Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Trainspotterke

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Trainspotterke »

Een 12 kan ook in trek/duw rijden met een M4-stuurrijtuig, hé! :wink: Voor het AM96-tijdperk waren het dergelijke combinaties die op de IC Antwerpen-Centraal - Lille-Flandres zaten.

De IR f doortrekken naar Lille-Flandres zou inderdaad een goed idee zijn. Als we het gebruikte materieel even buiten beschouwing laten is het enige probleem nog dat de IR f doorgekoppeld zit aan de IC C Oostende - Kortrijk (weliswaar enkel de treinen bestaande uit M4-rijtuigen).

Vanuit Oostende, Brugge, (Torhout), Roeselare (en Izegem) zou een trein naar Lille-Flandres via Kortrijk toch alle twee uren moeten kunnen rijden ipv alle vier uren nu. Naast deze verbindingen zouden er net zoals tijdens het zomerseizoen twee dagelijkse heen- en terugritten (uitbreiden van enkel het weekend naar gans de week) moeten zijn (één 's ochtends en één 's avonds) die enkel maar in Oostende, Brugge en Lille-Flandres stoppen zonder dat er in Kortrijk moet kop gemaakt worden. De huidige verbinding van Brugge naar Lille is immers niet aantrekkelijk genoeg wegens de te lange reisduur door de vele stops en de frontwissel in Kortrijk. Vanuit Brugge is het 1u20 reizen per trein, met de auto sta je er in drie kwartier.

Bij de wei: Rijdt de Lille-Flandres express weer deze zomer tussen Oostende en Rijsel?
P-J

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door P-J »

Hallo,

Ik heb vooreerst serieuze bedenkingen op de bezettingsgraad op het stuk Kortrijk-Rijsel. Andere, vergelijkbare verbindingen vanuit Kortrijk (bv. Poperinge) hebben een grotere bezetting.

Daarnaast is er het niet voorhanden zijn van BE-materieel en personeel, wat het zeker niet voor morgen zal maken van een dergelijke uitbreiding.

Tenslotte stond ook nog volgende zin in het persartikel:
Bartjedj schreef:Het voorstel vertrekt nu naar de Franse overheid.
Uiteraard is dit project naast de weerleggingen hierboven een grote publiciteit voor het grensoverschrijdend spoorverkeer, met eventueel een samenwerking tussen verschillende spoormaatschappijen. Een andere mogelijkheid zou het verlengen van de metro van Rijsel kunnen zijn tot in Kortrijk. Het eindpunt van de Rijselse automatische metro (CH Dron) ligt op slechts 11km van het station van Kortrijk.

Grtz,

P-J.
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/d ... ~a9ca18b1/

Zou het praktisch mogelijk zijn om bv. 2x AM96 (Oostende-Kortrijk) te koppelen aan 2x AM96 (Antwerpen-Kortrijk) en dan samen naar Rijsel ?
Poperinge verbinden aan de Brussel Welkenraedt ?
Kan Frankrijk 4x AM96 ontvangen ?
Voldoende AM96-stellen ?


Ik neem aan dat de toekomstige M7 niet toegelaten is op het Franse net ?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door HLE 2302 »

2000_3000 schreef: 17 apr 2020, 13:01 https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/d ... ~a9ca18b1/

Zou het praktisch mogelijk zijn om bv. 2x AM96 (Oostende-Kortrijk) te koppelen aan 2x AM96 (Antwerpen-Kortrijk) en dan samen naar Rijsel ?
Poperinge verbinden aan de Brussel Welkenraedt ?
Kan Frankrijk 4x AM96 ontvangen ?
Voldoende AM96-stellen ?


Ik neem aan dat de toekomstige M7 niet toegelaten is op het Franse net ?
Onmogelijk. De maximum samenstelling in Frankrijk in normale exploitatie bedraagt maar 2x MR96. Ik denk ook niet dat er genoeg stellen zijn om zoiets uit te voeren. Ze hebben die stellen ook nodig op grensovergang van Blandain, Quievy en Jeumont.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

HLE 2302 schreef: 18 apr 2020, 10:54
2000_3000 schreef: 17 apr 2020, 13:01 https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/d ... ~a9ca18b1/

Zou het praktisch mogelijk zijn om bv. 2x AM96 (Oostende-Kortrijk) te koppelen aan 2x AM96 (Antwerpen-Kortrijk) en dan samen naar Rijsel ?
Poperinge verbinden aan de Brussel Welkenraedt ?
Kan Frankrijk 4x AM96 ontvangen ?
Voldoende AM96-stellen ?


