nieuwstopic?!

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1816
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL » 16 nov 2014, 14:38

Jaren terug had TransRapid daar al wat over gepubliceerd: de aanlegkosten van een maglev zijn hoger dan van een conventionele HSL door de vele kunstwerken die moeten worden gebouwd (zelfs op maaiveldniveau is het een soort brug), maar de exploitatiekosten zijn lager doordat er alleen energie wordt geleverd waar het nodig is en omdat er minder onderhoud nodig is. Er zijn immers geen bewegende delen zoals bij een klassieke trein.


Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5939
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje » 16 nov 2014, 19:38

De aanlegkosten zijn dan ook een pak hoger, en het systeem is niet compatibel met het bestaande net. Een TGV kan ook op klassieke sporen rijden, een Maglev kan zelfs niet op een HSL.

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke » 13 dec 2014, 20:04

Hitachi wil bouwer Fyra overnemen
WO 19 NOVEMBER, 14:38 BUITENLAND, ECONOMIE

De fabriek van AnsaldoBreda in Napels AFP
GESCHREVEN DOOR
Rop Zoutberg
Correspondent Italië
Het Japanse bedrijf Hitachi heeft een bod uitgebracht op de Italiaanse treinenfabriek AnsaldoBreda. Hitachi biedt 1,45 miljard euro voor de treinenbouwer.

Ook vanuit China was belangstelling voor een eventuele overname, maar dat lijkt nu van de baan. Een definitieve beslissing over de overname door de Japanners wordt nog voor het eind van dit jaar verwacht.

AnsaldoBreda kwam vorig jaar in het nieuws door de problemen met de hogesnelheidstreinen Fyra. Nederland en België hadden de treinen gekocht.

Ruimtevaart

Al langere tijd zoekt Finmeccanica, het Italiaanse moederbedrijf van AnsaldoBreda, naar kandidaten voor de overname van de treinenfabriek. Finmeccanica wil zich in de toekomst vooral toeleggen op ruimtevaart en defensiematerieel, en noemt het bod van Hitachi "heel belangrijk".

De vakbonden willen nog niet reageren op het bericht over de overname. Zij zeggen dat ze eerst de toekomstplannen van Hitachi voor de fabriek willen zien.

Winst

Vorig jaar boekte AnsaldoBreda voor het eerst een winst van 74 miljoen euro na jarenlange verliezen. In 2012 was het verlies nog 792 miljoen euro.

De aan Nederland geleverde treinstellen van de Fyra worden momenteel teruggebracht naar Italië. Vervolgens worden de treinen doorverkocht.
http://nos.nl/artikel/2004590-hitachi-w ... nemen.html

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke » 13 dec 2014, 20:04

Hitachi wil bouwer Fyra overnemen
WO 19 NOVEMBER, 14:38 BUITENLAND, ECONOMIE

De fabriek van AnsaldoBreda in Napels AFP
GESCHREVEN DOOR
Rop Zoutberg
Correspondent Italië
Het Japanse bedrijf Hitachi heeft een bod uitgebracht op de Italiaanse treinenfabriek AnsaldoBreda. Hitachi biedt 1,45 miljard euro voor de treinenbouwer.

Ook vanuit China was belangstelling voor een eventuele overname, maar dat lijkt nu van de baan. Een definitieve beslissing over de overname door de Japanners wordt nog voor het eind van dit jaar verwacht.

AnsaldoBreda kwam vorig jaar in het nieuws door de problemen met de hogesnelheidstreinen Fyra. Nederland en België hadden de treinen gekocht.

Ruimtevaart

Al langere tijd zoekt Finmeccanica, het Italiaanse moederbedrijf van AnsaldoBreda, naar kandidaten voor de overname van de treinenfabriek. Finmeccanica wil zich in de toekomst vooral toeleggen op ruimtevaart en defensiematerieel, en noemt het bod van Hitachi "heel belangrijk".

De vakbonden willen nog niet reageren op het bericht over de overname. Zij zeggen dat ze eerst de toekomstplannen van Hitachi voor de fabriek willen zien.

Winst

Vorig jaar boekte AnsaldoBreda voor het eerst een winst van 74 miljoen euro na jarenlange verliezen. In 2012 was het verlies nog 792 miljoen euro.

