TGV POS

loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: TGV POS

Bericht door loic1811 »

Zijn deze niet te hoog? Ik heb altijd al gehoord dat het puur theoretisch mogelijk is maar in de praktijk niet wordt gedaan
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: TGV POS

Bericht door AlexNL »

Een liftje in TGV Duplex te hoog? Aangezien er liften in de meest hoge gebouwen zitten zou dat in een trein ook wel moeten lukken :lol:

Over de hoogte van een TGV Duplex zelf kan ik gek genoeg niks vinden. Wel over lengte en breedte, maar niet over de hoogte. Maar omdat TGV Duplex inmiddels in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Spanje rijdt verwacht ik dat de trein binnen het gangbare omgrenzingsprofiel past. Je zal 'm dus niet zien opduiken in Birmingham (dat kan niet met W6a) maar Amsterdam zou theoretisch moeten kunnen. Ik vraag me wel af hoe de rij-ervaring in de Groene Hart-tunnel zou zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TGV POS

Bericht door Steven »

Er zijn al treinen genoeg waarbij je een liftje kan vinden om dienstredenen, zo zit er in de IC2000 (dubbeldekkers) een liftje om de minibar boven te krijgen. Deze kan je terugvinden in de pakwagen.
Taurus

Re: TGV POS

Bericht door Taurus »

Er zijn al drie TGV-(Réseau) Duplex stellen die naar België zouden kunnen rijden, nl. de stellen 613, 614 en 615. Deze zijn destijds bij de ombouw naar TGV-POS/TGV-RD samengesteld met de tricourante motorwagens van de stellen 4507, 4508 en 4509. Na de ombouw tot TGV-RD zijn ze echter wel hun toelating in België kwijtgeraakt. Ik vind het overigens wel apart, zeker nu er al zoveel TGV-Duplex materieel op de baan is er nog steeds geen versie voor België is. Als de M6 op de meeste Belgische lijnen past, moet een TGV-Duplex zeker kunnen passen.

Theoretisch zouden de TGV-RD stellen 613 t/m 615 en de TGV-R stellen 4510 t/m 4529 en de 4551 allemaal naar Amsterdam kunnen. De TGV-R stellen zouden zelfs relatief eenvoudig aangepast kunnen worden door ze beveiligingstechnisch identiek te maken aan de Thalys PBA stellen, het kostenplaatje heb ik maar even buiten beschouwing gelaten :wink:
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: TGV POS

Bericht door AlexNL »

Voor de DASYE zou het nog makkelijker moeten zijn, kwestie van wat hardware (Memor-borstel, ATB-spoelen) plaatsen en de Memor, TBL1+ en ATB in software af laten handelen (STM)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV POS

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Voor de DASYE zou het nog makkelijker moeten zijn, kwestie van wat hardware (Memor-borstel, ATB-spoelen) plaatsen en de Memor, TBL1+ en ATB in software af laten handelen (STM)
De memor-borstel is dezelfde als de kvb-borstel, dat moet je dus niet meer inbouwen :wink:
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: TGV POS

Bericht door kristofvt »

Taurus schreef:Er zijn al drie TGV-(Réseau) Duplex stellen die naar België zouden kunnen rijden, nl. de stellen 613, 614 en 615. Deze zijn destijds bij de ombouw naar TGV-POS/TGV-RD samengesteld met de tricourante motorwagens van de stellen 4507, 4508 en 4509. Na de ombouw tot TGV-RD zijn ze echter wel hun toelating in België kwijtgeraakt.
Om de onderhoudskosten te beprerken hebben ze de apparatuur die nodig is om op het Belgisch net te sporen verweiderd. Aangezien de SNCF nog tricourante stellen te veel (Een stel doet regelmatig ook dienst op LGV ESt Lille Strasbourg en Rhine-Rhone Strasbourg-Marseille) heeft zie ik niet in waarom deze binnen afzienbare tijd vervangen gaan worden door duplexstellen. De huidige TGV-Reseau stellen kunnen op een paar weekends in de zomerperiode voldoende capaciteit bieden.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: TGV POS

Bericht door i11 »

kristofvt schreef:De huidige TGV-Reseau stellen kunnen op een paar weekends in de zomerperiode voldoende capaciteit bieden.
Ik reis wel eens vaker met TGV9832 (Brussel 10u18 -Perpignan 17u43) en die zit vaak helemaal vol, ook buiten het hoogseizoen en op doordeweekse dagen.
Een tricourante duplex als vervanger voor deze trein kan geen kwaad.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: TGV POS

Bericht door kristofvt »

i11 schreef:
Ik reis wel eens vaker met TGV9832 (Brussel 10u18 -Perpignan 17u43) en die zit vaak helemaal vol, ook buiten het hoogseizoen en op doordeweekse dagen.
Een tricourante duplex als vervanger voor deze trein kan geen kwaad.
Een triqourante Duplex zou inderdaad prima zijn, hoeft er niet gekoppeld worden in lille als de tgv Lille-Barcelona gaat rijden.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TGV POS

Bericht door msts.be »

De 4402 (Record TGV aka V150) heeft nu ook zijn speciale bestickering van de recordpoging verloren, er is wel nu een versie aangepast aan het nieuwe Lyria-design aangebracht:
http://www.rail.lu/materiel/sncfTGVlyria.html
Plaats reactie