment tot de voornaamste private operatoren in Duitsland. Met filialen in Nederland, Polen en Tsjechië is ook de rol van ITL buiten de Duitse landsgrenzen niet te onderschatten.
Naast strategische waarde heeft de acquisitie ook een hoge symbolische waarde. De SNCF versterkt immers eensklaps haar positie op een markt waar tot nu toe vooral concurrent en grote voorbeeld Deutsche Bahn de lakens uitdeelde.
(Zie De Lloyd van 09/04/2008.)
Publicatiedatum: 8 april 2008

Eurotunnel maakt voor het eerst winst
Eurotunnel heeft in 2007 een lichte winst geboekt van één miljoen euro. Het is de eerste keer dat de Kanaaltunnelexploitant zwarte cijfers haalt, na jaren van financiële zorgen.
Eurotunnel dankt zijn redding aan een grondige financiële herstructurering die vorig jaar afgerond werd. "2007 illustreert dat de groep het verleden achter zich heeft gelaten", zegt ceo Jacques Gounon.
De exploitant van de Kanaaltunnel maakte ook omzetcijfers bekend voor het eerste kwartaal van 2008. De omzet ging met 15% omhoog in vergelijking met vorig jaar en steeg tot 187,6 miljoen euro.
Enig minpunt bij Eurotunnel is de spoorvracht (4% van de omzet) die niet uit de neerwaartse spiraal geraakt. In dat opzicht is het overnamebod van de SNCF op Geodis "goed nieuws", stelt Gounon. Het bewijst volgens hem de sterke wil van de SNCF om de vrachtactiviteiten te herlanceren
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20947-Euro ... winst.html

Ze zijn in Frankrijk ook even wakker geschoten!!!
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Van Brempt: "Busverbod voor wie zich misdraagt"
"Bij voorkeur moet het de rechter zijn die een busverbod oplegt", zegt Kathleen Van Brempt.Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) is er principieel voor om mensen die zich misdragen op het openbaar vervoer, al dan niet tijdelijk de toegang tot tram en bus te ontzeggen. Dat zei ze vandaag na een debat in het Vlaams parlement. Van Brempt vindt wel dat een rechter zo'n sanctie moet opleggen. Het Vlaams parlement hield een lang debat over veiligheid op het openbaar vervoer, vooral naar aanleiding van het recente geweld op een bus in Antwerpen, waarbij een agent in burger gewond raakte.
Respect
"Er kan worden gesteld dat mensen die zich misdragen op het openbaar vervoer, en geen respect hebben voor de medereizigers en de chauffeur, daar niet thuishoren", aldus Van Brempt. "Van dat soort reizigers moeten we al dan niet tijdelijk kunnen zeggen dat ze niet op het openbaar vervoer thuishoren. Ik ben daar in principe voor, maar de vraag is hoe we dat uitwerken. Bij voorkeur moet het de rechter zijn die dergelijke sancties oplegt."
Rechtbank
Van Brempt zal aan federaal Justitieminister Jo Vandeurzen (CD&V) vragen of zo'n verbod via de rechtbank mogelijk is. De Lijn zal bereid zijn mee na te gaan hoe dit het beste wordt ingevoerd, aldus Van Brempt nog.
Camera's
De minister kreeg een pak vragen over het Veiligheidsplan van De Lijn, dat er kwam na de dood van Guido De Moor, die in 2006 omkwam na een trap van jongeren op een bus. Dat plan voorziet dat er 750 camera's komen op bussen en trams. Slechts 150 zijn al effectief geïnstalleerd, wat voor kritiek zorgt.
Te laat
Van Brempt gaf toe dat het dossier van de camera's te laat is uitgevoerd. Dat komt volgens haar omdat de markt moest worden bevraagd en omdat er een Europese aanbestedingsprocedure moest worden gevolgd. Heel wat andere maatregelen uit het veiligheidsplan zijn wel uitgevoerd, dixit Van Brempt. (belga/lpb)
09/04/08 18u46
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... aagt.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
NMBS keurt bestelling van 1,4 miljard voor GEN goed
De raad van bestuur van de NMBS heeft vandaag het licht op groen gezet voor de bestelling van de treinen voor het Gewestelijk Expresnet (GEN).
Siemens
Vorige maand raakte bekend dat de NMBS voor de bestelling van de circa 300 GEN-treinen - een order van ruim 1,4 miljard euro - exclusieve gesprekken was gestart met Siemens. Dat veroorzaakte commotie bij concurrent Bombardier. Daar werd gevreesd voor de impact op de tewerkstelling op de site in Brugge. (belga/eb)
11/04/08 13u40
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... goed.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

