Pagina 80 van 102

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 16 nov 2014, 14:38
door AlexNL
Jaren terug had TransRapid daar al wat over gepubliceerd: de aanlegkosten van een maglev zijn hoger dan van een conventionele HSL door de vele kunstwerken die moeten worden gebouwd (zelfs op maaiveldniveau is het een soort brug), maar de exploitatiekosten zijn lager doordat er alleen energie wordt geleverd waar het nodig is en omdat er minder onderhoud nodig is. Er zijn immers geen bewegende delen zoals bij een klassieke trein.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 16 nov 2014, 19:38
door groentje
De aanlegkosten zijn dan ook een pak hoger, en het systeem is niet compatibel met het bestaande net. Een TGV kan ook op klassieke sporen rijden, een Maglev kan zelfs niet op een HSL.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 dec 2014, 20:04
door bobke
Hitachi wil bouwer Fyra overnemen
WO 19 NOVEMBER, 14:38 BUITENLAND, ECONOMIE

De fabriek van AnsaldoBreda in Napels AFP
GESCHREVEN DOOR
Rop Zoutberg
Correspondent Italië
Het Japanse bedrijf Hitachi heeft een bod uitgebracht op de Italiaanse treinenfabriek AnsaldoBreda. Hitachi biedt 1,45 miljard euro voor de treinenbouwer.

Ook vanuit China was belangstelling voor een eventuele overname, maar dat lijkt nu van de baan. Een definitieve beslissing over de overname door de Japanners wordt nog voor het eind van dit jaar verwacht.

AnsaldoBreda kwam vorig jaar in het nieuws door de problemen met de hogesnelheidstreinen Fyra. Nederland en België hadden de treinen gekocht.

Ruimtevaart

Al langere tijd zoekt Finmeccanica, het Italiaanse moederbedrijf van AnsaldoBreda, naar kandidaten voor de overname van de treinenfabriek. Finmeccanica wil zich in de toekomst vooral toeleggen op ruimtevaart en defensiematerieel, en noemt het bod van Hitachi "heel belangrijk".

De vakbonden willen nog niet reageren op het bericht over de overname. Zij zeggen dat ze eerst de toekomstplannen van Hitachi voor de fabriek willen zien.

Winst

Vorig jaar boekte AnsaldoBreda voor het eerst een winst van 74 miljoen euro na jarenlange verliezen. In 2012 was het verlies nog 792 miljoen euro.

De aan Nederland geleverde treinstellen van de Fyra worden momenteel teruggebracht naar Italië. Vervolgens worden de treinen doorverkocht.
http://nos.nl/artikel/2004590-hitachi-w ... nemen.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 dec 2014, 20:04
door bobke
Hitachi wil bouwer Fyra overnemen
WO 19 NOVEMBER, 14:38 BUITENLAND, ECONOMIE

De fabriek van AnsaldoBreda in Napels AFP
GESCHREVEN DOOR
Rop Zoutberg
Correspondent Italië
Het Japanse bedrijf Hitachi heeft een bod uitgebracht op de Italiaanse treinenfabriek AnsaldoBreda. Hitachi biedt 1,45 miljard euro voor de treinenbouwer.

Ook vanuit China was belangstelling voor een eventuele overname, maar dat lijkt nu van de baan. Een definitieve beslissing over de overname door de Japanners wordt nog voor het eind van dit jaar verwacht.

AnsaldoBreda kwam vorig jaar in het nieuws door de problemen met de hogesnelheidstreinen Fyra. Nederland en België hadden de treinen gekocht.

Ruimtevaart

Al langere tijd zoekt Finmeccanica, het Italiaanse moederbedrijf van AnsaldoBreda, naar kandidaten voor de overname van de treinenfabriek. Finmeccanica wil zich in de toekomst vooral toeleggen op ruimtevaart en defensiematerieel, en noemt het bod van Hitachi "heel belangrijk".

De vakbonden willen nog niet reageren op het bericht over de overname. Zij zeggen dat ze eerst de toekomstplannen van Hitachi voor de fabriek willen zien.

Winst

Vorig jaar boekte AnsaldoBreda voor het eerst een winst van 74 miljoen euro na jarenlange verliezen. In 2012 was het verlies nog 792 miljoen euro.

