TGV POS

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

TGV POS

Bericht door Joris »

Hallo,
Vroeger had de 4401 een afwijkende livrij op de neus, blauw, zoals de TGV Dulpexen, later heeft men dat overkleeft met grijs zoadat hij nu net als de anderen een grijze neus heeft.
Ondertussen rijd SBB TGV POS 4406 met een beetje blauw op de neus rond. Oude stok, bedoeld voor de 4401?
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/ele ... 4012c2.jpg
(De originele topic vond ik helaas niet meer terug...).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: TGV POS

Bericht door Accelerat »

Da's gewoon waarschijnlijk wat creatieve zin van de SNCF mannen, er zijn zoveel afwijkende TGV's en Thalys'en. :wink: (4535 met nummerplaat van 14, Duplex met Thalys boegdeuren, TGV RD met Reseau Lacroix motorwagen etc.)
edje

Re: TGV POS

Bericht door edje »

Je moet werken met de spullen die je hebt he.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TGV POS

Bericht door Steven »

edje schreef:Je moet werken met de spullen die je hebt he.
voila als een onderdeel niet beschikbaar is in de juiste kleur pak je maar van de voorraad die er wel is, zo simpel is het.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TGV POS

Bericht door msts.be »

Ondertussen is de eerste TGV POS, de 4413 in Lyria-liverij beplakt:
http://www.railwaygazette.com/news/pass ... nsion.html
http://www.bahnonline.ch/wp/50574/erste ... ne-ein.htm

De liverij is wel geïnspireerd op Carmillon, maar heeft toch eigen accenten zoals de lichtbruine vensterband (donkergrijs bij Carmillon) en kleinere logos van de spoorwegmaatschappijen. Volgend jaar krijgt het interieur nog een mini-renovatie met Lyria-accenten. Als ik het goed begrepen heb wil de SBB het onderhoud van de stellen in Zürich doen, om een herhaling van de Cisalpino-soap (de vorige mislukte SBB joint-venture) te voorkomen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TGV POS

Bericht door K V B »

msts.be schreef: De liverij is wel geïnspireerd op Carmillon, maar heeft toch eigen accenten zoals de lichtbruine vensterband (donkergrijs bij Carmillon) en kleinere logos van de spoorwegmaatschappijen. Volgend jaar krijgt het interieur nog een mini-renovatie met Lyria-accenten. Als ik het goed begrepen heb wil de SBB het onderhoud van de stellen in Zürich doen, om een herhaling van de Cisalpino-soap (de vorige mislukte SBB joint-venture) te voorkomen.
In Parijs GDL hangen er overigens overal grote spandoeken die reklame maken voor Lyria, met een TGV POS met nieuwe liverij er op. Maar ik dacht wel dat Lyria op Zürich - Parijs zo snel mogelijk dubbeldekkers wil gaan inzetten.
Verder is het de bedoeling dat alle TGVs vanuit Zwitserland onder de Lyria noemer komen. Vanaf deze winter komt er een zaterdag trein Lille - Brig, en ook de TGVs van Geneve naar Zuid Frankrijk en binnenkort naar Barcelona zullen door Lyria uitgebaat worden.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: TGV POS

Bericht door kristofvt »

K V B schreef:
msts.be schreef:
In Parijs GDL hangen er overigens overal grote spandoeken die reklame maken voor Lyria, met een TGV POS met nieuwe liverij er op. Maar ik dacht wel dat Lyria op Zürich - Parijs zo snel mogelijk dubbeldekkers wil gaan inzetten.
Aangezien de SNCF nog maar 15 euroduplex stellen in zijn bezit zijn er er 19 pos stellen zijn . Heeft de SNCF er te weinig stellen om te verhuren aan lyria.
Vanaf december worden overgens alle POS stellen naar Duitsland (via LGV EST) vervangen door de Euroduplexen. Ik vermoed dat wanneer meer stellen beschikbaarzijn de laatse 3 van de 6 verbindingen van Paijs naar Zurich ook met een tgv duplex zullen gebeuren vanwege het succes van de LGV Rhine-Rhone.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: TGV POS

Bericht door LML »

Wat is het verschil tussen een TGV Duplex, een Euroduplex en een POS? Zijn er verschillen in het interieur/exterieur...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: TGV POS

Bericht door kristofvt »

Een tgv pos (serie 4400) is een enkeldekstel met moterruitig dat aangepast om te sporen om het duitse en zwitszerse net dat een voltage heeft van 15kv.
Een tgv duplex (serie 200 en de met een krachtigere moter serie 700) is een tgv met een boven en onder dek. deze worden ingezet op de drukke lijn in frankrijk denk aan Parijs-Lyon.
De TGV euroduplex (serie 4700) is het nieuwste dubbeldek stel van de SNCF, zij hebben naast een moderner interieur ook een paar zitplaatsen minder dan de tgv duplex zodat ze beter toegankelijker zijn voor minder mobiele personen. Daarnaast hebben ze ook een aangepaste uitrosting om net zoals de tgv POS op het Duitse en Zwitserse net te kunnen sporen.
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: TGV POS

Bericht door AlexNL »

Daarnaast kent de Euroduplex meerdere innovaties ten opzichte van de oorspronkelijke Duplex en is deze in principe in heel Europa inzetbaar. Het betreft vierspanningsstellen die ook ERTMS aan boord hebben. Euroduplex rijdt bijvoorbeeld op Frankfurt - Marseille en Parijs - Barcelona.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: TGV POS

Bericht door i11 »

Interessant dat enkeldeks steeds vaker door duplex vervangen wordt. Nu we toch bezig zijn...wanneer komen de eerste Thalys Duplexen?
Als ik een Thalys op een station tegenkom kijk ik altijd hoeveel volk erin zit (en af en toe zit ik er zelf in) en crisis of niet, de Thalysen lijken steeds voller.

Kan een EuroDuplex op het gewone net in NL en B of ontstaan dan problemen met het omgrenzingsprofiel?
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: TGV POS

Bericht door AlexNL »

De Euroduplex rijdt in Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Duitsland. Ik denk daarom dat de trein ook wel in de Belgische en Nederlandse omgrenzingsprofielen zal passen.

Euroduplex in Thalys verwacht ik pas wanneer het aanbod naar Nederland wordt beperkt. SNCF heeft laten doorschemeren het huidige aanbod te duur te vinden (i.v.m. de hoge prijs voor de Nederlandse HSL) en het is dus niet uitgesloten dat men in de toekomst minder treinen naar Amsterdam wil laten rijden. Pas als dat zou gebeuren zie ik Euroduplex in beeld komen om toch nog genoeg capaciteit te bieden van en naar Nederland.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: TGV POS

Bericht door AM80 »

Hoe gaan ze op euroduplexen bij Thalys de bediening in eerste klasse klaarspelen?
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: TGV POS

Bericht door i11 »

AM80 schreef:Hoe gaan ze op euroduplexen bij Thalys de bediening in eerste klasse klaarspelen?
Wat dacht je van de minibar lifttjes uit de eerste generatie DD-IRM van NS halen :wink:
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: TGV POS

Bericht door AlexNL »

Een liftje, lijkt me. Zoiets kan Alstom vast wel bouwen, mocht de klant erom vragen...
Plaats reactie