DSV volgende overname SNCF?
Volgens het Deense persagentschap RB-Borsen is de Deense transport- en logistiekgroep DSV een mogelijk overnamedoel van de SNCF. Vooral de sterke positie van DSV in Noord-Europa zou voor de Franse spoormaatschappij aanlokkelijk zijn, zegt Danse Bank-analist Johannes Moller. Afbeelding De SNCF nam zopas nog de Duitse private spooroperator Import Transport Logistik (ITL) over en lanceerde een overnamebod op Geodis.
Op dit moment heeft DSV een marktwaarde van zo'n 2,95 miljard euro.
Publicatiedatum: 11 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20980-DSV_ ... _SNCF.html

RFF maakt opnieuw verlies
Réseau Ferré de France (RFF) heeft vorig jaar een verlies gemaakt van 771 miljoen euro tegenover 300 miljoen in 2006. Volgens de Franse spoorinfrastructuurbeheerder zijn de tegenvallende resultaten onder meer te wijten aan het dalende aantal trajecten van de nationale spooroperator SNCF.
De circulatie van de SNCF-treinen op het Franse net is, uitgedrukt in treinkilometer, gedaald met 2,2%. Bovendien moest RFF een deel van zijn spoorinfrastructuur afstaan aan de Franse havens, die nu zelf de spoorhavensinfrastructuur beheren.
Die elementen hebben ertoe bijgedragen dat RFF, die bij zijn oprichting in 2007 een groot deel van de schuld van de SNCF erfde, zich nog dieper in de rode cijfers heeft gewerkt met een totale schuld van 27,4 miljard euro (+564 miljoen).
Nochtans is de trafiek van de privéoperatoren verzevenvoudigd en hun marktaandeel gegroeid tot 3,3% (ten opzichte van 0,4% in 2006).
(Zie De Lloyd van 14/04/2008.)
Publicatiedatum: 11 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20988-RFF_ ... rlies.html