De aan Nederland geleverde treinstellen van de Fyra worden momenteel teruggebracht naar Italië. Vervolgens worden de treinen doorverkocht.
http://nos.nl/artikel/2004590-hitachi-w ... nemen.html

CROSSRAIL ZWITSERS ???

Geplaatst: 23 dec 2014, 23:03
door dentheo

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 10 jan 2015, 18:14
door benoit
Thalys verlaagt ticketprijzen als ‘teken van solidariteit’

Thalys heeft de prijzen voor een treinticket naar Parijs vanuit het noorden van Europa verlaagd voor wie zondag naar de Franse hoofdstad wil reizen, als ‘teken van solidariteit’, na de aanslagen van de afgelopen dagen waarbij zeventien mensen om het leven kwamen.

De groep, met hoofdzetel in Brussel, besliste vrijdag dat ze iets willen doen voor diegenen die naar Parijs willen afreizen om deel te nemen aan de ‘mars voor de Republiek’, aldus woordvoersters Patricia Baars. Thalys zelf besloot hierover geen reclame te maken, maar het nieuws verspreidde zich snel via de sociale media.

Er zouden nog een duizendtal tickets beschikbaar zijn aan dit verlaagd tarief voor vertrek vanuit Brussel, Amsterdam en Keulen. Een retourticket Brussel-Parijs in tweede klasse zal zo 58 euro kosten.
Bron: Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150110_01467069)

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 jan 2015, 21:12
door AlexNL
SNCF had hetzelfde gedaan met de binnenlandse TGV's, een last-minute enkeltje Lyon - Parijs was te krijgen voor € 35. Normaal vraagt men dan de hoofdprijs.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 23 jan 2015, 14:23
door kika
Een achtergrondartikel waarom het beleid van DB schadelijk zou zijn voor het treinverkeer, met name dan de Bahncard 25 en het yield management verhaal: http://www.kontextwochenzeitung.de/wirt ... -2686.html

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 23 jan 2015, 15:41
door groentje
Bedankt voor de link, kika, met veel interesse gelezen. En het bevestigt mijn vermoeden dat er weinig spoormensen in de directie van DB zitten...

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 24 jan 2015, 17:14
door kika
Dan wil je misschien ook deze lezen: http://www.heise.de/tp/artikel/43/43840/1.html (3 pagina's). Met onder andere enkele bijzondere opmerkingen, zoals de vermindering van arbeidsplaatsen (min 170.000 op ~20 jaar) waar eigenlijk geen haan naar kraait, wat toch wel anders is bij pakweg een autofabriek die de deuren (dreigt) sluit.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 30 mei 2015, 11:15
door rdv
Blijkbaar gaan de EC's Iris & Vauban (Brussel - Lux - Basel) op de schop in juni 2016?

Bron: https://twitter.com/seatsixtyone/status ... 2673469440
Simon Field ‏@CarfreeNetwork May 25

@EuropeByRail And within 13 months affordable last minute rail travel Bruxelles-Strasbourg-Metz-Basel will be history.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 30 mei 2015, 13:08
door groentje
Yep, was al eerder bekend. De SNCF zal een TGV inleggen van Brussel over Rijsel en Marne-la-Vallée naar Straatsburg ter vervanging.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 30 mei 2015, 15:43
door trainlovertje
En zal de IC+ tussen Brussel en Luxemburg dan 2 keer per dag meer rijden? Of komt er op die lijn niets ter vervanging?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 30 mei 2015, 15:48
door Steven
Beide treinen rijden nu al in het rijpad van een gewone ic. Ik denk dat er geen vervanging zal volgen.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 30 mei 2015, 17:39
door rdv
groentje schreef:Yep, was al eerder bekend. De SNCF zal een TGV inleggen van Brussel over Rijsel en Marne-la-Vallée naar Straatsburg ter vervanging.
Volgens het nieuwe Zwitserse Fahrplan zouden reizigers tussen Basel en Luxemburg moeten overstappen in Mulhouse van de TGV Zürich-Parijs op een TGV naar Luxemburg (bron: http://www.fahrplanentwurf.ch/fileadmin ... _Final.pdf, waar er dan volgens FLV-FGSP een aansluiting zou zijn met een snelle IC naar Brussel (bron: http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=12228)