Ik neem aan dat de toekomstige M7 niet toegelaten is op het Franse net ?
Onmogelijk. De maximum samenstelling in Frankrijk in normale exploitatie bedraagt maar 2x MR96. Ik denk ook niet dat er genoeg stellen zijn om zoiets uit te voeren. Ze hebben die stellen ook nodig op grensovergang van Blandain, Quievy en Jeumont.
Waren de samenstellingen T12 + M4 dan ook beperkt in lengte ?

Of heeft de beperking niks met lengte te maken ?

Wat met de M7 ? plannen voor toegelating in Frankrijk ?
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door ianryckewaert13 »

2000_3000 schreef:
HLE 2302 schreef: 18 apr 2020, 10:54
2000_3000 schreef: 17 apr 2020, 13:01 https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/d ... ~a9ca18b1/

Zou het praktisch mogelijk zijn om bv. 2x AM96 (Oostende-Kortrijk) te koppelen aan 2x AM96 (Antwerpen-Kortrijk) en dan samen naar Rijsel ?
Poperinge verbinden aan de Brussel Welkenraedt ?
Kan Frankrijk 4x AM96 ontvangen ?
Voldoende AM96-stellen ?


Ik neem aan dat de toekomstige M7 niet toegelaten is op het Franse net ?
Onmogelijk. De maximum samenstelling in Frankrijk in normale exploitatie bedraagt maar 2x MR96. Ik denk ook niet dat er genoeg stellen zijn om zoiets uit te voeren. Ze hebben die stellen ook nodig op grensovergang van Blandain, Quievy en Jeumont.
Waren de samenstellingen T12 + M4 dan ook beperkt in lengte ?

Of heeft de beperking niks met lengte te maken ?

Wat met de M7 ? plannen voor toegelating in Frankrijk ?
Hebben de locs 18 geen toelating voor Frankrijk.
Die moeten misschien de MR96 vervangen of bijstaan
18 met i11
Zou goed zijn voor Lille Antwerpen en oostende Lille en waren er geen plannen voor Parijs bergen en Parijs Charleroi Namur met een klassieke trein

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

Iemand een overzicht van welke treinen per dag vanuit Antwerpen/Gent rechtstreeks naar Rijsel verder rijden (als onderdeel van de verbinding Antwerpen - Poperinge/Rijsel) en welke treinen vanuit Kortrijk vertrekken ?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door rvdborgt »

2000_3000 schreef: 07 dec 2021, 21:18 Iemand een overzicht van welke treinen per dag vanuit Antwerpen/Gent rechtstreeks naar Rijsel verder rijden (als onderdeel van de verbinding Antwerpen - Poperinge/Rijsel) en welke treinen vanuit Kortrijk vertrekken ?
De PDF van de dienstregeling?

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door TimJ36 »

rvdborgt schreef: 07 dec 2021, 23:03
2000_3000 schreef: 07 dec 2021, 21:18 Iemand een overzicht van welke treinen per dag vanuit Antwerpen/Gent rechtstreeks naar Rijsel verder rijden (als onderdeel van de verbinding Antwerpen - Poperinge/Rijsel) en welke treinen vanuit Kortrijk vertrekken ?
De PDF van de dienstregeling?

Groetjes,
Rian
Er was ook de mogelijkheid om zelf een dienstregeling naar wens samen te stellen, maar ik vind de link even niet meer.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 07 dec 2021, 23:31
rvdborgt schreef: 07 dec 2021, 23:03
2000_3000 schreef: 07 dec 2021, 21:18 Iemand een overzicht van welke treinen per dag vanuit Antwerpen/Gent rechtstreeks naar Rijsel verder rijden (als onderdeel van de verbinding Antwerpen - Poperinge/Rijsel) en welke treinen vanuit Kortrijk vertrekken ?
De PDF van de dienstregeling?
Er was ook de mogelijkheid om zelf een dienstregeling naar wens samen te stellen, maar ik vind de link even niet meer.
Die zal hoogstwaarschijnlijk op basis van de planner werken, maar daarin vind ik momenteel (testdag: morgen) alleen maar verbindingen met overstap in Kortrijk. Dat lijkt me echter een datafout.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 07 dec 2021, 23:03
2000_3000 schreef: 07 dec 2021, 21:18 Iemand een overzicht van welke treinen per dag vanuit Antwerpen/Gent rechtstreeks naar Rijsel verder rijden (als onderdeel van de verbinding Antwerpen - Poperinge/Rijsel) en welke treinen vanuit Kortrijk vertrekken ?
De PDF van de dienstregeling?