Bombardier grijpt naast NMBS-contract
11/04/2008 19:18
De raad van de bestuur van de NMBS heeft beslist 305 elektrische motorstellen aan te kopen bij het Duitse Siemens. Met een waarde van 1,291 miljard euro (gecumuleerd over de hele looptijd van 1,425 miljard euro) gaat het om het grootste investeringsdossier ooit voor de NMBS.
Van de motorstellen zijn er 95 bestemd voor het Gewestelijk Expressnet (GEN) rond Brussel. Vrijdag zette de raad van bestuur van de NMBS het licht op groen om de bestelling toe te wijzen aan Siemens.
In de keuze telde de prijs, met name de prijs per zitplaats, voor 60 pct mee en een reeks andere aspecten zoals het comfort en het interieur voor 40 pct. Het prijsverschil tussen de constructeurs liep naar verluidt op tot 40 pct.
Bombardier in Brugge ziet de bestelling dus aan haar neus voorbij gaan. Volgens niet-bevestigde berichten zou het een deel van de bestelling in onderaanneming mogen uitvoeren, maar NMBS-topman Marc Descheemaecker sprak zich daar vrijdag niet over uit.
De 305 Siemens-stellen zijn van het type "Desiro ML" - waarvan er al treinen rijden in Duitsland. De stellen bieden 280 zitplaatsen: 232 in tweede klas, 32 in eerste klas en 16 klapzetels in een multifunctioneel rijtuig.
De Siemens-stellen zullen in fasen geleverd worden. De eerste 95 stellen zijn voorzien voor 2011-2012. Tussen eind 2012 en het voorjaar 2014 worden er nog eens 95 geleverd en de laatste 115 stellen zijn voorzien voor de periode 2014-2016. Bedoeling is dat er maandelijks 5 tot 8 stellen afgeleverd worden.
bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/72-24 ... tract.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Twee treinen stil in Waver: man in seinhuis reageert niet
Kort voor zeven uur vanochtend konden twee treinen het station van Waver niet binnenrijden. Oorzaak was dat de seingever die dienst had niet bereikbaar was. Er wordt onderzocht of hij in slaap is gevallen of dat hij onwel is geworden.
Er moest personeel van wacht worden opgeroepen, en pas daarna konden de twee treinen vertrekken.
Het incident deed zich voor op de spoorlijn Louvain-la-Neuve - Leuven. De veiligheidssystemen hebben goed gewerkt. Omdat de juiste signalen niet werden gegeven, werden de treinen tegengehouden voor ze het station binnenreden. De trein van 6.50 uur met bestemming Leuven heeft een half uur stil gestaan. De trein in de andere richting van 6.45 uur stond 12 minuten geblokkeerd. (belga/bdr)
12/04/08 12u33
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... niet.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Diesellocomotieven
B Cargo wil wellicht 25 rangeerlocs reeks 82 moderniseren. Deze locs zouden dan nog 5 tot 8 jaar mee kunnen en het tekort
aan 77-ers op kunnen vangen. Ze zijn in sommige rangeerdiensten ook wat goedkoper in de exploitatie dan een reeks 77.
Hiermee word het eerdere voornemen van de NMBS bevestigd om de 82 als laatste over te laten blijven van de generatie
73/74/82. Het is echter even zoeken naar de reden waarom men zou kiezen voor de 82 en niet voor de 73/74, die verder geheel
identiek is – ook even oud – alleen sterker. Het zou kunnen (maar dat is slechts een wilde gok) dat de 82-ers doorgaans wat
minder versleten zijn, omdat zij veel minder in treindiensten zijn gebruikt. Ondertussen werd op 1 maart wel een groep 82-ers
afgevoerd, vermoedelijk om de onderdelenvoorraden op peil te brengen. Het gaat om de 8202, 8206, 8207, 8208, 8233, 8240
en 8267. Ook de 7407 ging buiten dienst (terzijde). De 8206 en 8207 zijn in februari verkocht aan een wijngaard (!) in Italië. De
7382 en 7394 werden in dezelfde maand verkocht aan het Nederlandse bedrijf RRF (nummers 101 en 102) en waarschijnlijk
volgen er nog vier.
De 7866-7870 zijn eindelijk voor het eerst op eigen kracht in Nederland geweest. Inmiddels zijn ook steeds meer andere locomotieven
als ‘tussenloc’ te zien in Nederland. Nadat aanvankelijk de 7815 vastgeroest leek aan de collega’s uit de serie 7771-
7790, zijn inmiddels de 7845, 7846 en 7861 gespot.
Sinds maart is de enkele jaren geleden gesloten Hoogoven van Seraing weer in gebruik. Met beide (Seraing en Ougrée) Luikse
hoogovens weer in dienst is het transport van vloeibaar staal naar Chertal weer terug op het niveau van 2002/2003, met om de
gemiddeld 70 minuten een trein. Het al te krappe bestand van locs reeks 77 wordt hierdoor zwaarder belast, waardoor de locs
reeks 55 weer zijn teruggekeerd voor deze treinen.
Er gaan geruchten om de 77-ers te begrenzen tot 80 kilometer per uur (nu: 100) vanwege de hoge slijtage aan motoronderdelen.
Misschien dat het intensieve gebruik echter ook een oorzaak is… Overigens zullen locs die niet harder mogen dan 80 in
Nederland mogelijk voor problemen gaan zorgen…
De 5101 en 5146 werden in maart verscheept naar Algerije. Zij waren hierbij geschilderd in de oranje-gele huisstijl van eigenaar
SECO-Rail, voorzien van hun oorspronkelijke nummers.
Op 14 maart werden de 5922 en 5930 (ex Vennbahn) van Trainsport eindelijk naar het Duitse Düren overgebracht om te worden
gerenoveerd. In het meest actuele plan is het de bedoeling dat beide locs in Antwerpen en Zeebrugge gaan dienen als rangeerloc
voor treinen van Trainsport/Rurtalbahn.
In februari werd ook een aantal diesellocomotieven gesloopt: de 5308, 5502, 5504, 5524, 5525, 5541, 6224, 6235, 6269, 6307,
7369 en 7372, welke de afgelopen jaren in Salzinnes buiten dienst waren gesteld. De al veel langer geleden afgevoerde rangeerlocs
9143 en 9211 werden, eveneens in februari, te Kinkempois gesloopt. Het betreft één van de allereerste afgevoerde locomotoren
reeks 91 en de allerlaatste ‘oudgroene’ rangeerloc. De 9211 was om onduidelijke redenen nooit in Z-schildering gebracht
en werd bovendien na zijn afvoer gestald op het terrein van Kinkempois. Hier stond de loc dus nog tot recent, twintig jaar
na het verdwijnen van de voorlaatste oudgroene rangeerloc.
bron: http://www.hov-rn.nl/pdf/0804HOV1k.pdf
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Nieuw geval van agressie op buschauffeur
In de Brusselse gemeente Sint-Jans-Molenbeek heeft zich vanmorgen een nieuw geval van agressie voorgedaan op een buschauffeur. Door een snelle interventie van de politie en de veiligheidsdienst van de MIVB kon de 33-jarige dader snel worden opgepakt. De buschauffeur raakte lichtgewond.
Portemonnee
De feiten gebeurden iets voor 07.30 uur ter hoogte van de stopplaats Prins van Luik op de Mettewielaan in Molenbeek. Een man stapte daar op bus 49 en stelde vast dat hij zijn portemonnee niet bij zich had. Volgens de politie vroeg hij daarom aan de buschauffeur om aan de volgende halte te mogen afstappen.
Woordenwisseling
Er ontstond een woordenwisseling, waarop de dader de glazen beveiligingswand waarachter de chauffeur zit met zijn vuisten verbrijzelde. De chauffeur had toen al de dispatching van de veiligheidsdienst van de MIVB op de hoogte gebracht, die op haar beurt de dispatching van de lokale politie had verwittigd.
Rondvliegend glas
Zowel de politie als enkele veiligheidsagenten van de MIVB waren snel ter plaatse. Die laatsten konden de verdachte al onderscheppen nog voor de politie arriveerde. De chauffeur raakte lichtgewond door rondvliegend glas en werd door de dienst 100 naar het ziekenhuis overgebracht. Na verzorging mocht hij het ziekenhuis verlaten. De dader werd na ondervraging op het commissariaat ter beschikking gesteld van het parket van Brussel. (belga/svm)
14/04/08 17u25
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... feur.dhtml