De aan Nederland geleverde treinstellen van de Fyra worden momenteel teruggebracht naar Italië. Vervolgens worden de treinen doorverkocht.
http://nos.nl/artikel/2004590-hitachi-w ... nemen.html

dentheo
Berichten: 7613
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

CROSSRAIL ZWITSERS ???

Bericht door dentheo » 23 dec 2014, 23:03

Theo
Groeten vanop de Heide

benoit
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: nieuwstopic?!

Bericht door benoit » 10 jan 2015, 18:14

Thalys verlaagt ticketprijzen als ‘teken van solidariteit’

Thalys heeft de prijzen voor een treinticket naar Parijs vanuit het noorden van Europa verlaagd voor wie zondag naar de Franse hoofdstad wil reizen, als ‘teken van solidariteit’, na de aanslagen van de afgelopen dagen waarbij zeventien mensen om het leven kwamen.

De groep, met hoofdzetel in Brussel, besliste vrijdag dat ze iets willen doen voor diegenen die naar Parijs willen afreizen om deel te nemen aan de ‘mars voor de Republiek’, aldus woordvoersters Patricia Baars. Thalys zelf besloot hierover geen reclame te maken, maar het nieuws verspreidde zich snel via de sociale media.

Er zouden nog een duizendtal tickets beschikbaar zijn aan dit verlaagd tarief voor vertrek vanuit Brussel, Amsterdam en Keulen. Een retourticket Brussel-Parijs in tweede klasse zal zo 58 euro kosten.
Bron: Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150110_01467069)

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1816
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL » 13 jan 2015, 21:12

SNCF had hetzelfde gedaan met de binnenlandse TGV's, een last-minute enkeltje Lyon - Parijs was te krijgen voor € 35. Normaal vraagt men dan de hoofdprijs.

kika
Berichten: 2580
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika » 23 jan 2015, 14:23

Een achtergrondartikel waarom het beleid van DB schadelijk zou zijn voor het treinverkeer, met name dan de Bahncard 25 en het yield management verhaal: http://www.kontextwochenzeitung.de/wirt ... -2686.html

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5939
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje » 23 jan 2015, 15:41

Bedankt voor de link, kika, met veel interesse gelezen. En het bevestigt mijn vermoeden dat er weinig spoormensen in de directie van DB zitten...

kika
Berichten: 2580
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika » 24 jan 2015, 17:14

Dan wil je misschien ook deze lezen: http://www.heise.de/tp/artikel/43/43840/1.html (3 pagina's). Met onder andere enkele bijzondere opmerkingen, zoals de vermindering van arbeidsplaatsen (min 170.000 op ~20 jaar) waar eigenlijk geen haan naar kraait, wat toch wel anders is bij pakweg een autofabriek die de deuren (dreigt) sluit.

rdv
Berichten: 555
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rdv » 30 mei 2015, 11:15

Blijkbaar gaan de EC's Iris & Vauban (Brussel - Lux - Basel) op de schop in juni 2016?

Bron: https://twitter.com/seatsixtyone/status ... 2673469440
Simon Field ‏@CarfreeNetwork May 25

@EuropeByRail And within 13 months affordable last minute rail travel Bruxelles-Strasbourg-Metz-Basel will be history.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5939
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje » 30 mei 2015, 13:08

Yep, was al eerder bekend. De SNCF zal een TGV inleggen van Brussel over Rijsel en Marne-la-Vallée naar Straatsburg ter vervanging.

trainlovertje
Berichten: 671
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje » 30 mei 2015, 15:43

En zal de IC+ tussen Brussel en Luxemburg dan 2 keer per dag meer rijden? Of komt er op die lijn niets ter vervanging?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20339
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven » 30 mei 2015, 15:48

Beide treinen rijden nu al in het rijpad van een gewone ic. Ik denk dat er geen vervanging zal volgen.

rdv
Berichten: 555
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rdv » 30 mei 2015, 17:39

groentje schreef:Yep, was al eerder bekend. De SNCF zal een TGV inleggen van Brussel over Rijsel en Marne-la-Vallée naar Straatsburg ter vervanging.
Volgens het nieuwe Zwitserse Fahrplan zouden reizigers tussen Basel en Luxemburg moeten overstappen in Mulhouse van de TGV Zürich-Parijs op een TGV naar Luxemburg (bron: http://www.fahrplanentwurf.ch/fileadmin ... _Final.pdf, waar er dan volgens FLV-FGSP een aansluiting zou zijn met een snelle IC naar Brussel (bron: http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=12228)

Plaats reactie