Groetjes,
Rian
In de brochures staan de treinen naar Rijsel steevast 'apart', omdat die een ander nummer krijgen. Er wordt niet kenbaar gemaakt of die trein (af)gekoppeld wordt aan/van de trein uit/richting Poperinge of er overgestapt moet worden.
TimJ36 schreef: Er was ook de mogelijkheid om zelf een dienstregeling naar wens samen te stellen, maar ik vind de link even niet meer.
http://www.belgianrail.be/p2w/sncb-nmbs ... p2w.exe/nn?
Maar ook wanneer je hiermee je reis samenstelt, wordt er steeds gezegd dat er overgestapt moet worden in Kortrijk, waarschijnlijk dus omdat de trein een ander nummer krijgt vanaf Kortrijk.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 07 dec 2021, 23:55
TimJ36 schreef: Er was ook de mogelijkheid om zelf een dienstregeling naar wens samen te stellen, maar ik vind de link even niet meer.
http://www.belgianrail.be/p2w/sncb-nmbs ... p2w.exe/nn?
Maar ook wanneer je hiermee je reis samenstelt, wordt er steeds gezegd dat er overgestapt moet worden in Kortrijk, waarschijnlijk dus omdat de trein een ander nummer krijgt vanaf Kortrijk.
Niet omdat die een ander nummer krijgt maar omdat het verkeerd in de dienstregeling zit. Vandaar dat ik het al over een datafout had. Komt bij de NMBS helaas vaker voor, al is het gelukkig lang niet meer zo vaak als vroeger, toen bij bijna elke nieuwe dienstregeling de vleugeltreinen er ook apart in zaten.

Groetjes,
Rian
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Dewi »

2000_3000 schreef: 07 dec 2021, 21:18 Iemand een overzicht van welke treinen per dag vanuit Antwerpen/Gent rechtstreeks naar Rijsel verder rijden (als onderdeel van de verbinding Antwerpen - Poperinge/Rijsel) en welke treinen vanuit Kortrijk vertrekken ?
Ik heb indertijd een overzichtje gegeven hier voor tijdens de week:
viewtopic.php?f=41&t=14064

Het wijzigt wel nu en dan. Bvb. de trein vertrekkende uit Lille van 18:09 is sinds kort (deze herfst) nu ook standaard met overstappen in Kortrijk geworden, dat weet ik omdat ik die regelmatig neem. Geen idee waarom.

Je kunt het zien in de planner op de NMBS website op basis van de sporen bij de 'overstap' in Kortrijk. Als spoor van aankomst en van vertrek bij de overstap dezelfde zijn, dan is het rechtstreeks, met (ont)koppelen van de treinen. Als ik dit doe voor morgen, dan zie je zo meerdere rechtstreekse treinen.
Echter, vanaf volgende week (13 december, dus nieuwe dienstregeling) lijken alle treinen effectief met overstap in Kortrijk te zijn, dus verschillende sporen bij overstap. Hopelijk is dat een fout, of tijdelijk...
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door 2000_3000 »

Ook erg vervelend dat je direct naar B-Europe gaat als je details wil bekijken in de app.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS

Bericht door Metoyou »

Als ik met interrail reis via Frankrijk reis ik graag naar Rijsel, om van daaruit een TGV te nemen voor 10 euro naar voorbeeld Lyon. Zo bespaar ik 10 euro, 2e klas of 20 euro, 1e klas, door vertrek uit Brussel.

Jammer genoeg zijn de verbindingen niet goed naar Lille flandres, vanuit onder andere Denderleeuw met de aansluiting op de TGV.

Vertrek TGV naar Lyon, 09u02.

Verbindingen met 1 overstap, te Kortrijk, aankomst Lille flandres, 7u51 of 8u51.
Natuurlijk is er ook de verbinding met 2 overstappen, aankomst 8u32.

Bewust of onbewust, deze verbinding met aankomst van 7u51, 8u51,... om de mensen de TGV te laten nemen?
Plaats reactie