> Nieuws
Eurostar vervoert 21% meer reizigers in eerste kwart 2008
Eurostar, de hogesnelheidstrein die België en Frankrijk met het Verenigd Koninkrijk verbindt, heeft in het eerste kwartaal van 2008 2,17 miljoen reizigers vervoerd. Dat zijn er 21 pct meer dan de 1,79 miljoen in het eerste kwartaal van 2007. De omzet uit de ticketverkoop steeg in dezelfde periode met 25,2 pct tot 178,4 miljoen pond (223,1 miljoen euro). Dat meldt Eurostar vandaag.
Eurostar schrijft de reizigersgroei toe aan een reeks factoren zoals de snellere reistijden, de betere stiptheid (93,6 pct) en het positieve kalendereffect (bv. vroege Pasen). Volgens Eurostar kiezen ook steeds meer reizigers bewust voor de trein als milieuvriendelijk vervoermiddel.
De hst-operator verwijst naar recent onderzoek van het Britse studiebureau YouGov. Daaruit blijkt onder meer dat zeven op de tien Belgen bezorgd zijn om de milieu-impact van het gebruikte transportmiddel bij reizen tussen 350 en 650 kilometer. (belga/adv)
14/04/08 16u25
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2008.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Stiptheid treinen licht gestegen
Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de stiptheid van de treinen in België 91,3 procent, oftewel een verbetering met 2,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Dat blijkt uit cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Rekening houdend met het aantal reizigers kwam de stiptheid in het eerste kwartaal van 2008 uit op 89,9 procent en gemeten over het hele treintraject op 91,6 procent. Het aantal verzekerde aansluitingen bedroeg 88,7 procent.
Tijdens de ochtendspits bedroeg de stiptheid in het eerste kwartaal van 2008 89,2 procent (+2 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2007), tegenover 88,2 procent in de avondspits (+3,8 procent) en respectievelijk 93,8 procent en 93,0 procent in de daluren en weekends (die laatste twee werden een jaar eerder samen gemeten op 90,4 procent).
Neutralisatie
Volgens het beheerscontract mogen bepaalde vertragingen 'geneutraliseerd' worden. Het gaat dan onder meer om externe factoren (onder meer kabeldiefstallen, extreme weersomstandigheden en zelfdodingen), maar ook om grote investeringswerken. Na neutralisatie stijgt de stiptheid tot 95,4 procent. In de eerste drie maanden van 2007 lag dat cijfer op 92,4 procent.
Het aantal afgeschafte treinen kwam tijdens het eerste kwartaal uit op 3.867, of 1,2 procent van het totale aantal treinen. In de eerste drie maanden van vorig jaar werden 2.844 treinen afgeschaft (0,9 procent van het totaal).
Oorzaak vertragingen
Uit de statistieken blijkt dat de meeste vertragingen (48,6 procent) veroorzaakt zijn door de NMBS, gevolgd door 'derden' (33,0 procent), Infrabel (17,8 procent), de NMBS-Holding (0,5 procent) en andere operatoren (0,1 procent).
De afgeschafte treinen waren in de eerste plaats eveneens te wijten aan de NMBS (57,5 procent), gevolgd door 'derden' (32,7 procent), Infrabel (9,2 procent), de NMBS-Holding (0,5 procent) en andere operatoren (0,1 procent). De stiptheidscijfers zelf zijn terug te vinden op http://www.infrabel.be. (belga/svm)
15/04/08 17u03

1 reactie
Enzo Voort, Smeerebbe-Vloerzegem:
Een trein die je afschaft, kan niet meer te laat komen. En als je 'stipt' maar ruim genoeg interpreteert, kun je zelfs maximumscores halen. Dat de reiziger van een trein die vertraging heeft, nu amper nog de tijd krijgt om veilig in en uit te stappen, neemt de reiziger voor lief: als hij een alternatief had, stond hij daar niet. Personenvervoer voor De Lijn en goederenvervoer voor de NMBS, zou dat niet beter werken?
15/04/08 19u48
de Morgen

> Nieuws
"Aantal afgeschafte treinen zorgwekkend"
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) vindt het positief dat de stiptheid op het Belgische spoornet er in het eerste kwartaal van dit jaar op verbeterd is. De tendens dat steeds meer treinen afgeschaft worden is daarentegen erg zorgwekkend.
"Extra inspanningen nodig"
"Voor een deel zijn deze afschaffingen te wijten aan problemen met het materieel", klinkt het bij de bond. "Hier zijn extra inspanningen van de operator NMBS nodig. Afschaffingen leiden weliswaar tot minder vertraagde treinen, maar wel tot meer reizigersvertraging die niet in de statistiek komt."
Stiptheid verbeterd
Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de stiptheid van de treinen in België 91,3 procent, of een verbetering met 2,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Het aantal afgeschafte treinen kwam tijdens het eerste kwartaal uit op 3.867, of 1,2 procent van het totale aantal treinen. In de eerste drie maanden van vorig jaar werden 2.844 treinen afgeschaft (0,9 procent van het totaal). (belga/svm)
15/04/08 17u17
de Morgen

SPD wil afgeslankte privatisering DB
De Duitse sociaal-democratische SPD is tot een beslissing gekomen over de privatisering van nationale spooroperator Deutsche Bahn. De partij wil 24,9% van DB verkopen, een stuk minder dan de 49,9% waarop coalitiepartner CDU/CSU gerekend had. Toch lijkt er een akkoord in de maak.
Al bij al gaat het om een "miniprivatisering". SPD-voorzitter Kurt Beck en zijn partijgenoten willen dan ook dat 75,1% van het reizigers- en vrachtvervoer, alsook de volledige infrastructuur, in handen van de staat blijft. De verkoop van 24,9% van de aandelen zou zo'n drie à vijf miljard euro in het laatje brengen. De CDU/CSU reageert "voorzichtig optimistisch" op het voorstel.
Publicatiedatum: 15 april 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21005-SPD_ ... ng_DB.html
Plaats reactie